"Satışlar düşmedi sat-yap sıkıntılı"

Torunlar Holding’in patronu Aziz Torun’la gayrimenkul piyasasında yaşanan sıkıntıları ve başta otel yatırımları olmak üzere yeni projelerini konuştuk...

17.11.2017 22:04:000
Paylaş Tweet Paylaş
"Satışlar düşmedi sat-yap sıkıntılı"

Ayçe Tarcan Aksakal

[email protected]

Gayrimenkul, enerji ve gıda sektörlerinde faaliyet gösteren Torunlar Holding’in yönetim kurulu başkanı Aziz Torun, önce gıda sektöründe yükseldi ve ardından Türkiye’nin en büyük gayrimenkul yatırımcısı oldu. Torun, bu yıl iki önemli gayrimenkul projesini tamamladı. Mecidiyeköy’de bulunan Torun Center’ı açan ve 5. Levent Projesi’ni bu ay içinde teslim edecek olan Torun, önümüzdeki 2 yılda gayrimenkul sektörüne 1,5 milyar TL yatırım yapacak. Ancak Torun’un sektöre ilişkin endişeleri var. İş adamı gözüyle yeni konut projelerinde satışların yavaşladığını bunun da önümüzdeki günlerde yeni projelerde stok fazlasına yol açabileceğini söylüyor. İhtiyatlı olmak gerektiğini belirten Torun, gayrimenkul sektöründe çeşitliliği artırmak amacıyla otel yatırımıyla turizm sektörüne girdiklerini belirtiyor. Torun, “Otel yatırımlarımız gayrimenkuldeki yatırımlarımızın bir parçası. Araziye göre gayrimenkul yatırımımızı yapıyoruz. Yumurtaların hepsini aynı sepete koymuyoruz” diyor. Yıllık 450 milyon TL kira geliriyle Türkiye’nin en büyük kira getirisine sahip gayrimenkul yatırımcısı olan Torunlar Holding’in patronu Aziz Torun’la gayrimenkul piyasasında yaşanan sıkıntıları ve başta otel yatırımları olmak üzere yeni projelerini konuştuk:

  • Son 2 yılda neler yaptınız? Vaktinizin büyük kısmını hangi proje aldı? 

 2 yıl önce gündemimizde 5. Levent projesi vardı. Nisan 2015’te lansmanını yapmıştık. Sadece 2 yılda orada yeni bir semt kurduk. 5. Levent, kentsel dönüşümde zirve projesi oldu, ödül aldı. 5. Levent’te sadece konut değil üniversitesinden meslek okuluna ve ilkokula kadar pek çok kurum var. Bu ay da buradaki konutların teslimine başlayacağız. 

  •  Kaç konutu teslim edeceksiniz? 

 Yaptığımız konutların 2 bin 200’ü bize aitti, bunları teslim edeceğiz. 

  •  Proje tamamen bitti mi? 

 Bugüne kadar 3 bin 300 konut bitti. Geri kalan 900 konutun inşaatına başlayacağız. 

  •  5. Levent’e ne kadar yatırım yaptınız? 

 Arsa hariç yaptığımız yatırım 2 milyar 200 milyon TL. 

  •  Kaç konut sattınız? 

 Bize ait 2 bin 200 konutun 1.700’ü satıldı. 450-500 civarında satılacak dairemiz kaldı. 

  •  Bu yıl, Torun Center da bitti. Şimdi hangi projelere odaklanacaksınız? 

 Kabasını bitirdiğimiz, dekorasyon çalışmalarını yaptığımız Mall of İstanbul’un yanında 5 yıldızlı otel ve rezidans projemiz var. Bu projemizi hızlandırdık. 

  •  Neden hızlandırdınız? 

 Otel markasıyla ilgili görüşmelerimizi netleştirdiğimiz için projeyi hızlandırdık. 2019’un ilk yarısında açılacak. 

  •  Ne kadar yatırım yapacaksınız? 

 120 odalı olacak, 100 civarında da rezidans dairesi var. Arsa payı hariç 100 milyon dolar yatırım yapıyoruz. 

  •  Yeni bir otel projeniz daha olacak mı? 

 Karaköy’de butik otel projemiz var, o da 100 yataklı olacak. Mall of Antalya’nın bitişiğinde de 3 yıldızlı otel projesi gerçekleştireceğiz. 

  •  Neden turizme girdiniz? Turizm sektöründeki hedefiniz nedir? 

 Turizm yatırımına girmemiz konseptle alakalı. Yeni bir proje geliştirirken bizim rakiplerimizden en önemli farkımız yapacağımız yatırımın yeri neye uygunsa onu yapmak. Bazı yatırımcılar “Biz sadece yap-sat yapıyoruz” deyip her yere konut yapıyor ya da “Sadece AVM yapıyoruz” deyip her yere AVM yapıyorlar. Biz ise gayrimenkulün her segmentinde yatırım yapma bilgisine ve birikimine sahibiz, projelerimizi buna göre geliştiriyoruz. Belki projelerimizin başarılı olmasının sırrı burada yatıyor. Baktığınızda bizim karma projelerimizin kapsamında otel var. Konsepti tamamlamak için otel yapıyoruz, yoksa otelden ibaret bir yatırım yapmak stratejilerimiz arasında yok. 

~

  •  Turizm sektöründe olmayacak mısınız? 

 Konseptimize uygun gördüğümüz yerlerde otel yatırımı yapıyoruz. Gelecekte otel yatırımlarımızın hepsi gayrimenkul sektörünün içinde olacak. 

  •  Rakiplerinizden ayrıştıran başka stratejiler neler? 

 Hep olumsuz dönemlerde yatırım yaparız, kriz olunca mevcut yatırımlarımızı kesmeyiz. 

  •  Neden? 

 Çünkü yatırımlarımızı yaparken gelecekteki öngörüleri dikkate alırız. Özellikle olumsuz dönemlerde daha uzun vadeli öngörüler yaparak yatırıma devam ederiz. 

  •  Turizm yatırımı yapmak için doğru zaman mı? 

 Türkiye için turizm çok önemli bir yatırım alanı. Türkiye’nin ciddi bir turizm stratejisi var. Biz de bireysel yatırımcılar olarak bu stratejilere uygun yatırımlar yapmalıyız. 

  •  Antalya’da iki AVM’niz var. Bu yıl turizmden umutlu musunuz? 

 Antalya özelinde turizmde sayısal açığın kapanacağını düşünüyorum. Turist sayısında Antalya’da 2016’ya göre yüzde 50 artış olacak. 2018’de olağanüstü bir durum olmazsa turist sayısının 2015 rakamlarını aşacağını düşünüyorum. 

  •  Neden böyle düşünüyorsunuz? 

 Büyük icatlar zor zamanlarda yapılır. Turizmde geçen yılki olumsuzluklar tur operatörlerini ve turizm yatırımcılarını başka müşteri bölgelerine yönlendirdi. Bu sene özellikle Körfez’den ve Afrika’dan Antalya’ya çok ciddi turist geldi. Bu sayı artarak devam edecek. 

  •  Mall of Antalya ve Deepo Outlet’e gelen müşterilerin ne kadarı yabancı? 

 Yüzde 25’i yabancı, Antalya’daki AVM’lerimize ciddi anlamda yabancı müşteri alıyoruz. Ayrıca yabancı müşterileri artırmak için ciddi çalışmalarımız var. 

  •  Turistlerin yaptığı harcamada düşüş var mı?

 Otellerin gelirlerinin düştüğü bir gerçek. Bu da son yıllarda tur operatörlerinin daha indirimli paketler satmasından kaynaklandı. Bize gelen yabancıların yaptığı harcamalar bakımından elimizde olumsuz veri yok. En fazla ciroyu Mall of İstanbul yapıyor ancak Antalya’nın da cirosu oldukça iyi. 

  •  Yeni yatırım yaparken neye dikkat edersiniz?

 İşin parasal tarafını doğru yönetmek gerekiyor. Çünkü, gayrimenkul uzun vadeli bir yatırım. Alınan kredilerin geri dönüşleriyle ilgili doğru analiz yapmak lazım. Turizm sektöründeki sıkıntılardan biri oluşabilecek finansman açığını başka yerden karşılayacak firma sayısının sınırlı olması. Ancak biz yap-sat’tan, AVM kiralamasına ve ofis projelerine kadar gayrimenkulün çeşitli alanlarında yatırım yaptığımız için bunların birinde öngörülen hedeflerin tutmamasını diğer sektörlerden karşılayabiliyoruz. Yumurtaların hepsini bir sepete koymuyoruz, bunun da faydasını görüyoruz. 

  •  Geri dönüşü kaç yıl olan projelere giriyorsunuz? 

 Türkiye’de 10-12 yıldan daha erken dönen bir gayrimenkul projesi mümkün değil. AVM yatırımlarında da 10 yıl öngörüyorsun ama 12- 13’e uzuyor. 

~

  •  Yatırım kararını verirken prensipleriniz nelerdir? 

 Bizim şirket olarak borçluluğumuz yüzde 25-30 civarında. Bu da gayrimenkul sektörü için çok iyi bir oran. Genelde sektördeki diğer yatırımcılarda özkaynak yüzde 25 olur, bizde ise borçluluk yüzde 25 seviyesinde. Şu an gayrimenkul sektöründe sat-yap modelinde öz kaynak oranı çok sığ. Satarım-yaparım kabulüne göre hareket ediliyor. Bu mekanizmanın tıkandığı zamanlar olabiliyor, gayrimenkul geliştiricilerin bunları telafi edebilecek finansal imkanları düşünmesi gerekiyor. 

  •  Gayrimenkulde risk görüyor musunuz? 

 Gayrimenkul her zaman değer kazanan bir sektör ancak burada finansmanın iyi yönetilmesi lazım. Son dönemde satışlarda biraz durgunluk var. Özellikle, şu an ofiste bir tıkanma var, bu pazarda stok fazlası görülüyor. l Konutta tıkanma var mı? n Geçen yıllara göre satışlar düşmüş değil. Ancak konutta sat-yap işinde önümüzdeki süreçte tıkanıklar olabilir. Çünkü, yeni yapılanlarda oransal eksiklik var. Yeni projelerde satışlar geçen yıla göre artmıyor, artması da beklenemez. Öyle bir de talep yok. Orada da önümüzdeki süreçte stok fazla söz konusu olabilir. 

  • Sektörde başka ne gibi riskler var?

 İş dünyasının borçluluk oranı çok yüksek. Borçluluk oranı yüksek olduğu için hayatımız dövize çok bağlı. Bu gayrimenkul yatırımı yapan için de fabrika kuran için de geçerli. Uzun vadeli kredilerin yüzde 99’u döviz cinsinden. TL cinsinden 10 yıl kredi yok. Yaptığımız yatırımların hepsi 10 yıldan önce geri dönecek projeler değil, bu nedenle döviz borçlanıyoruz. Döviz borçlanıldığı zaman bizim bunu çevirebilmemiz için kurların stabil olması ve öngörülebilir olması lazım. Yabancı yatırımcı açısından da kurların stabil olması lazım ki onlar da öngördükleri beklentiyi sağlasın. Türk ekonomisi için kesinlikle kurların stabil olması gerekiyor. 

  •  Kurlar stabil değil, bu durumda ne yapıyorsunuz? Ne öneriyorsunuz? 

 Herkesin biraz daha ihtiyatlı davranması lazım. Biz de ihtiyatlı dönemdeyiz. Belki ihtiyatlı olma düşüncesi biraz yaşımızdan kaynaklanıyor. Kendi adıma söylüyorum, insan daha genç yaşlarda daha agresif oluyor. Şimdi biraz daha ihtiyatlı davranıyoruz. 

  •  Niye daha ihtiyatlı oldunuz? 

 Halka açık bir şirketiz, yabancılar en büyük yatırımcılarımız. Öngördüğümüz hedefleri mutlaka tutturmaya çalışıyoruz. Bu nedenle biraz daha ihtiyatlı davranıyoruz. 

  •  Eskiden nasıldınız? 

 İhtiyatlı olmak biraz da Türkiye konjonktürüyle alakalı. Bizim agresif büyüdüğümüz 2004-2010 yılları arasında Türkiye de yüzde 10’un üzerinde büyüme gösteriyordu. Şimdi büyüme tempomuz Türkiye gibi yavaş tempoda gidiyor. 

  •  Gayrimenkul sektörüne yönelik “ihtiyatlı” olma öneriniz neleri kapsıyor? 

 Gayrimenkul sektöründe malı para çevirmek çok kolay değil. Gıda sektöründen gelen birisi olarak şunu söyleyebilirim ki gıdada fiyatı 10 dolar kırsanız, malı hemen paraya çevirirsiniz. Ancak, gayrimenkul sektöründe bu böyle değil. Gayrimenkulün fiyatı yüzde 5-10 düştüğünde satarım diye bir şey yok. Satış süreci o kadar hızlı değil. Dolayısıyla gayrimenkulde paranın lazım olduğu bir günde benim gayrimenkulüm var demek bir şey ifade etmiyor. Bu durum bankaların ve alacaklıların gözünde de böyle. 

  •  Yabancı yatırımcı tarafında gayrimenkulde bir hareketlilik olur mu? 

Şu anda yabancı yatırımcıda durgunluk var çünkü yabancılar Türkiye’de gayrimenkulden beklediği kârı sağlayamadı. Türkiye’den daire alan yabancılar zarar etti. 2 yıl evvel 300 bin dolar bozdurup daire alan yabancı yatırımcının evi bugün aynı değerde değil. Ancak TL bazında gayrimenkul satın alan için ciddi kârlılık söz konusu. 

  • Gayrimenkulde yeni proje olmayacak mı?

 Paşabahçe’ye başlayacağız. Yılın son çeyreğinde buna kesin başlamış oluruz. Paşabahçe ultra lüks bir proje. İçinde otel, yalı daireleri ve 6 yalı olacak. Sadece arsa yatırımı 250 milyon dolar. İnşaatı da 125 milyon doları bulacak. Toplamda 350-400 milyon dolar arası bir yatırım öngörüyoruz. l Başka yeni proje planlıyor musunuz? n Bir de Kayabaşı’nda bir arazimiz var. İmar konusu netleşirse orada yeni bir konut projesi yapmak istiyoruz.

~


ENERJİDE YENİ ABONE KAZANMAK İSTİYORUZ

“KARDEŞİM YÖNETİYOR”
Enerjiye en önemli yatırımızı 2 yıl önce 1,2 milyar dolara Türkiye’nin en büyük özel gaz dağıtım şirketi Başkent Doğalgaz’ı özelleştirmeden alarak yaptık. Enerji işimizi kardeşim Mehmet Torun yönetiyor. “YENİ YATIRIM YOK” Enerji sektöründe gündemimizde yeni yatırım yok. Enerjideki yatırımlarımızı Altyapı GYO’ya dönüştürdük. Enerjide her yıl yüzde 8-10 arasında büyüme planlıyoruz.
“HALKA AÇACAĞIZ” Ankara en hızlı şehirleşen kentlerden birisi. Altyapı GYO’nun halka arzı için SPK’ya başvurduk. İlk defa Türkiye’de bir altyapı GYO halka arz olacak. Altyapı GYO ile enerjide daha hızlı büyüceğiz. “BÜYÜME STRATEJİSİ” Enerjideki en önemli stratejimiz büyümek için yeni aboneler kazanmak. Çevredeki ilçelere doğalgaz götürmek ve şehir içindeki yeni konut projeleri de bizim için büyüme stratejisi olabilir.
“YÜZDE 20 BÜYÜDÜ” Başkent Doğalgaz büyük bir yatırım. Satın aldığımızda 1,4 milyon abone sayısı vardı, bugün 1 milyon 750 bin abonesi var. Abone sayısını yüzde 20 seviyesinde artırdık.



İKİ YILDA 1,5 MİLYAR YATIRIM YAPACAĞIZ

“1.250 KİRACIMIZ VAR”
AVM ve ofisler portföyümüzün yüzde 75’ini temsil ediyor. 1.250 tane kiracımız var. Yıllık kira gelirimiz 450 milyon TL seviyesinde.
“HEDEF HER YIL 1 MİLYAR TL YATIRIM” 2016’da 700 milyon TL yatırım yaptık. Her yıl 1 milyar TL’ye yakın yatırım öngörüyoruz. 2019’a kadar 1,5 milyar TL yatırım yapacağız.
“PLANDA YENİ AVM YOK” Şu an AVM tarafında yeni bir yatırımız yok. Sadece İzmir’de ortak olduğumuz bir proje var. Artık müşterilerin beklediği markaların yan yana dizildiği bir AVM değil. Yeni trend eğlence ve yeme içmenin bir arada olduğu yerler. Eskiden AVM’lerin içinde yeme-içme ve eğlence yüzde 15’e ulaşmazdı. Şimdi ise bunların payı yüzde 25- 30’lara ulaşıyor.
“HEDEFLERİMİZ TUTTU” AVM kira geliri bakımından her zaman hedeflerimizi gerçekleştiriyoruz hatta hedeflerimizin üzerinde büyüyoruz. Bu yıl da ilk 6 ay için hedeflediğimiz kira gelirlerinin yüzde 7-8 üstündeyiz.
“ZİYARETÇİ 10 MİLYON ARTTI” AVM ziyaretçi giriş sayıları bakımından öngördüğümüz sayıların üzerindeyiz. Ziyaretçi sayımız 52 milyon seviyesindeydi. AVM sayımız artınca ziyaretçi sayımız da 10 milyon arttı. Bu yıl sonunda 65 milyon ziyaretçi bekliyor olacağız.



2017 CİRO HEDEFİMİZ 4,6 MİLYAR TL

ÜÇ STRATEJİK SEKTÖR
Torunlar Holding olarak enerji, gıda ve gayrimenkul olmak üzere 3 ana sektörde faaliyet gösteriyoruz. 2016 sonunda faaliyet gösterdiğimiz sektörlerde toplam aktif büyüklüğümüz 17,2 milyar TL, ciro büyüklüğümüz ise 3,9 milyar TL oldu. 2017 sonu için toplam ciro hedefimiz 4,6 milyar TL.
ENERJİ İLK SIRADA Hacim ve ciro olarak baktığınızda Başkent Doğalgaz Dağıtım’ı satın aldıktan sonra en büyük iş alanımız enerji oldu. Enerjideki aktif büyüklüğümüz 3,8 milyar TL, ciro büyüklüğümüz 2,5 milyar TL seviyesinde.
GIDADA BÜYÜME SINIRLI Torunlar Gıda olarak şeker, çeltik, yağ ve soya fasulyesi üretiyoruz. Gıdada önemli büyüklüğe sahibiz. Gıdada aktif büyüklüğümüz 2,9 milyar TL, ciro büyüklüğümüz ise 700 milyon TL. Ancak gıdada çok fazla büyüme imkanı yok. Gıdada yeni bir yatırım planlamıyoruz. Ancak gıda geçmişten gelen bir faaliyet alanımız olduğu için çıkacağımız bir alan değil.



GAYRİMENKULDE ÇÖZÜM BEKLEYEN 9 GÜNCEL SORUN 


  • Gayrimenkulde geri dönüş süresi 10-12 yıl, hatta 14 yıla kadar çıkıyor. 
  • Sat-yap’ta özkaynak oranı çok sığ. Bu pazarı tıkayabiliyor. 
  • Şu anda satışlar düşmüş değil. Ancak sat-yap işinde tıkanıklıklar olabilir. 
  • Yeni projelerde satışlar geçen yıla göre artmıyor, artması da beklenemez. 
  • Orada da önümüzdeki süreçte stok fazla söz konusu olabilir. 
  • Gayrimenkul uzun vadeli bir yatırım, işin parasal tarafını iyi yönetmek gerekiyor. 
  • İş dünyasında ‘borçluluk oranı’ yüksek ve dövize bağlı. Bu sektörü etkiliyor. 
  • Yabancılar beklediği kârı sağlayamadı. Kur istikrara kavuşunca artış olabilir. 
  • Herkesin biraz daha ihtiyatlı davranması lazım. Biz de ihtiyatlı dönemdeyiz.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz