Pastadan pay almak isteyen bankalar, iddialı hedeflerle yeni yıla
hazırlanıyor. 2012’de bir parça tökezleyen bireysel bankacılık için bu
yıl daha pembe bir tablo hakim. Yüzde 17-20 bandında büyüme bekleniyor.
Yılın en hızlı alanının ise ihtiyaç kredileri olacağı düşünülüyor. Konut
kredilerinde de düşen faizlerin etkisiyle hareketlenme öngörülüyor.
Faizlerdeki gerileme mevduat tarafında yavaşlama getirse de sektör
burada da altın hesaplarına güveniyor. Bütün bankacılar aslında hem
fikir. Hepsine göre 2013’te bankacılıkta rekabetin odağında bireysel
bankacılık yer alacak. Bu nedenle bankaların, yeni yıl planlarında
bireysel bankacılık özel bir yer alıyor. Bu trend nedeniyle bireysel
bankacılıktan sorumlu genel müdür yardımcılarına da çok iş düşüyor.
Onlar, 2013’te bireyselin hem mevduat ayağında hem de kredilerde güçlü
bir hareketlilik bekliyor. 2012’de bankacılık sektörü mevduatta yüzde 6,
tüketici kredilerinde yüzde 11 ve mevduatta yüzde 8 büyüdü. 2013 yılı
için ise daha pembe bir tablo resmediliyor. Denizbank Bireysel
Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Ertürk, “Sektörün
büyümesi anlamında 2013’te de 2012’ye benzer bir tablo olacak” dese de
tahminlere göre 2013’te sektörde aktifleri yüzde 12, krediler yüzde 14,
mevduatlar ise yüzde 11 büyüyecek. Garanti Bankası Genel Müdür
Yardımcısı Onur Genç, bireysel kredilerin yüzde 17-20 büyüyeceğini
düşünüyor. Bireysel bankacılıkla ilgilenen genel müdür yardımcıları,
2013’te tüketicilerin bankalarla olan ilişkisinin ağırlıklı olarak kredi
bacağında gelişeceğini düşünüyor. Bunun nedeni de Türkiye’nin 2013
büyümesinin ağırlıklı olarak iç talepten geleceği ve düşük faiz
ortamının da bu tüketici davranışını destekleyeceği beklentisi etkili
oluyor.
MEVDUATTA HIZ DÜŞECEK Mİ?
Bireysel bankacılığın en önemli ürünlerinden mevduat açısından 2012,
faizlerin hızlı bir şekilde aşağıya geldiği ve yüzde 10’nun altı
oranlara oturduğu bir yıl oldu. 2013 yılında da faiz oranların bu
seviyelerde devam etmesi bekleniyor. Garanti Bankası Genel Müdür
Yardımcısı Onur Genç, “2013 yılında mevduat faiz oranları, yine düşük
seviyelerde olacak.~
Ancak yıl sonuna göre faizlerin bir miktar yukarıda seyredeceğini
söyleyebilirim” diyor. Akbank Bireysel Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür
Yardımcısı Galip Tözge de bu nedenle mevduat tarafında büyümenin
yavaşlamasını öngörüyor. “Zira düşen faizler, yatırımcıların eski
getirileri farklı enstrümanlarda aramasına yol açacak” diyen Tözge, ürün
çeşitliliği artan yatırım fonlarına ve hisse senedi piyasalarına olan
ilginin artmasını bekliyor. Yapı Kredi Bankası Perakende Bankacılık
Pazarlama Grup Direktörü Mehmet Cemalcılar, önümüzdeki yıl mevduatın,
pazarın en hızlı büyüyen ürünlerinden birisi olacağı görüşünde.
Cemalcılar, 2013’te mevduatta yüzde 13 büyüme öngörüyor. Tabii mevduat
alanında son yıllarda artan altın mevduat hesaplarına da dikkat çekmek
gerekiyor. 2012 Kasım sonu itibarıyla altın mevduat pazarı, yüzde 20
büyüdü ve önümüzdeki yıl da altın hesaplarının en hızlı büyüyen pazar
olacağını öngörülüyor. Bireyselin kaptanları, büyümenin kredilerden
geleceği konusunda hemfikir. Kredilerde büyümenin en hızlanacağı alan
olarak ihtiyaç kredileri işaret ediliyor. Mehmet Cemalcılar, yılbaşından
bu yana yüzde 11 civarında büyüyen bireysel kredilerde lokomotifin
ihtiyaç kredileri olacağı düşüncesinde. Türkiye Bankalar Birliği’nin
rakamlarına göre, 2012’nin ilk 9 ayında sektörde 5,3 milyon adet ve 47
milyar TL tutarında ihtiyaç kredisi kullandırıldı. Galip Tözge, yılın
son çeyreğinde faizlerde yaşanan düşüş paralelinde kullanımı artan
ihtiyaç kredilerinin, 2012 yılını toplam 70 milyar TL ile kapatacağını
tahmin ediyor. ING Bireysel Bankacılık Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı
Cenk Tabakoğlu, bu trendin 2013’te süreceği fikrinde. Yüzde 25-30 arası
bir büyüme hedefledikleri bireysel kredilerde en çarpıcı büyümenin,
ihtiyaç kredilerinde olacağının altını çiziyor. “Bireysel kredi
dağılımında bu yıl olduğu gibi kredi kartları ve ihtiyaç kredilerinin
ilk sırada yer alacağını, konut ve taşıt kredilerinin de bunları takip
edeceğini düşünüyoruz. Bizim bireysel kredi bakiyemizin yaklaşık yüzde
45’ini ihtiyaç kredileri oluşturuyor. 2013 yılında bu oranı, yeni satış
kanallarımızın etkisiyle yüzde 55’lere taşımayı hedefliyoruz” diyor.
HSBC Türkiye Bireysel Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı
Taylan Turan da 2013 yılında bankacılık sektörü toplamında ihtiyaç
kredilerinde yüzde 25 büyüme öngörüyor. Turan’ın HSBC için bu alanda
büyüme hedefi ise yüzde 30. Galip Tözge ise biraz daha temkinli bir
yaklaşımla 2013’te ihtiyaç kredisi pazarının yüzde 18 artışla yaklaşık
120 milyar TL’ye ulaşmasını öngörüyor.
MORTGAGE PİYASASI AÇILIYOR
Gerçekten de faizlerdeki gerileme ve kredi kullanım süreçlerindeki
kolaylık, 2013’te kredi pazarının hızlı büyümesine yol açacak. Burada
özellikle konut kredilerinin değişime hızlı cevap vermesi bekleniyor.
Konut kredileri, 2012 yılında bir önceki yıla göre daha düşük
gerçekleşti. Türkiye Bankalar Birliği verilerine göre, 2011 yılında 400
binin üzerinde ve 30 milyar TL’lik konut kredisi alındı. 2012’nin ilk 9
ayında ise bu rakam, 240 bin adet ve 18 milyar TL olarak gerçekleşti.~
Bu da konut kredisi kullandırımlarının adette yüzde 28, tutarda yüzde 27
azaldığını gösteriyor. Ancak son çeyrekte pazarda yaşanan
hareketlilikle birlikte 2012’de konut kredilerinin adette 350 bin,
miktarda 25 milyar TL’yi aşacağı tahmin ediliyor. 2013 ise konut
kredilerinin sektöre ivme katan anlardan biri olacağı görüşü hakim.
Finansbank Perakende Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Erkin Aydın,
“Düşen faiz ortamında konut talebini de pozitif destekleyecek şekilde
konut kredilerinde hızlı bir ivme bekliyoruz” diyor. Taylan Turan da
konut kredilerinde önemli bir potansiyel olduğunu şu sözlerle aktarıyor:
“Hane halkındaki birey sayısının gelişmiş ülkelerde olduğu gibi düşmesi
ve hızla büyüyen nüfus konut kredilerini artıracak. Avrupa bölgesinde
konut kredilerinin GSYİH’ye oranı yüzde 52. Türkiye’de ise sadece yüzde
6, bu da potansiyelin net bir göstergesi.” Akbank’tan Galip Tözge de
benzer bir görüşe sahip: “Konuttaki hareketlenmeye paralel olarak
2013’te konut kredilerinin yüzde 15-20 gibi bir oranda büyümesi ve 90
milyar TL’nin üzerine çıkması mümkün” diyor.
FAİZLER REKABETİ TETİKLİYOR
Aslında bugün bireysel bankacılık konusuna giren bütün ürünlerde çetin
bir rekabet yaşanıyor, Akbank Bireysel Bankacılıktan sorumlu Genel Müdür
Yardımcısı Galip Tözge, “Bankacılığın iki temel ürünü krediler ve
mevduatlarda çok yoğun bir rekabet zaten mevcut, Ama düşen faiz ortamı,
özellikle kredilerde rekabetin artarak devam etmesini tetikliyor, Burada
belirleyici faktör, uygulanan faiz oranlarından ziyade müşterilere
karşı şeffaflık, hız ve kolaylık olacak diye düşünüyorum” diyor, Taylan
Turan da Tözge ile aynı fikirde: “Özellikle mevduat ve kredi kartı dahil
kredi ürünlerinde yaşanan yoğun rekabet, 2013 yılında da devam edecek.”
Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Onur Genç, bu noktada farklı bir
konuya parmak basıyor: “2013’te farklı olarak kredi bacağında pazarın
da büyümesiyle aktif oyuncu sayısının artacağını bekliyoruz, Kaynak
tarafında da agresif büyüme ihtiyacındaki oyuncuların rekabeti fiyatlama
alanına taşıyacağı, katılan yeni oyuncularla farklı rekabet
unsurlarının pazarda görülebileceğini düşünüyorum” diyor. Rekabetin
klasik bankacılık kanallarından alternatif kanallara doğru kayması da
oyunun kurallarını değiştiriyor, Bu anlayış, bankaların sosyal medya ve
dijital kanallara yatırım yapmasını gerektiriyor. Finansbank Perakende
Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Erkin Aydın, Türkiye’nin ödeme
sistemleriyle ilgili proje geliştirme ve uygulama konusunda dünyanın en
gelişmiş pazarları arasında yer aldığını hatırlatarak yakın gelecekte
temassız ödemeler, mobil ödemeler, e-ticaret ve mobil ticarette
rekabetin kızışacağını vurguluyor.~
YENİ KULVAR TASARRUF
2012 yılında Türkiye’deki tasarruf oranının düşüklüğünün gündeme
gelmesiyle bankalar için bireysel tarafta yeni bir kulvar daha açılıyor.
Özel bankalar artık tasarruf yönünde attıkları adımlarla da
birbirleriyle yarışıyor, Cenk Tabakoğlu, halkın tasarruf konusundaki
farkındalığının arttığına inanıyor ve kendilerinin özellikle eğildiği
tasarruffun tüm bankaların gündeminde olacağını belirtiyor. “Tasarrufun
alışkanlık haline gelmesi için 2013’te birikime yönlendiren ürünler ön
plana çıkacak” diyor. Aynı şekilde Garanti Bankası Genel Müdür
Yardımcısı Onur Genç de “2013 için genel anlamda tüketime yönelik bir
iklim oluşsa bile tasarruf anlamında gideceğimiz çok yol var, Bireylerin
birikim ürünlerine olan ilgisinin önümüzdeki yıl artarak devam
edeceğini ve bankaların bu konuda önemli bir rol üstlenerek
müşterilerini yol gösterici ürün ve hizmetler ile destekleyeceğini
söyleyebiliriz. Biz de banka olarak bireysel bankacılıkta bilançomuzu
yüzde 20’ler seviyesinde büyütmeyi hedefliyoruz” diyor. “Tasarruf”
konusunda gündem yaratmak için yıl boyunca iletişim kampanyaları
düzenleyen Akbank’ın genel müdür yardımcısı Galip Tözge de mevduat
yatırımcısının başka alternatiflere yönelmesi ve tasarruf alışkanlığının
düşük olması gibi etkenlerden dolayı, 2013 yılında mevduatta çok daha
fazla bir rekabet yaşanacağını açıklıyor, Faiz oranlarındaki düşüş, uzun
yıllar boyunca yüksek getiri sağlamış müşterilerin, bu ortama
alışmasını zorlaştıracak.Ama bu noktada “bankasız” müşteri sayısının
yaklaşık 19 milyon olmasının yarattığı potansiyeli de unutmamak
gerekiyor.
GALİP TÖZGE / AKBANK BİREYSEL BANKACILIKTAN SORUMLU GMY
AKBANK'IN GELECEK YIL HESAPLARI
1 MİLYON YENİ MÜŞTERİ
2012 yılında yaklaşık 1 milyon yeni müşteriyle tanıştık. Bu kazanımlarda
en büyük ağırlık, maaş anlaşmaları dolayısıyla kazanılan yeni
müşteriler, gençlik segmentiyle girilen yakın iletişim sonrasında
okuldan yeni mezun olup Akbank’ı ilk bankası olarak seçen gençler...
2012 yılında tüm tüketici kredilerinde pazarın üzerinde, sağlıklı ve
güçlü bir büyüme kaydettik. KONUT KREDİSİNDE ARTIŞ
Konut kredilerinde de 2011 yıl sonunda 7,5 milyar TL’ye ulaştık. Bu
rakam, 2012’nin ilk 9 ayında yüzde 19 büyüme ile 8,9 milyar TL’ye
yükseldi. 2011 yıl sonunda yüzde 10,7 olan pazar payımız, 30 Eylül 2012
itibariyle yüzde 11,9’a çıktı. Biz de bu artış paralelinde, konut
kredisi müşteri adedimizi pazarın üzerinde artırarak 2015 yılına kadar
müşteri sayımızı 1,5 katına çıkarmayı hedefliyoruz. Her zaman olduğu
gibi hedefimiz, müşterilerimizin yarısının bankamıza yeni müşteri olarak
kazandırılması. KREDİ KARTLARINDA LİDERİZ
Türkiye’de en hızlı büyüyen ve dinamik pazarlardan biri olan kredi
kartları pazarında, 2012’nin 3’üncü dönemi itibarıyla Akbank olarak
bireysel kredi kartı kredilerini en fazla artıran banka olduk ve
ulaştığımız yüzde 19 pazar payıyla liderliğe yükseldik. 2013 yılında
mevduat ve kredilerde pazarın üzerinde büyümeyi hedefliyoruz. 2012
yılında ihtiyaç kredilerinde yüzde 35 ile pazarın 3 katı büyüyerek
bakiyesini 9,3 milyon TL’ye yükseltti.~
ONUR GENÇ / GARANTİ BANKASI GMY
"1,2 MİLYON KİŞİYE KREDİ VERECEĞİZ"
YÜZDE 20 BÜYÜYECEK
Bireysel bankacılıkta bilançomuzu yüzde 20’ler seviyesinde büyütmeyi
hedefliyoruz. Bireysel krediler toplamında sektörün yüzde 17-20 bandında
büyüyeceğini, bu oranın Garanti’deki karşılığının da yüzde 2225
bandında olacağını düşünüyorum. 2012 yılında yaklaşık 900 bin müşteriye
bireysel kredi kullandırdık. 2013 yılında bu sayının 1,2 milyon
seviyelerine çıkmasını bekliyoruz. YARISI MORTGAGE’DAN
2013 sonuna geldiğimizde bireysel kredi portföyü dağılımımızın yüzde
50’sinin mortgage’dan geleceğini düşünüyoruz. Bu dağılımda mortgage
kredilerinin vade yapısının payı var elbette. Destek, ihtiyaç
kredilerinin payı da bu seviyeye yakın olacak. Kredi verilen kişi
sayısına baktığımızda, ihtiyaç kredileri en çok verilen ürün olacak
diyebiliriz. 2015 yılına geldiğimizde bireysel müşteri sayımızın 33,5
milyon civarında yeni müşteriyle toplamda 13,5-14 milyon seviyesine
ulaşacağını düşünüyorum. MEVDUATTA GENİŞ KİTLE
500 bin civarında vadeli mevduat müşterimiz var. Bu rakamı 2013’te
klasik mevduat ürünlerinde yüzde 8-10 bandında artırmayı hedefliyoruz.
