Yarının Global CEO’ları

Capital, pozisyonları, yönettikleri ciro gibi kriterleri dikkate alarak gelecek vadeden 25 Türk kadın lideri belirledi.

17.07.2015 20:48:270
Paylaş Tweet Paylaş
Yarının Global CEO’ları
Yurtdışında tırmanışa geçen kadınlar

Son 5 yıldır Türk profesyonellerin global iş dünyasındaki yükselişini yakından izleyen Capital, bu yıl ilk kez global kariyer yolundaki kadınları da izleme kararı aldı. Egon Zehnder International ile birlikte global şirketlerde yükselen, yurtdışı sorumlulukları her geçen gün artan, zirveye doğru koşan kadınları tespit etti. Araştırmanın kapsamına Ümran Beba, Ebru Dorman ve Nihal Temur gibi üst düzey pozisyona yükselen kadınlar dahil edilmedi. Daha çok orta düzey pozisyonlarda olup yükselmeye devam eden ve gelecekte global bir şirkette üst düzey pozisyona çıkabilecek isimleri ortaya çıkarmak amaçlandı. Bu kriterlere uyan yaklaşık 100 isim arasından da zirveye en yakın 25 Türk kadın lider sadece yönettikleri bütçe ya da ciroyla değil, etkinlikleri de baz alarak sıralandı. Global sorumluluk alan Türk kadın yöneticilerin çoğunun, şimdilik şirketlerin orta kademe yönetim pozisyonlarında görevlendirildiğini görüyoruz. Özellikle pazarlama, finans gibi kariyer yolu açık departmanların başında, pek çok bölgede şirketleri başarıdan başarıya taşıyorlar.

ZİRVEDE ORTAK HİKAYE
“Gelecek Vadeden 25 Global Türk Kadını”
listesinin zirvesinde, dünyanın en beğenilen ilaç şirketi seçilen Abbott’un Türkiye ve Yunanistan ülke müdürü Ayşegül Sağlam yer alıyor. Onun öyküsü, aslında bu listede yer alan global kariyer yapan 25 kadının tamamının hikayesinden izler taşıyor. Boğaziçi Üniversitesi İşletme Bölümü mezunu olan Sağlam, ardından çokuluslu şirketlerde en alt pozisyonlardan başlayarak her pozisyonda ciddi başarılar elde etti. Bu başarıların sonucunda 20’li yaşlarda global sorumluluklar almaya başladı. 34 yaşındaki Sağlam, 11 yıldır agresif büyümesiyle dikkat çeken Abbott’ta çalışıyor. Şirkette sırasıyla ürün müdürlüğü, grup ürün müdürlüğü, pazarlama müdürlüğü ve takım müdürlüğü görevlerinde bulundu. 2007’de Abbott’un diyabet ürünleri kategorisinin Avrupa bölgesi ticari direktörü oldu. Bu yılın başında ise Abbott’un Türkiye ve Yunanistan ülke müdürlüğü sorumluluğu ona verildi. Sağlam, global kariyer yolculuğunda kendini ve diğer Türk kadınlarını öne çıkaran özellikleri şöyle ifade ediyor: “Adaptasyon yeteneğimizin, aynı anda birkaç işi yapabilme becerimizin ve hızlı karar alarak uygulamaya koyabilmemizin bizi öne çıkardığını düşünüyorum.” ~

İLAÇTA POZİTİF AYRIMCILIK
Listede ilaç şirketlerinde görev alan 7 isim yer alıyor. Bu durum, sektörün kadınlara oldukça fazla şans tanıdığını ve kadınlara pozitif ayrımcılık yapabildiğini gösteriyor. Üstelik sıralamada ilk 3 içinde yer alan kadınların tamamı, ilaç şirketlerinde global sorumluluk alanlardan oluşuyor. Listenin 2 numaralı ismi Roche’un ilaç geliştirme 6. bölge başkan yardımcısı olan Dr. Aslıgül Kendirci, zirveye doğru yürüyen çok önemli bir isim. Türkiye, Hindistan, Cezayir, Fas, Tunus, Birleşik Arap Emirlikleri, Suudi Arabistan ve Lübnan’da ilaç geliştirme stratejilerinden sorumlu olarak görev yapıyor. Kendirci, “Global yönetici pozisyonlarına atanan kadınların sayısının her geçen gün artmasını gururla izliyorum. Bunun nedeni, kadınların tüm iş alanlarında erkeklerle rekabet eder hale gelmesi. Kendimizi kabul ettirmek için daha fazla çalışıyoruz” diyor. Pfizer Avrupa Gelişen Pazarlar Bölgesi Kıdemli Pazarlama Direktörü Ebru Doğruol ise 500 milyon kişinin yaşadığı, 260 milyon dolar cirolu bölgede şirketin tüm pazarlama çalışmalarından sorumlu. O da zirveye yürüyen çok önemli bir isim.

KADINLAR NASIL ÖNE ÇIKIYOR?
P&G Batı Avrupa çocuk bakım iş biriminde finans direktörü olan Sedef Ataman, Türk yöneticilerin yurtdışında belli bir marka değerine sahip olduğunu söylüyor. “Çalışkan, azimli, sözünü esirgemeyen, pragmatik ve aksiyona yönelik yöneticiler olarak tanınan Türkler, ayrıca ekip yönetiminde ve liderliğinde başarılı bulunuyor” diyor. Ataman, şu anki ekibinde Çin’den İtalya’ya 12 farklı ülkeden insanla çalıştığını söylüyor ve “Farklı kültürleri ve yaklaşımları öğrenmek ve değerlendirmek, sosyal ve kültürel anlamda bunlardan faydalanmak kariyerim için çok değerli” diye konuşuyor. PepsiCo’nun Romanya ve Bulgaristan atıştırmalık ve içecek pazarlama direktörü olan Begüm Ersoy da “Son yıllarda birçok krizde dünyanın değişik yerlerinde çalıştığımız kurumlara değer kattık. Son 15 yılda kendimizi defalarca kanıtladık. Global sorumluluklara herkesten daha hazırız” diyor. Şirketin Doğu Avrupa bölgesi planlama direktörü olan Linden Piroğlu ise “Risk ve fırsatları iyi değerlendirebilmemiz, bizi öne çıkarıyor” diye konuşuyor. ~

GENÇ PROFESYONELLERE ÖNERİLER
Kadınlar, kariyer basamaklarını hızla tırmanırken aslında arkalarından gelen hemcinsleri için de adeta yol açıyor. Atos Origin Orta Avrupa, Doğu Akdeniz ve Afrika Pazarlama Direktörü Gözdem Durat, global kariyer yapmak isteyenlere önce dünya vatandaşı olmalarını öneriyor. Durat, tavsiyelerini şöyle sürdürüyor: “Farklı kültürlerden insanlarla yoğun iletişimden heyecan duymaları çok önemli. Zorluklarla mücadele edecek güce sahip olmaları gerekiyor. Kendilerine verilen görevlerle yetinmeyip her zaman teslim ettikleri işlere kendilerinden bir parça katmaları, onları rakiplerinin önüne geçirmekte yardımcı olacaktır.” Pınar Balcı, PepsiCo Doğu Avrupa Bölgesi CFO’su olarak Türkiye, Yunanistan, İsrail ve tüm Balkan Ülkeleri’nde şirketin finans bölümü liderliğini yapıyor. Son 7 yıldır global sorumluluklar alan Balcı, kadınların yurtdışında yönetim kademelerinde yükselmelerinin önünde engel kalmadığını düşünüyor ve “Artık tüm çokuluslu şirketler yetkinlik, tecrübe ve potansiyele bakıyor. Bir iş için bu üç kriterde en iyi olanı atamak istiyorlar” diyor. HP Ortadoğu, Akdeniz ve Afrika Bölgesi’nden (MEMA) Sorumlu Kurumsal Müşteriler Strateji Direktörü Müge Taşer ise yurtdışı deneyimin önemine dikkat çekiyor: “Örneğin bu konuda edindiğim deneyim, beni farklı ülkelerin yönetildiği bölgesel görevlere hazırladı. Bu nedenle tüm genç profesyoneller mutlaka bu deneyimi yaşamalı.”

AYŞE GÜÇLÜ ONUR / EGON ZEHNDER YÖNETİM DANIŞMANI

“ZAMANINDA GLOBALLEŞİN”
ORTAK ÖZELLİKLERİ
Global kariyer yapan kadınların en temel ortak özelliği, çoğunun yurtdışında eğitim almış olması. Ayrıca açık fikirliler ve rasyonel davranıyorlar. Hepsi son derece hırslı ve başarıya odaklanmış. Çoğu zaman bekar olduklarını görüyoruz. Yoğun çalışma temposu ve 1-2 yılda bir gerçekleşebilen lokasyon değişiklikleri sebebiyle aile kurmakta zorlanabiliyorlar. Dolayısıyla bu da çok başarılı ama aile hayatında mutsuz kadınlar topluluğu yaratabiliyor.
EN UYGUN ZAMAN Kişiye, kuruma ve ekonomik koşullara göre değişebilmekle beraber kadınların global kariyer yapması için 2 temel zaman penceresi var: Birincisi, daha genç oldukları, üniversiteden ya da bir yüksek öğrenim programından mezun oldukları zamanlar. Özellikle öğrenim yurtdışında yapılmışsa yurtdışında iş sahibi olmak daha kolay olabiliyor.
EVLİYSE ZORLAŞIYOR İkinci temel zaman ise orta kariyer dönemi. Burada da özellikle uluslararası şirketlerde çalışan orta düzey yöneticiler, bir üst düzeye geçebilmek için yurtdışına gönderilebiliyor. Aslında uluslararası bir şirkette çalışıyor olmak ön koşul. Çünkü bu fırsatlar, çokuluslu şirketlerde daha sık bir şekilde oluşabiliyor. Kadın evliyse eşinin de ona destek olması, hatta gerektiği zaman onunla birlikte taşınması gerekiyor ki bu da çoğu zaman oldukça zor olabiliyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz