Çoğu
zaman milyar dolarlarla ölçülen devasa ölçeklere ulaşmak gerekiyor.
Örneğin dünyanın en büyük 100 bankasından biri olmak için gereken
minimum büyüklük 11,5 milyar dolar. Devler liginin kapısını aralamak
için beyaz eşya ve lojistik sektörlerinde 5, çimentoda 4, perakendede
ise en az 3,3 milyar dolar ciro şart. Bu eşiği yakalayanlar da var, çok
yaklaşanlar da. İşte 15 farklı sektörün küresel ligine çıkmak için
aşılması gereken kritik eşikler. Dünyanın en büyük 250 perakendecisi
arasına girmek için minimum 3,3 milyar dolar ciro gerekiyor, Biz buraya
sadece 2 şirket sokabiliyoruz. Perakende şirketlerimiz uluslararası
alanda daha iddialı olmak durumunda.” Perakende sektörünün duayen
isimlerinden Servet Topaloğlu’nun yaptığı bu analiz sadece perakende
için değil, birçok sektör içinde geçerli. Örneğin dünyanın en büyük 500
şirketi içinde sadece tek bir Türk var. Koç Holding, 45,1 milyar
dolarlık cirosuyla 222’nci sırada yer alıyor. Sektörler bazında
bakıldığında ise resim biraz değişiyor ve daha çok oyuncuyu küresel
yarışa soktuğumuzu görüyoruz. Ama uzmanlara göre sayı halen çok
yetersiz. Peki neden? İşte bu araştırmamızda, Türkiye’nin önde gelen
yerli devlerinin dünya ligindeki konumlarına göz attık. 15 farklı
sektörde global lige çıkmak için gereken “kritik eşiği” araştırdık. Bazı
oyuncuların global lige çok yaklaştığı bazılarının ise daha çok yol kat
etmesi gerektiği ortaya çıktı.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. DÜNYA LİGİ KOLAY MI?
Aslında küresel oyuncu olmak sadece belli bir ciroya ulaşmakla
sağlanmıyor. Ama yine de ciro çok önemli bir ölçüt. Örneğin cam
sektöründe küresel oyuncu olmanın eşiği 1 milyar dolar. Ama Şişecam
Yönetim Kurulu Başkan Vekili Ahmet Kırman’a göre bu bile yeterli değil.
Kırman, sadece ölçeğin değil gücün de önemli olduğunu vurguluyor ve
ekliyor: “Küresel ölçekte cam ligindeki oyuncu sayısı 20 kadardır. Fakat
burada önemli olan, ilk 10 içinde bulunmak. Cironun 1 milyar dolara
ulaşması cam liginde yer almak için yeterli. Ama camın geleceğine yön
vermek, diğerlerini konsolide etmek ve gerçek bir küresel oyuncu olmak
için büyüklüğün 3 milyar dolara ulaşması gerekiyor.” Hazır giyimde ise
dünyanın en büyük 10 devinin ciroları 10-20 milyar dolar aralığında
değişiyor. “En Büyük 250 Perakendeci” listesindeki en küçük hazır
giyimci ise 3,5 milyar dolarlık Abercrombie&Fitch. Perakende uzmanı
Servet Topaloğlu, “Bence en az onun ölçeğine çıkmak lazım. 1 milyar
doların altı cirolarla ancak ülkenizdeki ekonomi kamuoyunun ve bazı köşe
yazarlarının ilgisini çekerseniz” diyor. Zorlu Tekstil Grubu Başkanı
Vedat Aydın da dünya devleriyle yarışmanın hiç de kolay olmadığını
vurguluyor.~ “Marka olarak küresellik maalesef çok kolay değil” diyen
Aydın, şöyle devam ediyor: “40 yıla yakın süredir üzerinde uğraştığımız
Taç markamız bile ancak Türkiye ve çevre ülkeleri kapsayan bir ‘bölgesel
marka’ olarak tanımlanabilir. Ama şirket bazında üretici markası olmak
daha erişilebilir bir durum. Ülkemizde bu çapta, altyapısı ve üretim
gücü kuvvetli en az 5 şirket daha vardır. Sanayinin desteklenmesiyle bu
üreticiler de pekala tanınan marka olabilir.”
EŞİĞİ AŞANLAR KİM?
Demir çelik, cam, müteahhitlik, perakende, çikolata ve ilaç, Türkiye’nin
az sayıda da olsa küresel oyuncu çıkardığı alanlar. Örneğin Demir Çelik
Üreticileri Derneği Genel Sekreteri Veysel Yayan, “Yıllık 2 milyon
tonun üzerinde ham çelik üreten oyuncular küresel ligde yer alıyor”
diyor. Zaten Metal Bulletin tarafından yapılan 2011 yılının en büyük
demir çelik üreticileri listesinde Erdemir, İçdaş, İsdemir ve Habaş, en
büyük 100 arasında yer alırken Diler Grubu ve Çolakoğlu 150’de
bulunuyor. Müteahhitlik ise yerli oyuncuların küresel ligde söz sahibi
olduğu başka bir sektör. ENR’nin her yıl açıkladığı dünyanın en büyük
225 müteahhidi sıralamasına bu yıl 30 Türk şirketi girdi. Bunlardan
Polimeks, Rönesans, Gama ve Enka ilk 100’de yer almayı başardı. İlk
225’in eşiği 156,3 milyon dolarken 100’e girmek için 750 milyon dolar
ciro şart. Halıda ise global oyuncu olmak için en az 600 milyon dolarlık
ciro gerekli. İstanbul Halı İhracatçıları Birliği Başkanı İbrahim
Yılmaz, “Dünyada global oyuncuların büyüklüğü 600 milyon dolarla 5
milyar dolar arasında değişiyor. ABD’li Shaw Industries en büyük olarak
kabul ediliyor ve cirosu 5 milyar dolar” diyor. Bu hesaba göre
Türkiye’de pazar lideri olan Merinos, 688 milyon dolarlık cirosuyla
küresel oyuncular arasındaki yerini alıyor. Perakendedeki küresel
oyuncular ise BİM ve Migros. “En Büyük 250 Perakendeci” listesinde BİM
194, Migros 199’uncu sırada. İlaç sektöründe Abdi İbrahim,
çikolata-şekerlemede ise Ülker ve Şölen Çikolata, global 100 listesinde
yer alıyor.
YAKINDAN TAKİP EDENLER
Henüz devler ligine çıkmayan ama yakın takipte olup orta vadede girmeyi
planlayanlar da var. LC Waikiki markasıyla pazar lideri olan Tema
Mağazacılık bunlardan biri. Uzmanlara göre şirket, 1,8 milyar dolarlık
cirosuyla ve başarılı markalaşma stratejisiyle global arenada boy
göstermeye en yakın aday. Servet Topaloğlu, yine hazır giyim
perakendesinden başka başarı örnekleri de veriyor: “Türkiye’den çıkan ve
uluslararası alanda başarılı olabilecek markalarımız şüphesiz var.
Yargıcı bunlardan biri... Konsept çok iyi ve çok farklı. Mavi Jeans de
çok başarılı. Bunlar uluslararası platformda rahatlıkla ilk 250’ye
girebilecek perakende konseptlerimiz.” Demir çelik sektöründe küresel
lige en yakın aday ise Tosçelik. Demir Çelik Üreticileri Derneği Genel
Sekreteri Veysel Yayan, “Orta vadede bu listeye girmeye en büyük aday
olarak Tosçelik görülüyor. Şirket, ciddi yatırımlar yapıyor. Tüm bu
yatırımlar, Tosçelik’i hem demir çelik sektöründe küresel güç haline
getirecek, hem şirket farklı ülkelerdeki tesisleriyle globalleşme
yönünde önemli bir adım atmış olacaktır” diyor. Çimentonun birinci
liginde ise “top six” olarak geçen 6 dev var. Onların arasına girmek
için yaklaşık 4 milyar dolarlık ciro gerekiyor. Türkiye’nin en büyüğü
OYAK Çimento 800 milyon dolarlık cirosuyla ilk 20’de. Ancak şirketin
gözü daha yukarılarda.~
Bu hedeflerine nasıl ulaşacaklarını OYAK Otomotiv ve Çimento Grubu
Başkanı Celal Çağlar anlatıyor: “Dünya çimento şirketleri arasında,
Çin’de faaliyet gösterenler dışarıda bırakıldığında, ilk 20 içindeyiz.
Bugün dünya çapında ve özellikle Avrupa’da sıkıntı içinde bulunan irili
ufaklı pek çok çimento şirketi var. Bunları sürekli olarak inceliyoruz.”
BAZILARINDA ZİRVE ZOR
Küresel lige çıkmanın şimdilik çok uzak olduğu sektörler de var. Enerji,
teknoloji, lojistik, madencilik gibi. Örneğin 1 milyar dolarlık
cirosuyla teknoloji perakendeciliği sektörünün açık ara lideri olan
Teknosa, küresel bir oyuncu olmak için şu andaki cirosunu en az 8’e
katlamalı. Çünkü bu ligdeki en düşük ciro 7,8 milyar dolar. Benzer
şekilde lojistik sektöründeki oyuncular da ölçek sıkıntısı yaşıyor.
