Tüm
bankacılık sektöründen yüzde 5 düzeyinde pay alan katılım bankaları,
gelecek 10 yılda bu oranı yüzde 15'e taşımak hedefinde. Son 5 yılda
topladıkları fonu 3 kat, özkaynaklarını 2 kat artıran bankalar, bu
hedefe yeni ürünler ve artan müşteri portföyüyle ulaşmayı planlıyor.
Halihazırda 4 olan sektördeki oyuncu sayısının da artması bekleniyor.
Körfez'den beklenen yeni rakipler yolda. Katılım bankaları son 5 yılda
topladığı 3 katına, özkaynaklarını 4 katına, şube ve personel sayısını
ise yaklaşık 2 katına çıkardı. Bu dönemde faaliyet alanları da
genişledi. Geçmişte ağırlıklı küçük ve orta ölçekli işletmelere ve
faizsiz bankacılık hassasiyeti olan müşteri kesimine odaklanıyorlardı.
Şimdi ise geniş bir müşteri kesimine bireysel kredilerden ödeme
sistemlerine kadar birçok alanda faizsiz ürünler geliştirip sunuyorlar.
Ayrıca sadece Türkiye'de değil Körfez Bölgesi'nde de etkinliklerini
artırmış durumdalar. Yeni dönemde de hem yeni ürünler hem büyüme
anlamında istikrarlı bir gelişme planları var. Katılım bankaları
halihazırda tüm bankacılık sektöründen yüzde 5 seviyesinde pay alıyor.
Bu payın 2023 yılına kadar yüzde 15 seviyelerine çıkarılması
hedefleniyor. Sektör profesyonelleri, bugüne kadarki performansa işaret
ederek, "Bu hiç de ulaşılamayacak bir hedef değil" diye konuşuyor. Bugün
katılım bankacılığı alanında faaliyet gösteren 4 banka var. Uzun
zamandır sektöre yeni oyuncuların gireceği konuşuluyor. Özellikle Körfez
Bölgesi'nden bu konuda çok ciddi talepler olduğu biliniyor. Karar
mekanizması BDDK'nın değerlendirmelerine bağlı olarak kısa süre sonra
beklenen yeni oyuncuları göreceğimiz düşünülüyor.
2005 MİLAT OLDU
Katılım bankaları, Türkiye'deki çeyrek asrı geçen bir geçmişe sahip...
Faiz hassasiyeti nedeniyle piyasaya sürülmeyen ve "yastık altı" olarak
adlandırılan tasarrufları ekonomiye kazandırmak için ilk olarak "özel
finans kurumları" olarak kuruldular. 2001 yılına kadar müşteri
portföylerini hızla büyütüp başarılı bir performans sergilediler. 2001
yılında tüm bankacılık sektörünü sarsan kriz katılım bankalarını da
etkiledi. Bir süre duraklama dönemi yaşadılar. 2005'te bankacılık
yasasında yapılan değişiklikle katılım bankalarının bankacılık sektörüne
tam entegrasyonu sağlandı. Bu düzenlemeyi takiben sektör oyuncusu
bankalar yaptıkları teknolojik yatırım, müşteri odaklı çalışma anlayışı
ve yeni ürün ve hizmetlerle sektördeki diğer bankalarla rekabet edebilir
hale geldi.
Türkiye Finans Genel Müdürü Derya Gürerk, "Resmin geneline bakıldığında
geride bırakılan 25-26 yılda katılım bankalarının çok ciddi mesafeler
kat ettiğini söyleyebiliriz. Bugün sunduğumuz bankacılık hizmetleri,
müşteri memnuniyetine yönelik çalışmalarımız ve şube sayılarımızla artık
sadece belli bir kesime hitap etmiyor, toplumun her kesiminden yakın
ilgi görüyoruz" diye konuşuyor. Katılım bankaları özellikle son 5 yılda
istikrarlı bir büyüme kaydetti. 2006 yılında yüzde 2,7 düzeyinde olan
toplam pazar payları 2011 Eylül verilerine göre yüzde 4,4'e ulaştı. Bu
dönemde sektör yıllık ortalama yüzde 33 büyüdü. Katılım bankalarının
1990 yılında 21 olan şube sayısı bugün 680'e, 650 olan çalışan sayısı
ise yaklaşık 14 bine ulaşmış durumda.~
BÜYÜMENİN LOKOMOTİFİ
Katılım bankalarının fon büyüklüğü son 5 yılda yüzde 368 artarak 2011
yılının üçüncü çeyreği itibarıyla 39 milyon 155 bin 190 TL'ye ulaştı.
Kullandırdığı fonlar 2006 yılında 19 milyon 492 bin 452 TL düzeyindeydi.
Bu rakam geçtiğimiz eylül sonunda 36 milyon 340 bin 307 TL'ye ulaştı.
Sektörün toplam aktifleri ise yine 2006'dan bu yana yüzde 256'lık bir
büyümeyle Eylül 2011 sonunda 53 milyon 573 bin TL'ye yükseldi. Bank Asya
Genel Müdürü Abdullah Çelik, katılım bankalarının son 5 yılda içinde
bulundukları kulvarı oldukça genişlettiklerine dikkat çekiyor. Reel
sektör kadar artık bireysel bankacılık anlamında da ön plana çıkmaya
başladıklarına işaret eden Çelik, "Bireysel kredilerden ödeme
sistemlerine kadar birçok alanda faizsiz ürünler geliştirerek
müşterilerimize sunuyoruz. Bank Asya olarak biz yenilikçi ürünlerimizle
tüm sektöre öncü olduk. Kredi kartı sayımızı 1 milyon 900 bine çıkardık.
AsyaCard DIT ile Türkiye temassız kartlar pazarında liderliğe
yükseldik" diye konuşuyor. Kuveyt Türk Genel Müdürü Ufuk Uyan, katılım
bankalarının yeni ürün ve hizmetler konusunda oldukça ilerlediğine
dikkat çekiyor. Özellikle son dönemde katılım bankalarının çok anlamlı
başarılar elde ederek rekabete katıldıklarını söyleyen yönetici, şöyle
konuşuyor: "Altın ve kira sertifikası (sukuk) ihracı gibi yeni ürün ve
hizmetler hem bizi yeni kişi ve pazarlarla tanıştırdı hem bizlere olan
ilgiyi artırarak bilinirliğimize katkı sağladı. Altında katılım
bankaları olarak tüm bankacılık sektörü içinde yüzde 25'lik bir pazar
payına ulaştık. Kira sertifikasının da önümüzdeki 5 yıl içinde Türk
ekonomisine önemli kaynaklar sağlayacağını düşünüyoruz."
GELECEK PLANLARI
Tüm bankacılık sektöründen yüzde 5 düzeyinde pay alan katılım bankaları,
gelecek 10 yılda bu oranı yüzde 15'e taşımak hedefinde. Bu hedefe de
yeni ürünler ve artan müşteri portföyüyle ulaşmak planında. Halihazırda 4
olan sektördeki oyuncu sayısının da artması bekleniyor. Körfez'den
beklenen yeni rakipler yolda. Albaraka Türk, 2012 yılı ve sonrası için
KOBİ'lere odaklanacak. Ayrıca yakın bir tarihte uygulamaya alınan
Albaraka Worldcard'ı 2012'de çok ciddi hacimlere ulaştırmayı hedefliyor.
Bu yıl 20 yeni şube açmayı ve toplamda 145 şubeye ulaşmayı hedefleyen
banka, büyümede ve kârlılıkta yüzde 20'lik bir performans artışı
hedefliyor. Kuveyt Türk, bu yıl ana ortağı Kuveyt Finanse House'un da
desteğiyle yatırımlarına devam edecek. Banka ilkini 100 milyon dolar
olarak geçtiğimiz yıl gerçekleştirdiği sukuk ihracının ardından, bu yıl
350 milyon dolar tutarında kira sertifikası ihracı gerçekleştirdi. Bu
kaynağı geliştirmeye ve büyütmeye devam edecek. İlk yerli sukuk ihracı
da önümüzdeki dönem hedefleri arasında yer alıyor. Ayrıca Körfez
Bölgesi'nde genişleme planı yapıyor. Kuveyt Türk Genel Müdürü Ufuk Uyan,
"Bahreyn şubemiz, Dubai iştirakimiz ve Almanya temsilciliğimizin
ardından Katar ve Kuzey Irak'ta şube açma çalışmalarımız da bu yıl
içinde hayata geçirmeyi planladığımız iş hedeflerimiz arasında" diyor.
Türkiye Finans için KOBİ segmenti öncelikli alanlardan biri olacak. ~
Banka büyüme stratejisi dahilinde yeni şube açma çalışmalarına devam
edecek. Bu çerçevede 2012 yılı sonu itibarıyla 200'den fazla şubeye
ulaşmayı hedefliyor. Personel sayısının da yine yıl sonunda 3 bin 800
olmasını planlıyor. Bank Asya'nın 2011 yılı 9 aylık net kârı 164 milyon
TL olarak gerçekleşti. Nakdi ve gayrinakdi krediler aracılığıyla reel
ekonomiye 22 milyar 684 milyon TL finansal destek sağladı. Şube sayısı
200'e ulaşan banka, bu yıl 20-25 şube daha açmayı planlıyor. Birkaç yıl
önce başlattığı yurtdışında genişleme çalışmaları da devam edecek. Bank
Asya'nın genişleme çalışmalarının odağında ise Afrika ve Hindistan var. BÜYÜME NEREDEN GELECEK?
DERYA GÜRERK / TÜRKİYE FİNANS GENEL MÜDÜRÜ
BİLİNMEYEN ÇOK ÜRÜN VAR
KOBİ segmenti katılım bankaları için öncelikli alanlardan biri olmaya
devam edecek. Sektör olarak bireysel alanda da ürün yelpazesinin
genişletilmesine ihtiyaç duyuluyor. Faizsiz bankacılık ürünleri 75
ülkede 300'e yakın bankada sunulur hale gelmiş durumda. Bugün başka
coğrafyalarda kullanılmakta olan birçok ürün halen ülkemizde bilinmiyor.
Önümüzdeki yıllarda bu eksikliklerin giderilmesinde öncü rol
üstleneceğiz. FAİZSİZ BONO
Bankalar yeni dönemde bono ihracı ile alternatif kaynak arayışlarını
hızlandırdı. Biz de Türkiye Finans olarak faizsiz bono ihracıyla
büyümemize temel teşkil edecek uzun vadeli fonların temini için gerekli
hazırlıklara başladık. 2012 sonu itibarıyla faizsiz bono ihracını
gerçekleştireceğiz. Bilançomuzun pasif tarafının çeşitlendirilmesi ve
özellikle Körfez Bölgesi'nden ülkemizdeki yatırımcılara kaynak
sağlanması amacıyla gerçekleştirilecek murabaha sendikasyonları ve tek
taraflı borçlanma çalışmaları 2012 yılı için yoğunlaşacağımız diğer
alanlar olacak.
"YENİLİKÇİ ÜRÜNLE BÜYÜDÜK" ABDULLAH ÇELİK / BANK ASYA GENEL MÜDÜRÜ NASIL GELİŞTİ?
Son 5 yılda katılım bankaları içinde bulundukları kulvarı oldukça
genişletti, reel sektör kadar artık bireysel bankacılık anlamında da ön
plana çıkmaya başladı. Bugün bireysel kredilerden ödeme sistemlerine
kadar birçok alanda faizsiz ürünler geliştirerek müşterilerimize
sunuyoruz. TEMASSIZ BAŞARI
Bank Asya olarak biz yenilikçi ürünlerimizle tüm sektöre öncü olduk.
Kredi kartı sayımızı 1 milyon 900 bine çıkardık. AsyaCard DIT ile
Türkiye temassız kartlar pazarında liderliğe yükseldik. DIT kart ile
birçok uluslararası ödül aldık ve sektörde bir marka haline geldik. YATIRIMA DEVAM
KOBİ'ler, özellikle küçük işletmeler ve bireysel sektörde büyümek ana
strateji parçalarımızdan birisi olacak. Küçük müşterilere daha etkin
hizmet vermek amacıyla bölge müdürlükleri oluşturduk. Gayrinakdi
kredilerin toplam kredi portföyündeki ağırlığı zamanla azalacak. Son
teknolojiye yatırımlarımız da sürecek.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?