İşten çıkarılan ya da istifa eden CEO’ların pozisyonunu doldurma süreci
yavaşladı. Yeni bir yönetici bulma konusunda, yönetim kurulları durağan
bir dönem yaşıyor. İhtiyaç olsa da pozisyonu doldurma konusunda yavaş
davranılıyor. Erteleme eğilimleri de gözlemliyoruz. Bu yıl içinde, bir
CEO pozisyonunu doldurmamız toplam süreçte 8 ay aldı.”
Bu sözlerin sahibi Fortune Danışmanlık Yönetici Ortağı Ayşen Arıduru,
üst düzeyde işe alım yapmanın, özellikle küresel krizle birlikte
yavaşladığına dikkat çekiyor. Monster Gelişen Pazarlar Avrupa Bölge
Direktörü Güray Mert de özellikle ekonomik kriz nedeniyle yaşanan
küçülmenin, pek çok şirketin büyüme planını dondurmasına neden olduğunu
belirtiyor. Bu duruma neden olarak patronların temkinliliğini gösteriyor
ve “Patronlar şirket yönetiminde ağırlıklarını artırırken üst düzey
yönetici pozisyonlarını doldurma süreleri uzadı” diyor.
Krizin etkisiyle gelinen bu noktada, üst düzeyde işe alım sektörlere
göre değişmekle birlikte minimum 6 ila maksimum 12 haftada
gerçekleşiyor. Kriz öncesinde bu sürelerin daha kısa olduğunu ifade eden
uzmanlar, bu dönemin geçici olduğu görüşünde. Uzmanlar, ekonomideki
iyileşmenin başlaması durumunda, endişenin ve tedirginliğin son
bulacağını düşünüyor. SÜRE SEKTÖRE GÖRE DEĞİŞİYOR
Bugün en yavaş alım yapılan pozisyonların başında CEO, genel müdür ve
üst düzey finans yöneticiliği geliyor. Bilişim, gıda, mobilya, tekstil
gibi bazı sektörlerde genel müdürlük pozisyonu doldurmak için minimum 7
maksimum 9 hafta gerekiyor. İlaç, lojistik, otomotiv, telekom gibi bazı
alanlarda ise bu süre 10-12 hafta arasında değişiyor. Bu sektörlerde
genel müdür yardımcılığı pozisyonu için ise ortalama 6-12 hafta arasında
bir süre gerekiyor.
Spesifik uzmanlık gerektiren bu koltuklara oturacak kişileri bulmanın da
zor olduğuna dikkat çeken Ayşen Arıduru, süreci uzatan bir nedenin de
bu durum olduğunu ifade ediyor ve ekliyor: “Söz konusu adaylar, detaylı
olarak değerlendiriliyor, ciddi referans araştırmaları yapılıyor.
Görüşmeler 3-4 sefer tekrarlanıyor. Adayın isteği, hevesi ve ne kadar
uzun dönemli çalışabileceği, şirkete neler katabileceği irdeleniyor.”
Son dönemlerin yıldız sektörlerinden bankacılıkta genel müdür
pozisyonunu doldurmak için ortalama 7-9 hafta, genel müdür yardımcılığı
için ise 6-10 hafta harcanıyor. Uzmanlar, bankacılıktaki kurumsal yapı
gereği sürecin hızlı yürüdüğünü düşünüyor. İnşaatta da üst düzey
yönetici bulma süresi bankacılıkla paralel gidiyor. Egon Zehnder Yönetim
Danışmanı Murat Yeşildere, inşaat sektörünü şöyle değerlendiriyor:
“İnşaat, genellikle aile şirketlerinin yoğun olduğu bir sektör. Aileler,
yöneticisini kendi seçiyor, bu nedenle seçim aşaması çok kısa oluyor.”
İnşaat sektöründe faaliyet gösteren Soyak Holding’de de üst düzey
yönetici işe alım süresinin kısaldığı görülüyor. Holdingin İK ve kalite
direktörü Osman Ünal, “Şu an üst düzey yöneticilerde işe alım süresi 6
hafta. Eskiden 8-10 haftaydı. Krizin etkisiyle şirketlerin üst
pozisyonlarında tasarrufa gitmesi ve yurtdışından çok sayıda dönüş
olması nedeniyle bu süre kısaldı” diye konuşuyor. BÜYÜKLERDE SÜRE KISA
Direktör seviyesindeki işe alımlarda da durum çok farklı değil. Yine
sektörlere ve şirket yapılarına göre değişmekle birlikte, direktörlük
pozisyonunun doldurulma süresi 5 ila 12 hafta arasında değişebiliyor.
Direktör seviyesindeki alımlarda en hızlı sektörler bankacılık, bilişim,
elektronik perakende, gıda, inşaat, mobilya ve tekstil olarak öne
çıkıyor. ~
Bu alanlarda bir direktörün işe yerleşme süresi minimum 5, maksimum 6 hafta sürüyor.
Gıda perakendeciliği, lojistik, otomotiv ve telekomda bu pozisyon için
8-10 hafta harcanıyor. İlaç, beyaz eşya gibi alanlarda direktörlük
pozisyonunu doldurmak için harcanan maksimum süre 12 haftaya kadar
uzayabiliyor.
Ancak bazı büyük şirketlerde, direktörlük ve genel müdür yardımcılığı
pozisyonlarını kapatma süreleri daha kısa olabiliyor. GSM sektörünün
lideri Turkcell’in çalışan ilişkileri yönetimi bölüm başkanı Meltem
Kalender, “Üst düzey pozisyonlarda ve sektöre özel uzmanlık
pozisyonlarında yerleştirme süremiz 4-6 hafta” diyor.
İlaç sektörünün en büyük oyuncularından Novartis’e de aynı pozisyonları
doldurma süresi 4-6 hafta arasında. TNT Expres yetkilileri ise “Her
pozisyon için maksimum kapama süremiz 30 gündür” diye konuşuyor. UZMAN BULMAK KOLAY
Uzmanlar ve yeni çalışanlar için işe başlama süresi daha kısa.
Çalışanlarda işe alım süresi 5-8 hafta arasında değişiyor. Tekstil,
gıda, mobilya, bilişim, elektronik perakendeciliği, bankacılık ve inşaat
sektörlerinde bu süre en fazla 6 haftayı buluyor. Yeni alımlarda ise
süre neredeyse tüm sektörlerde ortalama 4 ila 8 hafta arasında
değişiyor.
Uzmanlar, bu kademelerde sürenin kısalmasını talep fazlalığına bağlıyor.
Monster Gelişen Pazarlar Avrupa Bölge Direktörü Güray Mert, “Sektöre,
pozisyona, deneyim süresine ve şirketin talebine göre değişiyor. Satış,
pazarlama, iş geliştirme, bilgi teknolojileri gibi alanlarda nispeten
işe alım süresinin düştüğünü söyleyebiliriz” diyor.
Manpower Türkiye Genel Müdürü Ebru Coş ise uzman eleman düzeyinde seçme
ve yerleştirme sürecinin, özellikle kriz etkisiyle daha da hızlı
sonuçlanmaya başladığını belirtiyor.
Veritabanlarında işten uzaklaştırılan değerli adayların sayısının
giderek arttığını kaydeden Coş, bu nedenle bu kişilere yönelik
pozisyonların kısa sürede dolduğunu ifade ediyor.
Şirketler de bu durumu doğruluyor. Imperial Tobacco Türkiye İnsan
Kaynakları Direktörü Vicdan Merter, “Aday havuzumuzdaki adaylar için
ihbar süresi söz konusu olmuyor. Dolayısıyla pozisyonları kapatma
süreleri kısalabiliyor” diye konuşuyor. ISS Yönetim Kurulu Üyesi Ela
Aydoğan da “Son dönemde kalifiye işsiz oranındaki artış da personel
alımını durdurmamış şirketlerde uygun aday bulma süresinin kısalmasında
etkili oluyor” diyor. ŞİRKETİN MALİYETİNİ ETKİLİYOR
Şirketler için işe alım önemli bir süreç. Doğru yerleştirme yapmanın
şirketin performansına ciddi bir etkisi bulunuyor. Ayrıca işe alım
sürecinin yarattığı maliyet de önemli. Aranan adayı bulma sürecinde
alınan danışmanlık hizmetleri, verilen ilanlar ise maliyet kalemlerinin
neredeyse en alt sıralarında. Asıl maliyeti oluşturan kalemlerin başında
eğitim, oryantasyon ve yanlış işe alım yapıldığının fark edilmesi
halinde yeniden işe alım geliyor.
Kurumların işe alım, eğitim-oryantasyon yaklaşımları birbirinden farklı
olsa da istatistiklere göre bir pozisyon için ortalama işe alım maliyeti
4 bin 500 dolar olarak ifade ediliyor.
Bu nedenle uzmanlar, bu maliyetler düşünülerek süreçlerin düzenlenmesi
gerektiğini belirtiyor. Manpower Türkiye Genel Müdürü Ebru Coş, bu
nedenle doğru yerleştirmenin kurum kârlılığını artırdığını vurguluyor.
Şirketler de bu maliyetin farkında. Birçok şirket, maliyetleri göz
önünde bulundurarak hareket etmeye çalışıyor. Vatan Bilgisiyar İK Müdürü
Can Raşit Ergün, pozisyonların şirkete ortalama maliyetinin kişinin 2
aylık giydirilmiş ücreti ile eş değer olduğunu söylüyor. ~
“Dolayısıyla mümkün olduğunca perakende sektöründe deneyimli kişiler
arasından seçim yapmaya özen gösteriyoruz” diye konuşuyor. Cadbury
Türkiye İnsan Kaynaklarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Oya Yavuz,
en önemli maliyetin eğitim olduğunu belirtiyor. Yönetim ve ofis
pozisyonlarında bir kişiye, yaklaşık 2 aylık bir eğitim ve alışma süresi
verdiklerini ifade eden Yavuz, “Daha teknik ve üretim pozisyonlarında
bu süre, biraz daha uzayabiliyor. Bu süreleri, dolayısıyla maliyeti en
aza indirebilmek için pozisyonun gerekleriyle birebir örtüşen eğitim
geçmişi, iş ve sektör tecrübesi arıyoruz” diyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?