Lojistik sektörü danışmanı Atilla Yıldıztekin, şöyle konuşuyor:
“Dünyanın en büyüğü DHL’in cirosu 30 milyar dolar. İlk 20’deki eşik ise 5
milyar dolar civarında. Yani bir Türk şirketinin uluslararası
şirketlerle aynı kulvarda olması için en az 5 milyar dolarlık ciroya
ihtiyacı var.” Bu hesaba göre Türkiye pazarındaki en büyük yerli olan
400 milyon dolarlık Netlog’un en az 12,5 kat büyümesi gerekiyor. Diğer
oyunculardan Omsan 16 kat, Borusan ise 18 kat büyürse küresel lige
girebilir. Raiffeisen Investment AG Türkiye Genel Müdürü Gökçe Kabatepe,
Türkiye’nin özellikle teknoloji üretilen alanlarda şansının olmadığını
düşünüyor ve ekliyor: “Türkiye teknoloji üretmekte zayıf ve doğal
kaynakları limitli bir ülke. Dolayısıyla dünyanın en büyük madencilik,
petrol veya gaz şirketlerinden birinin Türkiye’den çıkması olası değil.
Ayrıca, Türkiye’den Apple, Google, IBM gibi ileri teknoloji yatırımları
yapan veya Amgen, Pfizer gibi yüksek miktarda bilim yatırımı yapan
şirketlerin çıkması da beklenmemeli.” Peppers & Rogers Türkiye
Direktörü Simge Alpargun da onunla aynı fikirde: “Özellikle teknoloji
üretimine dayalı sektörlerde Türkiye’nin rekabet gücü düşük. Bunun
sebebi bu sektörlerin sektörel evrimde en son nokta olması ve çok yoğun
AR-GE’ye ihtiyaç duymasıdır.”
SAYI NEDEN YETERSİZ?
Uzmanlara göre dünya ligindeki Türk şirket sayısı olması gereken sayıdan
çok uzakta. Bunun birçok nedeni var. İlki hem sektörlerin hem
şirketlerin ölçek sorunu. Vedat Aydın, “Büyük oyuncu olmak için pazar
olarak en azından iki misli rakamlara ulaşmak lazım” diyor. Raiffeisen
Investment AG Türkiye Genel Müdürü Gökçe Kabatepe de aynı konuya dikkat
çekiyor. Türk şirketlerin doğru satın almalarla ölçek büyütmesi
gerektiğini vurguluyor. Cironun önemli ölçütlerden biri olduğunu
Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Başkanı Hüsamettin Onanç da doğruluyor ve
ekliyor: “Hemen her sektörde olduğu gibi markalaşma sürecini tamamlayan
ve kalitesini ispatlayan tüm kurumlar için global pazarlarda, elbette
yaygınlık ve büyüklük öne çıkıyor. Geniş bir coğrafyada hizmet vermek ve
faaliyet gösterdiğiniz ülkelerde belirli bir pazar payına ulaşmak çok
önemli. Bu da sizi belirli bir ciro büyüklüğüne ulaştırıyor.” Perakende
uzmanı Servet Topaloğlu’na göre sayının yetersiz olmasının birçok nedeni
var. Topaloğlu,şöyle özetliyor: “Ciro önemli, fakat yeterli bir kriter
değil. Hedeflenen müşteri kitlelerinde, en yakın rakipler kadar
uluslararası camianın dikkatini çekmek gerekir. Ayrıca, operasyonel
kârlılığı ve işletme sermayesini de çok iyi yönetmek şarttır.~
Ticari kültürümüz çok gelişmiş ama perakende konseptlerimizi
sürdürebilir biçimde farklı kanal ve lokasyonlarda ‘çoklamak’ konusunda
Batılılar kadar başarılı değiliz. Ayrıca müteşebbis yönümüz çok kuvvetli
ama ortaklık ve satın almalarla hızlı biçimde ölçek büyütemiyoruz.
Müteşebbis ve profesyonel yönetici arasındaki optimum işbirliği de henüz
tam oturmadı.”
