Dev grupların başındaki isimler, yeni dönemde daha çok kendi faaliyet alanlarıyla ilgileneceğe benziyor.
Aslında dünya gündemi oldukça yoğun... Ortadoğu'daki hareketlilik, Libya'ya yapılan müdahale, petrol fiyatlarındaki dalgalanma, Japonya'daki deprem, nükleer santral krizi geçtiğimiz ay yaşadığımız olaylardan sadece birkaçı. Kuşkusuz Türkiye'de de gözler bu gelişmelere çevrilmiş durumda. Tüm bu gelişmeler ışığında Türk ekonomi dünyasının önemli aktörlerinin planlarında büyük bir değişim olmaması ise dikkat çekici. Konuştuğumuz dev holding ve şirket kaptanlarının çoğu, 2011'de ajandalarında yatırım, kârlılık ve büyüme gibi konuların yer alacağını söylüyor. Kendilerini en fazla yoracak ve ilgilendirecek konuların ise yine kendi faaliyet alanlarından kaynaklanacağı düşüncesindeler. 2011 yılında üzerinde çalışacakları konuların sonuçları hakkında ise her biri emin konuşuyor. Planlarını net şekilde yapmış olmanın rahatlığı içindeler. Onların yeni dönem planları ise Türk ekonomi dünyasının 2011 gündeminin ne olacağıyla ilgili önemli ipuçları ve mesajlar içeriyor.
SABANCI'NIN YATIRIM YILI
Türkiye'nin önde gelen topluluklarından Sabancı Holding'de 2011,
"yatırım yılı" olarak kodlanmış durum önemli konuların yatırım odaklı
olduğunu söylüyor.Hedeflerinin satışları artırmak olduğunun altını
çiziyor ve"2011'de net satışlarımız artmaya devam edecek.2010'da 20,6
milyar TL olan konsolide net satışımızı yüzde 11 artışla 22,8 milyar TL
civarına ulaştıracağımızı öngörüyoruz" diye konuşuyor.
Yatırımlarda yüzde 83'lük önemli bir artış hedefleyen Kurtul, 2 milyar
61 milyon dolarlık bir yatırıma imza atacaklarına dikkat çekiyor. En
önemli yatırım kalemlerinin enerji olacağını belirtiyor ve yeni dönemde
kendi ajandasında da enerjinin önemli bir yer alacağını şu sözlerle
ifade ediyor: "2 milyar 61 milyon dolar yatırımımızın yaklaşık yüzde
70'ini oluşturan 1,4 milyar doları enerji sektörüne ayıracağız.
Topluluk olarak ülkemizin enerji darboğazını aşmasına güvenilir ve
sürdürülebilir çözümlerle liderlik edeceğiz. Türkiye'de gelecek 10 yılda
elektrik talebinin yıllık ortalama yüzde 7 artması bekleniyor. Talebin
güvenli şekilde karşılanması için orta vadede, her yıl 4 -5 bin megavat
kurulu güç yatırım yapılması gerekli. Sabancı Holding Enerjisa ile
üretim, dağıtım, toptan ve perakende ticareti kapsayan bütünsel bir
yaklaşımla Türkiye elektrik enerjisi sektöründe liderlik hedefliyor.
2015 hedefimiz, büyüyen grup cirosunun içinde enerji grubunun payını
yüzde 15'e çıkarmak. 2015 yılı sonuna kadar yalnızca elektrik üretimi
alanında 6 milyar Euro yatırım yapmış olacağız. Krizin etkilerini geride
bırakan sanayi şirketlerimiz ise tekrar kârlı büyüme trendinde.
Sektörlerinde lider Yünsa, Olmuksa ve Advansa gibi sanayi
şirketlerimiz, yerel güçlerini küresel rekabette öne geçmek için
kullanacak. 2011 yılında Teknosa olarak 1 milyar dolarlık net satış
hedefimiz var. Çimento sektöründe lider olan şirketlerimiz ise 2011'den
itibaren bölgesel yatırımlara ağırlık verecek."
ODAKLANMAYA DEVAM
Koç Holding'in son birkaç yıldır "odaklanma stratejisi" etrafında
şirket sayılarında önemli bir konsolidasyona gittiği biliniyor. CEO
Turgay Durak'a göre odaklanma stratejinin olumlu sonuçları birçok alanda
kendini gösteriyor. Hatta bu nedenle Durak, yeni dönemde de bu
stratejiye sıkı sıkıya bağlı kalacaklarının sinyallerini veriyor. Yeni
döneme de damgasını vuracak portföy stratejisinin temelinde optimum
çeşitlendirme prensibinin yattığına değiniyor ve ekliyor:
"Biz bir yandan farklı alanlarda faaliyet göstererek bu alanların kendilerine özgü risklerinin birbirlerini
dengelemelerini sağlamayı hedefliyoruz. Diğer taraftan da bu alanların
sayısını sınırlandırarak kaynaklarımızı etkin şekilde kullanmayı, ana
faaliyet alanlarımızın tümünde gerekli rekabet gücüne sahip olmayı
amaçlıyoruz.~
Bu hedefler doğrultusunda önümüzdeki döneme güvenle bakıyoruz. Bugüne
kadar elde etmiş olduğumuz olumlu neticelerin önümüzdeki yıllarda
katlanarak devam edeceğine inanıyoruz. Çünkü kendimizi gerek ülkemizde
gerekse uluslararası pazarlarda önümüze çıkacak fırsatlardan
faydalanmak için en iyi şekilde konumlandırdığımızı düşünüyoruz.
Odaklandığımız sektörler ve pazarlar hem bizim rekabet gücümüzün çok
yüksek olduğu alanlar hem de bu alanlarda önemli fırsatlar var. Tüm bu
saydıklarımın etkisi, Koç Holding'in piyasa değerine de son derece
olumlu yansıdı. 2002 sonunda 2,1 milyar dolar olan piyasa değerimiz,
2010 sonunda 12 milyar dolara ulaştı. Piyasa değerimizin net aktif
değerine göre iskonto oranı sıfırlandı. Bu, global platformda bir
holding şirketi için çok önemli bir performans göstergesidir."Yeni
dönemde faaliyette bulundukları her sektörde önemli atılımlara imza
atacaklarının sinyallerini de veren Durak'ın gündeminde sektörel
yatırımlar da önemli bir yer tutuyor. Durak, yeni dönem yatırım planları
doğrultusunda otomotivde yeni modeller piyasaya çıkaracaklarına,
dayanıklı tüketimde 160 milyon dolarlık yatırım yapacaklarına,
perakendede mağaza sayılarını artıracaklarına dikkat çekiyor.
HEDEF 4 MİLYARI AŞMAK
Türkiye'nin önde gelen gruplarından Borusan Holding'in de yeni
döneme yönelik önemli hedefleri var. Holding, bu yıl yüzde 15'lik
artışla cirosunu 4 milyar doların üzerine çıkarmayı hedefliyor. Doğal
olarak dev grubun kaptan köşkünde oturan Agah Uğur'un ajandasında da en
önemli gündem maddesi bu hedefi tutturmak üzerine kurulu. Uğur, "Bu
hedefe ulaşabilmek için yatırımlarımızı aksatmadan sürdüreceğiz" diye
konuşuyor. Bu yıl için öngördükleri toplam 325 milyon dolarlık
yatırımın yarısını enerji alanında harcamayı planladıklarına değiniyor.
Bu alanda yeteri kadar proje alıp yatırım yapamadıklarını da açık
yüreklilikle ifade eden Uğur, "Enerji işimizin şu anda kâr-zarar
tablomuza yansıması eksi. Bundan şikayetçi değiliz. Şikayetçi olduğumuz
konu, daha çok yatırım yapabilecekken yapamamış olmamız" diye
konuşuyor.Uğur, yeni dönemde oldukça iddialı hedefleri olduğuna da
dikkat çekiyor ve ekliyor: "Örneğin kârlılık temasında hedefimiz 2015'te
2010 yılının 3 katı faaliyet kârı elde etmek. Bu, ulaşılması oldukça
zorlayıcı bir hedef... Böyle iddialı hedeflere koşmak için yeni gelir
biçimlerine, yeni bir iş kültürüne, yeni bakış açılarına, yeni
pazarlara gereksinim duyuyoruz. Bu doğrultuda önümüzdeki 5 yılda
özellikle çelik ve lojistik iş kollarındaki şirketlerimizin Kuzey
Afrika, Ortadoğu ve yakın Asya bölgelerindeki yapılanmasına ve
bölgesel satış ve faaliyet gelirlerimizi artırmaya yöneleceğiz. Bu iş
kollarında komşu ülkelerde yatırım fırsatlarını da değerlendireceğiz.
