2017 BEKLENTİLERİ AŞTI 2018 planlarını yapan iş insanlarını rahatlatan ve yeni yıla umutla bakmalarını sağlayan en önemli gelişme, 2017’nin üçüncü çeyreğinde yüzde 11,1 olarak gerçekleşen büyüme oldu.
Ayçe Tarcan Aksakal
2017 BEKLENTİLERİ AŞTI 2018 planlarını yapan iş insanlarını rahatlatan ve yeni yıla umutla bakmalarını sağlayan en önemli gelişme, 2017’nin üçüncü çeyreğinde yüzde 11,1 olarak gerçekleşen büyüme oldu. Baymak CEO’su Ender Çolak, geçen yılın üçüncü çeyreğindeki beklentilerin üzerinde gerçekleşen büyüme rakamının 2018’e umutla bakmalarını sağladığını söylüyor. “Pek çok alanda ülkemizin 2018’i 2017’den daha iyi geçireceğine inanıyoruz” diyen Çolak, grup olarak 2017’yi ciroda yüzde 35 büyümeyle kapattıklarını belirtiyor. Türkiye’de son 3 yıldır her çeyrekte sürdürülebilir büyümeyle ilerlemeleri sayesinde BDR Thermea grup şirketleri içerisinde İspanya, İtalya ve İngiltere’yi geride bırakarak ilk sıralara yükseldiklerini söylüyor. Son dönemde şirketlerin yazılım ve teknoloji alanında yaptığı dijital yatırımlar da 2017’de bilişim sektöründeki şirketlerin çift haneli büyümesini sağladı. Türkiye’nin önde gelen yerli yazılım şirketlerinden Univera’nın genel müdürü Cüneyt Ersin, 2017’de yüzde 22’lik büyüme kaydettiklerini belirterek “EBITDA bazında ise daha fazla büyüme gösterdik. Geçen yıl, özellikle akıllı yazılımlara ve nesnelerin internetine çok yatırım yaptık” diyor. 2017’yi verimli geçirdiklerini söyleyen şirketlerden biri de çağrı merkezi firması Webhelp. Şirketin CEO’su Metin Tarakçı, 2017’yi yüzde 25 büyümeyle kapattıklarını söylüyor.
BÜYÜME HIZLANACAK MI?
Türkiye’nin önde gelen şirketlerinin 2017 gibi zor bir yılı çift haneli büyümeyle kapatması 2018’e yönelik umutları da artırmış durumda. Örneğin geçen yıl, sektörde yaşanan daralmaya rağmen Honda Türkiye, 2017’nin ilk 11 ayında satışlarını yüzde 30 oranında artırdı. Honda Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Cem Özütok, “Yeni Civic modelinin lansmanını yaptıktan sonra 1 yılda 23 bin adet Honda Civic Sedan satışı gerçekleştirdik. Civic satışlarının kazandırdığı bu ivmeyle geçtiğimiz aralık ayının sonuçlarını beklemeye gerek kalmadan, Honda Türkiye olarak tarihimizin en yüksek satışını gerçekleştirerek rekor kırdık” diyor. Özütok, bu yıl ise dizel motorlu Civic ile birlikte toplam satışı yıllık bazda 30 bin adetlerin üzerine çıkararak, Honda Türkiye’nin yeni satış rekorları kırmasını hedeflediklerini söylüyor. 2016’da yüzde 15 büyüyen Reysaş Yatırım Holding de 2017’yi aynı çift haneli büyüme oranıyla kapattı. 2017’ye göre 2018’e daha pozitif baktıklarını belirten Reysaş Yatırım Holding Yönetim Kurulu Başkanı Durmuş Döven, “İçinde bulunduğumuz süreçte Türk demokrasisine ve iradesine sahip çıkan Türk milletine hayata geçirdiğimiz yatırımlarla istihdam yaratmaya devam ediyoruz” diyor. Sanko Holding Yönetim Kurulu Başkanı Zeki Konukoğlu ise 2018’de büyümenin hem Türkiye’de hem dünyada hızlanacağını öngörüyor ve ekliyor: “Gerilmiş ekonomik ortama rağmen, bizler durmak bilmiyoruz ve yatırımlarımıza devam ediyoruz. Zorluklar bulunduğumuz coğrafyanın bir gerçeği. Bunu bilerek azimle, panik yapmadan yatırımlarımızı sürdürdük, sürdürüyoruz ve sürdüreceğiz.”
ÜRETİM ARTACAK
2018’de uygulamaya konacak teşvikler ve özellikle imalat sanayisini öne çıkaran uygulamalar, üretim yatırımlarını da önemli ölçüde artıracak. Hükümetin 2018 hedeflerine Türkiye’nin birbirinden köklü şirketleri de gösterecekleri ekstra gayretle katkı sağlayacak. 2018’in Baymak markasının geleceği için çalışacakları bir yıl olacağını belirten Baymak CEO’su Ender Çolak, “2018’deki yatırım ve büyüme planlarımızla paydaşlarımıza ve dolayısıyla ülke ekonomisine elimizden gelen katkıyı sağlamaya devam edeceğiz” diyor. 20 yılda 350 binden fazla araç üreterek Türkiye otomotiv sanayisinin önemli üreticilerinden biri haline gelen Honda Türkiye’nin de 2018 önemli yatırım yıllarından biri olacak. Geçen yıl, 40 milyon Euro tutarında ikinci vardiya yatırımını hayata geçiren ve 400 kişiye ek istihdam yaratan şirket, geçtiğimiz aralık ayında yurt içi ve yurt dışından aldığı yoğun talepler doğrultusunda Türkiye fabrikasında ikinci vardiyaya geçti. Honda Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Cem Özütok, 2018’de Türkiye’de 40 bin sedan Civic üretimi gerçekleştireceklerini belirterek halihazırda yüzde 40 olan yerli parça kullanım oranını üretim adetlerinin büyümesiyle birlikte artırmayı planladıklarını belirtiyor.
HEDEF İSTİKRARLI BÜYÜME
2018’de istikrarlı ve sürdürülebilir büyüme iş dünyasının temsilcilerinin en önemli hedefleri arasında yer alıyor. Geçtiğimiz yıl, Türkiye’de 800 bayiye ulaşan Oses Grup’un yönetim kurulu başkanı Osman Yaşar da istikrarlı büyümelerini 2018’de de devam ettireceklerini belirtiyor. 2018’de franchise ve üretim alanında yatırım yapacaklarını söyleyen Yaşar, şöyle konuşuyor: “Yurt içinde bölgesel yatırım planlarımız var. Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde bölgesel üretim veya dağıtım merkezi kuracağız. Yurt dışında fuar katılımlarımız ve yeni partner arayışımızsa devam ediyor. 2018’de Türkiye’de100 franchise açma hedefindeyiz.” 2017’de bir önceki yıla göre daha istikrarlı ve daha kârlı bir yıl geçirdiklerini söyleyen Aydın Saat Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Aydın da “Satış olarak hiç problem yaşamadık” diyor. Doğru marka, teknolojik üstünlük ve erişilebilir ürün ihragrubunun bu başarının anahtarı olduğunu ifade eden Aydın, geçtiğimiz yıl yeni ofis merkezlerine taşınmalarının da kârlıklarını olumlu etkilediğini belirtiyor. 2018’de istikrarlı büyümeyi sürdürmeyi hedeflediklerini söyleyen Aydın, “2018 Seiko markasının teknolojik ürünlerinde yoğunlaşacağımız bir yıl olacak. Grand Seiko 2018 büyümemizde önemli rol oynayacak” diyor.
~
İSTİHDAM NE KADAR ARTACAK?
Özellikle hükümetin açıkladığı 2018 programı kapsamında, işsizlik oranının yüzde 10,5’e gerilemesi bekleniyor. Sadece kamunun değil özel sektörün de 2018’ye yönelik planları arasında istihdamın artırılması bulunuyor. Özellikle yeni yatırım ve istihdam planlarına uygulanan teşvikler bu konuda Türkiye’nin önde gelen gruplarının da yeni iş fırsatları yaratmasını sağlıyor. 2017’de 450 kişilik istihdam sağlayan Sanko Holding, bu yıl 450-500 arasında yeni istihdam yaratmayı planlıyor. 2017’de istihdam öngörülerini aşarak 3 bin kişilik istihdam sağladıklarını söyleyen Webhelp Türkiye CEO’su Metin Tarakçı, “Yeni büyüme alanlarını göz önünde bulundurduğumuzda 2018’de bin kişilik ilave istihdam ile toplamda 4 binden fazla kişiye istihdam sağlayacağımızı öngörüyoruz” diyor. Oses Grup Yönetim Kurulu Başkanı Osman Yaşar ise 2017’de sadece İstanbul’daki genel merkez fabrikasında 130 kişiyi istihdam ettiklerini belirterek 2018’de istihdamı yüzde 15 oranında artırarak 150 kişiyi daha işe alacaklarını söylüyor. Yaşar, “Şube ve bayilerimizi de düşünürsek her gün giderek büyüyen bir aile oluyoruz” diyor. Baymak CEO’su Ender Çolak da “Bu güçlü atılımlar ve geleceğin Baymak markası için son yıllarda sürdürdüğümüz yeni istihdam politikamızı sürdüreceğiz. 2018’in ocak ayından itibaren farklı departmanlarda değerlendirilmek üzere120 personel istihdam edilmesini planlıyoruz” diyor.
İHRACAT HEDEFİ 2017’NİN ÜZERİNDE
Geçtiğimiz kasımda ihracatta rekor artış yaşandı. 2016’nın aynı ayına göre ihracat yüzde 14,2 artarak 13 milyar 629 milyon dolar olurken, son 12 ayda ise 155 milyar 443 milyon dolara yükseldi. Türkiye’nin önde gelen şirketlerinin en önemli hedeflerinden biri de 2017’de ihracatta yakalanan artışı 2018’de de sürdürmek. “2017’de ihracatımızı yüzde 20 artırdık ve 2018 yılında da artırmaya devam edeceğiz” diyen Baymak CEO’su Ender Çolak, özellikle Avrupa Birliği’nin kendileri için önemli bir pazar olduğunu belirtiyor. Çolak, 2018’de ABD’ye de ihracata başlayacaklarını anlatarak “Hedefimiz markamızın 2023’te dünya pazarında ısıtma sektöründe ilk 10 marka arasında yerini almasını sağlamak” diyor. Geçtiğimiz yıl, İngiltere’de mağaza açan Oses Grup’un yönetim kurulu başkanı Osman Yaşar da 2018’de yurtdışında verdikleri franchise ve master franchise’larla ihracata katkı yapacaklarını söylüyor. “İngiltere gibi Batı Avrupa ülkelerinde mağaza açmayı çok önemsiyoruz” diyen Yaşar, yurt dışında verecekleri bayiliklerle ihracata katkı yapmayı sürdüreceklerini belirtiyor. Univera Genel Müdürü Cüneyt Ersin de ihracata önem verdiklerini ve odaklandıkları 4 ülkede tanıtım faaliyetlerini artırdıklarını belirterek 2018’de büyümeyi yüzde 35’e çıkaracaklarını söylüyor. Ersin, “2018’den umutluyuz. Bu nedenle hazırlıklarımızı, ürünlerimizi dünya standardına getiriyoruz” diyor ve ekliyor: “Satış sonrası servis yönetimindeki yeni paket yazılımımız CallDesk ve hızlı modifiye edilebilir e-ticaret platformumuz CommercePortal’a çok güveniyoruz. Avrupa’da ve ABD’de çok daha pahalı olan bu yazılımları Türkiye ve çevre ülkelerde çok daha ekonomik fiyatlara vereceğiz, üstelik kalitede de onları geçeceğiz.”
YENİ YATIRIM PLANLARI
2018 yılında yeni yatırım planları yapanlar arasında Kurtsan Holding de bulunuyor. En önemli hedeflerinin sürdürülebilir büyüme ve kârlılık olduğunu söyleyen Kurtsan Holding Yönetim Kurulu Başkanı Aylin Kurt, 2018’de Bandırma’daki fabrikalarında Ar-Ge ve üretim hatlarına yatırım yapmaya devam edeceklerini söylüyor. Kurt, 2018 yatırım planlarını şöyle anlatıyor: “Doğal ve bitkisel ürünlerin üretimi ciddi titizlik ve dikkat istiyor. Bunu daha da geliştirmek ve tüketicilerimize beklentilerinin üzerinde hizmet verebilmek için yatırımlarımıza devam edeceğiz. Otacı şirketimizde doğal ve bitkisel ürünler geliştirmeyi sürdüreceğiz, yeni saç bakım ürünlerimizi tüketicimizle buluşturacağız. İlaç şirketimizde ise dermatoloji alanında 2 yeni ilacımızın lansmanını yapmayı planlıyoruz.” Anadolu’da, üniversite ve yüksek okullardan mezun olan gençlere kendi memleketlerinde istihdam imkanı sağlayabilmek ve katma değer yaratmak amacıyla önce Bingöl daha sonra Yozgat ve Van’da çağrı merkezleri açan Webhelp’in Türkiye CEO’su Metin Tarakçı, yeni Van yatırımlarıyla 5 yılda 1.000 kişiye istihdam sağlamayı planladıklarını söylüyor. Tarakçı, “Yaptığımız ve yapacağımız bu yatırımlarla Türkiye’de istihdama devam ederek, iş dünyasının bu yeni yol haritasına katkı sağlayacağız” diyor.
İŞ HACMİ ARTACAK
Yeni yatırım planları arasında yer alan dijital dönüşüm projeleri de bu alandaki potansiyel iş hacimlerinin artmasına neden oluyor. Global arenada yer almak ve kârlılıklarını artırarak güçlenmek isteyen şirketlerin kurumsal dönüşüm ve dijitalleşme çalışmalarını başlattığını belirten IFS Türkiye Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ergin Öztürk, “Rekabet yarışında önde olmak isteyen şirketler, dijital dönüşüme hızla uyum sağlamak zorunda. 2018 yılında Türkiye’de daha fazla ‘akıllı işletme’ göreceğiz” diyor. ERP yazılımları alanında dünyada 3 binden fazla müşterilerinin, 1 milyon da kullanıcılarının olduğunu söyleyen Ergin, IFS’nin dünyanın yanı sıra Türkiye’de de iş hacminin arttığını belirtiyor. Ergin, “Türkiye’de Partner Network Programı’yla nitelikli partner ekosistemini genişletiyoruz. Türkiye’nin farklı bölgelerindeki projelere daha kolay, kesintisiz ve uzmanlık gerektiren hizmetleri götürebilmek için hizmet ağımızı genişletmeye odaklandık” diyor.
~
AYLİN KURT / KURTSAN HOLDİNG YÖNETİM KURULU BAŞKANI “YERLİ ÜRETİME DESTEK VERİYORUZ” “2017’DE YÜZDE 15 BÜYÜDÜK” 2017 için yüzde 10 büyüme hedefi koymuşken 2016’ya göre yüzde 15 civarında büyüme sağladık. Bandırma’da bulunan fabrikamıza yeni depo alanları ekledik, makine, ekipman yatırımlarımız devam etti, yeni çıkan Otacı Herbal hot isimli soğuk algınlığı ürünümüz için yeni üretim alanı oluşturduk. “YENİ ÜRÜNLER GELİŞTİRİYORUZ” 350 çalışanımızla istihdama katkı sağlarken kendi Ar-Ge’miz tarafından geliştirdiğimiz ürünlerle yerli üretime destek veriyoruz. Hükümetimizin yerli ve milli tanımına uyan en güzel örneklerden biri biziz. Yüzde 100 yerli sermayeli bir şirketiz. Sürekli olarak yeni ürünler geliştirmeye, yatırımlar yapmaya ve ihracatımızı artırarak ülke ekonomisine katkıda bulunmaya devam etmek istiyoruz. |
DURMUŞ DÖVEN / REYSAŞ YATIRIM HOLDİNG YÖNETİM KURULU BAŞKANI “KAZANDIĞIMIZI İŞİMİZE HARCIYORUZ” “ODAKLANDIĞIMIZ 3 SEKTÖR” Holding olarak tren, depo ve lojistiğe limitsiz para yatırıyoruz. Bu işten kazandığımızı bu işe harcıyoruz. Yurt içinde depo, tren, tarım ve hayvancılık yatırımlarımızı yaklaşık 5-6 kat büyütmek için gerekli yatırımlarımızı yaptık. Bunun yanında istif makineleri ve lojistik yatırımlarımızı yaptık. CİRO HEDEFİ 1 MİLYAR DOLAR Yurt dışında İngiltere, Belçika, Hollanda, Avusturya, Macaristan ve Polonya’da tren yatırımlarımız devam ediyor. 2023 yılında Reysaş Yatırım Holding olarak bugünkü ciro ve büyüklüğümüzü minimum yüzde 50 büyütmeyi planlıyoruz. Holding olarak 2023 yılı hedefimiz 1 milyar dolar ciroya ulaşmak. |
ZEKİ KONUKOĞLU / SANKO HOLDİNG YÖNETİM KURULU BAŞKANI “2018’DE 325 MİLYON DOLARLIK YATIRIMA BAŞLIYORUZ” “GELECEĞE HAZIRLANIYORUZ” Kurucumuzun “Yatırımlar zor zamanda yapılır” düsturunu benimseyip, koşmaya devam ediyoruz. Ekonominin zor olduğu dönemlerde yatırımlara hız verip, geleceğe hazırlanıyoruz. “MEVCUT SEKTÖRLERİMİZ ÖNCELİĞİMİZ” Yeni konulara yatırım yapmak yerine, içinde bulunduğumuz sektörlerde öncelikli büyümek istiyoruz. Tekstil, enerji, çimento ve ambalaj sektörlerine yoğunlaşacağız. 325 MİLYON DOLAR YATIRIM 2018’de tekstilde 80, enerjide 175, çimentoda 35, ambalajda 20 ve değişik sektörlerde ise 15 milyon dolarlık olmak üzere toplamda 325 milyon dolarlık yatırım başlatacağız. Yatırımların 225 milyon dolarlık bölümü 2018 sonuna kadar tamamlanacak. Kalan 100 milyon dolarlık bölümü ise 2019’da bitecek. JEOTERMAL VE RÜZGAR Tekstil yatırımlarımız yenileme ve tevsii olarak iki bölümden oluşuyor. Enerjide ise jeotermal ve rüzgar santralleri yatırımlarına devam ediyoruz. Bu yatırımlara 2018’de başlanacak ve 2019 sonuna kadar tamamı devreye alınacak. Çimentoda çeşitlendirme, kısmi kapasite artışı ve yenilemelerle birlikte yeni otomasyon yatırımları olacak. Ambalajda kapasite artışı ve çeşitlendirme yatımlarımız var. |
ADNAN BALİ / İŞ BANKASI GENEL MÜDÜRÜ “2017’DE GÜÇLÜ BÜYÜME GÖSTERDİK” 8 MİLYON YENİ İSTİHDAM 2005’ten bu yana 8 milyonun üzerinde yeni istihdam yaratıldı. Bu sayı, birçok Avrupa ülkesinin nüfusundan fazla... Ekonomimiz 2017’de güçlü bir büyüme performansı gösterdi. Sağlam makroekonomik temellerimiz ve güçlü finansal sistemimiz de dalgalanmalara karşı bizleri koruyor ve ekonomimize esneklik sağlıyor. AB’NİN ALTINDA Türkiye’nin özellikle bütçe açığı ve kamunun borç stokunun milli gelire oranlarının Avrupa Birliği’nin belirlediği Maastricht kriterlerinin çok altında olması, gerektiğinde ekonomiyi canlandırmak için maliye politikalarını kullanabilme imkanı veriyor. BANKACILIKTA RİSK YOK Güçlü bilanço yapısı ve sermaye yeterliliğiyle Türk bankacılık sektörü 2018 ve sonrasında da ekonomik kalkınmayı desteklemeye devam edecek. Bugün sektörde sermaye yeterliliği BDDK’nın belirlediği yasal limitlerin oldukça üstünde ve yüzde 17’ler seviyesinde. Tasfiye olunacak alacaklar oranı da bazı Avrupa ülkelerinde yüzde 10’lara yaklaşırken bizde yüzde 3 civarında düşük bir düzeyde seyrediyor. Sektörün dövizde de açık pozisyonu bulunmuyor. |
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?