2013 yılında büyümesine tam gaz devam eden Başarsoft, Deloıtte Technology Fast 50 kategorisinde üst üste dördüncü kez almış olduğu ödülle bu başarısını taçlandırmış durumda. AR-GE’sine yaptığı yatırımlarının yanında düzenli büyümesini devam ettirmesiyle sektöründe farklılaşan şirket, en hızlı büyüyen 50 teknoloji şirketinden biri oldu.
Ayrıca son iki yıldır hızlı büyüyen tüm şirketler arasında Türkiye’de son iki yıldır ilk 100 listesine giriyor ve ödüllendiriliyor. Teknoloji sektöründe her anlamda hızlı ve çevik olmazsanız rekabetten geri kalma riskiniz çok yüksek.
Bu nedenle büyüme ve yeniliklere adapte olma konusunda teknoloji şirketleri iddialı hedeflere sahip. 2012 cirosu olan 21 milyon TL’yi, 2013 yılında 27 milyon TL ye çıkartarak, başarılı bir büyüme gerçekleştiren Başarsoft da, 2014’te de yine büyümeyi hedefleyen şirketlerden.
Bu yıl da kritik yatırımları bulunan Başarasoft’un, Rotaban adını verdiği personel servis taşımacılığı alan, yaptıran kuramların optimizasyon ve yönetimsel ihtiyaçlarını karşılayan ürününü pazara sürmesi bekleniyor.
Başarsoft CEO’su Ali Küçükpehlivan, Deloitte Technology Fast 50 kategorisinde son dört yıldır ödüle layık görüldüklerini söylerken, en hızlı büyüyen 50 teknoloji şirketi arasında olduklarının da altını çiziyor. Bu konudaki stratejilerinden ödün vermeyeceklerini belirten Küçükpehlivan, diğer sorularımızı ise şöyle cevaplıyor:
Başarsoft'un içinde yer aldığı sektörün Türkiye’deki ve dünyadaki durumu nedir?
Konum tabanlı bilgi sistemleri, dünya üzerinde büyüyen bir sektör. Özellikle mobil telefonlar ve cihazlardaki GPS modüllerinin standart hale gelmesi, hem veri üretimini hem de nitelikli bilgi ihtiyacını tetikliyor.~
Başarsoft olarak yerel pazarda lider konumda bulunuyoruz. Türkiye’de hem ciro, hem iş hacmi, hem de kapsama detayı anlamında yıllardır lider olan konumumuzu ve bu konudaki yatırımlarımızla da liderliğimizi sürdürmeye devam etmek istiyoruz.
İçinde yer aldığınız sektör için hangi alanlarda büyüme, nasıl bir gelecek öngörüyorsunuz? Şirketinizin rolü nasıl olacak?
Altyapı şirketleri, telekom, elektrik, doğalgaz, su gibi tüm iş ve ev abonelikleri sağlayan altyapılarını müşteri abone kabulünden arıza takibine kadar otomasyona sokmak ve yönetmek zorundalar. Bu alanda çok ciddi bir büyüme potansiyeli görüyoruz.
Bu konuda Başarsoft zaten pazar lideri, fakat daha yapılacak çok işimiz var. Özellikle su, henüz tam serbest piyasa şartlarına kavuşmadı. Bunun da gerçekleşmesi durumunda pazarın daha da büyüyebileceğini rahatlıkla söyleyebiliriz.
Türkiye'de bilişim sektöründe ve özellikle içinde yer aldığınız harita tabanlı hizmetler açısından karşılaştığınız problemler neler? Bu alanda siz nasıl bir çözüm yolu öneriyorsunuz?
Kamu yönünden yapılması gereken destekleyici adımları henüz göremiyoruz. Örneğin belediyeler, tapu kadastro gibi birimler ellerindeki kamu kaynaklarıyla ürettikleri verileri tam anlamıyla sektörle paylaşmıyor. Her ne kadar harita verileri bir şekilde artık kullanıma açıldıysa da, trafik gibi, idari sınırlar gibi konularda kamu geriden geliyor.
Örneğin Türkiye’de köylerin ve mahallelerin resmi sınırlarının çizildiği bir harita katmanı yok. Bunu kamunun üretmesi ve kullanıma açması gerekiyor. Ama olmadığı için biz üretmeye çalışıyoruz. Bunlar da hem resmiyet taşımadığı için, hem de güncel olmayabildiği için doğru olmayabiliyor. Bunların kamu yatırım programlarına alınması lazım.~
Dünyadaki diğer ülkelerle kıyasladığımızda Türkiye'yi bilişim altyapısı ve tüketici maliyetleri açısından nasıl bir yerde görüyorsunuz?
Türkiye bilişim alanında maalesef hala çok yoğun bir şekilde donanım ağırlıklı bir pazar konumuna sahip. Yani ticari hacmin neredeyse yüzde 70-80’i donanım ve bununla ilgili servislerden oluşuyor. Yazılım ve ilgili servisler ise çok düşük bir hacimde.
Bunun yazılım ve hizmetler yönünde dengelenmesi lazım. Ama bunun da mümkünse yerli yazılım yönünde büyütülmesi gerekli. Tüketici maliyetlerinde ise Avrupa ve diğer pazarlara baktığımızda eski farkların kalmadığını, hatta satın alma pariteleri yüzünden Türkiye'de tüketici lehinde bir avantajın olabildiğini görüyoruz.
Ödül almanızda etkili olan stratejiler neler? Çalışmalarınızda hangi alanlara verdiğiniz önemin öne çıktığını düşünüyorsunuz?
Özellikle son yıllarda mobil cihazların artması, ucuzlaması, zenginleşmesiyle mobil içerikte gerekli olan harita ve lokasyon tabanlı uygulamalar öne çıktı. Başarsoft olarak bu trendi görüp, hazırlıklarımızı buna göre planladık.
AR-GE, YENİLİKÇİLİK VE HIZLI BÜYÜME ÖDÜL GETİRDİ”
Başarsoft olarak toplamda kaç ödülünüz bulunuyor? Son dönemde hangi ödülleri aldınız? Deloitte Technology Fast 50 kategorisinde son dört yıldır üst üste ödüllendiriyoruz. Yani en hızlı büyüyen 50 teknoloji şirketi arasındayız. Aynı şekilde bir kez de Avrupa 500’e de girdik. Bunun yanında TEPAV-TOBB ortak çalışması olan Türkiye 100 sıralamasında da hızlı büyüyen tüm şirketler arasında son iki yıldır listeye giriyor ve ödüllendiriliyoruz.
Aldığınız ödüllerde rakiplerinizden sizi ayıran noktalar neydi? Rakipleriniz arasından nasıl ayrıştınız?
Düzenli büyüme bizi rakiplerimizden ayıran en büyük özellik oldu. Bunun da nedeninin devamlı bir şekilde yeni ürün ve alanlarda ArGe yapmamız, yenilikçiliğe önem vermemiz ve bir tek ürünle veya tek sektörle çalışmayıp, dengeli alan seçimi yapmamız olduğunu söyleyebilirim.~
DAHA DA GENİŞLETTİK”
Finansmanı Evrensel Hizmet Fonu’ndan sağlanıyorsa da, GörenGöz adlı sosyal sorumluluk projeleri için büyük bir özveriyle birçok maliyeti göz ardı ederek çalıştıklarını anlatan Başarsoft CEO’su Ali Küçükpehlivan, sözlerine şöyle devam ediyor: “GörenGöz adını verdiğimiz yazılımımız ile iki yıl önce 5 bin görme engelli vatandaşımız yedi ilde akıllı telefonlarla tanışmışlardı.
Bu yıl Ulaştırma Bakanlığı’nın ek olarak 5 bin yeni Android tabanlı telefon ile bu projeyi genişletmesi ile 27 il daha bu sisteme dâhil edilmiş oldu. Bu çalışma sayesinde cihazlara yüklenen detaylı körcül altlıkları ve sesle yönetilen körcül navigasyon yazılımı ile vatandaşlarımız günlük hayata daha kolay katılabilir hale geldi.”
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?