Zayıflık peşinde

Global arenadaki siyasi ve ekonomik belirsizlik, artan rekabet ve her geçen gün yenisi eklenen tehditler iş dünyasında liderleri alarm durumunda olmaya zorluyor...

17.11.2017 21:52:000
Paylaş Tweet Paylaş
Zayıflık peşinde

Nilüfer Gözütok Ünal

[email protected]

ALESFORCE.COM’UN LİDERLERİ ŞİRKET İÇİNDEKİ ZAYIFLIK işaretlerini yakalamak için global dinleme turlarına çıkıyor. Şirket yöneticileri yolunda gitmeyen işlerle ilgili erken işaretleri iletebilmek için kendi aralarında bir chat grubuyla da her an iletişim kuruyor. Charles Schwab CEO’su Walt Bettinger da çalışanlardan her ay “Düzgün gitmeyen işler nedir” sorusuna cevap veren “acımasızca dürüst raporlar” istiyor. Siyasi ve ekonomik belirsizliklerin yanında, öngörülebilen ve öngörülemez tehditlerin yarattığı baskı, iş dünyasında liderleri neredeyse her an alarm durumunda olmaya zorluyor. Bu iki örnekte olduğu gibi üst düzey yöneticiler, hedeflerini gerçekleştirmeye çalışırken, yolunda gitmeyen işleri belirleyip zayıflıkları saptamak konusuna her zamankinden daha fazla odaklanıyor. Bu noktada teknolojinin olanaklarını kullanıyor, kendilerine özel yöntemler geliştiriyor, iç ve dış iletişimi de en üst seviyeye çekmeye çalışıyorlar. Türk iş dünyasında da yolunda gitmeyenleri saptamak liderlerin ana gündem maddelerinden biri… Capital olarak bu konuda kimin neler yaptığını, hangi yöntemleri kullandığını ve son dönemde ne tür zayıflıklar saptadıklarını araştırdık… 

ERKEN UYARI SİSTEMİ

Borusan Otomotiv Yönetim Kurulu Üyesi Eşref Biryıldız, hedeflerinden geri kalmamak için günde iki kez gelen raporları ve tüm markalarının anlık sipariş girişlerini takip ediyor. Ayrıca site ziyaretleri ve showrom müşteri girişleri de Biryıldız’ın yakın markajında… İcra kurulu üyeleri olarak bir whatsapp grupları olduğunu belirten Biryıldız, bu grubun işlevini de şöyle anlatıyor: “Herkes, günün her anında gördüğü hem olumlu hem olumsuz şeyleri gruba aktarır. Tartışma açılır. Sonunda icra kuruluna gelen birçok gündem maddesi bu sohbetler sayesinde oluşur.” Enerya Enerji Genel Müdürü Aslan Uzun, işlerin yolunda gidip gitmediğini öğrenmek için birçok yönetsel erken uyarı sistemi geliştirdiklerini belirtiyor. Bu uyarı sistemleri kapsamında neler yaptıklarını şöyle paylaşıyor: “Öncelikle operasyonlar, saha, müşteri hizmetleri, finans, hukuk ve insan kaynakları başkanlarının katılımıyla bir icra komitesi oluşturduk. Her pazartesi sabahı toplanıp, geçmiş haftayı değerlendirir, içinde bulunduğumuz haftayı planlarız. Çok demokratik, hiyerarşiden uzak, açık tartışmanın yaşandığı bu toplantıda eldivensiz her konuyu masaya yatırır, derinlemesine tartışırız.” Makro Market Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Songör, işte gidişatı gelişmiş raporlama yazılımları üzerinden takip ediyor. Bu raporları sürekli analiz ettiklerini belirten Songör, “Bu analizler neticesinde zayıf noktaları ve aksaklıkları görebiliyoruz” diyor. 

PSİKOLOJİK GÖZLEM 

Sarkuysan Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Çaycı, şirkette ortaya çıkabilecek zayıflık işaretlerini günlük faaliyet raporları, aylık bilançolar gibi ölçülebilir rakamlar üzerinden takip ettiğini söylüyor. Çaycı, birlikte çalıştığı yöneticilerin psikolojilerini de yakından gözlemliyor. Bu noktada bir bozulma hissettiğinde bunun işlerine yansımadan giderilmesine gayret ettiğini dile getiriyor. Pupa Yönetim Kurulu Başkanı Metin Ölken de birçok açıdan şirketteki gidişatın nabzını tutmaya çalışıyor. Örneğin tüm çalışanların üye olduğu bir Facebook grupları olduğunu belirten Ölken, bu grupta sıkıntılı süreçler ve çözümlerin paylaşıldığını dile getiriyor. Digicom Yönetim Kurulu Başkanı Sabri Yiğit, markaların genel müdürleri ve üst yönetim ekibiyle sürekli temasta olmayı tercih ediyor. “Ofis katlarını geziyorum, onlarla sohbet ediyorum. Bu yaklaşımım değerlendirmelerimde avantaj sağlıyor” diyor. Gülman Group Yönetim Kurulu Başkanı Polat Gülman da birebir görüşmelerle yolunda gitmeyen noktaları saptama taraftarı. “Genellikle iş ortaklarımızı ve çalışanlarımızı ziyaret ederek onlara sorduğum sorular haricinde verdikleri cevapların içinden almam gereken ipuçlarını çekiyorum” diye konuşuyor. 

ÖZEL AKSİYON TAKİBİ

Erham Enerji Yönetici Ortağı Hamdullah Ceylan, uzman kadrolarla her an iletişim halinde olup geri bildirimleri anında değerlendirdiğini ve aksiyon aldığını belirtiyor. “Teknolojik riskleri engellemek ve kısa sürede ortadan kaldırmak için teknolojinin tüm nimetlerinden yararlanıyoruz” diye konuşuyor. Netaş CEO’su Müjdat Altay, iç ve dış iletişime önem veren isimlerden biri. Kurum içinde her seviyede çalışanın Skip Level (Kademeyi Atlamak) adı verilen toplantılarda iki üstündeki yöneticisiyle birebir görüşme ve sorunları açıklama hakkına sahip olduğunu söyleyen Altay “Kurduğumuz kapsamlı iç iletişim kanallarıyla aşağıdan yukarı ve yukarıdan aşağıya bilgi akışında önemli avantajlar yakalıyoruz” diye konuşuyor. Altay ayrıca, Way Forward Sessions adlı toplantılarla da CEO ve CEO’ya doğrudan raporlayan icra kurulu üyelerinin şirketle ilgili alınan aksiyonları takip ettiğini söylüyor. Doğtaş Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, güncel hedefleri sorarak ve takip ederek işin gidişatını takip ediyor. Sık sık durum değerlendirmesi de yaptığını belirten Doğan sözlerine şöyle devam ediyor: “Çevremdeki herkesten olası her durum için, sözlü ya da yazılı değerlendirme alırım. Bu değerlendirmeleri saklar ve mutlaka üzerinden geçerek notlar tutarım. Mail olarak aldığım her geri bildirime tek tek döner, yorumlarımı paylaşırım. Bunu hafta bazlı, gün bazlı bazen ani toplantı bazlı bile yaparım.” 

~

GERİ BİLDİRİM ELÇİLERİ

Ekinciler Holding Yönetim Kurulu Başkanı Faruk Ekinci, işe dair zayıflıkları üyesi olduğu çeşitli kurumların çatısı altında tespit etmeye çalışıyor. TÜRKONFED’in yönetim kurulu üyesi, Güney Doğu Akdeniz İşadamları Federasyon Başkan Vekili ve TÜSİAD üyesi olarak çeşitli yuvarlak masa toplantılarına aktif olarak katıldığını belirten Ekinci, böylelikle Türkiye’de ekonominin mevcut durumunu ve geleceğini yakından takip ettiğini söylüyor. GE Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Canan Özsoy, zayıflıkları saptamak için saha ziyaretlerine önem veriyor. Bu ziyaretlerde ya da belirli platformlarda müşterilerini her zaman dikkatlice dinlediğini belirten Özsoy, “İhtiyaçlarını, karşılaştıkları zorlukları, eksiklikleri mutlaka not alırım. Sahada bulunmak GE ekibinin gücünü görmenin yanında zayıf yanlarımızı da zamanında görüp çözüm geliştirme avantajımız oluyor” diyor. GSK Türkiye Genel Müdürü Dr. Emin Fadıllıoğlu ise iletişime önem veriyor. Fadıllıoğlu, şirket içinden seçilen 24 kişilik GSK Kültür Elçileri ekibi olduğunu anlatıyor. Çalışanların da çalışmalar ve uygulamalarla ilgili tüm geri bildirimlerini bu 24 elçi aracılığıyla paylaştıklarını belirtiyor. Fadıllıoğlu ayrıca co-creation dedikleri birlikte yaratma modeliyle de risk ve problemleri birlikte tespit edip yine birlikte çalışıp karar aldıklarını söylüyor. 

EN KIRILGAN NOKTALAR 

Üst düzey yöneticilerin kendilerine özel yöntemlerle son dönemde saptadıkları zayıflıklara gelince… Sarkuysan Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Çaycı, bugün zayıflıkları gözlemleme noktasında en çok güvenlik konusuna dikkat ettiklerini belirtiyor. “Günümüzde güvenlik çok önemli olduğundan bu alanda ilave tedbirler alıyoruz. Güvenlik derken; bilgi güvenliği, fiziki mekan güvenliği, mal güvenliği gibi geniş bir alanı kastediyorum” diyor. Pupa Yönetim Kurulu Başkanı Metin Ölken’e göre kendilerinin yaşadığı en önemli zayıflık şirket içi iletişim. Yeni kuşağın genç olması nedeniyle tecrübe eksikliği de en ciddi zayıflıklarımız” diyen Ölken çözümü de şöyle ortaya koyuyor: “En kırılgan olan bu noktanın beklentileri karşılayacak seviyede olması için şirket içi ve dışı eğitimlerle beraber birebir mentorluk yapılıyor.” Gülman Group Yönetim Kurulu Başkanı Polat Gülman da iletişim konularında açıkları olduğunu söylüyor. “Kimse işimize bizim kadar sahip çıkmaz inancıyla daha dikkatli vurgu yaparak istediğimiz iletişim ortamını monitör edip çalışanlarımıza destek veriyoruz” diyor. 

KONTROL VE DENETİM EKSİKLİĞİ 

Makro Market Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Songör’e göre mevsimsel değişimler ve rutinleşme yöneticilerde bir zafiyet doğurabiliyor. “Sahiplenme ve benimseme konusunda zayıflıklar var” diyen Songör sözlerine şöyle devam ediyor: “ Maalesef yaptığı işi mesleği olarak görmemek gibi bir problemimiz de var. Bunu önlemek için hizmet içi eğitimlere ve motivasyon faaliyetlerine ağırlık veriyoruz.” Ekibini sürekli sorgulayıp onlardan güncel ve doğru bilgi almaya çalışarak işteki zayıflıkları takip eden Yakupoğlu AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Vedat Yakupoğlu, son dönemde her bölümde fazla sayıda çalışan olduğunu görmesinin bir zayıflık olduğunu söylüyor. Diğer zayıflıkları da şöyle sıralıyor: “Kontrol ve denetim eksikliği, ayrıca bölümlere kaliteli yeni elemanların adaptasyonunu engelleyen bazı yöneticiler, kontrolden kaçan şımarık personel… Bu konuda danışmanlık almaya başladık. Süreç olarak fark et, düzelt veya değiştir prensibini uyguluyoruz.” ODE Yalıtım Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Turan da iletişime yönelik zayıflıklar saptadığını anlatıyor. “İletişim eksiklikleri olduğunu gördüm” diyen Turan, iletişim kanallarının açılması için gerekli adımların atılmasını sağladığını da sözlerine ekliyor.

~


BÜLENT GÜRCAN TEKNOSA GENEL MÜDÜRÜ
"İLETİŞİM ZAYIFLIKLARIBAŞ GFÖSTEREBİLİYOR"

DÖNÜŞÜM SÜRECİ
İş dünyası çok önemli bir dönüşüm sürecinden geçiyor. Dalga dalga yayılan yeni teknolojiler, yeni uygulamalar ve yeni iş yapış biçimleri var. İnsanların her alanda beklentileri ve davranışları değişiyor. Sürekli aynı şeyleri yaparak aynı sonuçları almak mümkün değil artık. Bazen konusunda çok uzman kişilerin değişime direnç gösterdiklerini gözlemleyebiliyoruz.
“DENGEYİ İYİ KURUYORUZ” Eski deneyimlerden yola çıkarak fark yaratan uygulamaları hayata geçirmekten geri duran ekipler olabiliyor. Nesiller arasında zaman zaman iletişim zayıflıkları baş gösterebiliyor. Bizim avantajımız, genel olarak genç bir ekip olmamız. Dengeyi iyi kuruyoruz.
İŞİ ZORLAŞTIRAN DÜZENLEMELER Zorluklar ve yolunda gitmeyen konular sadece şirket içindeki süreçlerden kaynaklanmıyor. Pazarın dinamikleri, sosyo-ekonomik durum veya sektöre dönük bazı düzenlemeler de işlerimizi zorlaştırabiliyor. Son yıllarda bilgi teknolojileri kategorisinde de ciddi bir daralma var. Avrupa’nın en büyük elektronik satın alma grubu Euronics’in yönetim kurulunda olduğumuz için Avrupa’daki farklı pazar koşullarını da yakından izleme şansına sahibiz.
HAREKETLENME NEREDE? Türkiye pazarı, bilgisayar kullanımında Avrupa ülkelerinin çok gerisinde kalıyor. Bu dijitalleşme sürecine odaklanan ülkemiz için aleyhte bir durum değil. Şu anda oyun bilgisayarlarına talepte bir hareketlenme var ancak genel olarak bu kategoriyi canlandırmaya dönük adımlar üzerinde çalışıyoruz.



EMRULLAH AKÇAKAYA DEDEMAN OTELLERİ GENEL MÜDÜRÜ
"EN BELİRGİN GÖSTERGE DÜŞÜK MOTİVASYON"

İŞARETLERİ NERDE ARAMALI?
Otelcilik sektöründe işle ilgili zayıflık işaretleri raporlama sistemi ve iletişim şeklinden kaynaklanabilir. İşaretleri bu iki odakta aramalıyız. Finansal olarak düzenli takip ettiğimiz günlük, haftalık ve aylık yayınladığımız raporlar bulunuyor. Ayrıca misafirlerimizin memnuniyetlerini ölçümlediğimiz raporlar hazırlıyoruz. Veriler ile hazırlanmış raporlar bize sayısal olarak zayıf olduğumuz alanlarımızı doğru bir şekilde gösteriyor.
SAHA ANALİZLERİ Bu süreçte ekibimle ve kendi yaptığım çalışmaları üç yöntemde toplarsak; sektörü ve ekonomiyi yakından takip ediyorum. Sahadaki liderlerimizle analizlerimizi yapıyorum ve onlara yol haritası göstererek onlardan nelerin beklendiğini açık anlaşılır bir şekilde ifade etmeye özen gösteriyorum. Son dönemde yaşanan olumsuzlukların en belirgin göstergesi düşük motivasyon. Bizler de Dedeman olarak tüm ekiplerimize içinde bulunduğumuz süreçte konsantrasyonlarını maksimumda tutacak şekilde çalışmalar yaptık. Her alanın kendisini yenilemesi için fırsatlar tanıdık. Bu süreçte eğitimlere ağırlık verildi, farklı bakış açıları yakalamak ve keşfetmek için çalışmalar ve denemeler yapıldı. Bu gibi durumlarda Dedeman olarak bu süreçleri geliştirmek için araştırıyor ve yeni şeyler denemeye devam ediyoruz.



TANSU YEĞEN SAMSUNG ELECTRONICS TÜRKİYE BAŞKAN YARDIMCISI
“MESAJLAŞMA GRUPLARI OLUŞTURDUK”

TAHMİN BECERİSİ
Her sabah minimum bir saat toplantı yapıp rakamlarımızı inceliyorum. Ekipçe o ayın satışlarını günlük olarak yüzde 95’in üzerinde tahmin edebilme becerimizi geliştirmeyi çok önemsiyorum. Haftanın bir gününü mağazalarımızda geçiriyorum. Hem satış elemanlarıyla hem müşterilerle konuşuyorum. Aynı zamanda operatör ve elektronik zincir mağazalarına da uğrayıp ürünlerimizin sergilenmesinden, ürünleri tanıtırken satış elemanlarının anlatımlarına kadar birçok süreci gözlemliyorum.
SOSYAL MEDYA TARAMASI Ayrıca düzenli bilgi akışını sağlayabilmek amacıyla mesajlaşma grupları oluşturduk. Bu gruplar içinde en çok sevdiğim ise farklı mağazalarda çalışan promoter’la yaptığım gün değerlendirmeleri oluyor. Aynı zamanda servis şikâyetleri, sosyal medya taramasına yönelik sonuçlar da hep elimin altında duruyor. Eğer herhangi bir durum hakkında daha detaylı cevaplara ihtiyacım olursa bir günde sonuçlanan pazar araştırmaları yaptırıyorum. Bu bağlamda ben birçok boyuttan bakabilmeye yardımcı olan raporları hızlıca analiz edebilmenin çok önemli olduğuna inanıyorum. Özetle, iyi bir liderin pazarın dinamiklerini çok iyi hissedebilmesi yani dijital sinir sisteminin çok iyi çalışması gerektiğini düşünüyorum.




BARAN DEMİR İBRAHİM POLAT HOLDİNG CEO'SU
“RUTİN İŞLER KÂR AÇISINDAN SORGULANMIYOR”

“HEDEF VERİCİ VE DENETLEYİCİYİM”
İşle ilgili zayıflıkları günlük, haftalık ve aylık faaliyet raporlarından ve yöneticilerle yaptığım günlük görüşmelerden tespit etmeye çalışıyorum. Her birimi yeterince yetkilendiriyorum. Konunun uzmanının kendileri olduğunu, benim sadece hedef verici ve denetleyici olduğumu belirtiyorum. Birim başkanları vasıtasıyla sürekli iletişimdeyim. Sorun ortaya çıktığında ilgili kişilerin anında bilgilendirilmesini, kendi başlarına olayı gizleyip çözmeye çalışmamalarını, tabiri caizse çöpü halının altına atmamalarını telkin ediyorum.
HATANIN KAYNAĞINI ARAŞTIRMA Karşılıklı samimiyet, sorun çıktığında alttakileri direkt suçlama ve cezalandırma yerine hatanın kaynağını araştırma, öncelikle sorunu çözmek için yapılacaklar üzerine odaklanma daha sağlıklı bir yöntem. Sonrasında kişisel hata mı sistemsel hata mı yoksa tamamen bizim dışımızda oluşan bir hata mı analiz ediyor ve sonucuna göre ikaz ediyor, gerekiyorsa yaptırım gibi uygulamaları gerçekleştiriyoruz.
HEYECAN AZALDI Bazen uzun süredir aynı işi yapan kişilerde iş heyecanının azaldığını gözlemlediğimiz oluyor. Rutin yapılan işlerin maliyet veya kâr açısından sorgulanmadığını tespit edebiliyoruz. Bu nedenle altışar aylık ve yıllık gibi periyotlarda yaptıkları işlerle ilgili olarak diğer rakip bilgilerini vererek kendi aktivitelerini karşılaştırmalarını sağlıyoruz. Üretimde çalışanların maliyetlerini, satışta çalışanların fiyatlarını ve satış kontratlarını sorguluyoruz, finansmanda çalışanların finansal maliyetlerini ve tahsilat vade gibi unsurlarını sorguluyoruz.



Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz