Ceo’nun Gözünde Yükseliyor

Aslında faydası uzun dönemde ölçülüyor. Bilançolara yansıyan değerini somut olarak ortaya koymak ise neredeyse imkansız. Yine de artık herkes biliyor ki inovasyon olmadan bir şirketin gelecekte var...

1.10.2007 03:00:000
Paylaş Tweet Paylaş

Aslında faydası uzun dönemde ölçülüyor. Bilançolara yansıyan değerini somut olarak ortaya koymak ise neredeyse imkansız. Yine de artık herkes biliyor ki inovasyon olmadan bir şirketin gelecekte var olma şansı oldukça düşük. Bu nedenle bu alanda yatırımlar hız kazanmış durumda. İşin sahibi CEO’ların inovasyon çalışmalarına ne kadar ilgi gösterdiği ise merak konusu. Capital, bu ilginin düzeyini “CEO’ların İnovasyon Ajandası 2007” çalışmasıyla ölçerek, bu alanda önemli bir boşluğu doldurdu. Akbank’ın katkılarıyla gerçekleşen, 163 Capital CEO Club üyesinin katıldığı araştırmaya göre, CEO’ların ajandasında inovasyon en önemli ilk 3 stratejik konu arasında yer alıyor. Üstelik CEO’ların yüzde 62’si 2008 yılında inovasyona yapacağı yatırımı artıracağının sinyallerini veriyor.

Dünyada CEO’ların yüzde 72’si inovasyonu ajandalarında yer alan ilk 3 konu arasında değerlendiriyor. CEO’ların yüzde 82’si, önümüzdeki yıllarda inovasyona yapacağı yatırım miktarını artıracağını söylüyor. Yüzde 50’sinden fazlası ise önümüzdeki dönemde rekabette bir adım öne geçmenin inovasyonla mümkün olacağı inancını taşıyor.

hed

Bu istatistiki sonuçlar, dünyanın önde gelen danışmanlık şirketlerinden Boston Consulting Group’un CEO’lar üzerinde yaptığı araştırmadan çıkıyor. Aslında bu ve benzeri global araştırmalar gösteriyor ki inovasyon CEO ajandalarında her geçen gün daha ön plana çıkıyor.

Türkiye’de Capital’in 2’ncisini düzenlediği ve 163 CEO Club üyesinin katıldığı araştırmadan da benzer sonuçlar çıkıyor. 2007 sonuçlarına göre, CEO’ların yüzde 57,4’ü, inovasyonu şirketin stratejik öncelikleri arasındaki ilk 3 konudan biri olarak görüyor. İlk sırada görenlerin oranı yüzde 36,2. En önemlisi Türk şirketlerinde inovasyon çalışmalarını yüzde 56,4 oranında CEO’lar yönlendiriyor. Çalışmaya katılan CEO’ların yüzde 61,9’u ise 2008’de inovasyon yatırımlarını artıracaklarını söylüyor.

Şirket Dna’sına İşlemeli
2007 sonuçlarını geçtiğimiz yılla kıyasladığımızda ise ilginç sonuçlar ortaya çıkıyor. Şirketlerin gündeminde inovasyon hala ilk sırada yer almıyor. 2006’da inovasyonu ajandasındaki ilk 3 konudan biri olarak gören CEO’ların oranı yüzde 70,4 iken, bu yıl yüzde 57,4’e gerilemiş durumda. İnovasyon yatırımlarını artıracaklarını söyleyenlerin oranı ise yüzde 74,1’den, yüzde 61,9’a düşmesi dikkat çekici.

Management Centre Genel Müdürü Tanyer Sönmezer, bunun nedeninin kurum kültürü olduğunu söylüyor. “İnovasyon, katılımcı, hiyerarşiden bağımsız, istenilenin söylenebildiği, paylaşımcı, sınırların olmadığı ortamlarda yaşayabilir” diyen Sönmezer, geleneksel Türk şirketlerinde bu yapının tam olarak oturmadığına dikkat çekiyor. Yine de inovasyonun diğer yönetim trendleri gibi gelip geçici bir şey olmadığının altını çiziyor. Ona göre, CEO’dan bağımsız olarak inovasyonun kurum kültürüne entegre edilmesi şart. Çünkü günümüzde CEO değişim süresi 4 yıldan az bir süreye inmiş durumda. Bu da, inovasyonun kurum kültürünün DNA kodlarına geçmesini zorunlu kılıyor. Sönmezer, aksi halde her şeyi CEO’dan beklemenin yanlış olacağını söylüyor.

hed

İnovasyon Yönetimi İçin Şablon
Peki ajandasında ilk sırada inovasyon olmayanlar hangi alanlarla ilgileniyor? Araştırmaya göre, CEO’ların yüzde 16,3’ü müşteri memnuniyetine büyük önem veriyor. Bu oran 2006’da yüzde 6,8’di. Büyüme ve kârlılık gibi konular ise ilk sıralarında yer alan diğer başlıklar.
CEO’ların yüzde 69’u, inovasyon çalışmalarının finansal geri dönüşünden memnun. Ancak, başarıya ulaşmanın önünde engeller olduğunu düşünenler de var. CEO’ların yüzde 15,7’si yeniliklerin pazarlanamaması veya anlatılamamasının en büyük sorun olduğuna inanıyor. Geçtiğimiz yıl da CEO’lar en fazla bu konudan şikayetçiydi.

