Sıkı takip listesi

Hedefler revize edildi, planlar ertelendi. Tüm bunlara rağmen CEO ve patronlar için “asla değişmeyen” konular da var...

25.09.2017 12:23:000
Paylaş Tweet Paylaş
Sıkı takip listesi

Yasemin Erdoğan

[email protected]

1 BÜYÜMEK VAZGEÇİLMEZ

CEO ve patronlar için “asla değişmeyecek” başlıklardan en fazla öne çıkanı, büyüme hedefi. Koşullar ne olursa olsun büyüme idealinden vazgeçilmiyor. Birçok patron, sürdürülebilir büyümeyi ilk sıraya koyuyor. Kadooğlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Tarkan Kadooğlu da bu çerçeveden bakan isimler arasında. “Sistematik olarak her yıl büyümek zorundayız. Hem petrol hem gıdada büyümelerimiz devam edecek” diyen Kadooğlu, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Hem ülkenin hem dünyanın konjonktürüne baktığımızda çok da önümüzü görebildiğimiz bir süreci yaşadığımız söylenemez. Bu herkes için geçerli. Bu belirsizlik, ne kadar plan yaparsak yapalım bizi yıl içinde revizyonlara mecbur bırakacak. Ancak büyüme konusundaki iddiamız ve hedefimiz kesinlikle değişmeyecek. Belki hedeflediğimiz oranlara kıyasla biraz oynama olabilir. Örneğin yüzde 10 dediysek, bu yüzde 6-7 olabilir. Ama her hâlükârda büyüme olacaktır.” İnşaat, havacılık, sağlık ve tarım gibi birçok farklı sektörde faaliyet gösteren YDA Group’un yönetim kurulu başkanı Hüseyin Arslan da sürdürülebilir büyüme hedefinden asla vazgeçmeyeceğini belirtiyor. “Sürdürülebilir büyüme olmazsa olmazımız” diyen Arslan, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Bunu hem grubumuz hem ülkemiz için önemsiyorum. Çünkü şirketlerin amacı bellidir. Tabii ki kârlılık ve ciro hepimizin amacı. Ama sürdürülebilirlik bunların daha ötesinde. Ülkemiz için de şirketler içinde bu çok önemli bir konu. Ancak büyümede sürdürülebilirliği yakaladığımızda şirketlerin işlerinde artış olur, istihdamda artış olur. O yüzden benim için asla değişmeyecek konu sürdürülebilir büyümedir.” Yeşim Tekstil CEO’su Şenol Şankaya’nın değerlendirmeleri de “büyümek” üzerine kurulu. Şenol Şankaya, şunları söylüyor: “Büyümeyi sürdürmek, kârlılığı korumak, ciro hedefini yakalamak, yalın ve sürdürülebilir üretim yapmak ve katma değeri olan ürünler üretmek bizim için her şartta değişmeyecek öncelikli konularımız olacak.” 

2 BÜTÇE HEP KRİTİK 

Bütçe disiplini ve finansman yönetimi CEO ve patronlar değişmeyecek konular arasında öne çıkan bir diğer konu. Bu başlık, İ. Polat Holding için de kritik. Holdingin CEO’su Baran Demir, şunları söylüyor: “Bunlar arasında bütçe disiplini, nakit akış prensiplerine sonuna kadar uyum öne çıkıyor. Örneğin harcama onayı, vade tanımlama, büyük kontrat prensiplerinin belirlenmesi gibi… Önceden onaylanmış yatırımları da vazgeçmeden sürdürmeye devam edeceğiz. Hedefimiz bu yatırımları en kısa sürede ve en uygun maliyetle bitirmek.” Torunlar GYO Yönetim Kurulu Başkanı Aziz Torun da parasal taraftaki yönetimin çok önemli olduğunu belirtiyor. “Finansal yönetim benim için ilk sırada” diyen Torun’un finansal yönetimi ve bütçe disiplinini ilk sıraya koymasının nedenleri şöyle: “Üretimde eksiklikleriniz olabilir, yönetimsel bazı eksiklikler olabilir ama kesinlikle parasal yönetimde zafiyet olmamalı. Finansal teminde hata yapılmamalı. Şirketin bütçesini iyi yönetirseniz korkacak bir şey olmaz. Batmazsınız. Ama orada bir arıza olursa, ne kadar iyi üretim yaparsanız yapın, ne kadar çok satarsanız satın fark etmez. Orada yapılan hataların sonu batıştır. Hata kaldırmayan bir konu olduğu için asla değişmeyecek odak noktam finansal yönetim disiplinidir.” Kârlılık ise diğer vazgeçilmeyenler arasında sıralanıyor. Örneğin Dimes Genel Müdürü Ozan Diren, “Gündem ne olursa olsun değişmeyecek iki ana konumuz var: Ürünlerimizin brüt kârlılıkları ve hacimleri. Bu konular çok önemli” diyor. Diren, sözlerini şöyle sürd��rüyor: “Şirketlerin yaşamına devam edebilmesi için brüt kârlılıkları sürdürmek zorundayız. Aynı şekilde gerekli hacimleri sağlamalıyız ki verimlilik devam edebilsin. Bu iki konu her dönemde kritik olacak.” Sun Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Elvan Ünlütürk de kârlılıkların korunmasının en kritik konu olduğunu vurguluyor. Ünlütürk, “Bizim için asla değişmeyecek konu kârlılığımızı korumaktır. Verimliliğimizi artırmak ve insan kaynağımızı geliştirmek de temel unsurlarımızdan biri” diyor. 

3 FIRSAT AVINA DEVAM

CEO ve patronların asla değiştirmediği konulardan biri de fırsatları kovalamak. Yeni pazarlar, yeni fırsatlar, yeni müşteriler peşinde koşmak, sektör bağımsız tüm şirketlerin gündeminde kalmaya devam ediyor. İlaç pazarının önemli oyuncularından Santa Farma’nın CEO’su ve Yönetim Kurulu Başkanı Erol Kiresepi, büyüme hedeflerinin yanı sıra yeni fırsatlara odaklanmaktan asla vazgeçmeyeceklerini vurguluyor. “Şirket olarak büyüme hedefimizi kültürümüzün ana bir öğesi olarak değerlendiriyoruz. Dolayısıyla bu iddia bizim için her daim geçerliliğini koruyor” diyen Kiresepi, sözlerini şöyle sürdürüyor: “2016’da ilk 25 ilaç firması arasında en çok büyüyen dördüncü şirket olduk. Bu iddiamız 2017 ve sonrasında da sürecek. Yeni pazarlara açılmak, çok uluslu şirketlerle yeni iş modelleri kurmak 2017 hedeflerimiz arasında. Ülkemizde ve dünyada etkileri hissedilen ve süreceği öngörülen belirsizlikler ışığında, tüm işlerimizde verimlilik, kârlılık, büyüme, pazar payı ve ciro hedeflerimizin yerine getirilmesine odaklanacağız. Bu doğrultuda pazardaki iş birliği fırsatlarını da yakından izleyip değerlendireceğiz.” Ekol Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Musul, halihazırda zaten fırsatlara baktıklarını dile getiriyor. Musul, “Bize değer katacağına inandığımız ve tercihen ülkemiz dışında satın alma fırsatlarına da açığız. İki Avrupa şirketiyle görüşmelerimizi sürdürüyoruz” diyor. Ode Yalıtım Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Turan da benzer noktaların altını çiziyor. Turan, “Ciro, kârlılık ve büyüme hedefimiz doğrultusunda verimlilik maksimizasyonu sağlamak bizim işimizdeki değişmezler. Aynı şekilde yatırım fırsatlarını izlemeyi de yine olmazsa olmazlarımız arasında sayabilirim. Rakiplerin piyasa hareketlerini izlemek, proaktif olup rakipten önce davranmak hiçbir zaman taviz vermeyeceğimiz ve her zaman sürdüreceğimiz prensiplerimiz arasında yer alıyor.” 

~

4 MÜŞTERİ HÂLÂ KRAL 

Birçok CEO için müşteri odaklı çalışmalar, “değişmeyenler” listesindeki yerini korumaya devam edecek. Yemek Sepeti CEO’su Nevzat Aydın, onlardan biri. “Kullanıcı memnuniyeti odaklı iş anlayışımız asla değişmeyecek” diyen Aydın, şu yorumu yapıyor: “İşimize bu açıdan yaklaşmamız, 16’ncı yılımızda bile yüzde 50’nin üzerinde büyüme rakamları yakalamamızı sağladı. 2017’de de bu şekilde ilerleyerek hem restoran hem kullanıcı kitlemizi birbirine paralel olarak büyüteceğiz.” Gittigidiyor Genel Müdürü Öget Kantarcı da benzer biçimde müşteriye yoğunlaşacaklarını belirtiyor. Kantarcı, “Türkiye’de e-ticaretin ev sahibi olarak amacımız, sadece kendimizi değil sektörü de büyütürken müşterilerimize de en iyi alışveriş ve satış deneyimini sunmak. Bu nedenle şirketimizde değişmeyecek bir şey varsa o da her şart ve koşul altında müşterilerimizin memnuniyetini sağlama vizyonudur. Müşteri odaklı çalışmalarımız dalgalı ortamlar veya öngörülemeyen gelişmeler yaşansa da devam edecek.” Sarkuysan Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Çaycı, müşterinin kritik öneminin süreceğine vurgu yapıyor. Çaycı, şunları söylüyor: “Yaşanan dalgalı ortama rağmen değişmemesine gayret gösterdiğim hususlardan ilki, müşteri ilişkilerindeki devamlılık. Bu konu çok önemli. Ayrıca üretimde verimliliğe azami gayret göstermek, ciro hedeflerine kârlılıktan taviz vermeden erişmek, satın almada fırsatları iyi değerlendirmek ve kalitede sürekliliği sağlamak, odaklanacağım ve vazgeçmeyeceğim diğer konular.”

5 YENİLİK OLMAZSA OLMAZ

Yenilik ve inovasyon da birçok CEO’nun değişmeyenleri arasında önemli bir yer tutuyor. İnoksan Yönetim Kurulu Başkanı Vehbi Varlık, şirket politikası olarak ilk sırada yenilikçi yaklaşımı tuttuklarını dile getiriyor. Varlık, şu bilgileri veriyor: “Sektörümüzde ses getiren ilklere imza atmak ve yenilikçi yaklaşımımızla Ar-Ge çalışmalarımıza devam etmek her zaman değişmeyen önceliklerimiz oldu. Kötümser olmadan, temkinli iyimserlik yaklaşımıyla faaliyetlerimize devam edeceğiz. 2017’de uluslararası platformlarda İnoksan markasını daha fazla tanıtmayı hedefliyoruz. Tüm öngörülemeyen gelişmelere rağmen İnoksan’ın 2017 sonu hedefi, ihracattaki gücüyle en az yüzde 10 büyümek.” Pfizer Türkiye Genel Müdürü Elif Aral da benzer bir yaklaşım içinde. “Her koşulda yenilikçi tedavi olanakları sunmayı hedefliyoruz” diyen Aral, sözlerini şöyle sürdürüyor: “İşimizle ilgili hiç değişmeyecek en önemli unsur tam da bu. Bu doğrultuda, şirket çalışanlarımızla geliştirdiğimiz ve yine Pfizer ekibiyle paylaştığımız değerli bir platformumuz var. Bu platform, bize bireylere kazandırdığımız sağlıklı yaşam yıllarını hatırlatıyor ve burada günden güne artan rakamla birlikte motivasyonumuzu da artırıyor.” Girişimcilik Vakfı Başkanı ve Evtiko Kurucu CEO’su Sina Afra, başarıyı yakalamanın yolunun sürekli öğrenmeye açık, yenilikçi, meraklı, disiplinli olmaktan geçtiğini vurguluyor. O nedenle şirket ajandasında asla değişmeyecekler arasında bu başlıkları ilk sıraya yerleştiriyor. Afra’nın yorumları şöyle: “Tüm şartlar altında merakımı koruyarak yeni şeyler öğrenmekten ve bu doğrultuda yenilikleri hayata geçirme arzumdan vazgeçmeyeceğimi kesinlikle söyleyebilirim.” 

6 ODAKTA SATIŞ VAR 

Her ne olursa olsun odağına satışı alanlar da var. Örneğin Polisan CEO’su Erol Mizrahi, satış odaklı yaklaşımlarının asla değişmeyeceğini vurguluyor. Mizrahi’nin yorumları şöyle: “Bizim için asla değişmeyecek felsefe, koşullar ne kadar zorlu, göstergeler ne kadar olumsuz olursa olsun ‘Şayet raftan 1 kutu boya satılacaksa Polisan olmalı’ anlayışıdır. Tabii ki hissedarlarımıza karşı sorumluluğumuzu unutmadan ve değerlerimizden ödün vermeden, kârlı ve sağlıklı bir şekilde sürdürülebilir yönetim anlayışı doğrultusunda. Bu da işin gerekleri neyse titizlikle yapmayı gerektirir.” Türkiye pazarındaki güçlü global oyunculardan Mondelez’in planları da benzer. Mondelez Türkiye Genel Müdürü İhsan Karagöz, “Tüm yaşanan belirsizliklere rağmen büyüme hedefimizi gerçekleştirmeye odaklanacağız” diyor ve ekliyor: “Satışlarımızı, üretimimizi, ihracatımızı, istihdamımızı ve yatırımlarımızı artırarak sürdüreceğiz. Her şeye rağmen Mondelez International’ın Türkiye’nin potansiyeline olan inancı değişmeyecektir. Türkiye sınırlarında yatırım yapmaya ve büyümeye devam edeceğiz. Sonuçta her çalkantılı ortamda bir fırsat var. Bu tür dönemler, ülkeye inanan ve büyüme stratejileriyle devam eden şirketler ve yöneticiler için fark yaratabilecekleri ortamlardır. Mondelez International da Türkiye’ye inanarak faaliyetlerine devam edecek.” Papağan Kuruyemiş Yönetim Kurulu Başkanı Kani Emekçi de odağına müşteriyi ve satış ağını koyuyor: “Bayi ve perakendecilerimizle iş birliğimizin devamına çalışıyoruz. Tüketicilerimiz her zaman önceliğimiz olacak. Çiftçimiz, tüccarımız, tedarikçimiz, çalışanlarımız, bayilerimiz ve tüketicilerimizle büyük bir aileyiz. Önceliğimiz bu ailedeki bağın gelişmesidir.”

~


BORA KOÇAK / ANADOLU GRUBU OTOMOTİV GRUBU BAŞKANI

“STRATEJİM ASLA DEĞİŞMEZ”
UZUN VADELİ OYUN
Her koşulda, en kötü kriz ortamında ya da en iyi koşullarda da benim için değişmeyen konu, stratejik plana sahip olmak ve bu stratejiyi uzun vadeli uygulamaktır. Kriz döneminde tabii ki gerekirse küçülmek, bazı konuları kontrol altına almak gerekir. Ama uzun vadeli oyun planınızdan hiçbir zaman vazgeçmemeniz lazım. Çünkü o, şirketin geleceği… Özel yaşamda da böyledir. Örneğin kıyafetinizden kısarsınız ama eğitime ayırdığınız bütçeyi sürdürürsünüz. Çünkü o sizin geleceğinizdir.
TASARRUF VAZGEÇİLMEZ Şirketlerin de en kötü koşulda bile uzun vadeli oyun planını değiştirmeden onun üzerine gitmesi gerektiğini düşünüyorum. Ben de böyle uygularım. Zaten tasarrufun, sadece kötü zamanlarda değil, her zaman yapılması gerektiğini düşünüyorum. Eğer kötü zamanda tasarruf yapıyorsanız iyi zamanda çok para harcıyorsunuz demektir. Bu anlayışı kendi ekibime de yansıtmaya çalışıyorum.



AHMET MUSUL / EKOL LOJİSTİK YKB

“İKİ ÖNCELİK İNSAN VE TEKNOLOJİ”
YATIRIMLAR NEREYE? 
Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisine benzer bizim de değişmeyen önceliklerimiz var. Bu da “insan ve teknoloji” konusundaki yatırımlarımız. Zira sektörümüzdeki başarının olmazsa olmaz koşulu olarak gördüğümüz bu unsurlar olmadan ne mevcudu koruyabilmek ne de gelişebilmek mümkün.
YENİ ADIMLAR O nedenle çok uluslu güçlü bir network olmak için geçen yıl başlattığımız “One Ekol, One Order” projemizle geleceğin Ekol’ünü kurmak adına adımlar atıyoruz. Sadece teknoloji alanında değil, yönetim, operasyon ve destek birimlerimizi oluşturan kadrolarımızı da vizyonumuzu paylaşan, hedeflerimizi gerçekleştirebilecek nitelikli insanlarla güçlendiriyoruz.



BATU AKSOY / TURCAS PETROL CEO'SU

"UZUN VADELİ BAKMAK ÖNEMLİ"
DÜNYA DA DALGALI
  Bu dönemde bizim için değişmeyecek olan, vazgeçmeyeceğimiz en önemli şey, uzun vadeli düşünme pratiği diyebilirim. Türkiye daha önce de birçok kriz atlattı. Çok volatil bir dünyada yaşıyoruz. Bu dalgalı durum sadece Türkiye’nin değil, bölgenin ve dünyanın sorunu. Hepimizin uzun vadeli düşünmesi, artık bir zorunluluk haline geldi.
NELER YAPACAĞIZ? Yatırımlarımızı yaparken, büyümemizi planlarken, maliyetlerimizi ve kârlılıklarımızı hesaplarken bu noktaya çok dikkat edeceğiz. Finansmanlarımızın olabildiğince uzun vadeli olmasına dikkat edeceğiz. Pozisyonlarımızı hedge etmeye çalışacağız. Bunları yaparken döviz girdisi sağlayabilmek için TL ile döviz girdileriyle bir sepet yapabilmek açısından, hem sektörel dinamikleri hem Türkiye’yi düşüneceğiz. Tabii ki Türkiye’ye olan güvenimiz ve inancımınız asla değişmeyecek.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz