Türkiye,
dünyanın yükselen ülkelerinden biri. Ülkenin dört bir tarafı şantiye.
Her yıl yüzlerce yeni proje uygulamaya geçiyor. İçlerinden bazıları
insanların, şirketlerin, kentlerin ve hatta ülkelerin kaderini
değiştiriyor. Milyar dolarlık bu dev projeler yarattıkları ekosistemle
on binlerce kişiye de istihdam yaratıyor. Su anda “başlamak üzere olan”
ya da “yapımı devam eden” Türkiye’nin geleceğine damga vuracak en büyük
bütçeli 20 projeyi araştırdık... İKİ NÜKLEER SANTRAL 40 MİLYAR DOLAR
Nükleer santraller tüm dünyada tartışılırken, Türkiye enerji bileşenine
nükleer enerjiyi eklenmek için hazırlıklarını sürdürüyor. Bu çerçevede
2030 yılına kadar Türkiye’nin nükleer enerjide 10 bin megavatlık güce
ulaşması öngörülüyor. Her biri 20 milyar dolar maliyetli Mersin-Akkuyu
ve Sinop nükleer santral projeleri de Türkiye’nin en büyük 2 dev projesi
olarak tarihe geçmeye hazırlanıyor. Akkuyu NGS Genel Müdür Yardımcısı
Rauf Kasu-mov, her biri 1.200 megavat gücündeki 4 üniteden oluşacak
Akkuyu Nükleer Santrali’nin birinci güç ünitesinin inşaatının 2014
yılında başlayacağını ve 2020 yılına kadar süreceğini söylüyor. Kasumov,
santralin tamamının 2022’de işletmeye alınabileceğini belirtiyor. Kasu-
mov, projenin yaratacağı ekosisteme ilişkin şunları söylüyor: “Santral;
yol, hastane, okul ve spor tesisleri yapımının yanı sıra, ticaret,
taşımacılık, eğitim ve sağlık sektörüne yönelik 15 bin kişilik istihdam
sağlayacak.” Sinop’ta inşa edilecek nükleer santral projesi için de
geçtiğimiz aylarda Kanadalı Candu şirketi ile Elektrik Üretim A.Ş.
(EÜAŞ) arasında imzalar atıldı. Dünyanın önde gelen nükleer santral
reaktör üreticilerinden Kanadalı Candu’nun başkan yardımcısı Ala
Alizadeh, nükleer santralin 20 milyar dolar değerinde bir yatırım
olacağını söylüyor. Alizadeh, projenin fizibilitesi için ayırdıkları
sürenin yaklaşık 6 ay olduğunu belirterek, “Bu süreç içerisinde projenin
büyüklüğü, çapı ve ayrıntılarını inceleyeceğiz. Projenin kesin maliyeti
ve ekonomik kısmı fizibilite çalışmaları ile netleşecek” diyor. Tabloyu görmek için görsele tıklayın. CUMHURİYET TARİHİNİN EN BÜYÜĞÜ
İstanbul-İzmir Otoyolu olarak da bilinen Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu,
Cumhuriyet tarihinin yap-işlet-devret modeli ile tek seferde
gerçekleştirileceken büyük projesi niteliğini taşıyor. İhaleyi kazanan
konsorsiyumun ortak şirketleri Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay
İnşaat, Otoyol A.Ş.’yi kurdu, Otoyolun yapımının 7 yılda
tamamlanacağını ifade eden Otoyol A.Ş. CEO’su Kemal Yavuz Batum,
projenin süresinin yapım ve işletme olarak 22 yıl 4 ay olarak
belirlendiğini söylüyor. İnşaatın 6 ay önce başladığını dile getiren
Batum, “Etaplar tamamlandıkça otoyol kesimler halinde trafiğe
açılabilecek” diyor. Proje, İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü, 377 km
otoyol, 44 km bağlantı yolu ve finansman maliyetleri ile birlikte
yaklaşık 9,5 milyar dolarlık bütçeye sahip, 3.062 metre uzunlukla
dünyanın 2’nci büyük köprüsü olacak olan İzmit Körfez Geçiş Köprüsü’nün
bedeli ise yaklaşık 1,2 milyar dolar. Batum, projenin mevcut güzergahı
140 km kısaltacağını ve 8-10 saat olan İstanbul-İzmir ulaşımının 3,5-4
saate ineceğini ve yılda 870 milyon TL tasarruf sağlanacağını
belirtiyor. İzmit Körfez Geçişi Köprüsü’nü, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü
ve Haliç Köprüsü’nün yanı sıra dünyanın en uzun asma köprüsünü
tamamlayan Japon IHI ile Japonya’nın önde gelen şirketlerinden ITOCHU
yapacak. Asma köprü dışındaki otoyol ve tünellerden oluşan kesimlerse
büyük ölçüde Otoyol A.Ş.’nin ortakları tarafından inşa edilecek.~
Proje kapsamında toplam 18 bin 212 metre uzunluğunda 30 viyadük,
yaklaşık 5 bin 100 metre uzunluğunda 2 tünel, 209 köprü, 21 gişe alanı, 8
otoyol bakım işletme merkezi, 7 servis alanı ve 7 park alanı yer
alıyor.
EGİTİMDE BİLİŞİM DEVRİMİ
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından başlatılan Fatih Projesi, 40 bin
okuldaki 620 bin dersliği BT ekipmanlarıyla donatmayı hedefliyor.
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın talimatıyla başlatılan “Fatih
Projesi”yle ilk ve ortaöğretim kurumla-rındaki her öğretmen ve öğrenciye
tablet bilgisayar verilecek. Sınıflara LCD panel etkileşimli tahta ve
internet ağ altyapısı sağlanacak. Dersliklere kurulan BT donanımının
etkin kullanımını sağlamak amacıyla öğretmenlere hizmet içi eğitimler
verilecek. 2011’de başlayan projenin 5 yılda bitirilmesi öngörülüyor.
Başbakan Yardımcısı Ali Babacan, yaptığı açıklamalarda projenin 7-8
milyar dolara mal olacağını söyledi. Projeyi TÜBİTAK, Milli Eğitim
Bakanlığı, Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı,
Hazine Müsteşarlığı, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı,
Maliye Bakanlığı ve Ekonomi Bakanlığı birlikte yürütüyor. Projenin ilk
kazananı ise Vestel oldu. Vestel, etkileşimli dijital tahta ihalesinin
85 bin adetlik ilk fazını kazandı. İhaleyi kazanmaktan büyük gurur
duyduklarını belirten Vestel CEO’su Ömer Yüngül, “Türkiye Fatih
projesiyle eğitimde devrim yaratacak bir adım attı. Dünyaya model ve
fikir ihraç edebilecek konuma geldik. Vestel akıllı tahta ile eğitimde
fırsat eşitliğine büyük katkı sağlayacağız” diyor.
İKİ STRATEJİK YATIRIM
Türkiye 2011 yılını doğalgazda önemli hamlelerle kapattı. Şahdeniz 2
kapsamında Azeri gazını Avrupa’ya taşıyacak Trans Anadolu Doğalgaz Boru
Hattı Proje-si’nin (TANAP) ön mutabakatı 2011’de yapılmıştı. Geçtiğimiz
haziranda ise Türkiye ile Azerbaycan arasında nihai anlaşma imzalandı.
Proje 7 milyar dolar yatırımla hayata geçecek. Projenin ilk etabı 2018
yılında tamamlanacak. TANAP için oluşturulan konsorsiyumda SOCAR, BOTAŞ
ve TPAO ilk ortaklar olarak yer alıyor, TANAP projesi kapsamında,
Türkiye'nin BOTAŞ ve TPAO ile beraber hissesi yüzde 20 olacak. Projenin
yüzde 80’lik hissesi SOCAR’a ait. TANAP, gazın Azerbaycan’dan çıkarak,
Gürcistan’dan geçip Türkiye üzerinden satılmasını ve iletilmesini
öngörüyor. Şah Deniz 2 Konsorsiyumu’nun 16 milyar metreküplük gazının, 6
milyar metreküplük kısmı Türkiye’ye satılacak, 10 milyar metreküplük
kısmı da TANAP ile Avrupa’ya Bulgaristan veya Yunanistan sınırında
teslim edilecek. İki ülke açısından çok büyük stratejik öneme sahip olan
TANAP, Türkiye ve Avrupa için uygun fiyat ve tanımlanmış doğalgaz
kapasitesiyle arz güvenliğini destekliyor. Bir diğer dev enerji projesi
Petkim’in Star Rafinerisi ise 5 milyar dolara mal olacak. Star
Rafinerisi, Türkiye’nin tek noktaya yapılacak en büyük özel sektör
yatırımı olacak. Sadece inşa aşamasında 10 bin kişiye istihdam
sağlayacak. SOCAR Türkiye CEO’su Kenan Yavuz, “Yılın üçüncü çeyreğinde
rafinerinin anahtar teslim ihalesini yapacağız. İhale sürecinin
tamamlanmasının ardından tesisin yapımına başlamayı ve 2015 yılı sonunda
devreye almayı planlıyoruz” diyor. Yavuz, Star Rafinerisi projesini
başlangıcından beri üretilecek ürünlerin tamamının bugün için ithal
edilmesi nedeniyle “Türkiye’nin en kapsamlı yerlileştirme projesi”
olarak adlandırdıklarını ifade ediyor.~
Rafineri 10 milyon ton üretim kapasitesine sahip olacak. Bunun 3 milyon
tonunun Petkim, 7 milyon tonunun ise Türkiye'nin ihtiyaçları için
kullanılacağı belirtiliyor. Rafinerinin normalde ithalatla karşılanan
ürünleri yurt içinde üreterek yerlileştirmesiyle Türkiye’nin 2 milyar
dolarlık cari açıktan kurtulacağı ifade ediliyor.
ULAŞIMIN İKİ HAMLE PROJESİ
Türkiye’nin ilk hızlı tren hattı olan Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren
hattının temeli 2003’te atıldı. Toplam uzunluğu 533 km olan
Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren hattının 1’inci etabı Ankara-Eskişehir
arası 2009’da hizmete girdi. Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren hattının
2013 sonunda açılması planlanıyor. Türkiye Cumhuriyeti Devlet
Demiryolları (TCDD) yetkilileri, projenin maliyetinin 4 milyar 325
milyon dolar olarak hesaplıyor. Projeyle birlikte Ankara-İstanbul
hattında demiryollarının yolcu payının yüzde 10’dan yüzde 78’e
yükseleceği tahmin ediliyor. Proje tamamlandığında, Ankara-İstanbul
arasında gidip gelenlerin bütün seyahat planları değişecek, araba ve
uçak kullanımında düşüş olacak. Ankara-İstanbul yolcu sayısı ise 11
milyon 500 bin olacak. Asya ve Avrupa kıtalarını deniz altından
birleştiren dünyanın sayılı projelerinden biri olan “Marmaray” projesi
ile entegre edilerek Avrupa’dan Asya’ya kesintisiz yolcu taşımacılığı
yapılabilecek. 300 km çap içerisindeki şehirler birbirinin banliyösü
olacağı için kentler arasındaki ekonomik, sosyal ve kültürel etkileşim
de artacak.
Projenin ilk etabı olan Ankara-Eskişehir etabı hizmete açılmasıyla
birlikte Türkiye dünyada 8’inci, Avrupa’da 6’ncı yüksek hızlı tren
işleten ülke oldu. Ankara-Eskişehir arasındaki mesafe 1 saat 30 dakikaya
inerken diğer kentlere olan ulaşım zamanı da kısaldı. Projenin
tamamlanmasının ardından Ankara-İstanbul 3 saate düşerken Ankara-İzmir 2
saat kısalacak.
2 KARMA PROJE
Zorlu Center Projesi, Türkiye’nin en yüksek maliyetli karma projesi.
Zorlu Gayrimenkul, projeye Zincirlikuyu’daki eski Karayolları arazisini,
2007’de 800 milyon dolar bedelle satın alarak başladı. Zorlu Center
Mart 2013’te açılacak. Türkiye’nin ilk 5 fonksiyonlu karma kullanım
projesi olan Zorlu Center’da, performans sanatları merkezi, otel, ofis
ve rezidanslar yer alıyor. Proje 2,5 milyar dolar yatırımla hayata
geçiyor. Yapım aşamasında 4 bin kişiye istihdam sağlanıyor. Zorlu
Gayrimenkul Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Even, projeyle İstanbul’a yeni
bir kent meydanı kazandırmayı hedeflediklerini söylüyor. Projede, 72
bin metrekarelik bir yeşil alan bulunuyor. 3 bin 70 kişi kapasiteli
Performans Sanatları Merkezi ise 50 bin metrekare büyüklüğe sahip. Tema
Park İstanbul ise gerek karma kullanım çeşitliliği gerekse büyüklüğü
açısından mega bir proje. Temeli, Eylül-Ekim 2012 tarihlerinde atılacak
olan projenin 2016 sonuna kadar bitirilmesi hedefleniyor. Proje Mesa,
Artaş, Kantur-Akdaş, Öztaş Ortak Girişim Grubu tarafından yürütülüyor.
Halkalı Atakent’te lmilyon 600 bin metrekarelik bir alan üzerine inşa
edilecek. Projede yaklaşık 380 bin metrekarelik alan içinde 4 bin konut
yer alacak. Mesa Yönetim Kurulu Başkanı Erhan Boysanoğlu, projenin 1,3
milyar Euro civarında yatırım bedeline ulaşacağını öngörüyor. Boysanoğlu
şöyle devam ediyor: “Proje 4 bin kişiye istihdam sağlayacak. Başta
eğlence merkezi ve fuar olmak üzere yılda 25-28 milyon ziyaretçi trafiği
yaratacak.” ~
DÜNYANIN EN BÜYÜK ENTEGRE SAĞLIK TESİSİ
BAŞBAKAN’IN PROJESİ
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın Ankara için açıkladığı en büyük
projelerden biri, dev bir sağlık tesisi projesiydi. Bu proje Etlik
Entegre Sağlık Kampüsü olarak Türkerler Holding-Astaldi ortaklığıyla
hayata geçiriliyor. KAMU-ÖZEL SEKTÖR ORTAKLIĞI
Projenin temelini 2012 içinde Başbakan atacak. Tesis, 2014 sonunda
tamamlanacak. Dünyanın en büyük entegre sağlık tesisi olarak tanımlanan
proje için 1,3 milyar dolar yatırım yapılacak. Özel sektör kamu
ortaklığıyla hayata geçirilecek olan tesis, 1 milyon 71 bin metrekare
alan üzerine inşa edilecek. 7 BÜYÜK HASTANE
Ankara’nın 7 büyük özel ve kamu hastanesi bu tesise taşınacak. Tesisin
yatak kapasitesi 3 bin 566 olacak. Proje kapsamında ana hastane,
rehabilitasyon hastanesi, yüksek güvenlikli psikiyatri hastanesi, il
sağlık müdürlüğü binası, otel, AVM ve ticari alanlar bulunacak.
3 ÖNEMLİ PROJE
EN BÜYÜK DOGALGAZ SANTRALI
Akenerji’nin iştiraki Egemer’in Hatay’a kuracağı kombine doğalgaz çevrim
santrali halen Türkiye’de tasarlanan en büyük doğalgaz santrali
konumunda. 2014’te devreye alınacak projenin toplam maliyeti 930 milyon
dolar. 900 MW kurulu güçte olacak santral Türkiye'nin halihazırda kurulu
üretim kapasitesini yüzde 1,7 oranında artıracak. Erzin Kombine Çevrim
Doğal Gaz Santrali, iki adet GE Frame 9FB gaz türbininden ve bir adet
ortak Skoda Power MTD60 buhar türbininden oluşuyor. DÖNÜŞÜMÜN BEDELİ 2,4 MİLYAR DOLAR
Dev enerji projelerinden bir diğeri Tüpraş’ın Fuel Oil Dönüşüm Projesi.
2,4 milyar dolarlık yatırımla hayata geçirilecek olan projenin 2014
yılında devreye alınması planlanıyor. Tüpraş Genel Müdürü Yavuz Erkut,
projeye ilişkin şu detayları veriyor: “En gelişmiş rafinaj teknolojileri
kullanılarak tasarlanan bu büyük ölçekli yatırımla, yüksek kükürtlü
fuel oil işlenerek AB standartlarında yaklaşık 4,2 milyon ton siyah ürün
(fuel oil ve benzeri ürünler), yaklaşık 3,5 milyon ton benzin ve
motorin gibi daha değerli ve çevreci beyaz ürünlere dönüştürülecek.” TUZ GÖLÜ’NDE DOĞALGAZ DEPOLANACAK
Enerji Bakanlığı, Tuz Gölü Doğalgaz Depolama Tesisi’nin inşası için
Çinliler’le anlaştı. 2010’da başlayan ihale süreci tamamlandı ve projeyi
Çinli China Tianchen Engineering Corporation kazandı. Yılda 1 milyar
metreküp doğalgaz depolanmasına olanak sağlayacak proje 2018’de
tamamlanacak. Projenin hayata geçirilmesi Türkiye’nin enerji arz
güvenliği açısından büyük önem taşıyor. Bu sayede gaz sevkiyatında
yaşanacak olası bir sıkıntıya karşı Türkiye’nin elinde daha fazla
doğalgaz stoğu bulunacak. Tesisin devreye alınmasıyla birlikte
Türkiye’nin doğalgaz depolama kapasitesi 2,1 milyar metreküpe ulaşacak.
Bu da toplam tüketimin yüzde 5’nin güvence altına alınması anlamına
geliyor. Projenin 555,9 milyon dolara mal olacağı belirtiliyor.~
ULAŞIMA SINIF ATLATACAKLAR
3. KÖPRUÜ DE İÇİNDE
İstanbul Boğazı’na 3’üncü köprü yapılmasını da içeren Kuzey Marmara
Otoyolu, Türkiye’nin dev projelerinden bir diğeri. YİD modeliyle hayata
geçecek projenin ihalesini IC İçtaş-Astaldi ortaklığı kazandı. Toplam
maliyetinin 2,5 milyar doları bulacağı hesaplanıyor. 2015 sonunda
devreye alınacak projeyle İstanbul’daki transit trafik yükünün
hafifletilmesi amaçlanıyor. Nihai amaç ise diğer ulaşım modları ile
gerekli ve yeterli entegrasyonun sağlanmasıyla İstanbul şehir içi
trafiğinde yaşanan yoğunluğun azaltılması. MARMARAY’LA 4 DAKİKA
2004 yılında temeli atılan Marmaray, Asya ve Avrupa’yı deniz altından
birleştirecek. 4 milyar dolar yatırımla 2013’te tamamlandığında İstanbul
Boğazı geçişi 4 dakikaya düşecek. Marmaray saatte tek yönde 75 bin
yolcu taşıyacak. Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’nden bölge müdürü
Dr. Müh. Haluk İbrahim Özmen, “60 metre derinlikle dünyada bugüne kadar
yapılmış en derin batırma tüp tünel. Proje tamamlandığında Gebze-Halkalı
arası 105 dakikaya, Bostancı-Bakırköy arası 37 dakikaya,
Söğütlüçeşme-Yenikapı arası 12 dakikaya ve Üsküdar-Sirkeci arası 4
dakikaya inecek. Avrupa’dan Asya’ya demiryolu bağlantısını sağlayacak ve
İstanbulluların ulaşım sorununa kalıcı çözüm sağlanacak” diyor. AVRASYA TÜNELİ
Avrasya Tüneli Projesi YİD modeliyle hayata geçirilecek. İstanbul
Boğazı’nın deniz tabanının altında Avrupa ile Asya yakasındaki sahilleri
arasında kalan 5,4 kilometre uzunluğunda karayolu tüneliyle toplam 9,2
kilometre uzunluğundaki mevcut yolların tünele girişlerini sağlamak
üzere genişletilmesinden oluşacak. Tünelin en derin noktasında deniz
derinliği 60 metre, tünel üzerindeki örtü kalınlığı 30 metre, deniz
tabanının altındaki bölüm 3,3 kilometre olacak. 2012’de başlanacak
projenin 4 yıl 7 ayda tamamlanacağını söyleyen Avrasya Tüneli İşletme
İnşaat ve Yatırım A.Ş. (ATAŞ Deputy) CEO’su Levent Çekirge, “1,3 milyar
dolara mal olacak” diyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?