Hatta "İlk 100 günde kazanamazsanız, başarısız olursunuz" diyenler bile
var. CEO'ların ilk günlerindeki şirketi tanıma, ekip oluşturma gibi ilk
eylemleri hem yönetim kurulu hem iş ortakları hem de çalışanlar
tarafından dikkatle izleniyor. Türkiye'de 2011 başından bu yana pek çok
şirkette CEO değişimi gerçekleşti. Türkiye'nin önde gelen şirketlerinin
yeni CEO'ları ilk 100 günlük eylem planlarını Capital'e anlattı. Eğer
büyük kazammları ilk 100 gün içinde sağlayamazI sanız, başarısız
olursunuz. Bu nedenle dikkatli düşünün. Ve I ilk 100 güne önem verin."
Dünyanın önemli yönetim danışmanlık şirketlerinden IdeaBridge'in yönetim
kurulu başkanı John Callos, bu sözlerle tüm yeni CEO'lara sesleniyor ve
önlerindeki 100 günün kritik önemine dikkat çekiyor. Callos, ayrıca
CEO'ları çalışanlarını da ilk 100 günün önemine ikna etmeye davet ediyor
ve şöyle devam ediyor: "Değişimleri genellikle bir avuç insan
gerçekleştirir. İlk işiniz, araştırmak ve o insanları bulmak olmalı. Bir
kez onları bulduğunuzda da aradaki engelleri kaldırın. Performansınızı
göstermeye başlayabilirsiniz." 2011 başında Türkiye'nin en büyük ilaç
şirketlerinden biri olan Bayer Türk'e CEO olarak atanan Dr. Axel Hamann
da işe çalışma arkadaşlarını tanımakla başladı. İlk günlerinde Türk iş
kültürünü anlamaya ve yakın ilişkiler kurmaya özen gösterdi. İletişime
ve şeffaflığa büyük önem verdiğini söyleyen Hamann, farklı iş ve
fonksiyonlardan gelen yöneticilerle 15 günde bir "CEO kahvaltıları"
gerçekleştirdi. 2011 başından bu yana pek çok şirkette CEO değişimi
gerçekleşti. Türkiye'nin önde gelen şirketlerinin yeni CEO'ları ilk 100
günlük ajandalarını Capital'e açtı.
6 ayda 2 yıllık çalıştı
Bekir Dildar, uluslararası anlamda da bankacılık kariyeri olan önemli
bir isim. Finansbank'ta Hüsnü Özyeğin'in A takımı içinde yer almıştı.
Özyeğin, Millenium Bank'ı satın alarak bankacılığa geri dönünce, kaptan
köşkünü Bekir Dildar'a emanet etti. Dildar, 2011 başından bu yana
görevinin başında. "Aslında bu ilk 100gün sadece benim değil, Millennium
Bank'ın Fibabanka'ya dönüş sürecinin de ilk 100 günüydü" diyor.
Fibabanka Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü Bekir Dildar, ilk 100
günde çok önemli finansal başarılara imza attı. Neler yaptıklarını şöyle
anlatıyor: "Ekip arkadaşlarımla yoğun bir süreçten geçtik. 15 milyon TL
zarar eden bir bankayı alarak hızla geliştirdik ve operasyonel kâr
etmesini sağladık. Bilançomuzu büyüttük. Dört ay içinde toplam
aktiflerimizi 900 milyon TL'den 1,5 milyar TL'ye çıkardık."
Ajandalarındaki işleri uzun saatler çalışarak 2 yılda tamamlanacak işi 6
ayda tamamladıklarını belirten Dildar, "En büyük sorunumuz zamandı.
Bunu çok çalışarak aştık. Zarar eden bir bankayı alıp kâra geçirebilmek
için günlük hedefleri tutturabileceğimiz planlar yaptık" diyor.
Hedef hantal yapı
İran doğumlu bir Kanada vatandaşı olan Ali Abhary, Türkiye'ye 1997
yılının mart ayında yerleşti. Son 15 yılın en iyi iş fikirlerinden biri
olan Biletix'i kurarak iş dünyasının dikkatlerini üzerine çekmişti.
