İş insanlarının ajandasında yeni döneme dair hangi başlıklar öne çıkıyor? Bu başlıklarda nasıl stratejiler geliştiriyorlar? Zor dönemin önlemleri neler? İşte CEO’ların “Acil listesinde” yer alanlar…
Nilüfer Gözütok Ünal
Seçim bitti. Seçim öncesinin yarattığı politik belirsizlik yerini daha öngörülebilir bir tabloya bıraktı. Artık iş dünyası için kritik konularda vakit kaybetmeden harekete geçme zamanı. Ekonomi uzun süredir alarm veriyor. Yüzde 25’lere varan iç kredi faizlerinin, enerji, akaryakıt ve diğer ana kalemlerde yapılacak fiyat artışlarıyla zaten yüksek olan enflasyonu daha da artırması kaçınılmaz görünüyor. Bankacılık sektörününde de özellikle kredilerde geri ödemelerde zorluk çekeceği iş çevrelerinde en çok konuşulan konuların başında. Ekonomik göstergelerin düşüşte olduğu, tüketici güveninin azaldığı, finansman maliyetinin yükseldiği, vadelerin uzadığı ve döviz kurlarındaki oynaklığın devam ettiği bu ortamda, iş insanları ilk etapta üzerinde durulması gereken önceliklerini belirledi. “Acil öncelik listesi” olarak adlandırılan bu listede, ilk sıralarda ağırlıklı olarak nakit akışı yönetimi, finansalları sağlamlaştırma, maliyet girdilerindeki kontrolsüz artışları tolere edecek tedbirler almak var. Bu tedbirler kapsamında artık birçok şirket alacak kalitesi için banka garantisine gidiyor, nakit oranını yükseltmeye çalışıyor, tedariklerde ek vadeler alırken zorunlu olmayan yatırım ve harcamaları erteliyor veya iptal ediyor. Alacaklarda ise müşteri bazında takip ve iletişim seferberliğine gidilmiş durumda.
İLK SIRADA NE VAR?
Bugün birçok şirketin en temel sorunu, nakit akışını sağlayamamak. Alacak dengesi bozulduğu için zorlanan şirketler, alacaklarını bir an önce tahsil etmeye ve nakit akışında sağlıklı bir dengeye kavuşmaya odaklanıyor. İncekaralar Holding CEO’su Özgür İncekara, kamudan alacaklarını tahsil etmenin birinci öncelikleri olduğunu söylüyor. “Kamu alacaklarımız, döviz kurlarındaki yükselme, uluslararası rekabet büyümemizi kesiyor” diyor. Nakit akışının tüm şirketlerin ana riski olacağını öngören Erham Enerji Yönetim Kurulu Başkanı Hamdullah Ceylan da nakit akışına odaklanıyor, bu konuda raporları yakın takibe aldığını söylüyor. Hafele İcra Kurulu Başkanı Hilmi Uytun, ilk önceliğinin siparişlerin stoktan karşılanma oranı olduğunu ifade ediyor. “Döviz ve faizdeki yükselme, bizleri ayrıca nakit akışı ve kârlılığa yönlendiriyor. Bu nedenle ikinci önceliğimiz nakit akış yönetimimiz, üçüncü önceliğimiz ise kârlılık hedeflerimiz” diyor. Hasçelik Yönetim Kurulu Başkanı Naci Faydasıçok, bugünlerde yükselen faizlerle oluşan yeni konjonktüre göre stratejilerini gözden geçirdiklerini belirtiyor. Acil önlem listelerindeki en önemli maddeleri de “Alacak kalitesi ve cari risk konularını gözden geçirmek, yatırımları ertelemek” olarak sıralıyor. Özdilek Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Özdilek’in acil önlem listesinde nakit akışını düzenlemek yer alıyor.
MALİYETLER YÜKSEK
Son bir yılda sadece Türkiye’de değil tüm dünyada finansman maliyetleri yükseldi. Önümüzdeki dönemde de yüksek maliyetli ve kısa vadeli de olsa yabancı kaynak bulmakta zor bir dönem olması bekleniyor. Bu durum tüm şirketleri önlem almaya yönlendiriyor. Sun Holding Yönetim Kurulu Başkanı Sabri Ünlütürk, finansman ve nakit akışını yakın markaja almış durumda. Duravit Türkiye Genel Müdürü Müfit Ülke, hızla artan kurlar ve yükselen faizler nedeniyle borçlanmanın maliyetinin çok yüksek olduğunu dile getiriyor. “Bu ortamda yatırım yapmakta, çok zorlanıyoruz” diyor. Finansman maliyetleri ve girdiler artarken şirketlerin bir diğer öne çıkan acil önlem listesinde verimliliği daha da etkin bir seviyeye taşımak yer alıyor. Rekabetçi unsurların hız kazandığı günümüzde önceliğin mutlaka verimlilik artışına verilmesi gerektiğini ifade eden Ode Yalıtım Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Turan, “Benim diğer önceliklerim maliyet ve kârlılık. Mal ve hizmetlerde maliyetin, kârlılığın ne olduğunu, çok yakından ve iyi takip etmek, değerlendirmek gerekiyor” diye konuşuyor. İnoksan Yönetim Kurulu Başkanı Vehbi Varlık, İnoksan Grubu olarak önceliklerinin başında alacak kalitesinin korunması, alacak teminatlarının sıkılaştırılması ve mümkünse vadelerin düşürülmesi geldiğini belirtiyor.
YENİ PAZAR ARAYIŞI
Arz talep dengesinin birçok sektörde bozulması, tüketici güven endeksinde yaşanan ciddi düşüş ve rekabetin giderek artması da şirketleri yeni ürün geliştirme, yeni pazarlar bulma noktasında hiç olmadığı kadar harekete geçirmiş durumda. Işıklar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Rıza Işık, yeni ürün geliştirmeye, yeni pazarlar bulmaya ve işletme sermayesini güçlendirmeye odaklanıyor. Terteks Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Öncel’in birinci gündemi, imalat maliyetlerini düşürmek. Öncel, diğer iki önemli gündem maddesini de şöyle açıklıyor: “Yenilikleri hayata geçirecek doğru insan kaynağıyla buluşmak istiyoruz. Yapmayı planladığımız yurt içi ve yurt dışı mağaza yatırımları için fırsatları değerlendiriyoruz.” Praktiker Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Hasan Yalçın, bugünün ve geleceğin tüketicisi olan genç nüfusun taleplerini karşılayacak mağazalar yaratmaya odaklandıklarını söylüyor. “Onları daha yakından tanıyarak sadık müşteriler yaratmayı hedefliyoruz” diyor. Feka Automotive Müdürü Bülent Sevinç, mevcut durumda odağına yurt dışı projelerini koymuş durumda. Fark Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahu Büyükkuşoğlu Serter, acil öncelik listesinde birinci maddede yurt dışı pazarlara açılımın yer aldığını belirtiyor. Diğer iki maddeyi de inovasyon ve dijitalleşme olarak açıklıyor.
~
AKSİYON ZAMANI MI?
Acil önlem listesine göre harekete geçen şirketlerin devreye aldığı birçok uygulama da var. İnoksan Yönetim Kurulu Başkanı Vehbi Varlık, alacak kalitesinin korunmasında özellikle banka garantisine yöneldiklerini, DBS (Doğrudan Borçlandırma Sistemi) limitlerini bütün müşterileri ve yetkili satıcıları için artırmaya odaklandıklarını söylüyor. Aldıkları diğer tedbirleri şöyle anlatıyor: “Hazır değerler içindeki nakit oranını yükseltmek için de nakit koruma tedbirlerini uygulamaya koyduk. Tedariklerde ek vadeler almaya, buna karşılık banka garantisi vermeye, zorunlu olmayan faaliyet giderleri alt kalemlerinde gibi ikinci onay şartını uygulamaya başladık. Bu şekilde zorunlu olmayan harcamalar erteleniyor veya iptal oluyor.” Hasçelik Yönetim Kurulu Başkanı Naci Faydasıçok, faizlerin artmasıyla daha önce 120 gün olan vadeleri 90 güne çektiklerini belirtiyor. “İhracat pazarlarına daha fazla odaklanıyoruz, yabancı para pozisyonumuzu daha sıkı yönetiyoruz” diyor. Erham Enerji Yönetim Kurulu Başkanı Hamdullah Ceylan, şirketleri olabildiği kadar likit tutup fırtına bitene kadar limanda beklemeyi düşündüklerini söylüyor. Eğretli Gıda Yönetim Kurulu Üyesi Galip Eğretli, “Kârlılığımızı ve tahsilat performansımızı anlık takip edebilmek adına yeni raporlamalar geliştiriyor, hedeflerimize ulaşabilmek adına yeni fikirler üretiyoruz. Feka Automotive Müdürü Bülent Sevinç, almayı planladıkları aksiyonları şöyle açıklıyor: “Proje sayısını artırmak, kendi iş alanımızda daha agresif yerli ve yabancı müşteri portföyü oluşturmak, işçiliklerimizi azaltmak.”
FIRSAT PEŞİNDEKİLER!
Fark Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahu Büyükkuşoğlu Serter de yurt dışı faaliyetlerine ağırlık veriyor. Tayland’da bir joint venture yaptıklarını belirten Serter, sözlerine şöyle devam ediyor: “Tayland’da fabrikamızı kuruyoruz. Amerika ve Avrupa’da satın alınabilecek şirketleri araştırıyoruz.” Duravit Türkiye Genel Müdürü Müfit Ülke, satışlarında ödeme güvenceli sistemleri artırdıklarını ve yeni ihracat pazarlarına yöneleceklerini anlatıyor. Gürallar Grubu Yönetim Kurulu Başkan Vekili Esin Güral Argat, farklı alanlarda sürekli yatırım fırsatları kovaladıklarını söylüyor. “Özellikle yurt dışında yatırıma ilgimiz yüksek. Katma değerli işlere girmeyi önceliğimiz olarak gördüğümüzden bu yönde çalışmalarımız devam ediyor” diyor. Ulusoy Un Yönetim Kurulu Başkanı Eren Günhan Ulusoy, üretim ve satış planlarına odaklanırken finansal planlamalara ağırlık veriyor. Ulusoy, AR-GE faaliyetlerini de işin odağına aldıklarını söylüyor.
TÜKETİCİYLE YAKINLAŞMA
Bazı sektörler ise tüketiciye yönelik önlemler alıyor, dijital dönüşüm ve tüketici beklentilerine yönelik aksiyonlarla yeni döneme hazırlanıyor. Unico Sigorta CEO’su Cenk Tabakoğlu, “Tüketiciler basit, anlaşılabilir ve ulaşılabilir sigorta ürünleri istiyor. Biz de bu ihtiyaca cevap vermek için çalışıyoruz. Tüketicilerin günlük hayatta kullanabileceği önleyici ve hasar getirmeyecek ürünler doğrultusunda projelerimizi geliştiriyoruz.” diyor. MediaMarkt Türkiye İcra Kurulu Başkanı Yenal Gökyıldırım, veri analitiği kullanarak mağazalarına gelen ziyaretçilerini online’da ve mağazalarda takip ediyor, onlara özel ürün ve servisler sunmaya çalıştıklarını belirtiyor. Teknosa Genel Müdürü Bülent Gürcan, müşteriyi daha yakından izlemek ve müşterinin yanında olmak için dijitalleşmenin kendileri için önemli bir fırsat olduğunu söylüyor. Suzuki Türkiye Genel Müdürü Ümit Karaarslan, çevik ve esnek stratejilerle ayakta kalmayı sağlayacak bütçelerle planlar yapmanın, çalışan motivasyonuna ağırlık vermenin yanında sadık müşteriyi elde tutmanın önemine dikkat çekiyor. Yeni müşteri yaratmaya çalıştıklarını anlatıyor. Sianji Group Yönetim Kurulu Başkanı Recai Çakır, müşteri memnuniyetsizliğinin üzerinde hassasiyetle durduklarını bir konu olduğunu anlatıyor. Çakır, aynı zamanda turizmde gelirlerini artırmak için 12 ay boyunca hizmet vermelerini sağlayacak sağlıklı yaşam ve detoks programlarına yöneldiklerini açıklıyor.
~
BATU AKSOY / AKSOY HOLDİNG CEO’SU “BİLANÇOYU DAHA SAĞLIKLI YAPACAĞIZ” “YATIRIMLARI BİTİRECEĞİZ” Bu dönemde en önemli önceliğimiz başladığımız yatırımları, en hızlı ve verimli şekilde bitirmek. Doğal gaz santraline ortağımızla birlikte 600 milyon Euro yatırdık ve bunun için 15 yıllık finansman yaptık. Bugün sektör, biraz sıkışıklık yaşıyor ama uzun vadeli borçlanma yaptığımız için bunu minimum seviyede hissediyoruz. AÇIK POZİSYON Jeotermal santral için 70 milyon dolarlık borçlanmayı da 14 yıllık vadeli yaptık. 200 milyon Euro yatırımla hayata geçirdiğimiz Epique Island projesi için gayrimenkul sektörü bir tık kısa vadeli döndüğü için 5 yıllık bir finansman yaptık. Biz yatırım yapan bir grup olduğumuz için bu açık pozisyon yarattı. Uzun vadeli borçlanma ne yazık ki dövizle oluyor. KÂR MAKSİMİZASYONU Bu nedenle şimdi önceliğimiz işlerimize odaklanıp, kârlılıkları maksimize edip, borç yükümüzü düşürmek. Mesela bilanço aktiflerimizde borçluluk oranımız yüzde 30 ise bunu yüzde 15’e düşürmek ve borçlanmamız gereken yeni yatırımlara ondan sonra yönelmek gerekiyor. Bilançomuzu daha da sağlıklı hale getirmek birinci önceliğimiz. ÇEŞİTLENDİRİYORUZ İki numaralı önceliğimiz, işlerimizi coğrafi olarak çeşitlendirmek. Bizim işlerimizin yüzde 99’u Türkiye’de. Bugüne kadar sektörel çeşitlendirme yapmayı başardık, şimdi biraz coğrafi çeşitlendirme yapıp çok büyük olmayan ama geleceği olan yatırımlara adım atmak istiyoruz. Bir venture capital şirketi kurabiliriz. Kabuğumuzu kırmak, Türkiye dışında da bir şeyler yapmak istiyoruz. Bu konuda biraz geride kaldık. |
SAMİ KARİYO / PENTİ YÖNETİM KURULU BAŞKANI FİNANSAL DURUMU YÖNETMEK BİRİNCİ SIRADA NAKİT AKIŞI Ekonomik ve siyasi gelişmeleri yakından takip etmek, önümüzdeki dönemlerde iş planlarımızı olası etkileyebilecek faktörleri anlamaya çalışmak, finansal durumumuzu bu koşul ve tahminlere göre değerlendirip öngörülerde bulunmak ve yönetmek birinci önceliğimiz. Bizler öngörülü bir finansal planlama ve altyapıyla bu durumu başarıyla kontrol edilebilir hale getirdik. Nakit akışını yönetebilmek de olmazsa olmazımız. GÜÇLÜ BİR YAPI Satış yapmak ve ürünlerinizi müşterilerinize teslim etmek tabii ki çok önemli, ancak nakit akışını düzenleyemediğiniz takdirde problemler ortaya çıkmaya başlıyor. Şirketlerin sağlam bir nakit akışına sahip olması, işletmeyi sağlıklı bir şekilde yürütmek, işletmenin uzun ömürlü olabilmesi ve kredibilitesini devam ettirebilmesi için olmazsa olmaz önemde. Penti olarak biz halen fazlasıyla nakit yaratmış durumdayız ve bu konuda güçlü bir yapıya sahibiz. TÜKETİMDEKİ GERİLEME İkinci önemli başlık, şirketimizin hedefleri doğrultusunda satışların nasıl seyrettiği. Tüketici güven endeksindeki düşüş, tüketimdeki gerilemenin satış gelirlerini azaltabileceği ve bunun sonucunda da gelir/gider dengesinin bozulabileceği durumu söz konusu. Tüketicisini iyi tanıyan, onların ihtiyaçlarını en iyi şekilde karşılamak üzerine stratejisini kurgulayan ulaşabilir bir marka olarak öncelik listemizi, yaşanabilecek herhangi bir olumsuz seyirden en az etkilenecek şekilde planlamış ve hazırlamış durumdayız. STRATEJİK ÖNCELİK Üçüncü ve aslında stratejik olarak yönetimde en önemli öncelik, şirketin her türlü koşulda büyüme, geliştirme, iyileştirme stratejilerine göre uyumlu ilerleyebilmesi için kanal çeşitliliği, ürünler, yenilikler, fırsatlar, çalışanlarımıza yatırım ve teknoloji gibi alanlarda halen daha üzerinde çalışmaya devam etmesi esas olmalı. Unutmamak gerekir ki her olumsuz koşul bir fırsat yaratır; istenmeyen her türlü sonuç daha iyiyi yapmak üzere ders ve yöntem içerir. |
ALİ BİLALOĞLU / DOĞUŞ OTOMOTİV YÖNETİM KURULU BAŞKANI “ÖNCELİĞİMİZ KÂRLILIĞI KORUMAK” MALİYETLERİ YÖNETMEK 2018 yılının ilk 6 ayında daralan otomotiv pazarında ve mevcut yıl sonu öngörüleri dikkate alındığında, bugün önceliğimiz yetkili satıcılarımızın kârlılığını korumak. Ayrıca, operasyonlarımızda verimliliğimizi artırmak ve maliyetlerimizi doğru yönetmek. “DARALMA DEVAM EDECEK” Türkiye otomotiv pazarında ilk 6 ayda yaşanan daralmanın devam edeceği öngörüldüğünden, sektörde oyuncuların güncel risklerin farkında olarak finansal süreçlerini de doğru yönetebildiği sürece başarılı olabilecekleri aşikâr. Biz Doğuş Otomotiv olarak sürekli takibimizde olan finansal yapımızda güncel risklere de odaklanarak bilanço dengesinin korunması gibi kontrollü ve etkin finansal yönetimi bu dönemde de başarıyla sürdüreceğimize inanıyoruz. OPERASYONEL VERİMLİLİK Öncelikle her zaman olduğu gibi müşteri memnuniyeti ve satış sonrası hizmet kalitesini ön planda tutacağız. Operasyonel verimliliğimizi artırabilmek için, maliyetlerin doğru yönetilmesine konsantre olacağız. Tabii tüm bunları Türkiye’nin en geniş hizmet ağına sahip otomotiv şirketi olmanın verdiği bilgi ve tecrübeyle yetkili satıcılarımızla uyum içinde yapacağız. |
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?