Her şey büyük bir hızla değişiyor. Tabii ki bu hızlı değişimden gücün
kendisi de nasibini alıyor. Dün, kişisel servetle, bugün ise itibarla
anlamlanan “güçlü liderlik” kavramı, gelecekte bilgi ve yenilikçilik
ekseninde ilerleyecek. Hatta geleceğin dünyasında, yeni fikirlere
ulaşmayan, yenilikçiliğiyle fark yaratmayan şirketlere de liderlere de
yer kalmayacak. İş dünyasına ve uzmanlara göre 10 yıl sonra gücün ana
unsurları içinde başı çekecek olan diğer unsurlar ise itibar, güçlü
network, güçlü ortaklıklar, topluma değer katmak ve fırsatları
değerlendirme becerisi olacak. Geleceğin gücü nereden gelecek?” Aslında
bu kritik sorunun yanıtını herkes merak ediyor. Çünkü değişim o kadar
hızlı ki, 10 yıl öncesinin cevapları tamamen geçersiz... Eski
formüllerle yol almak ise imkansız.
Bundan 10-15 yıl önce, sahip olunan kişisel servetin büyüklüğü gücün en
önemli ölçütüyken, bugün bambaşka değerler öne çıkıyor. Zorlu Holding
Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Zorlu, “Şimdiye kadar yaşadığımız tüm
deneyimlerimiz, öngörü, cesaret, bilgi ve yenilikçi bakış açısı olmadan
sadece servetle başarıya ulaşılamayacağının birer göstergesi” sözleriyle
bu görüşü destekliyor.
Yönetim uzmanları da gücün tanımının yeniden yazıldığını doğruluyor.
Think Like A CEO kitabının yazarı Mark Kuta’ya göre bilgiye ulaşmak
geleceğin güç tanımındaki en önemli unsur haline gelecek. Dünyaca ünlü
strateji uzmanı Peter Fisk de Kuta ile aynı fikirde. Fisk, “Önümüzdeki
10 yılda en iyi fikre sahip olan ya da iyi fikirleri ortaya çıkarmayı
beceren insanları bir araya getirebilen güç kazanacak” diye konuşuyor.
Özetle, hem yönetim uzmanlarının hem iş dünyasının hemfikir olduğu konu
şu ki, gelecekte güce ulaşmak bilgi, yenilikçilik, güçlü ilişkiler gibi
faktörlerle ilgili olacak. İnovatif, cesur, tutkulu ve kendiyle barışık
liderler “yeni güç sahipleri” olarak sahnede yerlerinialacak.
Yenilikçilik ve itibar, gücün iki temel taşı olarak yükselişini
sürdürecek, İşte geleceğin gücünü oluşturacak faktörler...
YENİLİKLE GELEN GÜÇ
Aslında yenilikçilik ve inovasyon, 10-15 yıl önce büyük grupların
dışında pek kimsenin gündeminde değildi, Bugün ise sürdürülebilir
başarının en önemli yapı taşlarından biri. “Peki neden bu kadar önem
kazanıyor? Bunun cevabını, bizzat gücün sahibi isimler veriyor, Boyner
Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner, “Herkesin yaptığını
yaparsanız herkes gibi olursunuz” diyor ve fark yaratmadan güçlü
olunamayacağını şu sözlerle özetliyor:~
“Ancak sadece yenilikçi bir buluş yapan değil, uygulayabilen,
müşterisine yaşatabilen güçlüdür. İşinizi müşterinizi mutlu etmek
üzerine kurarsanız, gücünüzü insandan alırsınız. Sürekli bunu düşünmek,
söylenmeyeni de anlamak, müşterileri sarıp sarmalamak, yeni ürün,
hizmet, fırsat, teklif ve çeşitli kolaylıklarla şaşırtmak üzerine
çalışmak, yenilikçiliği içselleştirmektir. ” Zorlu Holding Yönetim
Kurulu Başkanı Ahmet Zorlu da güç sahibi olmaya giden yolun yenilikçi
bakış açısından geçtiğine inananlardan.
“Bilgi üretme çağındayız ve bu çağda artık kendi bilgisini üreterek bu
bilgiyi teknolojik ürüne dönüştürerek, ürettiği ürünleri tüm dünyaya
pazarlayarak büyüyen şirketler gücü elinde tutacak” diyen Zorlu, şöyle
devam ediyor: “Bu anlamda, değişen ve gelişen talep yapısına göre
araştırma, geliştirmeye ve inovasyona daha fazla önem verenler dünya
şirketi olma yolunda gücüne güç katarak ilerleyecek.”
İTİBARIN HIZLI YÜKSELİŞİ
İtibar sahibi olmak ise iş dünyasında güç sahibi olmakla neredeyse aynı
anlama geliyor. Güç ile itibarın iç içe kavramlar olduğunu belirten MCT
Danışmanlık Yönetici Ortağı Tanyer Sönmezer, “İtibar çok önemli. Çünkü,
tüm paydaşlara sağladığınız faydalara göre oluşan bir değer. Bunun için
de herkesin çok önemsediği bir husus” diyor. Türk iş dünyasında itibar
denince ilk akla gelen isimlerden Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu
Başkanı Bülent Eczacıbaşı, itibar sahibi olmanın önemini şöyle
özetliyor:
“Aslında varlıklı olmak, hiçbir zaman kalıcı bir güç kaynağı olmadı.
Belki de sadece toplumsal, siyasal ve ekonomik yaşamda kendinin ya da
çevresinin çıkarlarını gerçekleştirme kudretine sahip olmak anlamında
güç ile varlık arasında ilişki olduğu söylenebilir. Ancak bir de
toplumun güvenine sahip olmak, görüşlerine
önem verilmesi ve örnek oluşturmak anlamına gelen bir güç söz konusu. Bu
anlamdaki gücün, kişi ya da kurumların toplumun ortak çıkarlarını
gözeten bir anlayışı benimsemeleri sonucu sağlandığını görüyoruz.”
Türkiye’nin en güçlü iş insanları arasında yer alan Turkcell Genel
Müdürü Süreyya Ciliv, “Artık insanlar her an her yerden bilgiye
ulaşabiliyor ve bilgi sunabiliyor. İtibar artık hiç olmadığı kadar zor
dengelere dayanıyor ve koruması da bir o kadar zor” diyor.~ FIRSATLARI YAKALAMAK
Yönetim uzmanlarına göre gücün kaynaklarından biri de fırsatları
görebilme ve yakalama becerisi. Bir başka ifadeyle girişimcilik...
Uzmanlar bu niteliğin, gelecekteki gücün de önemli unsurlarından biri
olmaya devam edeceğini düşünüyor. Yönetim uzmanı Ali Midillili,
“Girişimcilik, iş hayatının olmazsa olmazı. Toplum için değer yaratmanın
temeli. Gelecekte de böyle olacak” diyor. 60 yıllık Zorlu Holding’in
yönetim kurulu başkanı olan Ahmet Zorlu, bu özelliğin, güç sahibi olmak
konusunda neden önemli olduğunu kendi deneyimlerini paylaşarak
açıklıyor:
“Fırsatları yakalamanın çok kritik olduğunu düşünüyorum. Örneğin Vestel
karşıma çıkan en büyük fırsatlardan biriydi. ‘Televizyon şirketlerinin
çoğu batıyor, ne işin var bu sektörde’ diyenleri dinlemedim. Bugün
Vestel, Türkiye’de elektronik alanında 15 yıldır ihracat şampiyonu ve
dünyanın en büyük üreticilerinden biri. Yüzde 100 Türk dehasıyla ilklere
imza atmaya devam edecek.
DEĞER YARATMAK ÖNEMLİ
Topluma katkı sağlayacak işlere imza atmak ise hem günümüzde hem gelecekte gücün tanımı içinde yer
alan bir başka kriter. MSearch Danışmanlık Genel Müdürü Ali Midillili,
Toplumdan kazanıp tekrar topluma kazandırmak çok kritik. Bunu
sağlayabilenler, kazan-kazan durumunu oluşturabilir ve itibarı
pekiştirebilir” diyor. İş dünyasının baş aktörleri de bu gerçeğin
bilincinde, Boyner Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner, değer
yaratmanın bir plan değil bir bakış açısı olması gerektiğini
hatırlatıyor ve şu değerlendirmeyi yapıyor:
“Yıl sonunda biraz bütçe ayırıp ‘Bunu da toplum yararına harcayalım'
demek işin kendisini ve toplum yararını ayrı odaklar haline getirebilir.
Oysa bu ikisinin kopmaması gerekir. İnsanı tanıyan, anlayan, iş yapma
biçimlerinin içine çalışan ve müşteri sağlığını, güvenliğini, yararını,
beklentilerini, tercihlerini samimiyetle dahil edenler asıl güçlüler
olacaktır.” Turkcell Genel Müdürü Süreyya Ciliv ise toplumsal
duyarlılığın öne çıkmasını, genç kuşağın taleplerine bağlıyor: “Çünkü
yeni kuşak hem kendisinin hem çalıştığı iş yerinin topluma, insanlığa
katkı yapıyor oluşunu çok önemsiyor. Bu, yeni kuşağın en önemli
motivasyonlarından biri haline gelmiş durumda.”~ GÜÇLÜ ORTAKLIKLAR
Önümüzdeki 10 yılda gücü inşa edecek unsurlardan birinin “doğru
işbirlikleri” olacağını söyleyen strateji gurusu Peter Fisk, sadece
satın alma ve birleşmelerden bahsetmiyor. Yeni dönemde her türlü
işbirliğinin önem kazanacağını belirten Fisk, “En iyi işbirliklerini
kuran, en güçlü olacak” diyor ve ekliyor: “Çalışanlarıyla,
müşterileriyle veya ortaklarıyla, özetle tüm paydaşlarıyla, tüm
ekosistemle en iyi işbirliklerini kurgulayanlar gücün sahibi olacak.”
Ortaklık denince akla gelen isimlerden biri ise kuşkusuz Akfen Holding
Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın... “Başarı ve güç sağlayan en önemli
faktörlerden biri doğru işbirlikleridir” diyen Akın, sözlerini şöyle
sürdürüyor: “Güç kazanmak için ülkeniz ya da bölgenizde yapacağınız
işleri, uluslararası platformda en iyi şekilde inandığınız ortaklarla
işbirliği yapmak çok önemli.Zaten konusunda dünyada sıralamaya giren
böyle şirketler, bizim gibi gelişmekte olan ülkelerdeki kişi ya da
kurumlarla birlikte olmaktan mutluluk duyarlar.”
NETWORK'ÜN ÖNEMİ
Gücün olmazsa olmazlarından biri de geniş ilişki ağı. Uzmanlara göre
güçlü network’e sahip olmak, önümüzdeki 10 yılda çok daha kilit bir önem
taşıyacak. Yönetici koçu Graham Ward, “Geleceğin lideri kesinlikle
network odaklı olmalı” diye konuşurken, dünyaca ünlü yönetim gurusu Dave
Ulrich de ona katılıyor ve şöyle devam ediyor: “Güç olanaklara,
başarıya odaklanmaktan gelir. Bence gücün en önemli kaynakları, güçlü
ilişkiler, konum ve uzmanlıklardır. Etki ve güç sahibi olan insanlar, bu
özelliklere sahiptir.” Akfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın
da ilk sıraya ilişki ağını koyanlardan. “Gelecekteki gücün kaynağı
tartışmasız network olacaktır” diye konuşan Akın, nedenini ise şöyle
açıklıyor:
“Sahip olduğunuz ilişkiler yumağı artık domestik olmaktan çıkıp mutlaka
uluslararası bir hüviyette olmalıdır. Bu gittikçe çok önemli bir durum
halini alacak ve tüm dünyanın ne kadar küçüldüğünü daha iyi
anlayabileceksiniz. Gücünüzü, sahip olduğunuz networkten, ülkenizi ve
bölgenizi ne kadar iyi tanıyıp tanımadığınızla ilgili bilginizden
alacağınız bir yüzyıla tanık olacağız.” ~ GELECEGİN LİDERİ NASIL OLACAK?
1- GÜVEN VERİCİ "The Virtual Executive: How to Act Like a CEO Online
and Offline” kitabının yazarı ve yönetim danışmanı Debra Benton,
geleceğin güçlü liderini tek bir cümleyle özetliyor: "Kendisine güvenen,
çevresine güven veren ve gülümseyen...” Güven konusuna Süreyya Ciliv de
dikkat çekiyor: "2000 yıl önce ünlü hatip Tacitus, 'Siz kendinize
inanın, insanlar da size inanacaktır' demiş. Kendine güven ve
odaklandığın bir hedefe yönelik durmadan çalışmak, er ya da geç başarıyı
ve gücü getirir.” 2- ANALİTİK VE YARATICI
Yönetim koçu Graham Ward, "Güçlü lider hem uzun vadeli hedefler için
gözünü ufka dikmeli hem detaylarla ilgilenebilmeli. Bunu yaparken de
yararlı ve yararsız bilgileri ayırabilme yeteneğine sahip olmalı” diyor.
Yönetim ve pazarlama danışmanı Jeffrey Fox ise şunları söylüyor:
"Gelecekte yüksek güç sahibi şirket ve liderler, şu 4 faktöre
odaklanacak: Pazarlama, inovasyon, kazanan kültürü, zeki ve cesur bir
liderlik.” 3- ADAPTASYONU YÜKSEK
Yönetim gurusu Dave Ulrich ise ilk sıraya adaptasyonu koyuyor:
"Adaptasyon, yani bir durumdan diğerine hızlı geçebilme kabiliyeti öne
çıkacak. Bu nitelik, küreselleşen dünyada farklı kültürleri yönetebilmek
açısından daha fazla önem kazanacak.” Süreyya Ciliv de aynı noktanın
altını çiziyor: "Yeni ortama adapte olamayan herkes gücünü yitirmeye
mahkum. 'ileride hangi kabiliyetler gerekecek' diye düşünmek ve geleceği
buna göre planlamak hayati bir öneme sahip.” 4- ŞEFFAF VE TUTARLI
Yönetim uzmanı Ali Midilli, "Gelecekteki güçlü lider tipi şeffaf, hesap
verebilen, tutarlı, topluma değer katan, yenilikçi ve dürüst olacak”
diye konuşuyor. Fortune Danışmanlık Yönetici Ortağı Ayşen Arıduru da
benzer noktalara vurgu yapıyor: "Güçlü insan, cesaretiyle zekasını
birleştirir, Gelecekte kendini tanıyan, savaşmaya hazır, yaratıcı,
inançlı, vizyoner, küresel düşünen, değer yaratan kişileri güçlü
liderler olarak göreceğiz,” 5- BÜYÜK RESMİ GÖREN
MCT Danışmanlık Yönetici Ortağı Tanyer Sönmezer'e göre yeni dönemde öne
çıkacak lider tipi "helikopter” olacak, Sönmezer, şunları söylüyor: "3
lider tipi var, Kelebek liderler, konudan konuya atlayıp hiçbirini
çözmeden devam edenlerdir. Denizaltı liderler, bir konuya dalıp oradan
çıkamayanlardır, Bir de yükselerek tüm bakış açılarıyla bakan, nerede
kendine ihtiyaç varsa oraya inip orada hizmetkar liderlik gösteren,
sonra yeniden yükselip büyük resme bakan liderler var, Gelecek,
helikopter liderlerin olacak.”~ CEM BOYNER / BOYNER HOLDİNG YKB
BOYNER'İN GUCU NEREDEN GELİYOR?
YÜKSELEN DEĞER
İTİBAR Bireylerin güçlendiği, gizli saklının kalmadığı, iletişimin
hızlandığı, ilişkilerin boyut değiştirdiği bir çağdayız. Müşteri,
tüketici her şeyi biliyor, görüyor. Kendisini daha iyi anlayan, sorumlu
iş yapan, itibarlı partnerler seçiyor. İtibar, yaptıklarınız,
yaşadıklarınız ve yaşattıklarınızın kendi içinde tutarlılığı, yıllar
içinde yatırımcı, müşteri ve çalışanlarınızla yürüttüğünüz ilişkinin,
kurduğunuz güvenin sonucudur. Belki de doğrudan hemen müdahale
edilemeyecek ama doğru işleri yaptıysanız da sizi çok güçlendirecek
olandır. ESNEK VE HIZLIYIZ
Bunların dışında hız ve esneklik çok kıymetli. Aslında güç sadece
bilende değil yapabilende gizli... Müşterimizi çok iyi dinliyoruz, satır
aralarını okuyoruz. Çabuk karar verebiliyoruz, vaziyete göre duruşumuzu
hızla belirleyebiliyoruz. Bunun bugün de gelecekte de önemli bir beceri
olduğunu düşünüyorum. En önemli kararlarım, kimlerle çalışacağım
konusundadır. Çok iyi insanları çekebilmekten, müthiş insanlarla
çalışabilmekten dolayı çok mutluyum. Düşünceleri, cesareti desteklemek,
hata yapmaya izin vermek gerekli. Böyle liderlerle takımların,
gelecekteki gücün en önde gelen belirleyicilerinden olacağını
düşünüyorum.
AHMET ZORLU / ZORLU HOLDİNG YKB GÜCÜN TANIMI NASIL DEĞİŞTİ?
DEĞİŞİM ÇOK HIZLI
Yeni dünya düzeninde, kurum ve markaları başarıya ulaştıran nitelikler
de giderek değişiyor. Fırsatları doğru değerlendirebilme, girişimci ve
yenilikçi bakış açısı, güçlü işbirlikleri, cesaret, toplumsal ve
ekonomik dinamikleri takip edebilme, güçlü insan kaynağına sahip olma
gibi pek çok kriter başarıya ulaşmada son derece etkili oluyor.
Günümüzde gücün kaynağı bilgidir, 60 yıl önce küçük bir ilçeden
başlayarak bugün dünyanın dört bir yanına ulaşan yolculuğumuzda, bizim
de en önemli hazinemiz bilgimiz oldu. BİLGİNİN DEĞERİ
Bilgiyi başarıya dönüştürebilenler kazanıyor, bilgi birikimini
deneyimiyle harmanlayabilen oyuncular dünyada önemli aktörler haline
geliyor, iş dünyasında başarıyı elde etmekten daha zor olan başarıyı
korumak ve geliştirmektir. Bunun için de bilginin peşinden koşmak ve
yılmadan çalışmak gerekir, Bugün dünya şirketlerine baktığınızda, en
belirgin özelliklerinin teknolojiye, AR-GE'ye, insan kaynağına yapılan
yatırımlar olduğunu görüyoruz. Bu kadar büyük şirketler, bilgiye bu
denli yatırım yapıyorsa, bilgi gelecekte de hep sizi daha ileriye
taşıyacak bir güç olacak demektir.~ NASIL BİR LİDER?
Geleceğin güçlü liderlerinin, çağın gereklerine uygun olarak, bilginin
peşinde olan, bilgiyi şeffaflıkla paylaşabilen ve üretebilen, ekibiyle
birlikte hareket edebilen, hedeflerine bağlı ve çalışkan kişiler
arasından çıkacağına inanıyorum. Küreselleşen dünyada, vizyon sahibi,
kapsayıcı ve değişimi yönetebilen liderler gücü elinde tutan liderler
olacak. Hiçbir zaman unutmamak gerekir ki hayallerine sahip çıkan,
hayalleri peşinde adımlar atmaktan korkmayan, hep daha yükseğe çıkmayı
hedefleyenler gücüne güç katacaktır.
BÜLENT ECZACIBASI / ECZACIBASI HOLDİNG YKB
GUC ARTIK BİLGİ DEMEK"
KOMUTA SİSTEMİ BİTTİ
Eskiden, kurucuların şirketlerinin başında olduğu dönemlerde,
'karizmatik ve güçlü' liderin, çalışanları emir vererek ve uygulamayı
kontrol ederek yönetmesiyle başarı sağlanabiliyordu. Emir verme yetkisi,
sermayenin sahibine aitti. Bugün ise teknolojik gelişmeler, bilgi
toplumuna geçiş ve insanın tüm kuruluşların en önemli üretken varlığı
durumuna gelmesi sonucu, gerek kamu gerekse özel kuruluşlarda,
komuta-kontrol sistemi geçerliliğini yitirdi. TANIMLAR DEĞİŞTİ
En yüksek piyasa değerlerine sahip şirketlerin ne fabrikaları ne
makineleri var. Sermayeleri, çalışanlarının beynindeki bilgiden ve
yaratıcılıktan oluşuyor. Artık kuruluşun tüm sermayesini kafalarında
taşıyan ve akşam giderken evine götüren insanları emirle yönetmek mümkün
değil. O nedenle de günümüzde liderliğin anlamı da değişti. Lideri,
stratejinin uygulanabilmesi için gerekli koşulları oluşturan ve
lojistiği sağlayan kişi olarak tanımlayabiliyoruz. GELECEĞİN LİDERİ
Amerikalı iş adamı ve yazar Max DePree, şöyle tanımlıyor: "Liderin
birinci görevi gerçeği tanımlamaktır, Liderin son görevi teşekkür
etmektir, ikisinin arasında, lider bir hizmetkardır.” Geleceğin etkin
liderlerinin, bu tanıma uygun davrananlar olacağını düşünüyorum. Ayrıca
son dönemlerde, sürdürülebilir büyüme ilkelerini benimsemenin de kişi ve
kurumlara verilen önemi ve onların toplum içindeki etkinliklerini
artırdığını görüyorum.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?