Tasarruf ve altın ürünlerindeki trendi ve çalışmaları da dikkate
aldığımızda, daha geniş bir kitleye ulaşarak büyüme oranının bu rakamdan
da yüksek olmasını umuyoruz. Kasım sonu itibariyle kredi kartı adedimiz
9,1 milyon. 2013 sonunda bu sayıyı 9,5 milyona çıkarmayı hedefliyoruz.
CENK TABAKOĞLU / ING BANK BİREYSEL BANKACILIK PAZ. VE ÖZEL BANK. GMY
"HEDEFİMİZ SEKTÖRÜN İKİ KATI"
YOL HARİTAMIZ NET
Son iki yıldır yol haritamız çok net. Tasarruf bankası olarak
konumlandırdığımız bankamızın en önemli iş prensibi, müşterisini yaptığı
her işin odak noktasına yerleştirmek. 2012’de sektör mevduatta yüzde 6
büyürken, biz yüzde 20 büyüdük. Tüketici kredilerinde sektör, yüzde 11
büyürken biz yüzde 33 büyüdük. Tasarruf mevduatında sektör yüzde 8
büyürken, biz yüzde 18 büyüme ile tasarruf bankacılığındaki iddiamızın
altını çizdik. 2013’te de başarılı performansımızı koruyacağız. KREDİLERDE YÜZDE 30
Hedefimiz, yüzde 15 büyüyeceğini öngördüğümüz bankacılık sektörünün iki
katı kadar büyümek. Bireysel bankacılıkta kredilerde yüzde 25-30,
mevduatta yüzde 10-15 büyüme bekliyoruz. Müşteri portföyümüzde yüzde
10-12 arası büyüme hedefliyoruz. 2012 Kasım sonu itibariyle yaklaşık 300
bin müşterimize ihtiyaç kredisi, yaklaşık 30 bin müşterimize de taşıt
ve konut kredisi kullandırdık. 2013 yılında bireysel kredi
kullandırımında yüzde 50 artış bekliyoruz.~ YAKINLIK ÖNE ÇIKIYOR
2013 yılında müşteriye “yakınlık” kavramı ön plana çıkacak. Bizim
“yakınlık” tanımımız, müşterilerimizin sadece banka şubelerinden değil,
hayatlarının, sosyal yaşamlarının içerisindeki noktalardan da bankacılık
ürün ve hizmetleriyle buluşmalarını sağlamak. Özellikle yeni satış
kanalımız PTT ile Türkiye çapında daha fazla müşterilerimize ulaşıyoruz.
Yeni iş ortaklıklarımız ve geliştirdiğimiz alternatif dağıtım
kanallarımızla sektörde büyük oranda pazar payı kazanmayı planlıyoruz.
2013, konut ve taşıt kredilerinde iş ortaklıklarımız ve projelerimize
önem vereceğimiz bir yıl olacak.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?