"Bölgesel güç olacağız"

Netlog Lojistik Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Şahap Çak ile pazardaki son gelişmeleri, büyüme planlarını ve hedeflerini konuştuk...

16.11.2018 12:51:000
Paylaş Tweet Paylaş
"Bölgesel güç olacağız"

Yasemin Erdoğan

yerdogan@capital.com.tr

Cirosunun yüzde 35’i yurt dışı operasyonlardan gelen Netlog Lojistik Grubu, orta vadede bölgesel güç olmayı planlıyor. 2017’yi 3 milyar TL ciro ve yüzde 35’lik büyümeyle pazarın çok üzerinde bir performansla kapatan grup, bu yıl da yüzde 35 büyüyecek. “Lojistik işini hammaddeden imhaya dek tamamen entegre biçimde yapabilen dünyadaki 3-4 şirketten biriyiz” diyen Netlog Lojistik Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Şahap Çak ekliyor: “Hayalim ve hedefim e-ticareti kontrol eden bölgesel ve güçlü bir lojistik şirketi olmak.”

NETLOG LOJİSTİK GRUBU, BU YILKİ CAPITAL500’ÜN hızlı yükselenleri arasında... Geçen yılın listesinde 120’nci sırada olan grup, bu yıl 34 basamak birden çıkarak 86’ncı sıraya yerleşti. 3 milyar TL’yi aşan ciro rakamıyla hem Türkiye’nin en büyük 100 şirketinden biri oldu, hem sektör birinciliğini tekrar yakaladı. Netlog Lojistik Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Şahap Çak’a göre, ekonomideki tüm sıkıntılara rağmen bu başarıyı sağlamanın ve sürdürülebilir kılmanın tek bir sırrı var: Farklı olmak. “Başarı ancak rakiplerden farklılaştığınızda gelir” diyen deneyimli iş insanı, en baştan beri bu ilkeden taviz vermediklerini söylüyor. “Hatta müşterinin görmediği ihtiyaçları bile tespit edip ona dönük açılım yapmak lazım. O zaman fark yaratırsınız ve daha yüksek fiyatlı olsanız da tercih edilen olursunuz” diyen Çak’ın orta vadeli hedefi, bölgesel bir lojistik şirketi olmak. Bu hedefe ulaşmak için izlenecek yol haritası da hazır. Geçen yıl temmuz ayında yüzde 23 azınlık hisseyi The Abraaj Group’a satarak hem kurumsallaşma hem finansal anlamda önemli bir sıçrama yaptıklarını söyleyen Çak, emin adımlarla ilerlediklerini belirtiyor. “Dünya devi Amazon, aslında yüksek teknolojiyi ilk kullanan global bir lojistik şirketidir. Benim hayalim ve hedefim de e-ticareti kontrol eden bölgesel ve güçlü bir lojistik şirketi olmak. Bu yolda ilerliyoruz. İyi de gidiyoruz” diye konuşuyor. Toplam 5 bin 100 araçlık filosu, yurt içindeki 64 deposu, 6 bin 800 bordrolu çalışanıyla sektör liderliğini elinde tutan grubun yönetim kurulu başkanı Şahap Çak ile pazardaki son gelişmeleri, büyüme planlarını ve hedeflerini konuştuk: 

Netlog, bu yıl Capital500’de yine lojistik sektörü birincisi oldu. Bu sürdürülebilir başarının kaynağı nedir?

 Rakiplerin yapamadığını yapabilmek... Zaten başka türlü öne çıkmanız mümkün olmaz. Herkes o kadar aynı şeyleri yapıyor ki sıradanlaştığınız anda emtia haline dönüşüyorsunuz. O zaman da müşteri birbirine benzeyenler arasında en ucuzunu seçiyor. Yani sıradan olduğunuz takdirde fiyat rekabeti çıkmazına girersiniz. Oysa müşterinin ihtiyaçlarını tespit edip, iyi analiz edip ona göre farklılaşırsanız tercih edilirsiniz. Hatta müşterinin görmediği ihtiyaçları bile tespit edip ona dönük açılım yapmak lazım. O zaman da fark yaratırsınız ve daha yüksek fiyatlı olsanız da tercih edilen olursunuz. Kısaca işin sırrı her zaman farklı olanı yapabilmekte. Bizim tılsımımız en baştan beri bu. 

 Bahsettiğiniz fark özellikle nerede öne çıkıyor? 

 Hizmetlerimizde ve sunduğumuz çözümlerde farklıyız. Önce şunu açayım: Lojistik tanımında Türkiye’de ciddi bir karmaşa var. Biz Netlog olarak bir ürünün “hammaddeden imhasına” kadar geçen tüm süreci yönetiyoruz. İmha meselesi çok önemli. Örneğin, gıda lojistiğinde imhanın payı yüzde 2-3 oranındadır. Tüm bu süreci kapsıyorsanız, kendinize lojistikçi diyebilirsiniz. Ama Türkiye’de sadece taşımacılık yapan da lojistikçiyim diyor. O nedenle artık kendimizi “tedarik zinciri yöneticisi” olarak konumluyoruz. 

 Peki 2017 şirketiniz için nasıldı? Yurt içi ve yurt dışında hedeflere ulaşıldı mı? 

 2017 yıl sonu itibarıyla döviz bazında yüzde 17, TL bazında ise yüzde 35 büyüdük. Bu ciddi bir büyüme rakamı. Geçen yılı 3 milyar TL ciroyla kapattık. Sektörün çok üzerinde bir büyüme sağladık. Zaten hep sektörün üzerinde büyüyoruz. 

 Ağırlıklı olarak hizmet verdiğiniz sektörler hangileri? 

 Türkiye’deki ciromuzun yaklaşık yüzde 60’ı gıdadan geliyor. Gıda perakendesinde ne alırsanız alın mutlaka bir aşamasında Netlog dokunuyordur. Mesela Metro Group’un tüm nakliyesini biz yapıyoruz. Şok’un birçok deposunu biz işletiriz ve nakliyesini biz yaparız. Migros’tan aldığınız tüm sebze ve meyveler mutlaka bizden geçmiştir. Gıdadan sonraysa hazır giyim, ilaç ve az miktarda otomotiv var. Örneğin H&M’in bütün işlerini biz taşırız. 

 Yurt dışında da operasyonlarınız var. Cironun ne kadarı yurt dışından? 

 Operasyonlarımızın yüzde 35’i fiilen yurt dışıdır. Belçika, Almanya, Hollanda, İngiltere, Kazakistan gibi farklı ülkelerde operasyonlarımız var. Öte yandan yurt içi operasyonlarımızın da yaklaşık yüzde 20’si döviz bazlıdır. Dolayısıyla ciromuzun yüzde 55’i net olarak döviz geliridir. 

 O zaman birçok şirketi zora sokan kur riskinden etkilenmiyorsunuz… 

 Evet. Ekonomik dalgalanmalar ve riskler açısından bu şekilde bir portföy oluşturmak bizim için çok ciddi bir emniyet mekanizması. Kur riskine karşı kendimizi bu şekilde korumuş oluyoruz. 

 Peki 2018 yılı Netlog için nasıl geçiyor? Yıl sonu ciro ve büyüme hedefiniz ne? 

 Bu yıla dair yaptığımız bütçe, yine TL bazında yüzde 35 büyüme üzerineydi. Bugün itibarıyla yüzde 30’a ulaştığımızı görüyoruz. Yıl sonunda yüzde 35 hedefini yakalayacağımızı ümit ediyorum. Bizi bu yıl iş anlamında sıkıntıya sokan çok sorun olmadı. Başka sıkıntılar oldu. 

 Ne tür sıkıntılar bunlar? 

 Şöyle bir gerçek var: Eğer bu odadaki 50 kişi mutsuzsa, siz tek başınıza mutlu olamazsınız. Ülkenin gerçeği bu. Şu anda ülkedeki ekonomik sıkıntılar bir şekilde bizi de etkiliyor. Mesela tahsilat anlamında ciddi olarak sıkıntı yaşıyoruz. Türkiye’nin büyük grupları yapılandırmaya gidiyor. Bu durum tabii ki piyasayı olumsuz etkiliyor. Biz de tahsilat anlamında sorun yaşıyoruz. Epey gecikme var. 

~

 Tahsilatlar ne kadar gecikiyor? 

 Normal dönemlerde ortalama 30 gün olan tahsilat süremiz 60-75 günlere çıkmaya başladı. 

 En çok hangi sektörlerde tahsilat sıkıntısı var? 

 Açıkçası hepsinde sorun var. Her sektörden, her ölçekten 9 binin üzerinde müşterimiz var. Ne sektör ne ölçek fark ediyor. Hemen hepsinde tahsilat süresi ikiye katlandı. 

 Sektör genelinde durum nasıl? 2018 lojistik pazarı açısından nasıl geçiyor? 

 Sektörün durumu genel olarak kötü maalesef. 

 Geçmişte lojistik pazarının yıllık yüzde 20’leri bulan büyüme ritmi vardı. Şu anda nasıl?

Lojistik pazarının büyümesi gayri safi milli hasılayla doğrudan ilgili. Belli bir payı var. Piyasadaki işler artarsa lojistik pazarı da büyür. Eğer regülasyonlarda dramatik değişiklikler yapılmazsa… Şimdilik öyle bir durum yok. Dolayısıyla, ülke ne kadar büyüyorsa lojistik pazarı da kendi payı nispetinde büyüyor. Kabaca bir hesapla Türkiye gibi pahada hafif yükte ağır hizmet üreten ülkelerde lojistik pazarının toplam cirosu, GSMH’nin yüzde 10’u civarında olur. 

 Peki sektör bu yıl yüzde kaç büyür? 

 Bu yıl pazar genelinde en fazla yüzde 5-7 arasında büyüme gerçekleşir diye düşünüyorum. 

 Sektörde satın almalar da var. Size de Abraaj’ın yatırımı oldu. Bu süreç nasıldı? 

 Deneyimlerimiz belli bir noktaya geldikten sonra, bunun yabancı bir ortakla daha da pekişmesi ve güçlenmesi noktasında arzumuz vardı. O minvalde ilerledik. Birkaç yıl önce kurumsallaşma amacıyla böyle bir ortaklık için süreçleri başlattık. Tabii süreç boyunca farklı teklifler geldi. Tekliflerin ikisi lojistik sektöründen yabancı firmalardı. İkisi ise fondu. Stratejimiz anlamında istediğimiz şartları diğer tekliflerde değil Abraaj’da bulduğumuz için onlarla yola devam kararı aldık. Bir yıl önce, 2017 Temmuz’da, küresel yatırım şirketi The Abraaj Group yüzde 23’lük azınlık hissemizi alarak yatırımcımız oldu. 

 Ortaklık nasıl gidiyor? 

 Her şey yolunda... Tabii anlaşmamız gereği her iki tarafın da yapması gereken yükümlülükler var. Biliyorsunuz fon şirketlerinin belli hedefleri vardır. Girdikten birkaç yıl sonra çıkış yaparlar. Bu süreçte şirketin kârlılığı, devamlılığı önemli oluyor. Kurumsallaşma ve yüzünün değişmesi de önem kazanıyor. O noktada anlaşmamız kapsamında önümüzdeki günlerde CEO ve CFO ataması yapacağız. 

Netlog’un orta ve uzun vadede yeni sektörlere girme planı var mı?

 Çok yakın zamanda açıklayacağımız yeni bir yatırımımız var. Aslında bu, dağıtım noktasındaki maliyetlerimizi düşürme ihtiyacından doğdu. Bugün sadece Türkiye’de değil, tüm dünyada e-ticaret sektörünün başını en çok ağrıtan konu teslimat süreci. Bizim de buna dönük ciddi bir yatırımımız olacak. Ama daha fazla bilgi veremem. 3-4 ay sonra duyurusunu yapacağız. 

Peki 5 yıl sonra Netlog’u nerede görmek istiyorsunuz? Hedefiniz, hayaliniz ne?

 Biliyorsunuz, dünya devi Amazon, aslında yüksek teknolojiyi ilk kullanan global bir lojistik şirketidir. Benim hayalim ve hedefim de e-ticareti kontrol eden bölgesel ve güçlü bir lojistik şirketi olmak. Bu yolda ilerliyoruz. İyi de gidiyoruz. Bu işi hammaddeden imhaya kadar tamamen entegre biçimde yapabilen dünyadaki 3-4 şirketten biriyiz.

~


KURUMSALLIK RNA'MIZDA VAR

ABRAAJ İLE NE DEĞİŞTİ?
Aslında hayatımızda çok bir şey değişmedi. Biz Abraaj’dan önce de kurumsallaşma yoluna girmiştik. Şirket kültürümüzde, DNA’mızda bu var. Hiçbir mecburiyetimiz olmamasına rağmen yönetim kurulumuzda son 5 yıldır bağımsız üyelerimiz bulunuyor. Üstelik bizimle eşit düzeyde imza yetkisine sahipler. Abraaj’dan önce yönetim kurulumuzda 5 kişi vardı. 1’i çıktı onun yerine Abraaj yetkilisi geldi.
BAKIŞIMIZ NET Kurumsallaşma konusundaki bakış açımız net. Hem fikren hem operasyonel olarak bize katkı sağlayacak donanımlı arkadaşlarla birlikte olmaya özen gösteriyoruz. Yakın zamanda Abraaj ile anlaşmamız kapsamında şirkete CEO ve CFO ataması da yapacağız. Bağımsız üyemiz olan iki arkadaşımız da son derece donanımlı, yönetim becerileri ve deneyimleri son derece yüksek profesyoneller.
GÜÇLÜ İSİMLERLEYİZ İki bağımsız üyemizden biri, Erdal Kesrelioğlu. Erdal Bey uzun yıllar Unilever’de ve Koç Holding şirketlerinde üst düzey yöneticilik yapmış çok değerli bir isim. 2009’da aramıza katıldı. Diğer arkadaşımız ise Hakkı Hasan Yılmaz. O da Unilever Türkiye CEO’luğu yapmış deneyimli bir isim. Çok yakın zamana kadar Migros’un yönetim kurulu üyesiydi. 2015’te bize katıldı.



EN BÜYÜK SORUN EĞİTİM

KALİFİYE İNSAN AZ 
Türkiye’nin en büyük sorunu eğitimsizlik. Bu ülke olarak sorunumuz. Tabii ki bizim sektörde de durum farklı değil. Sektördeki en büyük sorun da eğitimsizlik. Pazarda çok ciddi bir kalifikasyon eksikliği var. Kalifiye insan yeterli değil. Lojistik okulları açıldı ama bunun sektörün ihtiyacını karşıladığını düşünmüyorum.
ÇOK EKSİK VAR Örneğin berber açmak için mesleki sertifika ve diploma istenirken, şoförlük için gerekmiyor. İlkokul mezunu herhangi bir insan bu işi yapabiliyor. Tonlarca yükü, kilometrelerce taşıyor. İşin en temelindeki sorun bu. Hepsi üst üste gelince sektördeki yapı tabii ki sağlıklı olmuyor.



NETLO'UN YENİ PROFİLİ


1 İşin sırrı her zaman farklı olanı yapabilmekte. Baştan beri bizim tılsımımız bu.
2 Geçen yılı 3 milyar TL ciroyla kapattık. Sektörün çok üzerinde bir büyüme sağladık.
3 Bugün yüzde 30 büyümeye ulaştık. 2018 sonunda yüzde 35 hedefini yakalarız.
4 Belçika, Almanya, İngiltere, Hollanda ve Kazakistan’da operasyonumuz var. İşlerin yüzde 35’i yurt dışında.
5 Yurt içi operasyonlarımızın yüzde 20’si döviz bazlı. Ciromuzun yüzde 55’i döviz geliri.
6 Türkiye’deki ciromuzun yüzde 60’ı gıdadan geliyor. Gıdayı hazır giyim ve ilaç izliyor.
7 Sektörün genel durumu maalesef kötü. Yıl sonu sektör büyümesi en fazla yüzde 5-7 olur.
8 Özellikle tahsilatta çok sıkıntı var. Ortalama 30 gün olan tahsilat süresi 60-75 günlere kadar çıktı.



Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz