Son
5 yılda Altınyıldız 500, Doğtaş 240, Sunar Grup 120 kalemde tasarruf
etti. ING Bank 20, İstikbal ise 25 farklı maliyet kaleminde giderlerini
azalttı. Tasarrufa odaklanan bu şirketler, süreçlerini yeniden
tasarlayıp üretim ve organizasyonlarını yalınlaştırdı. Tasarrufta
öncelik ise enerji maliyetlerini düşürmeye verildi. Tasarruflu ürünler
sayesinde enerjide yüzde 40 ila 60 arasında tasarruf sağlandı.
Verimliliği artıran Kaizen ve 6 Sigma sayesinde ise işçilik, üretim ve
hammadde giderleri azaltıldı. Boston Consulting Group Türkiye Müdürü
Burak Tansan, şirketlerin 100 farklı kalemde tasarruf edebileceğini
söylüyor. Ingvar Kamprad, dünyanın en büyük mobilya markası Ikea’nın
kurucusu.. .17 yaşında Ikea’yı kuran ve bugün 86 yaşında olan Kamprad,
46 milyar dolarlık servetine karşın dünyanın en tutumlu patronları
arasında gösteriliyor. Çalışanları onu sadece ekonomi sınıfında uçan, iş
yerinde basit bir kağıdın bile her iki tarafının kullanılmasını
öğütleyen biri olarak anlatıyor. Kamprand, 1996 yılında yayınlanan “Bir
Mobilya Satıcının Vasiyeti” adlı kitabında Ikea’nın sırrını gereksiz
harcamalardan kaçınmak ve her aşamada tasarruf etmek olarak özetliyor.
Kamprand, Ikea çalışanlarına hitaben yazdığı yazıda “Düşük fiyata ürün
sunmalıyız. İşte bu bizi, ürünlerimizi daha ekonomik bir şekilde
üretmeye, daha etkin satın alma yapmaya ve sürekli olarak tasarruf yapma
konusunda inat etmeye sevk ediyor. İşte sırrımız bu. Bu, başarımızın
esas temelidir” diyor. Aslında Ikea tasarruf konusunda yalnız değil...
Yeni rekabet ortamı, düşen kâr marjları ve yerinde sayan fiyatlar,
şirketleri kriz dönemleri dışında da tasarruf yapmaya zorluyor. Tasarruf
kalemleri ise enerjiden, iş gücü ve yönetim maliyetlerine kadar oldukça
geniş bir yelpazeyi kapsıyor. Örneğin ING Bank, Türkiye’de son dönemde
telekomünikasyon, seyahat ve baskı maliyetlerinde ciddi maliyet avantajı
sağlanırken İstikbal Mobilya’da enerjide tasarrufa odaklanılmış. Bu
süreçte üretim araçları tasarruflu ve çevreci olanlarla değiştirilmiş.
Vodafone Türkiye ise son 1,5 yılda araç filosunu enerji tasarruflu yeşil
otomobillerle yenileyerek yakıt maliyetlerinde yüzde 11 tasarruf
sağladığını belirtiyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. KAÇ KALEMDE TASARRUF?
Dünyaca ünlü danışmanlık firması Boston Consulting Group kriz dönemleri
dışında da şirketlerde tasarruf odaklı yönetim trendinin arttığı
görüşünde. Uzmanlara göre bu durumda artan rekabet ortamı ve düşen kâr
marjları etkili oluyor. Şirketlerin kaç maliyet kaleminde tasarruf
ettiği konusu ise oldukça değişken. Bu rakam, şirkete ve faaliyet
gösterilen sektöre göre değişiyor. Şirketler, genellikle personel
giderlerinden enerji kullanımına AR-GE’den ulaşıma kadar farklı maliyet
kalemlerinde tasarrufa gidiyor.~
Bazı şirketler tasarruf çerçevesinde doğrudan birtakım uygulamalardan
vazgeçerken bazıları da iyileştirme sağlayan sistemleri devreye sokuyor.
Boston Consulting Group Türkiye Yönetici Ortağı ve Genel Müdürü Burak
Tansan, şirketlerin “personel”, “satış ve pazarlama”, “üretim”,
“lojistik ve ulaşım”, “kira ve bina” olmak üzere 5 ana gider kalemi
altında 100 alt maliyet kaleminde tasarruf edebileceğini belirtiyor.
Tansan, “Son dönemde şirketler belirsizlikten değil rekabet güçlerini
artırmak için iş yapış kültürlerine uygun tasarruf tedbirlerini hayata
geçiriyor” diyor. Türkiye’nin önde gelen şirketleri arasında yaptığımız
araştırma da Tansan’ın saptamasını doğrular nitelikte. Boydak Grubu’nun
amiral gemisi İstikbal Mobilya’da son 5 yılda tam 25 farklı maliyet
kaleminde tasarruf sağlanmış. Altınyıldız Genel Müdürü Zeki Çaputlu ise
son 5 yılda Altınyıldız’da 500 farklı maliyet kaleminde tasarruf
sağladıklarını açıklıyor. EFG İstanbul’un finans direktörü Erkan Kurt da
son dönemde düşen kâr marjlarının tasarruf konusunda şirketleri daha
fazla tedbir almaya yönlendirdiğini söylüyor. Kurt’a göre en çok alınan
tasarruf tedbirleri arasında geri dönüşü net ölçülemeyen reklam ve
pazarlama faaliyetleri bulunuyor. Kurt, “Yan haklarda yapılan
kısıtlamalardan fazla mesaiye kadar şirketlerin tasarruf ettikleri
maliyet kalemlerinde her geçen gün artış yaşanıyor” diyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. ENERJİ İLK SIRADA
Artan enerji maliyetleri hemen her sektör ve şirkette öncelikli tasarruf
kalemleri arasında ele alınıyor. Ünlü işadamları da her fırsatta
sürdürülebilir büyüme ve çevre konularına vurgu yapıyor. Örneğin Rahmi
Koç, her fırsatta enerji tasarrufunun önemine dikkat çekiyor. Koç,
konuşmalarında yöneticilere “Enerji tasarrufuna riayet edin”
tavsiyesinde bulunuyor. Enerjide önemli başarı sağlamış şirketlerden
biri de Vodafone. Son 3 yıldır enerji tasarrufuna odaklanan şirkette bu
hedef doğrultusunda Yeşil Teknoloji ve Yeşil Ofis gibi farklı programlar
uygulanıyor. Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Hasan Süel,
enerji tasarrufu sağlamayı hedefleyen “Yeşil Teknoloji” sayesinde
elektrik tüketimini yüzde 81 oranında azalttıklarını söylüyor. Süel,
“Son dönemde tasarruf alanları olarak enerjiye, karbon salınımına ve
atık yönetimine odaklandık” diyor ve ekliyor: “Bu konuda son derece
başarılı sonuçlar elde ettik. Sadece elektrik tüketiminde 10,5 milyon
lira tasarruf sağladık.” Vodafone’da son 1,5 yıldır uygulanan “Yeşil’e
Saygılı Kırmızı” adlı program ise şirketin mevcut araç filosunu daha
yeşil ve çevreci hale getirmek için başlatılmış. Bu süreçte araç
filosunun enerji tasarrufu sağlayan yeşil otomobillerle yenilenmesi
sonrasında yakıt maliyeti yüzde 11, araç kiralama maliyetleri ise yüzde
20 azalmış, Sadece Vodafone değil, pek çok şirket üretim ve hizmet
binalarında enerji tasarruflu ürünler kullanılarak enerji maliyetleri
azaltılıyor. İstikbal Mobilya Genel Müdürü Mesut Yiğit, enerjide
yaptıkları tasarruf sayesinde elektrik maliyetlerinin yüzde 64, ısınma
giderlerinin ise yüzde 40 azaldığını söylüyor. Bankalarda da enerji
tasarrufu öncelikli konular arasında. Örneğin ING Bank da enerji
tasarrufu için tüm şube ve hizmet binalarında zaman saati kullanılıyor.
ING Bank Kurumsal Marka Stratejisi ve Pazarlama İletişimi Direktörü
Seçil Refik, “Yeni aldığımız tüm cihazlarda enerji verimliliği kriterini
dikkate alıyoruz” diye konuşuyor.~
FAZLA MESAİ İSTENMİYOR
Şirketlerin enerji dışında ele aldığı önemli maliyet kalemleri ise
çoğunlukla personel, stok ve hammadde giderleri oluyor. Boston
Consulting Group’un yaptığı araştırmaya göre personel giderleri
şirketlerin en önemli maliyet kalemleri arasında ilk sırada. Kurum içi
motivasyonu bozmamak adına personel giderleri azaltılmazken fazla
mesaiden kaynaklanan ek maliyetler azaltılma yoluna gidiliyor. Özellikle
personel maliyetlerini artırdığı için fazla mesai tercih edilmiyor.
Kullandıkları yeni teknolojilerle önemli oranda iş gücü tasarrufu
sağladıklarını söyleyen Yiğit de “Fazla mesai gibi işçilik
maliyetlerinden uzak durmaya çalışıyoruz” diyor. Tansan da şirketlerin
önemli maliyet kalemleri arasında bulunan personel giderlerini fazla
mesai ve prim sistemleri düzenlenerek yeniden yapılandırdıklarına dikkat
çekiyor. Fazla mesai yerine şirketlerin esnek çalışma saatleri
uygulamasına da geçebileceğini söyleyen Tansan, “Personel giderlerinde
tasarruf konusunda işten çıkarmalar kesinlikle en son çare olarak
gündeme gelmeli” diye konuşuyor. Fazla mesai dışında şirketlerde
istenmeyen ve maliyet artırıcı olarak görülen bir diğer tasarruf kalemi
ise stoklar. Süreçlerini yeniden yapılandıran şirketler tasarruf
sağlamak için sıfır stokla çalışmaya odaklanıyor. Örneğin, Tümosan’da
stokların etkin yönetilmesi sonucu maliyetlerde yüzde 17 avantaj
sağlanmış. Daikin Genel Müdür Yardımcısı Zeki Özen de stok seviyesini
düşürerek tasarruf sağladıklarını belirtiyor. Özen, “Stoklarda
yaptığımız iyileştirme çalışmaları sonrasında depo maliyeti azaldı. Buna
bağlı olarak finans giderleri ve toplam maliyette tasarruf sağlandık”
diyor.
YALINLAŞAN AZ HARCIYOR
Pek çok şirket gereksiz harcamalarından kurtulmaya çalışıp rekabette
hantallık yaratan unsurları devre dışı bırakırken verimlilik artırıcı
programlardan yararlanıyor. Daha verimli olmak için uygulanan
programların başında ise Kaizen, 6 Sigma, yalın üretim gibi uygulamalar
bulunuyor. Şirketler bu programlardan sadece birine odaklandıkları gibi
birkaçını birden de kullanabiliyor. Örneğin Doğtaş Yönetim Kurulu
Başkanı Davut Doğan, bu programlarının birkaçını birlikte uygulayarak
maliyet kalemlerinde önemli tasarruf sağladıklarını anlatıyor. Doğan,
“Yaptığımız 6 Sigma, Kaizen, yalın üretim gibi çalışmalarla ana
girdilerimizde yeniden işlemeleri ortadan kaldırarak önemli tasarruflar
sağladık” diyor. Son 5 yılda 240 farklı maliyet kaleminde tasarruf
sağladıklarını söyleyen Doğan, ana girdilerden olan kumaşta firelerin
yüzde 5, süngerde ise yüzde 6 oranında azaltıldığını söylüyor.
Yalınlaşma stratejisi sayesinde üretim ve operasyonu olumsuz etkileyen
faaliyet ve operasyonların ortadan kaldırılması şirketler için önemli
tasarruf avantajı sağlıyor, Örneğin, bu yıl Türkiye’nin en hızlı büyüyen
en büyük 500 şirketi arasında yer alan Tümosan da yalınlaşma sayesinde
ciddi tasarruf elde etti, Tümosan Genel Müdürü Kurtuluş Öğün, üretimde
uyguladıkları yalınlaşma çalışmaları sonucunda üretim maliyetlerini
yüzde 63 oranında düşürdüklerini söylüyor, Öğün, “Üretim, işçilik ve
genel gider maliyetlerimizin düşürülmesinde yalın üretim yöntemlerini
uygulamanın büyük faydasını gördük” diyor, Öğün, yalın üretim sayesinde
üretimi olumsuz etkileyen faaliyet ve operasyonları da ortadan
kaldırdıklarını vurguluyor,
NELERDEN UZAK DURULUYOR?
Geçmiş yıllarda şirketler, tasarruf yapmak üzere işe koyulduğunda önce
“personel” tarafına bakılırdı, Şimdi ise “eleman çıkarmak” neredeyse
hiçbir şirketin öncelikli tasarruf kalemi arasında yer almıyor, Bundan
dolayı da eskiye göre şirketlerin tasarruf etmek için uzak durduğu
kalemlerin başında insan kaynakları, eğitim ve danışmanlık bütçeleri
geliyor.~
Son 5 yılda tasarruf odaklı olarak tüm süreçlerini yenileyen ING Bank da
tasarruf yaparken ödün verilmeyen tek konu iş kalitesi. ING Bank
Kurumsal Marka Stratejisi ve Pazarlama İletişimi Direktörü Seçil Refik,
“Tasarruf yaparken iş kalitemizden hiçbir zaman ödün vermiyoruz” diyor
ve ekliyor: “Aslında kaynaklarımızı akıllı kullanmaya odaklanıyoruz.”
Vodafone’da da kaliteyi azaltacak, motivasyonu bozacak tasarruf
önlemlerinden uzak duruluyor. Vodafone Başkan Yardımcısı Hasan Süel,
“Tasarrufu yapabileceğimiz hemen bütün alanlarda yapmaya gayret
ediyoruz. Ancak bunu yaparken hizmet kalitemizi azaltacak, çalışma
arkadaşlarımızın iş ve profesyonel gelişim ortamını bozacak tasarruflara
gidilmesi söz konusu değil” diye konuşuyor. Finans danışmanı Erkan Kurt
da insan kaynakları konusunda yapılacak tasarruflarda dikkatli olunması
gerektiğini belirtiyor. Kriz zamanında yapılan tasarruf uygulamalarına
piyasa düzeldiğinde de devam eden şirketlerin çalışanlarında motivasyon
kaybına neden olduğunu söyleyen Kurt, “Bazı şirketler, insan
kaynaklarındaki gereksiz tasarruf tedbirleriyle yetişmiş eleman kaybetme
riskiyle karşılaşıyor” diye konuşuyor. Kurt’a göre tasarruf yaparken
uzak durulması gereken ikinci önemli konu ise yeni teknoloji
yatırımlarını ertelemek, Kurt, bu durumun uzun vadede şirketin rekabet
gücünü azalttığını, üretim ve iş kaybına neden olduğunu söylüyor.
ZEKİ ÇAPUTLU / ALTINYILDIZ GENEL MÜDÜRÜ
"MALİYETLERDE UZAKDOĞU'YU YAKALADIK"
500 KALEMDE TASARRUF
Son 5 yılda maliyetlerimizi iyileştirmeye, ana giderlerimizi Uzakdoğu
ile paralel hale getirmeye odaklandık. Bunun için her bir maliyet kalemi
için ayrı bir süreç yönetimi gerçekleştirdik. Son 5 yılda 500 farklı
kalemde tasarruf yaptık. YÜZDE 100 BÜYÜDÜ
Bu süreçte birçok marka, dünyada ve Türkiye’de tekstilden çekilirken biz
maliyet konusunda izlediğimiz savaşçı yaklaşım sayesinde yüzde 100
büyüdük. Son 5 yılda en çok tasarruf sağladığımız ilk 3 kalem hammadde
maliyetleri, işçilik, satış ve pazarlama giderleri oldu. MALİYETLER SABİT TUTULDU
Yaptığımız tasarruf azaltıcı çalışmalar neticesinde maliyetlerimizi
Uzakdoğu ile paralel hale getirdik. Hammadde hariç diğer tüm maliyet
kalemlerimizi son 5 yıl boyunca sabit tutma başarısını gösterdik. Bu
başarımız sektörde örnek oldu.
MESUT YİĞİT / İSTİKBAL MOBİLYA GN. MD.
“CİROMUZUN YÜZDE 1'İ KADAR TASARRUF ETTİK"
ÖNCELİK ENERJİ
Son 5 yılda işçi ücretlerinden ikramiyelere reklam ve sat��ş giderlerine
kadar 25 kalemde tasarruf sağladık. En fazla tasarrufu ise doğalgaz ile
elektrik maliyetlerinde sağladık. Fabrikalarımızdaki ve binalarımızdaki
lambaları enerji tasarruflularla değiştirdik. VERİMLİLİĞİ ARTIRDI
İşgücü tasarrufu, verimliğin artırılması konularında 6 Sigma, SAP,
Kaizen gibi uygulamalardan yararlandık. Yaptığımız tüm verimlilik
artırıcı projeler ile toplam ciromuzun yüzde 1’ine denk gelecek finansal
tasarruf sağladık. FAZLA MESAİ YOK
Tasarruf için öncelikle enerji ve fazla mesai gibi üretim maliyetlerini
artırıcı kalemlerden uzak duruyoruz. Bunları yeniden planlıyoruz. Eğitim
giderlerinin azaltılması için e-learning uygulamasını hayata geçirdik.
Ev tekstilinde tek parça akış sistemi kurarak ara stokları azalttık.~
BURAK TANSAN / BCG TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ
"REKABET AVANTAJI SAĞLIYOR"
EN BÜYÜK KALEMLER
Belirlenen tasarruf alanlarının yaratacağı etki şirketlerin bulundukları
sektörlere göre değişkenlik gösteriyor. Ancak ciddi tasarruflar
özellikle satın alma, üretim ve tedarik zincirlerinin yeniden
yapılandırılmaları sonrasında sağlanıyor. SEVİMLİ DEĞİL
Tasarruf odaklı projeler basit bir ifadeyle “sevimli” değil. Bu tür
projelerin şirketlerin kültürleri ve rekabet konumları göz önünde
bulundurularak dikkatli şekilde planlanması lazım. Takiplerinin iyi
yapılması durumunda rekabet avantajı sağlıyorlar. ÜST YÖNETİM ÖNEMLİ
Tasarruf için en üstten inme kararların tavizsiz bir şekilde
uygulanmasından ziyade bu konuda üst ve orta yönetim arasında mutabakat
sağlanması lazım. Ancak bu şekilde şirketi içindeki tasarruf projesi
sahiplenebilir.
“EN BÜYÜK TASARRUF TELEKOM GİDERLERİNDE OLDU"
20 KALEMDE TASARRUF
Son 5 yılda içlerinde güvenlik görevlerinin outsource edilmesi, temizlik
hizmetlerinin düzenlenmesi gibi konuların da bulunduğu 20’den fazla ana
başlıkta tasarruf elde ettik. Bunun için yeni düzenlemelerden ve ihale
ile alınan indirimlerden yararlandık. YARIYA DÜŞTÜ
Son 5 yılda en büyük tasarruf sağladığımız kalem telekomünikasyon
giderleri oldu. Telekom altyapımızda ve çağrı merkezimizde yeni bir
sisteme geçtik. Kullanılmayan tüm atıl telefon hatlarını kapattık. Bu
sayede maliyetlerimiz yarı yarıya düştü. SEYAHAT GİDERLERİ
Seyahat giderleri de önemli tasarruf sağladığımız alanlardan biri oldu.
İlk etapta seyahat acentemizi değiştirdik. Acenteye ödenen komisyonlarda
indirim sağladık. Otel anlaşmalarını da direkt olarak kendimiz yapmaya
başladık. Bu sayede çok daha iyi fiyatlara ulaştık. KAĞITSIZ ŞUBE
En büyük tasarruf sağladığımız üçüncü alan ise basılı formlar oldu.
Türkiye’nin en iyi tasarruf bankası olma hedefimiz doğrultusunda
kağıtsız şube projesini hayata geçirdik. Basılı form sayısını azalttık.
Bu sayede baskı, depolama ve gönderme maliyetlerimizi azalttık.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?