Biletix bugün hala alanında rakipsiz. Nisan 2011'de ise Abhary, Metro
FM, Süper FM, Joytürk, Joy FM, Radyo Mydonose ve Mydonose Türk Pop gibi
Türkiye'nin en çok dinlenen radyolarını bünyesinde barındıran Spectrum
Medya'ya CEO olarak transfer edildi. Abhary, yeni bir CEO'nun en büyük
zorluğunun başlangıçta takımdan kısa bir zamanda uygulanabilir
stratejilere yönelik bir hareket almak olduğunu söylüyor. "Yeni bir
CEO'nun ilk 50 günde şirkete verdiğinden daha fazlasını aldığı söylenir.
Biz bu süre içinde öğrenme eğrisini tırmanıyoruz. Ancak, ikinci 50
günde, yeni CEO, kuruma geri vermeye başlamaya ihtiyaç duyar" diyen
Abhary, ilk 100 günlük hedeflerini şöyle anlatıyor: "Garajımda kurduğum
Biletix'ten yani girişimcilik ruhuna sahip bir temelden geliyorum. Gece
gündüz çalıştığınız, para akışı sağlanana kadar ilk sermayenin kullanımı
ve bir şirketin yönetimini ele geçirmek için teklif edilen para gibi
konseptlerin anahtar olduğu ve uçarken acil kararlar aldığınız kararlı
bir girişimcilik ruhu mantalitesine alışkınım. Spectrum'un istasyonları
20 yıldır bu işin içinde ve böylesi bir kurumsal kültür çok hantal ve
formal bulduğum kültürlerden bir tanesi. Bu kültürü değiştirmek buradaki
varlığımın ana nedenlerinden biri."~
Önce 100 lider belirledi
Guillaume de Colonges, şubat ayından bu yana Carrefoursa'nın yeni genel
müdürü. Colonges, ilk 100 günün, net hedeflerin belirlenmesi ve bütün
çalışanların aynı hedefe kilitlenmesi açısından oldukça önemli olduğunu
söylüyor. Zaten bu nedenle de ilk yaptığı iş şirket yönetiminde
organizasyonel değişikliklere gitmek olmuş.
Genel müdürlüğe atanmadan önce 6 yıl boyunca Türkiye'de süpermarketler
ve satın alma direktörü olarak görev yapan Colonges, Türkiye'yi,
perakende sektörünün dinamiklerini ve çalışma arkadaşlarını oldukça iyi
tanıyor. Dolayısıyla tanışma için bir vakit ayırmasına gerek kalmadığını
söylüyor. Bunun yerine "Yeniden ülkeyi, CarrefourSA mağazalarını ve
rakip mağazaları gezdim. Hedeflerimize ulaşmamız için atmamız gereken
adımları netleştirdim" diyor. Ekibini hedefleri etrafında nasıl
birleştirdiğini ise şöyle aktarıyor: "Çalışma komiteleri kurduk. İcra
kurulumuzu yeniden yapılandırdık. Operasyonel konuların gündeme alındığı
ticari komitemizi oluşturduk. Şirketin 100 liderini belirleyerek,
kendileriyle birebir yaptığım toplantılarda açık ve şeffaf bir şekilde
hedeflerimizi anlattım. En iyi servisi sunmak adına multi-format
sistemini organizasyonumuza entegre ettik. Böylece operasyonel
maliyetlerimizi azalttık, servis kalitemizde önemli gelişmeler
sağladık."
YÖNETİM DANIŞMANLARI NE ÖNERİYOR? "YETERLİ DEĞİL"
100 günde CEO'nun bakış açısını, liderlik ve yönetim tarzını anlamak
mümkün mü? Ne kadar mantıklı ve dengeli bir plan ortaya koyduğunu
değerlendirmek olası mı? ilk 100 günde CEO'nun ne yapıp yapamayacağı
belli olur mu? Bu soruları yönetim danışmanları yanıtladı. Data Expert
Yönetici Ortağı Yasin Altunkaya, ilk 100 günün CEO'nun performansını
gösterebilmesi için çizeceği plan ve bu plan doğrultusunda karar alma
süreçlerini gözden geçireceği en önemli günler olduğunu söylüyor. Fakat
Altunkaya "ilk 100 gün CEO'nun potansiyelini gösterebilmesi için yeterli
bir süre değildir" diyor. "BELİRLEYİCİ VE KRİTİK"
OdgersBerndtson Kurucu Ortağı Ayşe Öztuna ise 100 günün CEO'nun
potansiyelinin tamamını ortaya koyması için yeterli olmadığını ama
belirleyici olduğunu söylüyor ve devam ediyor: "ilk 100 gün kurumun tüm
sosyal paydaşları açısından ilk algıyı oluşturan önemli aksiyonların
alınmasını mümkün kılacak altyapı çalışmalarının, stratejik planın son
haline getirilmesi gereken kritik bir dönemdir. Bu dönemde CEO
hedeflerini ve yeni iş planını yöneticilerin benimsemesini sağlayarak
desteğini kazanmalı. ilk 100 gün CEO'nun performansı açısından
kritiktir."
İki sigortacının 100 günü
Zurich Sigorta Genel Müdürü Lutz C. Bauer, Türkiye'deki görevine
geçtiğimiz mart ayında başladı. O günden itibaren kendisi için önemli
konulara odaklandığını söylüyor. 100 günlük ajandasının en önemli
maddelerinin çalışanlar, finansal sonuçlar, şirketin temel stratejileri
ve operasyonel kabiliyetlerin artırılması olduğunu belirtiyor. Lider
olarak ilk 3 ay içinde şirketin odaklanması gereken 3 stratejik önceliği
saptadığını da belirten Bauer, şöyle devam ediyor: "Çalışanlarımızın
bağlılığı ve şirketimizin finansal sonuçlarının iyileştirilmesi
önceliğim oldu. Her şeyden önce pazardaki yerimizin sağlamlaştırılması
ve daha da iyileştirilmesi anlamında çalışmalara başladık. Önce bir
çalışma grubu oluşturduk. Bu çalışma grubu öncelikli konular üzerine
yoğunlaştı. Operasyonel olarak geliştirilmesi gereken konuları
belirledi. Bu konular üzerine yoğunlaştık." 2011'de sigorta sektöründe
genel müdürünü değiştiren bir diğer şirket de Güneş Sigorta oldu. Serhat
Çetin, genel müdürlüğe atandı. Çetin, ilk 100 günde yaptıklarını şöyle
anlatıyor: "Daha esnek ve dinamik bir şirket olma adına şirketimizde 5
yıl önce başlayan değişimin hızla devam ettirilmesine odaklandım. Tüm iş
süreçlerini yeniden gözden geçirdim ve revize edilecek iş planlarını
uygulamaya aldım. 2011 yılı itibarıyla tüm satış kanallarımız ve
personelimiz ile birlikte kârlı branşlara odaklandık ve kârlı ürünlerde
satışa yöneldik."~
Yeni kaptan kâr peşinde
Dünyanın önde gelen ro-ro taşımacılığı operatörlerinden biri olan
U.N-Ro-Ro'da da genel müdür değişimi yaşandı. 2008'den bu yana
U.N-Ro-Ro'da CFO olarak görev yapan Sedat Gümüşoğlu, mart ayı içinde
şirketin yeni CEO'su oldu. İlk 100 gününü tamamlayan Gümüşoğlu, bu
süreçte U.N-Ro-Ro'da yaptığı en önemli işleri şöyle aktarıyor: "Kısa ve
uzun vadeli öncelikler belirleyerek detaylı bir iş planı hazırladım. Bu
iş planı içinde en önem verdiğimiz hedeflerimiz, müşterilerimizin
değişen ihtiyaçlarının öncelikli olarak belirlenmesi, müşterilerimiz ve
paydaşlarımızla olan ilişkilerimizin geliştirilmesi ve sunduğumuz
hizmetin kalitesini artırmaktı." Şirketin en önemli stratejik
önceliğini, Türkiye'nin artan dış ticaret hacmini karşılayacak şekilde
gemi, liman ve hat yatırımlarında öncü Ro-Ro firması olmak olarak
açıklayan Gümüşoğlu, kârlılık ve gelir artırma konularında da yeni yol
haritası belirlediğini söylüyor.
Müşteriye odaklandılar
Murat İnce, Şubat 2011'de, Yurtiçi Lojistik'in genel müdürü olarak yeni
görevine başladı. Göreve başlar başlamaz İnce'nin en önemli işi şirketi
ve çalışma arkadaşlarını tanımak oldu. İnce, bu süreci şöyle anlatıyor:
"İlk 3 ay içerisinde şirketimizin tüm anahtar müşterileri ile tanışmayı
hedefledim. Tamamına yakını ile toplantılar gerçekleştirerek onların
taleplerini dinledim. Sonuçta gerekli aksiyonları hayata geçirdik." KFC,
Pizza Hut'ın Türkiye haklarını elinde bulunduran Türkent Gıda'da da CEO
2011 başında değişti. Osman Kırık, şirketin ilk kuruluşundan bu yana
çalışma arkadaşlarını çok yakından tanıdığı için ilk günden itibaren
maksimum verimlilikle çalıştığını söylüyor. İlk 100 günde öncelikli
hedefini ciro artırma olarak belirlediğini belirtiyor.
"İLK 100 GUNDE KAZANAMAZSANIZ ŞİRKETTE BASARISIZ OLURSUNUZ" JOHN CALLOS / IDEABRIDGE YÖNETİM KURULU BASKANI
ODAĞINIZI BELİRLEYİN
Liderler öncelikle birkaç ana noktaya kararlılıkla odaklanmalı. Bu
noktalar üç ya da dört anahtar stratejik öncelik olmalı. Yeni liderler
odak hedefleri tanımlamalı. Neden bu hedeflerin belirlendiğini defalarca
açıklamalı. Herkesin ilk 100 gün içinde aynı konuya dikkatinin
çekilmesi sağlanmalı.
İLK 100 GÜNE ÖNEM VERİN
Erken kazanımlar insanları enerjik kılar ve ihtiyaç duyulan değişimlere
ilgi göstermelerini sağlar. Eğer büyük kazanımları ilk 100 gün içinde
kazanamazsanız başarısız olursunuz. Bu nedenle dikkatli düşünün. Ve ilk
100 güne önem verin. ilk 100 gün, liderler insanlara enerji vermeli ve
onların problemlerin çözümü konusunda odaklanmalarını sağlamalı.
Çalışanların da ilk 100 güne önem vermesi sağlanmalı. EKİBİNİZİ SEÇİN
İlk 100 günde yeni yönetici takımınızın oluşması ve onların nasıl bir
yapılanma içinde olduğunu düşünmelisiniz. Değişimi genelde bir avuç
insanın gerçekleştirdiğini bilmelisiniz. işiniz araştırmak ve o
insanları bulmak olmalı. Bu insanların doğru insanlar olduğuna emin
olun. Bir kez onları bulduğunuzda da aradaki engelleri kaldırın. İZOLE OLMAYIN
İnsanlar sizi görmek isteyecekler. Onlarla konuşun, zaman geçirin.
Kendinizi izole etmeyin. Sizi etkilemeye çalışanlar olacak bu konuda
dikkatli olun. Öncelikle ne önemli, kim karar yapıcı, kim müşteri
iletişimine sahip, kim sizi desteklemeli bulun. Şirket kültürünü ve
politikasını öğrenin ve bunu hızlıca yapın. DİRENENLERİ BELİRLE
Yönetim sırasında değişimi gerçekleştirmek zaman ve emek alır. Her iki
haftada bir takımınızla buluşup bilgilerinizi en ince detaylara kadar
güncelleyin. Değişime kimler karşı koyacak belirleyin. Tüm bunlardan
sonra kârlılığı artırmaya çalışın. Rakamlarla oynayın ve işinize
koyulun.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?