LİG ATLATAN TAKTİKLER
Peki küresel lige oyuncu olmanın yolu nereden geçiyor? Uzmanlar, ağız
birliği etmişçesine inorganik büyümeye dikkat çekiyor. Çünkü satın alma
ve birleşmeler, lig atlatan en iyi yöntem. Bunu başarıyla
uygulayanlardan biri de Eczacıbaşı Topluluğu. Eczacıbaşı Yapı Ürünleri
Grubu Başkanı Hüsamettin Onanç, “Gerek marka gerekse üretim tesisi satın
almak üzere tüm opsiyonları değerlendiriyoruz. Katma değer getirecek
tüm şirketleri yakından takip ediyoruz” diyor. Demir Çelik Üreticileri
Derneği Genel Sekreteri Veysel Yayan da küresel olmak isteyenlere satın
alma fırsatlarını takip etmelerini öneriyor ve şunları söylüyor:
“Üreticilerimizin küresel ligde daha fazla yer edinebilmesi, rekabet
güçlerine paralel olarak büyüyebilmelerine bağlı. Rekabet gücünün
korunabilmesi ve hatta artırılabilmesi için ise sürekli bir şekilde
teknolojideki ilerlemelerin takip edilmesi, yurtiçinde ve yurtdışında
satın almalar yapılması gerekiyor.” Birleşmiş Markalar Derneği Başkanı
Yılmaz Yılmaz, markalaşmaya dikkat çekiyor ve ekliyor: “Türk markalarına
küresel rekabette avantaj sağlayacak husus uluslararası marka olmaya
yönelik girişimleridir. Son dönemde gittikçe artan Türk markası-yabancı
yatırımcı işbirliği, küresel marka yaratmanın, yaratılan markanın
küreselleşmesinin bir yoludur.” Peppers & Rogers Türkiye Direktörü
Simge Alparegun ise küresel olabilen şirketlerin doğru pazarlara
yöneldiğini hatırlatıyor: “Öncelikli başarı faktörü, doğru pazarların
keşfedilmesi ve pazar-müşteri-ürün eşleştirmelerinin doğru yapılmasıdır.
Ayrıca kârlılık ve operasyonel mükemmellik alanlarına önem verilmesi ve
yönetimsel yetkinlikler de öne çıkıyor.”
BANKACILAR İLK 100'U ZORLUYOR
TURK BANKALARI NEREDE?
The Banker’ın “Dünyanın En Büyük 1000 Bankası" sıralamasında birçok Türk
bankasını görmek mümkün. 2012’de 15 banka yer aldı. “Birinci lig” tabir
edilen ilk 100’e girebilmek için aşılması gereken eşik ise 11,5 milyar
dolar. Türkiye’nin en büyük 5 bankasının büyüklükleri 5-9 milyar dolar
arasında. İş Bankası, Akbank ve Garanti birinci lige en yakın adaylar. İLK 100’E 3 BANKA GİRECEK
TEB Yatırım Genel Müdür Yardımcısı Mete Yüksel, Türk bankalarının global
performansını şöyle yorumluyor: “Listenin üst sıralarındaki bankaların
ortak özelliği, sadece kuruldukları ülkelerde değil dünya çapında
faaliyette olmaları. Fonlama alternatiflerinin çeşitlenmesi ve düşen
faizlerin talebi körüklemesiyle önümüzdeki 5 yılda en azından 3 Türk
bankasının ilk 100’e gireceğini öngörüyoruz.”~ ÖLÇEKLER BÜYÜMELİ
Ernst & Young Finansal Hizmetlerden Sorumlu Direktör Murat
Hatipoğlu’nun yorumları ise şöyle: “Türk bankacılık sektörü, özsermaye
kârlılığı ile kârlılık oranlarında gayet yüksek değerlere sahip. Buna
rağmen hala ilk 100’de istenilen yerde değiliz. Bunun sebebi, Türkiye
ekonomisinin ve bankacılık sektörünün önemli büyüme oranları
yakalamasına rağmen ölçek olarak küçük olması. Daha önümüzde çok yol
var.”
ÜÇ SEKTÖRDE YARIŞ NASIL?BİRADA ÇETİN REKABET
Dünya bira pazarında ilk 5 oyuncu pazarın yüzde 51,5’ine sahip. Lider,
yüzde 18,3 pazar payıyla Anheuser-Busch InBev NV. Küresel ligde söz
sahibi olmak için en az yüzde 1’lik pazar payı gerekiyor. Yüzde 3,5’lik
pay ise birinci lig olan ilk 5’i garantiliyor. Anadolu Efes Kurumsal
İlişkiler ve Regülasyon Grup Direktörü Saltuk Ertop, “Yüzde 1,1 payla bu
listedeyiz. Yeni satın almalarla yatırım yapmayı sürdüreceğiz” diyor. ÇİMENTO 4 KAT BÜYÜMELİ
Çimentoda “En büyük 6” (top six) arasına girmek için en az 4 milyar
dolar ciro gerekiyor. Bu eşiğe yaklaşan Türk şirketi henüz yok. Pazar
liderinin bile en az 4 kat büyümesi lazım. Türkiye Çimento Müstahsilleri
Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Güçlü ise rakamsal eşiği tek
kriter almayı doğru bulmuyor: “Türkiye’de belli bir büyüklüğe gelmiş
gruplarımız var. Her biri insan güçleri, tecrübeleri ve teknik
kabiliyetleriyle küresel olma yolunda.” BEYAZ EŞYADA FIRSAT VAR
Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği Başkanı Özcan Aydilek,
“Türkiye’deki markalarımız, dünya liginde iyi birer oyuncu olmak için
gerekli altyapıya sahip” diyor ve ekliyor: “Bu yolda ilerleyen ve doğru
adımlar atan şirketlerimiz de var. Ancak küresel ligde rekabet için tek
başına finansal güç yeterli değil. Yerli üreticiler, kurumsallaşma ve
sürdürülebilirlik açısından da bu ligin oyuncusu olabilmeli.”
DEVLERİN PLANINDA NELER YER ALIYOR?
ŞİŞECAM’IN HEDEFİ İLK 3
Dünya cam liginde ilk 10'da olan Şişecam'ın yönetim kurulu başkan vekili
Ahmet Kırman, bir sonraki hedeflerini şöyle anlatıyor: ”3 milyar dolara
ulaşan ciromuz, bizi cam liginin ilk 10'u içinde konumlandırıyor. Bu
pozisyonu yaratan temel strateji cama odaklı, doğru sanayiciliktir.
Satın alma ve organik büyümeler yoluyla Şişecam, uzun vadede camda ilk 3
arasında olmayı planlıyor.” LC WAIKIKI 2018’İ BEKLİYOR
LC Waikiki'nin hedeflerini Tema Mağazacılık Yönetim Kurulu Başkanı Vahap
Küçük özetliyor: "Bugün yurtdışında 36 mağazamız var. Bu yıl sonuna
kadar yurtdışında 20'ye yakın mağaza daha açacağız. 2023'te Avrupa'nın
en başarılı 3 hazır giyim perakende markasından biri olmayı
hedefliyoruz. Küresel marka olma hedefimize ise daha erken ulaşacağız.
2018'de küresel marka eşiğinde olacağımızı söyleyebilirim."~ THY’NİN GÖZÜ İLK 10’DA
THY Genel Müdürü Temel Kotil, "Kendimizi küresel ligde görüyoruz. Ancak
daha üstlere çıkmak için yapmamız gereken çok şey var" diyor ve ekliyor:
"Elde ettiğimiz başarılar için çok çalıştık. Rakiplerimizi inceledik,
hızlı karar alacak idari yapı kurduk. Tüm dünya vatandaşlarını
potansiyel yolcu gören bir anlayışa geçtik. ilk hedefimiz, 5 yıldızlı
havayolu olmak ve dünyanın önde gelen 10 havayolu şirketi arasına
girmek." POLİMEKS HIZ KESMİYOR
Türkiye'nin en büyük müteahhitlik şirketi Polimeks'in yönetim kurulu
başkanı Erol Tabanca'nın değerlendirmeleri şöyle: "ilk 225 içinde 30'dan
fazla Türk şirketi var. Dünya inşaat liginde rekabet iyice artıyor.
Dolayısıyla stratejik adımlarla büyümek gerekiyor. Global bir oyuncu
olmanın en önemli faktörlerinden biri de ihtisaslaşmadır. Tüm işlerimizi
istikrarlı ve temkinli büyüye prensibiyle ele alıyoruz." TURKCELL İLK 15’TE
Abone sayısı bazında dünyanın 15'inci operatörü olan Turkcell'in
planlarını genel müdür yardımcısı Koray Öztürkler anlatıyor:
"Stratejimizi üç başlıkta özetleyebiliriz: Teknolojiye yatırım,
inovasyon vizyonu, insan odaklı yaklaşım. Teknolojik yatırımlarımızla
Türkiye'yi ve insanlarımızı odağımızda tutmayı sürdüreceğiz. Önümüzdeki
dönemde yurtdışında cazip pazarlarda büyümeye devam edeceğiz."
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?