DeLeeuw International Genel Müdürü Levent Erkan, inovasyonun şirket geneline yayılmasında CEO’lara önemli görevler düştüğünü belirtiyor. Ona göre geri kalan takım, hazırlanan gündem ve stratejiler doğrultusunda sürece dahil edilmeli. Şirketin sürdürülebilir kârlılığının ve gelişiminin en önemli araçlarından biri olan inovasyon, sistematik ve tekrarlanabilir hale de getirilebiliyor. Hatta Erkan, yöneticilerin inovasyon sürecini yönetebilmek için bir şablona ihtiyaçları olduğunu düşünüyor. Dünyada birçok şirketin inovasyon departmanı kurduğunu söylüyor ve “Bu bölümlerin başına bu konuda uzmanlığı ve yeteneği olan yöneticileri getiriliyor” diye konuşuyor. 

Gündemde Neler Var?
CEO’ların yüzde 33,5’i inovasyonu, mevcut ürünleri geliştirmek ve değiştirmek için, yüzde 24,5’i ise mevcut müşteriler için yeni ürün ve hizmet geliştirmek için inovasyonu kullanıyor.

hed

Maliyet azaltmak için inovasyonu kullananların oranı ise yüzde 22.
Eti’nin CEO’su Hazım Ellialtı da inovasyonu yeni ürün geliştirmek için kullananlardan. “Yenilikçilik Eti’nin genlerinde var” diyen Ellialtı, stratejilerini şöyle özetliyor:

“İnovasyon süreçlerimizde yeni ürün geliştirmek inovasyon çerçevesinin en fazla yarısını kaplıyor. Diğer yarısında ise süreç ve ilişki geliştirme var.”

Benetton Genel Müdürü Zeynep Selgur ise, yeni mağazalar açmaya ve cirolarını çift haneli büyütmeye odaklandıklarını söylüyor ve ekliyor, “İnovasyon bu başarıyı sağlamamızda bize destek olacak araçlardan biri.”

hed

Koç Bilgi Grubu Genel Müdürü Mehmet Nalbantoğlu, inovasyonu müşterilerinin işini kolaylaştırmak ve verimli kılmak için kullandıklarını söylüyor. Nalbantoğlu, şirketlerin inovasyon ajandalarında dış kaynak hizmetlerinin önemli bir konu olacağına dikkat çekiyor.

Yenilikçilikle Organik Büyüme
CEO’ların yüzde 60’ı yenilikçilik yoluyla organik büyümenin başarılı olmak için olmazsa olmaz şartlar arasında yer aldığını düşünüyor. Böyle düşünenlerin oranı geçtiğimiz yıl yüzde 57,4’tü. CEO’ların yüzde 42,5’i ise fikirleri paraya çevirmek konusunda, şirketlerinin rakiplerinden daha iyi olduğuna inanıyor. Yüzde 30,8’i ise sektörde kazanmak için büyük yenilikler yapmanın gerekliliğinden bahsediyor.

Mey İçki’nin CEO’su Galip Yorgancıoğlu da böyle düşünenlerden. Yorgancıoğlu, bir yandan mevcut ürünleri iyileştirmeye çalışırken, diğer yandan inovasyon konusunda neler yapabileceklerini araştırdıklarını söylüyor. Bu bağlamda ilk olarak Tekirdağ Rakısı’nı meşe fıçılarında sarıya kaçan bir renk alıncaya kadar beklettiklerini ve bu sayede şu anda çok talep gören Tekirdağ Altın Serisi’ni üretmeye başladıklarını belirtiyor.

hed

Yorgancıoğlu,  diğer inovatif çalışmaları ise şöyle özetliyor:
“İnovasyonda bugün geldiğimiz son nokta şaraplık üzümlerden, monosepaj olarak ürettiğimiz Mest Rakı’nın tüketicilerimize sunulması oldu. Mest Rakı, gerek şişesi ile gerek şaraplık üzümlerinden gelen farklı aroması ile rakıda gelinebilecek son nokta olarak adlandırılabilir.”

İnovasyona Yatırım Şart
CEO’ların yüzde 89,6’sı ise gelecekte var olmak için inovasyona yatırım yapmanın şart olduğunu düşünüyor. Goldaş CEO’su Sedat Yalınkaya da bu yöneticilerden biri. Hatta Yalınkaya’ya göre, Goldaş’ı başarıya götüren etkenlerin başında inovasyon geliyor. Farklı mağaza konsepti, 2003’te yaratılan Silver D’sign ve ChipGold gibi markalar şirketi, rakiplerinden farklılaştırdı. Yalınkaya, “Klasik kuyumculardan farklı olarak, ürünlerimizi terazinin olmadığı, kapının herkese açık olduğu mağazalarda, tüm bilgilerin üzerinde yer aldığı kalite sertifikası ile sunuyoruz. Farklı hedef kitlelerine yönelik farklı markalar yaratıyoruz. Kişiye özel çözümler sunuyoruz. Tüm bu farklılıkları ise inovatif çalışmalarımızla hayata geçiriyoruz” diye konuşuyor.

hed

Hey Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Aynur Bektaş da inovasyonun şirketlerin gelecekleri için büyük önem taşıdığını düşünüyor. İnovasyonun kendi ajandasında ilk sırada yer aldığını belirten Bektaş, şöyle devam ediyor:

 “Tasarım ekibimiz sürekli kumaş araştırmaları yapıyor. Fuarları izliyor, trendleri takip ediyor, sürekli yeni koleksiyonlar hazırlıyoruz. Örme giyim üretiminde Türkiye’nin en inovatif şirketi olduğumuzu söyleyebilirim. Bu çalışmaları fiilen takip ediyorum.”

Süreyya Ciliv/Turkcell Ceo’su

“İnovasyonla Sektöre Yön Veriyoruz”

İnovasyonun Takipçisiyim
Turkcell inovasyona yatkın, yaratıcı bir kadroya sahip. Bu nedenle Turkcell’i inovasyon odaklı bir şirket olarak tanımlayabiliriz. Şirketteki inovasyon çalışmalarını yakından takip ediyorum. Bu alanda çok hevesli ve tecrübeli bir ekosistemden faydalanıyoruz. Ben yaratıcı fikirlerin şirket ekosistemindeki herkesten gelebileceğini düşünüyorum. Her yaratıcı düşünce ve çalışmanın önünü açmayı kendime misyon edindim.

Teknoloji Şirketi Olacağız
Dünya GSM sektörünün önemli bir oyuncusu olarak sektöre yön vermemizin temelinde, inovasyon anlayışımız yatıyor. Özellikle mobil iletişimde bir devrimin yaşandığı bu dönemde inovatif faaliyetleri çok önemli. Turkcell, iletişim ve teknoloji şirketi olma hedefine doğru hızla ilerliyor. Bu nedenle inovasyona büyük önem veriyorum ve stratejik öncelikler listemde ilk sıralarda tutuyorum.

hed

İlk Yenilikler Bizden
Mobil iletişim alanındaki yenilikleri dünyayla eş zamanlı olarak Türkiye'ye getiriyoruz. 200’den fazla iş ortağımız ve geliştirdiğimiz işbirlikleriyle, en yenilikçi gelişmelere imza atıyoruz. 2007’de kurduğumuz Turkcell Teknoloji, yerli bilgi ve teknolojilerin global değere dönüştürülmesini amaçlıyor. Aynı zamanda, tersine beyin göçü yaratmayı ve ekosistemimizdeki şirketlerle büyüyerek öncü ve örnek olmayı hedefliyoruz.

Yılmaz Argüden/Ar-Ge Danışmanlık Yönetim Kurulu Başkanı
 
“İnovasyon Sadece Yeni Ürün Sunumuyla İlgili Değil”

hed

Model Değiştir İnovatif Ol
 Değer yaratmanın temeli yenilikçilikten geçiyor. Genel kanının aksine, şirketlerin yenilikçi olabileceği alanlar, sadece yaratıcı yeni ürün sunumlarıyla sınırlı değil. İş modellerinde yapılabilecek inovatif çalışmalar fayda sağlayabilir.

Farklı Olan Kazanıyor
Wal-Mart’ın veya Toyota’nın “tam zamanında tedarik” modeli, bu şirketlerin başarılarını sürekli kılmasına yardımcı oldu. En önemlisi bu şirketler rakiplerinden sıyrıldı. SAP ise bilgi sistemleri konusunda geliştirdiği yeniliklerle, sadece yeni bir pazar yaratmakla kalmadı, aynı zamanda destek süreçlerinde de verimliliği artırdı.

hed

Ürün Ve Hizmette Yenilikçi Şirketler
Ürün veya hizmet ile ilgili inovasyonu pek çok farklı şekilde hayata geçirmek mümkün. Ürünün performansında yapılan gelişmeler şirketlere önemli avantajlar sağlayabiliyor. Toyota’nın farklı enerji kaynaklarıyla çalışabilen otomobilleri, petrol fiyatları nedeniyle gözde bir hal almış durumda. iPod ise müzik tüketimini kişiselleştirmesi ve müziğe her yerde ulaşma imkanı sunmasıyla fark yaratıyor.

Dağıtım Kanalında İnovasyon
İnovasyonun başarıyla uygulanabileceği bir başka önemli alan ise dağıtım kanalları. Örneğin, Dell’in internet üzerinden bilgisayar satması veya Amazon’un kitap ve CD pazarlaması rakipleriyle arasında önemli bir fark açılmasına neden oldu. Türkiye’de ise yemeksepeti.com, birçok restoranın evlere servis sağlamasına aracılık ederek, yeni bir kanal yaratılmasına güzel bir örnek oluşturdu.

hed

Çağlayan Arkan/Mıcrosoft Ceo’su

 “Biz İnovasyonu Mümkün Kılan Bir Şirketiz”

Hayalleri Gerçekleştiriyoruz
Microsoft, ürünleri ve gerçekleştirdiği çözümleriyle bireylerin yaşam tarzlarına ve kuruluşların iş yapış şekillerine doğrudan etkide bulunan bir şirket. Söz konusu ürün ve çözümlerle önceden gerçekleştirilmesi mümkün olamayan işler hayata geçiriyoruz. Mevcut işlerin ise daha verimli bir şekilde yapılmasını sağlıyoruz. Bu nedenle, insanlığın hayallerinin gerçekleşmesini sağlayan bir şirketiz.

Geleceği Tahmin Ediyoruz
Ayrıca, Ar-Ge çalışmalarıyla kullanıcılarının mevcut ürünlerinden beklentilerini, geçmiş veriye dayalı olarak sürekli analiz ediyoruz. İleriye yönelik olarak ise ne tür gereksinimler oluşabileceğini, yenilikçi düşünceyle tahmin ediyoruz. Hem mevcut ürün ailesinin tasarımlarının güncellenmesinde hem yeni ürün tasarımında yenilikçi, istekleri göz önünde tutan, ürünlerin entegre düşünüldüğü bir süreç takip ediyoruz.

hed

Gündemde Neler Var?
İnovasyon gündemiz içinde yeni ürün ve servis geliştirmek, bunlar etrafında inovatif çözümler üretilmesini teşvik etmek, yerel inovasyona katkı ve destek sağlamak, Ar-Ge’ye dayalı çözüm üretmeyi özendirmek var. Ülkemizde yenilikçi düşünce ve girişimciliğin gelişmesine yönelik yönlendirici ve destekleyen programlar uyguluyoruz.

Canan Ediboğlu/Shell Türkiye Genel Müdürü

 “Rakiplerimize Yeniliklerle Fark Atıyoruz”

İnovasyon İlk Sırada
İnovasyon Shell’in öncelikleri arasında en üst sıralarda yer alıyor. Bunun iki nedeni var: Birincisi, Shell’in rakiplerine fark yaratmada en önemli özelliği, yakıt ve madeni yağ teknolojilerinde geliştirdiği yeniliklerdir. İkinci neden ise, dünya çapında sürdürülebilir gelişmeye katkıda bulunmak için, giderek ciddileşen enerji sorununa, başta alternatif yakıtlar olmak üzere sürekli olarak yeni çözümler sunuyoruz. Bunun için de çok geniş kapsamlı yenilikçi çalışmalar yürütüyoruz. 

hed

Çalişmalar 7 Laboratuarda
İnovasyon merkezimiz, Shell Global Solutions’dır. Amacımız petrol, gaz, atıklar, kimyasal maddeler, motor sporları ve sanayi sektörlerinde faaliyet gösteren müşterilerimize en iyi hizmeti sunmaktır. Ayrıca müşterilerimize yenilikçi, ancak kullanımı kolay çözümler sunmak istiyoruz. Avrupa, Asya ve ABD’de yer alan 7 laboratuarda yürütülen çalışmaların sonuçları petrol üretim sahalarında, rafinerilerde, yarış pistlerinde, otomotiv fabrikalarında ve akaryakıt istasyonlarında kullanılıyor. 

hed

Sürdürülebilir Çözümler
Sürdürülebilir, düşük maliyetli, verimliliği yüksek enerji çözümleri sunmak toplumsal sorumluluklarımız arasında yer alıyor. Bu doğrultuda gazdan sıvıya dönüşüm gibi yüzde 100 Shell ürünü olan teknolojiler, petrollü kum ve kayalardan petrol elde etmek gibi geleneksel olmayan yenilikçi fosil yakıt geliştirme çalışmaları, sera gazı üretimini azaltacak karbon hapsetme ve depolama teknolojileri yaratma ve uygulamaya koymak gibi çalışmalar da ancak inovasyonla mümkün.

Şeyma Öncel Bayıksel
[email protected]

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz