Son 5 yılda büyük grupların şirket sayısı önemli ölçüde değişti. Doğuş, Yıldırım, Oyak gibi pek çoğunun portföyüne yeni şirketler eklendi...
Özlem Aydın Ayvacı
YILDIRIM GRUBU, 2012 YILINDA 30 OLAN şirket sayısını, 2017’de 106’ya taşıdı. Grubun yönetim kurulu başkanı Yüksel Yıldırım, son 5 yılda satın almalarla ve kurdukları yeni şirketlerle bu rakama ulaştıklarını söylüyor. Yıldırım, bu artışı “Bugün satma değil, satın alma dönemi. Dipte alım yapılır. Biz kötü günde iyi günlere yatırım yapıyoruz. O nedenle hızlı büyüyoruz. 2017 yılında satın alma ve birleşmeler devam eder. Sonrasında da çıkış başlar” diye açıklıyor. Yıldırım Holding gibi araştırmamıza katılan 25 grup içinden 15’i, son 5 yılda şirket sayısını artırdı. Aralarında Doğuş, Oyak, IC gibi devlerinde olduğu bu gruplar, organik ve inorganik yollarla portföylerine yeni şirketler ekledi. Buna karşılık şirket sayısı azalanlar da var. Bunlardan Akfen Grubu, yeniden yapılanma ve hisse satışlarıyla şirket sayısını en çok azaltan grup oldu. Akfen Grubu, TAV Havalimanları’na ait hisselerini sattı, yenilenebilir enerjideki şirketlerini birleştirdi. Yeni yatırımlar nedeniyle portföyüne yeni şirketler de ekleyen grubun toplamda şirket sayısı 43 adet azaldı. Sabancı Holding, Anadolu Grubu, Fiba gibi devler de portföyü azalanlardan. “Daha az şirket” diyenlerde odaklanma stratejisi ve verimlilik hedefinin ön plana çıktığı görülüyor. İşte 25 grubun 5 yılda yaşadıkları portföy değişimi…
EN ÇOK ARTIRANLAR
Capital’in araştırmasına dahil olan 25 grup içinde 15’i son 5 yılda şirket sayısını artırdı. Doğuş Holding, Yıldırım Holding, Oyak Holding, IC Holding ve Acıbadem Sağlık Grubu şirket sayısını en çok artıranlar arasında yer alıyor. Örneğin IC Holding’in 2012’de 41 olan şirket sayısı 2017’de 64’e çıktı. IC Holding CEO ‘su H. Semih Ergur, bu değişimi şöyle anlatıyor: “Şirket sayımızdaki artış organik büyümeyle yeni şirket kurulması ve özelleştirme idaresinden devraldığımız enerji sektöründeki şirketlerle oldu.” Yeniköy Kemerköy termik enerji santralleri, Kadıncık1 ve 2 hidroelektrik santralleri, Trakya Elektrik Dağıtım, grubun özelleştirmeden aldığı şirketler. Grup, bu süre içinde aldığı yurt içi ve yurt dışı taahhüt işleri için de ortaklık şirketleri kurdu. Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu için işletme şirketlerini hayata geçirdi. CEO, bu süreçte nasıl bir stratejiyle hareket ettiklerini ise şöyle açıklıyor: “Faaliyette olduğumuz sektörleri gruplandırarak bütünlük ve sinerji yaratmayı hedefledik. Her grup, kendi sektöründe büyümesini ve kârlılığını planlayarak operasyonel anlamda küçük birer holding yapısında çalışıyor.”
YURT DIŞI ATAĞI
Şirket sayısını artıran grupların önemli bir kısmı, son 5 yılda yurt dışına önemli yatırımlar yaptı. Yıldız Holding’in Godiva sonrası United Biscuits’i satın alması ve pladis üzerinden yeni yapılanmaya geçmesi; Oyak Grubu’nun Almatis ve Chemson’u satın alması, Türk yatırımcıların yurt dışındaki hareketlerine önemli örnekler. Acıbadem Sağlık Grubu, yurt dışında arayışı olan gruplardan. Şirket sayısını 22’den 36’ya çıkaran grup, yurt dışında önemli satın almalara imza attı. Sınır ötesindeki üçüncü yatırımını geçen yıl Bulgaristan’a yapan Acıbadem Sağlık Grubu, Tokuda Grup ve City Clinic Grup’u satın alarak ülkenin en büyüğü oldu. Sarkuysan Grubu da yurt dışında organik ve inorganik hamleler yaptı. Sarkuysan Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Çaycı, konuyla ilgili şu değerlendirmeyi yapıyor: “Son 5 yılda grubumuza önce Bemka dahil oldu. Daha sonra Sarkuysan şirketinin içine alındı. Şu anda Sarkuysan’a ait bir fabrika olarak faaliyetlerine devam ediyor. Son bir yıldaysa Sark-Bulgaria gruba dahil oldu.”
YENİLİKÇİLİK ETKİSİ
Boyner Grubu, son 5 yılda gerçekleştirdiği satın alma ve yeni yatırımlarla dikkat çekiyor. Grup önce YKM’yi satın aldı. Ama bu işlem, şirket sayısını değiştirmedi; çünkü YKM, Boyner’in içine dahil edildi. Back-Up satıldı, BR Mağazacılık, Wepublic, Hopi ve Morhipo ise grubun yeni şirketleri oldu. Boyner Grubu bu hamlelerle Türkiye’nin halka açık en büyük gıda ve elektronik dışı perakende grubu haline geldi. Boyner Grup Strateji ve İş Geliştirmeden Sorumlu Başkan Yardımcısı Elif Ateşok Şatıroğlu, değişimin nedenlerini şöyle açıklıyor: “2012 yılında Back-Up’ın çoğunluk hisselerini, perakende operasyonlarımıza odaklanma stratejimiz çerçevesinde Affinion Grup’a sattık. Yeni şirketleri grubumuza eklerken müşterilerimizin beklenti ve ihtiyaçlarından ilham alıyoruz. Yeni teknolojiler ve değişen müşteri deneyimi ile Boyner Grup içindeki inovasyon ve girişimcilik kültürünün bir sonucu olarak şirketlerimiz içinden yeni işler ve şirketler çıkıyor.”
~
STRATEJİK KARARLAR
Erciyas Holding, son yılların hızlı gruplarından. 2012’de 6 olan şirket sayısını 19’a çıkardı. Üç şirketi satın aldı, 7 yeni şirket kurdu ve 3 şirkete de iştirak etti. Bu süreçte grup RC Endüstri, Özbal Çelik Boru ve Briza Enerji’yi satın aldı. Erciyas Holding Yönetim Kurulu Başkanı Kamil Emre Erciyas, RC Endüstri ve Briza Enerji’yi stratejik gelişmeye açık olarak belirlenen endüstrilere giriş kararı ve sektör farklılaşması nedeniyle aldıklarını açıklıyor. Özbal Çelik Boru’yu ise kapasite artış ihtiyacı ve farklı konum avantajı nedeniyle tercih ettiklerini dile getiriyor. Doğanlar Yatırım Holding’in 2012 yılında 35 şirketi vardı, 2017’de 25’e indi. Doğanlar Yatırım Holding Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, Doğtaş ve Kelebek ayrı şirketlerken Doğtaş Kelebek olarak birleştirdiklerini, faaliyeti olmayan bazı şirketlerini de tasfiye ettiklerini söylüyor. Doğan, bu tasfiyelerin nedenlerini şöyle açıklıyor: “Şirketleri sektör bazında değerlendirip birleşme stratejisiyle azaltma yoluna gidiyoruz. 2022 yılına kadar stratejik planlarımızı yaptık. Mobilya sektöründe liderlik hedefliyoruz.”
VERİMLİLİK VE KÂR HEDEFİ
Son yıllarda tüm grupların en önemli hedeflerinden biri de verimlilik. İşte bu amaçla bazı gruplar şirket sayısını azaltmayı tercih etti. Sanko Holding Yönetim Kurulu Başkanı Zeki Konukoğlu, “Yıllar içinde bazı sektörler öne çıkıyor, bazıları farklı yönlere kayıyor ya da önemi azalabiliyor. Zaman zaman ihtiyacı azalmış ya da benzer görevler yapan şirketleri mümkün olduğu kadar birleştirip daha verimli ve efektif hale getiriyoruz. Bu şekilde hem genel giderlerde tasarruf sağlanıyor hem personel verimliliğimiz çok daha iyi hale geliyor” diyor. Bu süreçte Index Grup’ta Neotech’in faaliyetlerine son verildi. Index Grup İcra Kurulu Üyesi Salih Baş, bunun nedenini şöyle açıklıyor: “Üreticiler zincir mağazaların satışlarında daha fazla sorumluluk almak istiyor. Dağıtıcı olarak biz de bu ürün gruplarını ana dağıtım şirketimiz İndeks Bilgisayar’ın altında konsolide etmenin verimlilik adına doğru karar olduğunu gördük.” Işıklar Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Rıza Kutlu Işık, birleşmelerle çok ciddi tasarruflar, sinerji ve verimlilik artışları realize ettiklerini söylüyor. Işık, “Bunların etkisini önümüzdeki dönemde kârlılıklarımızda artış olarak göreceğiz” diye de ekliyor.
DAHA REKABETÇİ YAPI
Grupların şirket sayılarını azaltıp artırmasında daha rekabetçi olma güdüsü oldukça etkili. Son 5 yılda şirket sayısını 45’ten 40’a düşüren Nurol Grubu’nda da bu motivasyon öne çıkıyor. Nurol Holding CFO’su Kerim Kemahlı, sektörde oluşan yeni fırsatlardan faydalanmak, yurt dışında daha rekabetçi konumda olabilmek için lokal ortaklıklar kurduklarını, yurt içinde sunulan ürün ve hizmetlere yeni halkalar eklemek amacıyla yeni iştirakler oluşturduklarını söylüyor. Kemahlı, “Az kâr eden veya rekabetçi kimliğini kaybeden işletmelerden arınmak, farklı sektörlerde daha cazip fırsatlar nedeniyle iştirak sayısında azalışlar da oldu” diyor. Tekfen Holding Grup Şirketler Başkanı Osman Birgili, Tekfen İnşaat’ın farklı ülkelerdeki projelerinin bitimiyle kurulan şirketlerin tasfiye edildiğini hatırlatıyor. Birgili, gruptaki diğer gelişmeleri şöyle aktarıyor: “Tarımsal sanayi ve gayrimenkul geliştirmede daha yalın bir yapı ve operasyonel optimizasyon gibi nedenlerle şirketlerimiz arasında birleşmeler oldu. Gruba yeni katılan iki şirketimizse Tekfen Ventures ve Tekfen Tarımsal.”
~
HÜSNÜ AKHANDOĞUŞ HOLDİNG CEO’SU “ORGANİK VE İNORGANİK ARAYIŞI SÜRÜYOR” BÜYÜK ARTIŞ Aralık 2012’de 180 olan şirket sayımızın Eylül 2017 itibarıyla 342’ye yükselmesindeki en önemli etken, faaliyet gösterdiğimiz sektörlerdeki organik ve inorganik büyümemiz olduğunu söyleyebilirim. Doğuş Grubu, 28 ülkede 35 binden fazla çalışanıyla faaliyetlerini sürdüren Türkiye’nin ve bölgenin önemli oyuncularından biri. YATIRIM ALANI 2012 yılında portföyümüze giren yeme ve içme sektörü büyüme stratejimizde önemli bir yatırım alanı oldu. Mart 2012’de başlayan yeme ve içme sektöründeki yatırımlarımızı, Eylül 2017 itibarıyla Türkiye de dahil olmak üzere 10 ülkede 58 markayla sürdürüyoruz. YENİ SEKTÖRLER 90 şirket ve156 farklı restoran lokasyonundaki faaliyetlerimizle bu alanda global oyuncular arasında olduğumuzu gururla ifade etmek isterim. 2012’den bu yana turizm ve marina alanında da oldukça aktif bir büyüme gerçekleştirdik. Yine son yıllarda “teknoloji” alanında yaptığımız önemli yatırımlar da aktif olduğumuz 7 sektöre ilave olarak büyüdüğümüz bir alan. İNCELİYORUZ Küresel bir oyuncu olma vizyonumuzla ülke ekonomisine faydalı olacağına inandığımız iş birliği ve yatırım fırsatlarını incelemeye devam ediyoruz. Faaliyetlerini ve bununla gelen büyümeyi, her zaman optimum verimlilik ilkesiyle şekillendiriyoruz. |
TUNCAY ÖZİLHAN / ANADOLU GRUBU YKB “FIRSAT VARSA DEVAM EDECEĞİZ” YATIRIMLAR SÜRÜYOR Anadolu Grubu’nun stratejisini bir süredir odaklanmak olarak belirledik. Bu strateji çerçevesinde çalışmalarımızı yürütüyoruz. Grubumuzun stratejik yatırımları içecek, perakende ve tarım-gıda alanlarında sürüyor. Bununla birlikte önümüzdeki dönem içinde de fırsat olduğuna inandığımız her türlü yatırımı değerlendireceğiz. Sürdürülebilirlik anlayışı içinde yatırımlarımıza hız kesmeden devam edeceğiz. TABLO NASIL? Anadolu Grubu’nun yurt içi ve yurt dışında faaliyet gösteren iştirak edilen toplam şirket sayısı 2012 yılında 87, 2017 yılı itibariyle ise 75’tir. 2012-2017 arasında şirket sayısındaki artışları, hisse satın alımları ve yeni yatırımlar için kurulan şirketlerden kaynaklandı. Azalmalar ise stratejik kararlar doğrultusunda hissesi satılan şirketler, tasfiye edilen ve diğer grup şirketleriyle birleştirilen şirketler kaynaklı. TASFİYE DE VAR Grubumuz bünyesinde odaklanma stratejimizle son dönemde aldığımız, perakende alanındaki yatırımımızı artırma kararımız sonucunda gerçekleştirdiğimiz Migros ve Kipa hisselerinin alımına dair çalışmalarımız önemli. Yine odaklanma stratejimiz çerçevesinde son dönemde, bazı operasyonlarımızdan da çıkma ve atıl duran şirketlerimizi tasfiye etme kararı aldık. Anadolu Grubu faaliyet coğrafyasına her yıl ortalama 500 milyon dolar organik yatırım gerçekleştiriyor. Özellikle yeni girilen sektörler ve ülkeler olduğunda, şirketleşmek gerekebiliyor. |
MEHMET GÖÇMEN / SABANCI HOLDİNG CEO’SU “TRANSFORMASYON SÜRECİNDEYİZ” ODAKLI STRATEJİ Şirket sayımızda önemli bir değişiklik olmadı. Sabancı Topluluğu olarak banka, enerji, çimento, sanayi, perakende ve sigorta olmak üzere bu ana sektörlere odaklanmış şekilde faaliyetlerimize devam ediyoruz. Şu an 20 şirketimiz var. Bu stratejimiz kapsamında, tek marka altında faaliyet gösteren Temsa şirketimizi Temsa Ulaşım Araçları, Temsa İş Makinaları ve Temsa Motorlu Araçlar olmak üzere üç farklı oluşum altında yapılandırdık. Enerjisa’da ortağımız E.ON ile dağıtım ve satış iş kolunu, üretim ve ticaret faaliyetlerinden ayırarak iki ayrı şirket halinde yönetmeye başladık. YENİ NESLİN SABANCISI Dinamik ve dengeli bir portföy oluşturmak üzere bir transformasyon içerisindeyiz. Sabancı’yı “Yeni neslin Sabancısı” olarak kurguluyoruz. Türkiye oldukça genç bir nüfusa sahip. Ülkemizin daha fazla değer yaratan bir ekonomiye kavuşabilmesi için bu yeni nesle daha doğru bir şekilde ulaşılması gerekiyor. Özgüveni yüksek, teknolojiyle iç içe, sorgulayan bu yeni nesle hitap etmek için iş modellerimiz de onları tatmin eden modellerde olmak durumunda. Bu durum çalışanlarımız, bayilerimiz ve iş ortaklarımız için de geçerli. ENTEGRASYON Türkiye’nin en büyük topluluklarından birisi olarak bu konudaki sorumluluğumuzun farkındayız. Yeni Neslin Sabancısı olarak dengeli ve dinamik bir portföyü yapılandırmak, büyük veriyi işin entegre bir parçası haline getirmek ve yetenek yönetimi ana kulvarlarımız olacak. Endüstri 4.0, büyük veri, dijitalleşme, açık inovasyon gibi konuları işimize başarıyla entegre etmeye devam edeceğiz. |
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?