İhracatımızda 3 önemli gelişme

TÜRKİYE'NİN ihracatı her şeye rağmen gelişmeye devam ediyor.

1.10.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
İhracatımızda 3 önemli gelişme

Türkiye ihracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, 2011 sonunda ihracatın 135 milyar dolara ulaşacağını söylüyor. Ona göre bu rakamlar, 2023'teki 500 milyar dolar hedefine rahatlıkla ulaşılacağını ortaya koyuyor. Büyükekşi, 2011'de yaşanan 3 önemli olayın da etkisinin büyük olduğunun altını çiziyor ve ekliyor: "Türkiye'nin 2023 ihracat Stratejisi doğrultusunda adım adım 500 milyar dolar hedefine koşması birinci gelişmedir. ikincisi, katma değerli ve teknoloji ağırlıklı ürün ihracatının artması ve üçüncüsü de çevre ülkelere ihracatın payının artmaya devam etmesidir."
BU BIR ÜLKENİN BAŞARI ÖYKÜSÜ. "Az zamanda çok büyük işler yapan" bir toplumun ekonomik kalkınmada geldiği noktanın özeti de diyebiliriz. Türkiye, çalkantılı siyaset arenası ve bölgede yaşanan savaşlara rağmen, 1980 yılından itibaren uygulanan dışa açık büyüme politikalarının sonucunda 1980 yılında 2,9 milyar dolar olan ihracatını, 2011 yılında 135 milyar dolar seviyesine ulaştırdı. Küreselleşme tartışmalarının henüz yaşanmadığı 1980'li yılların başında radikal bir değişikliğe giderek dışa açık, dünya ekonomisiyle bütünleşmeyi hedefleyen Türkiye, 2023 yılında ise 500 milyar dolarlık ihracat hedefine emin adımlarla ilerliyor. ihracat hedefinde çatıyı yükseltmenin arkasında son dönemde yaşanan olumlu gelişmeler var. Bu yıl ilk 8 ayda ihracatın yüzde 21,6 artarak 88,5 milyar dolara yükseldiğini belirten Türkiye ihracatçılar Meclisi Başkanı Mehmet Büyükekşi, "ilk 8 ayda en fazla ihracat yapan sektör 13,5 milyar dolarla otomotiv oldu. Sektörün ihracatı yüzde 21,4 arttı" diyor. Otomotivi, hazır giyim ve kimyevi maddeler sektörleri takip ediyor. Büyükekşi, hazır giyim ve konfeksiyonda ihracatın yüzde 19, kimyevi maddeler ve mamullerinde ise yüzde 38,3 arttığını söylüyor. Cumhuriyet'in 100'üncü yılı için koydukları 500 milyar dolarlık ihracat hedefini belirlerken çok ihtiyatlı davrandıklarının da altını çizen Büyükekşi, 12 yıl gibi kısa bir süre kalmasına rağmen yıllık yüzde 12'lik artışla bile bu hedefe rahatlıkla ulaşabileceklerini aktarıyor. "Yıllık yüzde 12'lik artışla 500 milyar dolar hedefe ulaşmak mümkün. Sadece bu yıl bile yüzde 20'nin üzerinde bir artış yakaladık" diye konuşuyor. Türkiye'nin ihracat hedeflerinin, dününü ve bugününü Türkiye ihracatçılar Meclisi Başkanı Mehmet Büyükekşi'yle konuştuk:

2011 yılının ilk 8 ayı sonunda ihracatta gelinen düzeyi paylaşır mısınız?

- İlk 8 ayda ihracatımız yüzde 21,6 artarak 88,5 milyar dolara yükseldi. ilk 8 ayda en fazla ihracat yapan sektör 13,5 milyar dolarla otomotiv endüstrisi oldu. Sektörün ihracatı yılın ilk 8 ayında yüzde 21,4 arttı. Otomotiv sektörünün ardından hazır giyim ve konfeksiyon sektörü en fazla ihracat gerçekleştiren ikinci sektör oldu. Sektörün ihracatı yüzde 19 arttı. Üçüncü sırada ihracatını 2011'in ilk 8 ayında yüzde 38,3 artıran kimyevi maddeler ve mamulleri sektörü yer alıyor. Almanya, 2011 yılında da en fazla ihracat yaptığımız ülke konumunu korudu. Almanya'ya 9,3 milyar dolar tutarında ihracat yapıldı. ikinci sırada yer alan italya'ya ihracatımız 5,9 milyar dolar olurken, üçüncü ingiltere'ye 5,1 milyar dolar, dördüncü sırada yer alan Irak'a 5 milyar dolar, beşinci sırada yer alan Fransa'ya ise 4,6 milyar dolar ihracat yapıldı. Bu ülkeleri ise sırayla Rusya, ABD, ispanya, iran ve Hollanda takip etti.~

2011'de, ihracat açısından beklenmedik olumlu gelişmeler neler oldu?

- 2011 yılında ihracat açısından beklenmedik olumlu gelişmeler, AB pazarında yakaladığımız yüksek oranlı ihracat artışı ile ABD pazarında yaşanan olumlu gelişmeler oldu. ilk 8 ayda Almanya'ya ihracatımız yüzde 31, italya'ya yüzde 33, ingiltere'ye yüzde 20, Fransa'ya yüzde 15, Hollanda'ya yüzde 40 artış gösterdi. Yine ABD'ye ihracatımız 2011'in ilk 8 ayında yüzde 20 arttı. Diğer taraftan Irak'a ihracatımızın yılın ilk 8 ayında yüzde 34, Rusya'ya yüzde 37, iran'a yüzde 33 artması bizleri sevindirdi.

Sizin açınızdan Türkiye'nin ihracatında dikkati çeken 3 konu nedir diye sorsak, nelere dikkat çekersiniz?

- Dikkati çeken 3 konudan birincisi, Türkiye'nin 2023 ihracat Stratejisi doğrultusunda adım adım 500 milyar dolar ihracat hedefine koşması. İkincisi ihracatta yaşanan dönüşümün hız kazanmasıyla birlikte katma değerli ve teknoloji ağırlıklı ürün ihracatının artması. Üçüncüsü de çevre ülkelerin ihracatımızdaki payının bölgede yaşanan tüm sıkıntılara rağmen artarak devam etmesi.

İhracatında sorun yaşanan sektör ve ürün grupları var mı? Bunlar için neler yapılabilir?
- İlk 8 ayda ihracatı düşen tek sektör zeytin ve zeytinyağı. Sektörün ihracatı 2011 yılında yüzde 9 geriledi. Bu sektördeki sorunların ana kaynağını sezonda istenilen nitelikte ürünün bulunamaması oluşturuyor. Bunu önlemek için üretimde eksik kalan miktarın dahilde işleme rejimi ile dış ülkelerden temin edilebilmesi gerekiyor. Bu şekilde dış pazarlara ürün tedariki konusundaki sıkıntılar önemli ölçüde bertaraf edilebilir. Yine zeytin ve zeytinyağı sektörünün ihracatını artırabilmesi için dış pazarlardaki tanıtım çalışmalarının daha fazla desteklenmesi gerekiyor.

Bu yıla damgasını vuran sektör hangisi oldu? Gelişmenin arkasında ne vardı?
- 2011 yılında ihracatını en fazla artıran sektörler, yüzde 50 ihracat artışı ile su ürünleri ve hayvansal mamuller sektörü, yüzde 38 ihracat artışı ile kimyevi maddeler sektörü ve yüzde 35 ihracat artışı ile makine sektörleri oldu. Bu sektörlerimiz alternatif pazarlara yönelerek ihracatlarını artırma imkanı buldu.

Türkiye için olağan olan, olması gereken yıllık büyüme hızı nedir, hangi hızı rahatlıkla yakalayabilir?
- Türkiye çok rahat bir şekilde yüzde 5-6 büyüyebilen bir ülke. Dolayısıyla büyüme hızı için bizim bu rakamları baz almamamız lazım. Bugün Çin gibi, Hindistan gibi hızlı büyüyen ülkelerin büyüme rakamları yüzde 10-11 arasında. Bu ülkelerin çok özel koşulları var. Ama bizde yüzde 5'in altına düşmeyen, yüzde 7 civarında gerçekleşebilecek bir büyümeyi sürdürülebilir hedef olarak kendimize rahat bir şekilde koyabiliriz.~

MEHMET BÜYÜKEKŞİ TÜRKİYE İHRACATÇILAR MECLİSİ BAŞKANI
"YENİ DÖNEM İHRACAT ODAKLI OLMALI"
KATMA DEĞERLİ ÜRÜNLER
İhracatın üretim ve yatırım aşamasında desteklenmesini istiyoruz. GİTES-Girdi Tedarik Stratejisi, Ekonomi Bakanlığı'nın koordinasyonunda geliştiriliyor. Bu stratejinin başarılı olması için Türkiye'de ilk kez üretilecek ileri teknolojili, yüksek katma değerli ürünlerin üretimi için yapılacak yatırımlar "özel yatırımlar teşviki" düzenlemesi ile ayrıcalıklı olarak teşvik edilmeli. İhracatçıya bütçeden daha fazla kaynak aktarılmalı. Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla ihracatın desteklenmesi için uygulanan teşvikler her yıl bütçe kanununda öngörülen ihracat hedefinin asgari yüzde 1'ine ne çıkarılmalı.
GEÇİCİ İSTİHDAM SİSTEMİ
İş gücü çok önemli bir girdimiz. Kalifiye işgücü istihdamını artırıcı, özendirici eğitim programlarının desteklenmesi gerekiyor. Özel istihdam büroları aracılığıyla geçici istihdam sisteminin yasalaştırılması yoluyla istihdamdaki katılıkların azaltılması, isteğe bağlı olarak daha esnek biçimlerdeki iş akitlerine izin verilmesi çok önemli konuların başında yer alıyor.
KIDEM TAZMİNATI SORUN
Kıdem tazminatı hem işveren hem işçi açısından sorunlar yaratıyor. Yurtdışı pazarlama imkanlarının geliştirilmesi için Türk ticaret merkezlerinin kurulması gerektiğine inanıyoruz. Bu merkezler özel sektör yönetiminde olmalı ve ağırlıklı olarak kamu tarafından finanse edilmeli. Yeni dönemin ihracat odaklı olması halinde Türkiye'nin daha sağlıklı büyüyeceğine, gelişeceğine, kalkınacağına inanıyoruz.
KUR İÇİN TEDBİR ALINMALI
İhracatçıların çok hassas olduğu döviz kurlarının bugünkü seviyelere yakın bir yerde kalması için gerekli tedbirlerin alınmasını bekliyoruz. İç piyasayı daraltmayacak düzeyde rekabetçi döviz kuru sanayicimizi ihracata yönlendirecek, ithalatın dengelenmesini ve ihracatın artmasını sağlayacak. Kurlardaki mevcut seviye ihracata destek, ithalata denge getirecek.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz