Brian
Solis, dünyanın önde gelen sosyal medya uzmanlarından... Twitter,
Facebook ve Foursquare gibi sosyal medya mecralarının tüketiciler,
şirketler ve toplum üzerindeki etkisini araştırıyor. C jenerasyonu
olarak tanımladığı yeni müşteri kitlesi karşısında şirketlerin doğru
stratejiler geliştirmediğini söyleyen Solis'e göre gelecekte başarı,
geleneksel müşteri ile "bağlı", yani C jenerasyonu arasındaki dengeyi
iyi kurmaktan geçecek. Şirketlere klasik pazarlama stratejilerinden
kurtulmalarını tavsiye eden Solis,"Sosyal medya gitgide daha yaygın hale
gelecek, işlerin başarısında temel öğe olacak"diyor ve ekliyor:"C, yani
bağlı jenerasyonu (connected gereration) iyi anlayıp takip edin." Brian
Solis, dünyanın önde gelen sosyal medya uzmanlarından biri. Aynı
zamanda merkezi Silicon Valley'de bulunan dünyanın en büyük reklam ve
pazar araştırma şirketi Altimeter Group'un baş analisti. Sosyal medyanın
tüketicilere, şirket kültürüne ve iş yerine etkisi üzerine yazılar
yazıyor. Bu konuda yayınlanmış 2 kitabı var. Dünyaca üne kavuşmasını
sağlayan ilk kitabı "Engage", sosyal medyayı etkin olarak kullanmak
isteyen şirketlerin başucu kitabı haline gelmiş durumda. Son kitabı,
"The End Of Business As Usual" ise günümüzün tüketim dünyasında başarılı
olmak isteyen şirketlere yol gösteriyor. "Sosyal medya, gitgide daha
yaygın hale gelecek ve her türlü işin başarılı ya da başarısız olmasında
temel öğe olacak" diyen Solis, sosyal medyada var olmanın klasik medya
satın alma kuralları ile mümkün olmadığına dikkat çekiyor. Artık
tüketicilerin "sosyal tüketici" haline geldiğini ve "sosyal ticaret"
döneminin başladığını belirten Solis, şirketlere "Sosyal medya,
samimiyetsizliği ve reklamı reddeder. Yanlış bir strateji ile sosyal
medyada var olmaya çalışmak markalar için yarardan çok zarar getiriyor"
diyor. 42 yaşındaki ünlü sosyolog ve dijital analist Solis, sosyal
medyada başarılı olmak isteyenlere önemli tavsiyelerde bulundu. Solis
şirketlerin sosyal medyada izlemeleri gereken ideal stratejileri ise
şöyle anlattı:
ÖLÇÜLEBİLİR OLUN!
"Sosyal medyada kazandıran bir formül olduğuna dair büyük bir mit var.
Ancak bu kesinlikle doğru değil... Sosyal medyada ancak doğru içeriği
oluşturursak daha fazla arkadaş ve geri dönüş sağlayabiliriz. Buna
karşın sosyal medyada tekdüze, sıradan bir içerik oluştursak tüketiciyle
istediğimiz güçlü iletişimi kuramayız. En ilginç içeriği geliştirirsek
sadece tüketicinin ilgisini biraz daha yukarı çekmiş oluruz. Bana göre
sosyal medyada en önemlisi tüketicilerle iyi ilişkiler geliştirmek.
Sonuçta şirketiniz sosyal medyada varsa tüketicilerle çok daha yakın
ilişkiler kurabilirsiniz. Bu noktada şirketlerin kendilerine, 'Sosyal
medyada başarılı müşteri ilişkileri yönetimi nasıl olmalı' diye sorması
gerekiyor. Sosyal medyada başarılı olabilmek için önce başarının
tanımını yapmak gerekiyor. Bunun dışında bu başarının nasıl ölçüleceğini
belirlemekte de fayda var. Bu, sosyal medyanın en önemli stratejisi
olmasına karşın birçok şirket tarafından en çok gözden kaçırılan
noktası...~
5 KRİTİK KURAL
Gerçek şu ki başarı için bir formül yok. Oluşturulan her stratejinin
içinde şirketin kendisine özel birtakım unsurların olması gerekiyor.
Sosyal medyada da her şirketin stratejisi onun hedef kitlesine,
amaçlarına, beklentilerine, hizmet ve ürünlerine göre farklılaşmalı.
Sosyal medyada stratejik bir plan yapmanın 5 yolu var. Bunlardan ilki
dinlemek, araştırmak ve kişinin günlük hayatının içinde olmak. İkincisi
online markayı tanımlamak. Üçüncüsü ise sosyal medya stratejisini
oluşturmak. Ne amaçla sosyal medyada olduğunuzu iş hedeflerinizle
bağlamak çok önemli. Dördüncü ve en önemli kural, sosyal alanda iyi bir
topluluk inşa edip ona sürekli yatırım yapmak. Sosyal medyada kurduğunuz
topluluğunuzla sıkı ilişkiler kurup onların güvenini kazanmanız çok
önemli. Başarılı sosyal medya stratejisi oluşturmanın en önemli ve en
son kuralı ise öğrenmek. Teknoloji ve tüketicilerin davranış biçimleri
değiştikçe bu 5 temel kuralı adım adım yeniden tekrarlamanızı öneririm.
ESKİ BİLGİLER YETERSİZ
Artık sosyal medya toplulukları birbirine bağlayan platformlar olmanın
çok ötesine geçti. Bunların her birinin ayrı kültürleri var ve hepsi
benzersiz bir dijital toplum yarattı. Ancak şirketler, tüketiciler kadar
yeni teknolojilere hızlı adapte olamadı. Doğru stratejiler
geliştiremedi. Bugün her ne kadar birçok şirket sosyal medyada büyük bir
hayran kitlesi yaratmışsa da okuldan kalma pazarlama bilgilerini
kullanıyor. Eski bilgileri yeni ihtiyaçlara göre adapte ediyorlar.
Şimdilik tüm bu mecralar çok yeni olduğu için müşterilerin ilgisi devam
ediyor. Ancak yanlış pazarlama aktivitelerinin sonucunda takip
edilmeyen, beğenilmeyen sosyal medya hareketlerinin sayısı artıyor.
Müşteriler, markalarına ne kadar bağlı da olsa sosyal medyada takip
ettikleri şirketler kendilerine değer yaratmıyorsa onu takip etmek
istemiyor. Sonuçta hala birçok şirket sosyal medyanın önemini kavramadı.
Sosyal medya yaklaşımlarında antisosyal davranıyorlar. Halbuki sosyal
medya gitgide daha yaygın hale gelecek ve her türlü işin başarılı ya da
başarısız olmasında temel öğe olacak.
"VERİMLİLİĞİ ARTIYOR"
"YENİ HEP YASAKLANDI"
Şirketlerin geçmişte yeni teknolojileri çalışanların verimliğini olumsuz
yönde etkilediği için küçümsediklerine tanık olduk. Örneğin, uzun
yıllar şirketler telefonu, bilgisayarı, e-postayı, internete girmeyi ve
cep telefonlarını yasakladı ya da bunların kullanımını sınırladı. Geçmiş
deneyimlerimiz ve araştırmalar gösteriyor ki yeni teknolojilerin
kullanımına izin vermek verimliliği bozmak yerine onu artırıyor. KURAL GEREKLİ
Ancak şirketlerin sosyal medya kullanımı konusunda oluşturdukları
politikaları ve yönetmelikleri son derece yararlı buluyorum. Bu sayede
bireyler sosyal medyanın nimetlerinden faydalanırken neyi yapıp neyi
yapamayacaklarını bilecek. En önemlisi de bu araçların işlerini daha iyi
yapmak için nasıl kullanılması gerektiğini öğrenecekler.~
PAZARLAMANIN ÖTESİNDE
Şirketlerin sosyal medya konusunda yaptığı en önemli hatalardan biri de
hala bu alandaki çalışmaları pazarlama departmanı altında yürütmek. Bu
yüzden de etkisi ölçülemeyen, armonisi eksik kampanyalar hazırlanıyor.
Ancak yeni tip müşteriye giden yol geleneksel yöntemleri ret ediyor.
Artık müşteriye giden yol son derece dinamik. Sadece sosyal medya ve
mobil uygulamalar müşterilerin değişen gereksinimlerini karşılayabilir.
Şirketler de bu yeni kanallar sayesinde onları dinleyebilir, öğrenebilir
ve kendilerini onların ihtiyaçları ve beklentilerine göre adapte
edebilirler. Sonuçta sosyal medya pazarlamadan daha fazla bir konu...
Sosyal medyayı kurum kültürüne, iş yapış şekline içselleştirmeden sadece
kampanyaların tanıtıldığı bir platform olarak görmemek lazım. Sosyal
medyada gerçek başarı, farklı müşteri tiplerine göre yeni iş modelleri
geliştirmekten geçiyor. İşte bu noktada örnek gösterilebilecek başarı
hikayeleri bulmak gerçekten çok zor.
EN İYİ ÖRNEKLER Sosyal medya, samimiyetsizliği ve reklamı ret ediyor. Yanlış bir
strateji ile sosyal medyada var olmaya çalışmak markalar için yarardan
çok zarara yol açabilir. Sosyal medyada kim daha etkili diye
baktığınızda birçok markayı sayabiliriz. Özellikle Nike, Red Bull veya
Old Spice gibi markalar sosyal medyada son derece yaratıcı ve akıllı
kampanyalara imza atıyor. Yine Comcast ve AT&T gibi teknoloji
şirketleri sosyal medyada hızlı müşteri hizmetlerinin önemini çok iyi
anlamış durumda. Bu konuda çok iyiler. Bunun dışında sosyal medyada
American Express gibi çok iyi müşteri sadakat programları geliştiren
şirketler de var. American Express'in kendi uygulaması Social Currency
AmEx, yaptığınız alışverişlerinizi Foursquare platformu üzerinden
paylaşabilmenizi sağlıyor. Facebook ve mobil uygulamaları son derece
başarılı. Ancak tüm bu başarılı uygulamalara karşın benim için önemli
olan sosyal medyanın yarattığı yeni iş modelini tam anlamıyla şirketin
içine içselleştirebilmek. Bu noktada Aramark, Dell ve Tyco'yu çok
başarılı buluyorum. Her 3 şirket de sosyal medyayı organizasyonun
kültürüne, vizyonuna içselleştirdi ve bu sayede yeni nesil müşterilerle
çalışanları birbirine bağladı.
C JENERASYONU
Sosyal medya başka tip bir müşteri kitlesi doğurdu. Benim "bağlı"
(connected) müşteri dediğim C jenerasyonu tipi müşteri ne yaş, ne gelir
ne de eğitim seviyesiyle tarif edilebiliyor. Bunlar dijital yaşam
biçimini benimsedikleri için demografik özelliklerle de tarif
edilemezler. Bu yeni tüketici tipi diğer kullanıcılar gibi web
sitelerinde sörf yapmıyor, geleneksel tüketici gibi karar almıyor. Buna
karşın C jenerasyonu sadece sosyal network'lerde yaşıyor ve orada nefes
alıyor. Onlar için akıllı telefonlar ve tablet bilgisayarlar dünyaya
açılan pencereler. Özetle her iki müşteri tipini karşılaştırdığımızda C
jenerasyonun daha hızlı büyüdüğünü görüyoruz. Eğer işinizin geleceğine
yatırım yapmak istiyorsanız tüm dikkatinizi C jenerasyonuna vermeniz
lazım. Sonuçta gelecekte şirketlerin başarısını belirleyecek temel unsur
geleneksel müşteri ile C jenerasyonu arasındaki dengeyi sağlamaktan
geçiyor. Ancak bu denge her şirket için farklı. Geleneksel müşteriler
hala klasik medyaya değer veriyor. Buna karşın bağlı kuşak yani C
jenerasyonu markasıyla çok daha güçlü bir ilişki içinde olmak istiyor.
Bu yüzden şirketlerin her iki müşteri tipi için alternatif stratejiler
oluşturması lazım. ~
TWITTER İŞİN NABZI
FACEBOOK ÖNEMLİ
Facebook'u şirketin web sitesi, Twitter'ı da işin nabzı olarak
görüyorum. Sonuçta Facebook, bir şirketin merkezi, dijital arşividir.
Müşterilerin zaman içinde markayı takdir etmesine ve şirketin daha büyük
içerik sunmasına yardımcı olur. Şirketler Facebook sayesinde müşteriyle
daha fazla etkileşim içinde olur. DAHA HIZLI
Twitter ise daha hızlı. Özellikle anlık ve gerçek bağlantı konusunda hiç
de azımsanmayacak bir değere sahip. Ayrıca kendine has bir kültüre
sahip olduğu için farklı kurallar, farklı stratejiler dizayn etmeyi
gerektiriyor. Twitter'da şirketinizle veya sektörünüzle ilgili gerçek
iletişimi takip ederek bunu şirket içinde aksiyona dönüştürebilirsiniz. TEKNOLOJİ DEĞİL
Ben her zaman "Sosyal medya teknoloji değil sosyal bilimdir"diyorum. Bu
nedenle sosyal medyada etkili olmak isteyen şirketlerin önce "bağlı"
müşterilerin davranışlarını, ne söylediklerini, ne beklediklerini
incelemesi gerekiyor. Daha sonra da farklı mecralara göre ayrı
stratejiler oluşturmaları lazım.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?