Aslında
pek çok şirkette tablo aynı... Gelirlerden aslan payını ya 1-2 ürün ya
da 1 kategori alıyor Vestel elektronik ve dijital ürünlerden, Turkcell
ses iletişiminden, Denizbank faizlerden, Logo ERP çözümlerinden para
kazanıyor Uzmanlar, gelir portföyündeki dengesiz dağılımın riskli
olduğunu düşünüyor ve yeni ürünlere yatırımı tavsiye ediyor. Şirketler
de bu riskin farkında. Refah artışı, mobilite gibi etkenlerle birlikte
gelir portföyünde dengeli yapıya doğru bir gidiş başlamış durumda.
Denizbank'ta faiz gelirlerinin payı son 3 yılda 8 puan düştü. Aynı
şekilde Turkcell'in ana gelir kalemi ses tarafında son iki yılda pay
yüzde 76'dan 65'e gerilemiş durumda.ünya çapında popüler olan mobil oyun
"Angry Birds"ü bilmeyen yoktur. Domuzlar tarafından yumurtaları çalınan
kuşların intikamını konu alan bu oyunun yaratıcı şirketi, aslında iş
dünyası için harika bir örnek vaka... Neden mi? 2011 yılında 600 milyon
kez indirilen oyun, şirketi Rovio'nun tek gelir kaynağı. Fin şirketi
Rovio, Angry Birds'ü 2009 yılında 140 bin dolara tasarladı. Aslında
Rovio, 2003 yılından bugüne kadar 51 adet oyun geliştirdi. Ancak
bunların hiçbirinde başarılı olamadı ve bir ara batma noktasına geldi.
Tüm stratejisini 'Angry Birds' üzerine kuran şirket 2011'de 100 milyon
dolar ciro yaptı. Bu cironun neredeyse tamamı ise bir tek oyundan
geliyor. Rovio'yu 'eğlence şirketi' olarak tanımlayan pazarlama müdürü
Peter Vesterbacka, önümüzdeki 10 yıl içinde Mickey Mouse karakteriyle
işe başlayan Disney gibi bir dev haline gelme planları yaptıklarını
anlatıyor. Dünyanın en büyük teknoloji şirketi Apple için de benzer bir
tablo söz konusu. Apple'ın 2011 yılı cirosundaki en büyük payı iPad
satışları aldı. Geçtiğimiz yıl 11 milyonun üzerinde iPad satıldı. iPhone
satışı da 80 milyona ulaştı. Yönetim uzmanları, dev şirketin
gelirlerinde ağırlığı iPad ve iPhone olmak üzere iki ürünün aldığına
dikkat çekiyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. GELİRLER NEREDEN?
Türk şirketlerinin önemli bir bölümünde de benzer bir tablo var.
Gelirlerin önemli bir bölümü ya 1-2 üründen ya da bir kategoriden elde
ediliyor. Örneğin Logo Yazılım'ın gelirinin yüzde 90'ını kurumsal kaynak
planlaması (ERP çözümleri) oluşturuyor. Logo Yazılım'ın CEO'su Buğra
Koyuncu, farklı ölçek ve özellikteki firmalar için geliştirdikleri ERP
çözümlerinde, pazar lideri olduklarını, gelirlerinin yüzde 45'ini küçük
işletmelerden ve 55'ini orta ve büyük şirketlerden elde ettiklerini
anlatıyor. ~
Beyaz eşya ve elektronik alanında Türkiye'nin lider şirketi Vestel'de de
benzer bir tablo var. Cirosunun yüzde 74'ünü ihracattan sağlayan
Vestel'in ürünlere göre gelir dağılımını İcra Kurulu Başkanı Ömer
Yüngül, şöyle aktarıyor: "Gelirlerin yüzde 72'sini elektronik ve dijital
ürünler, kalan yüzde 28'ini ise beyaz eşya alanı gerçekleştiriyor"
diyor. Bankacılık alanında da aynı tablo var. Denizbank Mali İşler Grubu
Genel Müdür Yardımcısı Suavi Demircioğlu, faaliyet gelirlerinin büyük
çoğunluğunun faiz gelirleri ile ağırlığını ücret ve komisyon
gelirlerinden oluşan bankacılık hizmet gelirlerinin oluşturduğunu
açıklıyor. "Net faiz gelirlerinin toplam gelirler içindeki payı, 2011
yıl sonu itibarıyla yüzde 70 düzeyinde." Telekomünikasyon alanında
pazarda bulunan üç GSM şirketi, gelirlerinin büyük bölümünü ses
tarafından sağlıyor. 2011 yılında konsolide gelirlerini 9,3 milyar TL'ye
yükselten Turkcell'in genel müdür yardımcısı Koray Öztürkler,
gelirlerinin yüzde 65'ini sesten ve yüzde 21'ini mobil internet ve
servislerden elde ettiklerini anlatıyor. Kalan yüzde 14'lük bölümse
iştiraklerden geliyor. Otomotiv şirketi Nissan'da üretildiği 2006'dan bu
yana gelirde aslan payını Qashqai alıyor. Nissan Türkiye Genel Müdür
Yardımcısı İlkim Sancaktaroğlu, "Qashqai, 2007-2011 arasında
gerçekleştirdiğimiz satışlardan yüzde 42 pay alıyor. 2011 yılı
satışımızın da yüzde 46'sına sahip" diyor. Sancaktaroğlu'na göre modelin
2012 yılı satışında da payı yüzde 50'ye çıkacak.
JACK TROUT / PAZARLAMA GURUSU
"DENGE İÇİN DEĞİL, PAYINIZ İÇİN ENDİŞELENİN"
ÇOK ALANDA BASARI ZOR Dünyanın önde gelen pazarlama gurularından
Jack Trout, global pazarda birden çok alanda başarılı olmak zor
olduğundan şirketlerin çoğunda gelirlerin ürünlere göre dağılımının
dengeli olmadığını söylüyor. Trout’a göre dünyada şirketlerin
gelirlerinin ana kalemi, tek bir ürün ya da kategoriden geliyor.
GELECEK ODAKLANMAYI BİLENİN
Trout, “Bugünkü rekabet koşullarında birden fazla alanda başarılı
olabilmek ya da kalabilmek oldukça zor... Ben bu modelin gelecekte de
aynen geçerli olacağını düşünüyorum. Gelecek iyi konumlanmış, belli bir
alana odaklanmış şirketlerin olacak. Bu konuda şirket yöneticileri,
gelir dağılımına kafayı yormasın. Asıl markanın başarısı ve pazar payı
için endişelensinler” diyor.
Suavi Demircioğlu, bankacılık sektöründe gelirlerinden önemli payı alan faizlerin gerileme trendinde olduğuna
DAĞILIM RİSKİ Mİ? Peki, şirketlerin gelirini belli ürünlerden elde etmesi risk yaratmıyor mu? Yönetim danışmanı Hazım Ellialtı, şirketlerin sürdürülebilirliği
için tek bir ürün grubunun gelirde öne çıkmasının sağlıklı olmadığını
düşünüyor. "Şirket portföyünden çok memnun olsa da yeni ürünlere yatırım
yapmalı" diyor. Özellikle otomotiv alanında çalışan Kurthan Tarakçıoğlu
da Ellialtı ile aynı fikirde. Tarakçıoğlu, "Tüm şirketler gibi otomotiv
şirketleri de gelir dağılımlarını yaymaya çalışır. Tek modelle gelirin
büyük kısmını sağlamak riskli... Yoğun rekabet olduğundan kârlılığı
sürdürebilmek çok önemli... ~
Ayrıca geniş yelpazede farklı modeller sunmak tüketicideki marka
algısını da düzeltir" diye anlatıyor. Zaten şirketler de bu riskin
farkında. Gelir portföyünde de değişim başlamış durumda. Denizbank Mali
İşler Grubu Genel Müdür Yardımcısı Suavi Demircioğlu, gelirlerinden
önemli payı alan faizlerin gerileme trendinde olduğuna dikkat çekiyor ve
ekliyor: "Son 23 yılda gelirlerin dağılımında faiz gelirlerinin payı
2009'dan bu yana yüzde 78'den yüzde 70'e doğru bir değişim gösterdi"
diyor. Benzer bir değişim Turkcell'de de var. Turkcell Genel Müdür
Yardımcısı Koray Öztürkler, gelir dağılımında son dönemde dengenin
iyileştiğini aktarıyor ve şöyle konuşuyor: "2009'da yüzde 76 ses, yüzde
14 mobil internet ve yüzde 10 iştirakler şeklinde bir kompozisyona
sahiptik. Sesin payı yüzde 65'e geriledi."
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. ŞİRKETLER DENGE PEŞİNDE
Son 2-3 yılda artan kişi başına düşen milli gelir artması da tüm
sektörleri olumlu yansıyor. Çünkü artan refah seviyesi, yeni ürün
gruplarının yükselişine neden olurken şirketlerin gelir getiren ürün
portföylerini de daha dengeli bir yapıya taşıyor. Bu trende en güzel
örneği, beyaz eşya sektörünün küçük ev aletleri kategorisi oluşturuyor.
Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı, refahla gelen değişimi şöyle
aktarıyor: "Gelirimizin yüzde 50'sini mutfak grubu ürünleri
oluşturuyor. Son yıllarda kişisel bakım ürünleri kategorisinde hızlı
büyüme görüyoruz. Ütü ve süpürge gruplarında da önemli büyüme
kaydettik." Homend Genel Müdürü Hakan Koçer de satışlarda giderek daha
çok konfor odaklı ve sağlıklı yaşama dair ürünlerin, elektrikli
süpürgeler ve içecek hazırlama ürün gruplarının ve seramik, cam yüzeyli
mutfak ürünlerinin öne çıktığını aktarıyor. Refah düzeyindeki iyileşme,
turizmi de etkiliyor. Gelirlerinin yüzde 65'ini seyahatlerden elde eden
VIP Turizm'in CEO'su Ceylan Pirinçcioğlu, tatile çıkan birey sayısının
arttığına dikkat çekiyor. "Özellikle bu yılın ilk üç ayında yüzde 40
artış oldu. Burada ülkenin ekonomik yapısı ve moral etken oluyor" diyor.
Girişimci şirket sayısının artması ve KOBİ'lerin iş dünyasında
güçlenmesi de sigorta sektörüne yarıyor. Oto sigortaları, pazarının
yüzde 30'undan fazla pay alıyor. Ancak bu alanda yüksek kâr olmaması
farklı alanlara yönelmeye zorluyor. Anadolu Sigorta Genel Müdür
Yardımcısı Musa Ülken, "Mesleki ve bireysel sorumluluklar başta olmak
üzere KOBİ segmentine yönelik paket ürünler ile yangın, nakliyat
branşlarında önemli artışlar ve kârlılık bekleniyor" diye konuşuyor.
MOBİL ETKİYE DİKKAT
İletişim kanallarının sabitten mobile kaymasına paralel olarak
teknolojinin dokunduğu her alanda, tüketici elektroniği
perakendeciliğinden bilişime telekomünikasyona kadar gelirlerin
dağılımında ciddi bir değişim yaşanıyor. Tüketici elektroniğinin öncü
isimlerinden Darty'nin ticaret direktörü İlker Baydar, "Akıllı
telefonların payının artışı, tablet satışlarının büyümesi ve son 2
yıldır akıllı TV'lere geçiş bu ürünlerin gelirdeki ağırlığını artırıyor"
diyor. Teknoloji şirketi Cisco, Avrupa'da mobil veri trafik hacminin
2010-2015 döneminde yılda ortalama yüzde 90 artacağını öngörüyor.
BTK'nın 2011 yılı 4'üncü çeyrek raporuna göre de Türkiye'de mobil
internet abonelerinin sayısı bir önceki döneme göre yaklaşık yüzde 14
artışla 6,5 milyona ulaşıyor. ~
Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan
Yardımcısı Gökhan Öğüt, "Bu dönüşümün temelinde, veri hizmetlerinin ses
hizmetleri karşısında payını hızlı bir şekilde artırması yer alıyor. Biz
de mobil interneti demokratikleştirmek üzere çalışıyoruz" diyor. Aynı
şekilde Turkcell için de 2011'de mobil internet ve servis gelirlerinin
payı 3,9 oranında artarak yüzde 24,2'ye ulaşıyor. Turkcell Genel Müdür
Yardımcısı Koray Öztürkler, "Mobil internet kullanımına ve
uygulamalarına talep artacak. Bulut bilişim önemini artıracak ve
Turkcell SüperBulut'la bu yeni döneme hazır giriyoruz" şeklinde
konuşuyor. Bilişim alanında da bu yeni teknolojiler, gelir
stratejilerini şekillendiriyor. HP Türkiye Genel Müdürü Serdar Urçar,
"Bulut bilişimle bilginin güvenliğini sağlama ve paylaşılan bilgiyi
yorumlayarak analiz etmeye odaklanıyoruz. Günümüzde dizüstü
bilgisayarların kurumsal firmaların son kullanıcıya yönelik bulut
bilişim hizmetlerine eklendiğini görüyoruz. Şimdi bunları kurumsala
entegre etme zamanı" diyor. CENGİZ SOLAKOGLU / CS DANIŞMANLIK KURUCUSU
BEYAZ EŞYADA LİMİT YÜZDE 40'
EN ÇOK SATAN BUZDOLABI
Dayanıklı tüketim malları sektöründe tüketici, kalite ve satış sonrası
servise önem verir. Fiyattan ziyade marka ve kalite ön plana çıkar.
Burada daha önce beyaz eşya şirketlerinin de denediği gibi alt segment
markalar yaratılsa da talep yüksek olmuyor. Beyaz eşya sektöründe
geçmişten beri en çok satılan ürün grubu buzdolabıdır. Son yıllarda
buzdolaplarının yanında çamaşır makinesi kategorisi de çok satılır oldu.
Beyaz eşya sektöründe şirketler, hem her kategori içinde çeşitli
modellere giderek hem farklı ürün gruplarında atak yaparak dengeli bir
ürün/gelir dağılımına sahip olmak için çalışıyor.
İKAME KATEGORİ SART
Zaten çeşitlendirmeye gidilmiyor, sadece bir ürün kategorisinden gelirin
büyük kısmı elde ediliyorsa o zaman şirket risk altındadır. Bir şekilde
geliri ikame edeceği, kazancın düşmesini engelleyecek başka ürün
gruplarının olması şart. Beyaz eşya sektöründe tek ürün kategorisinden
elde edilen gelir, toplam gelirler içinde yüzde 40’larda olmalı. Aksi
halde dengesizlik var demektir. Daktilo üreticileri ve Kodak’ın
silinmesi gibi ciddi tehlikeye düşmemek için şirket, hem ürün gamının
hayat eğrisini doğru okumalı hem pazardaki değişime göre üründe sürekli
yenilik yapmalı.
DENGE SAĞLANACAK MI?
Gerek bu dış faktörler nedeniyle gerekse içeride gelir ve kârlılığı
korumak adına şirketler önlemler alıyor. Nissan Türkiye Genel Müdür
Yardımcısı İlkim Sancaktaroğlu, "Şirket gelirlerinin satış üzerinden
sağlanıyor olması, özellikle daralma riski olan hassas ekonomiye sahip
pazarlarda risk oluşturuyor" diyor. Bu nedenle de satış sonrası ve yedek
parça hizmetlerine ait gelirleri de artırmayı planladıklarını
belirtiyor. Kurthan Tarakçıoğlu da her yıl daha fazla araç trafiğe
çıktığından satış sonrası servis ve yedek parça satışının otomotiv
şirketleri için ciddi ek gelir yaratacağını düşünüyor. Yeni dönemde
kârlılık konusunda zorluk yaşayan ilaç şirketleri de inovasyon
yatırımlarıyla portföylerini çeşitlendirmeye gidiyor. Roche Türkiye
Genel Müdürü Dr. Süha Taşpolatoğlu, Türkiye'de gelirin çok önemli bir
bölümünün onkoloji portföyünden oluştuğunu belirtiyor. "Bu durumun
gelecekte de devam edeceğini öngörüyoruz. Kardiyovasküler hastalıkların
yanında merkezi sinir sistemi alanında da yeni ilaçların geliştirilmesi
ve sunulması gündemde" diyor. ~
Novartis Türkiye Stratejik Planlama ve İş
Verimliliği Direktörü Çağdaş Balcı da ağırlıklı çalıştıkları
kardiyovasküler alanın yanında kanserin görülme sıklığının artmasıyla
birlikte onkoloji ürünlerinde de gelir artışı, beklediklerini açıklıyor.
Bankacılık alanında net faizlerin gelirden aldığı payın giderek daha
aşağı çekilmesi öngörülüyor. Nitekim Denizbank, önümüzdeki 5 yıl içinde
kredilerin önemini sürdürmesiyle birlikte hizmet gelirleri ve aracılık
işlemlerinden alınan ücret ve komisyonların payının çok artacağını
öngörüyor.
HAZIM ELLİALTI / ELLİALTI DANISMANLIK’IN KURUCUSU
“GELİR KAYNAKLARI CESİTLENMELİ"
İDEAL ORAN 300 milyon ile 1 milyar dolarlık ciro büyüklüğüne gelmiş
orta-büyük ölçekli şirketlerin portföyünde, 3 değişik iş alanı olmalı
diye düşünüyorum. Şirketin ana iş dalı, şirket cirosunun en fazla 75’ini
oluşturmalı. Tabii kârının daha büyük bir kısmını almalı. Ama bu alanda
tek ürün ya da ürün grubu değil, farklı ürün gruplarından gelir
kaynaklarının çeşitlendirilmesine gidilmeli. Şirket, sadece odak
alanında da kalmamalı. Hızlı büyüme gösterecek alanlara yatırım yapması
şart.
AYRI İŞ DALINA GİRİLMELİ
Şirket cirosunun yüzde 15-20’sini oluşturan bu yeni ürün ya da iş
dalında, ana dağıtım kanalının kullanılması tercih edilmeli. Bir de
şirketin yüzde 5-10’unu oluşturacak yüksek riskli birkaç girişimde
bulunması gerekiyor diye düşünüyorum. Bu iş ya da ürün dalının diğer iş
kollarıyla tercihen ilişkisi olmaması ve ayrı yönetilmesi daha iyi olur.
Sonuçta bir şirket, bugün ürünlerin gelir içindeki dağılımından çok
memnun olsa da yeni alanlara yatırıma mutlaka devam etmeli. Aksi
takdirde mevcut rekabet koşullarında pazarda yaşanan değişime ayak
uydurulmazsa ciddi gelir kaybı riski alır.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?