İnovasyon için önümüze somut hedefler koyduk. Örneğin 2015 yılın da
ciromuzun 200 milyon dolarını tamamen yeni ürün ve hizmetler
oluşturacak. Şirketlerimizin üst yönetimlerine her yıl en az iki büyük
yaratıcı proje geliştirilmesini bir iş hedefi olarak koyduk.
İnovasyonun grubumuzda bir iş kültürü haline dönüşümü için Borusan
Akademi'de inovasyon fakültesi kuruyoruz."
İKİ DEVİN HEDEFİ
Hedef Alliance Holding, geçtiğimiz yıl verimlilik stratejisini
benimsemesiyle dikkat çekti. Holdingin genel müdürü Bülent Denkdemir,
yeni dönemde verimlilik baskısını üzerlerinden atmak için
çalışacaklarını söylüyor. Bu konunun ajandasının ilk sırasında yer
alacağına değiniyor."Hedef Alliance olarak 2009 ve 2010 yıllarında,
hedeflerimizi başarıyla gerçekleştirdik" diyen Denkdemir, bunu yaparken
verimlilik artışına odaklandıklarına bir kez daha vurgu yapıyor. Bu
strateji doğrultusunda attıkları adımları ise şöyle özetliyor: "Mevcudu
iyileştirdik, kaliteyi artırdık veya maliyeti azalttık. Satış
ekibini, lojistik faaliyetini, yönetim ekibimizi daha verimli hale
getirmek gibi çalışmalar yürüttük."Verimlilik baskısını sürekli
sürdürmenin çok da kolay olmadığına değinen Denkdemir, bu stratejinin
üzerine başka şeyler koymanın gerekli olduğunu söylüyor ve ekliyor:~
"2011'de iki alanda yeniyi aramak durumundayız. 'Müşterimize başka ne
sunabiliriz', 'Hangi yeni hizmetler veya yeni ürünler" diye bakmamız
lazım. İkinci olarak da hangi yeni pazarlarda bu işi yapabileceğimizi
araştırmamız gerekli. Hiç kuşkusuz yeniyi aramak yorucu olacak, bakış
açımızı değiştirmemiz gerekecek. Ama aynı zamanda bize yeni bir heyecan
ve dinamizm getirecek. Gelecekle ilgili kendimizi daha güvende
hissedeceğiz. Şimdi bunun tartışmalarını, hazırlıklarını yapıyoruz."
Türkiye'nin önde gelen gruplarından Anadolu Holding Yönetim Kurulu
Başkanı Tuncay Özilhan ise yeni dönemde en fazla yurtdışı
operasyonlarla ilgileneceğini söylüyor ve ekliyor:
"Anadolu Grubu yurtdışı yatırımlarıyla Türkiye'nin en önemli çok uluslu
şirketlerinden biri. On altı ülkede 41 fabrikası, 12 bin 500'ün
üzerinde çalışanı var. Bu nedenlerle yeni dönemde de en çok zamanımı
yurtdışı operasyonlarımızda geçireceğim. Büyüme ve insan kaynaklarına
katkıda bulunacağım."
BOYDAK DÜNYAYA AÇILIYOR
Boydak Holding, geçtiğimiz ay Rusya ve Ukrayna pazarına yaptığı
yatırımlarla gündemdeydi. Bu bölgede 2 fabrika satın alan dev grup, yeni
dönemde rotasını yurtdışına çevirmiş durumda. Bu yatırımın Boydak
Grubu'nun mobilya alanındaki ilk yurtdışı yatırımı olması ise dikkat
çekici. Ancak Boydak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hacı Boydak'ın yeni
döneme ilişkin planlarından anlaşılıyor ki son da olmayacak. Hacı
Boydak, global ekonominin ve ülke ekonomisinin dinamiklerini yakından
takip ettiklerini söylüyor. Gelişmeler ışığında geleceğe ilişkin
projelerine yön vermek durumunda olduklarını belirtiyor ve yeni dönem
ajandasında yer alacak konulara dair şu yorumlarda bulunuyor:
"2011'de mobilya sektöründe hem ülkemizde hem dünyada yaşanacak
gelişmelere kafa yoracağız gibi gözüküyor. Aksesuar ürünleri hariç
dünyada ev mobilyasının her çeşit ürününü üreten nadir entegre
tesislerden birine sahibiz. Bu üstünlüğümüzü kullanarak pazarın sunduğu
fırsatlardan yararlanmayı amaçlıyoruz. Yine gelecekte potansiyeli olan
bölgelere yatırım yapmayı amaçlıyoruz. Örneğin Rusya ve Ukrayna'nın
genellikle mobilya ihracatı konusunda zorlukla karşılaşılan ve
gelecekte büyüme potansiyeli olan bölgeler olduğunu düşündüğümüz için bu
bölgelere yatırım yaptık. Boydak Holding, mobilya üretimi alanında ilk
yurtdışı yatırımını bu bölgelere bu nedenle yaptı. Bizim Boydak Grubu
olarak hedefimiz Türkiye'de lider konumda olduğumuz mevcut pazar
paylarımızı korumak ve global alanda marka bilinirliğimizi artırarak
dünya mobilya sektöründe önemli bir oyuncu olmaktır.Beşeri sermayemiz,
sektördeki tecrübemiz, mevcut pozisyonumuz, yaptığımız yatırımlarla
yakın gelecekte hedeflerimize ulaşacağımıza inanıyorum."
ULUSLARARASI DEVLERİN HEDEFİ
Telekomünikasyon pazarı geçtiğimiz yıl oldukça çetin bir rekabete
sahne oldu. Müşteri kazanmaya yönelik oldukça farklı kampanyalar gündeme
geldi. Bu rekabetin en önemli oyuncularından biri ise Vodafone
Türkiye idi. Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkanı Serpil Timuray,
2011'de de kendi gündeminde "müşteri memnuniyetinde fark yaratmak"
konusunun öncelikli olacağını söylüyor. "Bu konuda, dünyadaki örnek
uygulamaları Türkiye'ye aktararak uçtan uca müşteri deneyimini daha da
geliştirmek üzere şirketimizin tüm birimleri yoğun çalışmalarına devam
edecek" diye konuşuyor.
Timuray'ın ajandasındaki bir diğer öncelikli konu ise süper internet.
Kendilerinin "veri yılı" olarak ilan ettikleri 2011'de, mümkün olan en
fazla kişiyi süper internetle tanıştırmayı amaçladıklarını söylüyor ve
ekliyor: "2010 yılında 3G hizmetlerimizin lansmanından itibaren sürekli
geliştirdiğimiz 'herkese mobil internet' programımızı, 2011'de 'süper
internet' kampanyamızla zenginleştirmeye devam ettik. Bu
kampanyalarımızın abonelerimiz tarafından beğenisi ve ilgisi de data
gelirlerimize yüzde 155'lik bir artış olarak yansıdı."
Microsoft Türkiye CEO'su Tamer Özmen ise toplumların dijital dönüşümüne liderlik ettiklerini söylüyor. ~
"Türkiye için önemli bir çıkış olabilecek böyle bir dönemde,
yazılımlarımızla kurumlarımıza kayda değer bir ivme
kazandırabileceğimizi düşünüyoruz" diye konuşuyor. Bu nedenle 2011'de
Microsoft Türkiye'nin ajandasının her zamankinden daha yoğun olacağına
dikkat çekiyor ve ekliyor: "Bir o kadar da verimli işlere imza
atacağımızı düşünüyorum. Bütün dünyada IP (internet protokolü) bazlı
ekonomilerin öne çıkmaya başladığı böyle bir dönemde Microsoft'un buluta
hazır teknolojileri, kurumlarımızda çarpıcı bir değişimi
gerçekleştirme potansiyeline sahip. Bu nedenle Microsoft Türkiye olarak
bizler de bu gelişmeyi ülkemizde destekleyerek büyümeye odaklı
KOBİ'lerimiz başta olmak üzere küçük ve büyük tüm kurumların her türlü
yenilikçi çabalarında yanlarında olacağız.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?