Büyümenin
yönü gelişmekte olan ekonomilere kaymış durumda... Bugün hızlı
büyümesiyle dikkat çeken Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin’in yerini
gelecekte Afrika ülkelerinin alacağı konuşuluyor. İşte bu nedenle bu
bölgelerde yöneticilik yapan Türk liderlerin bu pazarlara yönelik
öngörüsü oldukça önemli. Piyasaları dışarıdan değil, içeriden koklayan
bu isimler, gelişmekte olan ülkelerdeki $ fırsatları yakından takip
ediyor. En önemlisi sektör bağımsız pek çok şirket için önemli bölgesel
tüyolara sahip olmalarıyla dikkat çekiyorlar. Dev şirketlerde gelişmekte
olan ülkeleri yöneten pek çok Türk yönetici var. Onların bu
bölgelerdeki fırsatlara bakış açısı bu nedenle daha değerli. Yerinde
tespit yapıp, değişimleri net şekilde koklayabiliyorlar. Bu yönleriyle
de gelişmekte olan pazarlarla ilgili kritik tüyolara sahipler. Örneğin
DuPont Teijin Films Avrupa, Ortadoğu ve Afrika Başkanı Hayati Yarkadaş,
dünyada gıda ve sağlık sektöründe bir boşluk olduğuna dikkat
çekiyor:“Bugün her 7 kişiden biri yatağa aç giriyor. Bu rakam yönettiğim
Afrika, Ortadoğu ve Asya’da daha da fazla. Öte yandan dünya nüfusunun
yüzde 17’si obez. Hem gıda hem sağlık sektöründe daha kreatif çözümlere
ihtiyaç var. Türk şirketleri dünyaya bir de bu gözle bakmalı” diye
konuşuyor. Büyümenin yönünün gelişmekte olan ekonomilere kaydığı bilinen
bir gerçek. Yatırım iştahının önümüzdeki dönemde yine Türk
yöneticilerin ön planda olduğu Afrika pazarına yöneleceği de
konuşuluyor. Capital olarak bu nedenle bu bölgelerde liderlik yapan
yöneticilere bölgesel ve global fırsatları sorduk. Fırsatları dışarıdan
değil, içeriden gören yöneticilerden aldığımız yanıtlar, yatırımcılar
için önemli mesajlarla dolu...
İLAÇTA RUSYA'YA DİKKAT
Novartis Türkiye’nin efsane genel müdürlerinden Altan Demirdere, bugün
Sandoz Rusya’ya liderlik yapıyor. Rusya gibi dünyanın en zor, bir o
kadar da fırsat dolu pazarını yöneten Demirdere, Rusya’da ilaç pazarının
büyüme potansiyelinin çok yüksek olduğunu söylüyor. 140 milyon kişinin
yaşadığı Rusya’da ilaç pazarının büyüklüğünün sadece 15 milyar dolar
olduğuna dikkat çekiyor ve “Eğer bu pazarın Avrupa ortalamasına
erişeceğini öngörürsek en az 4 misli daha büyümesi gerekir” diye
konuşuyor. Altan Demirdere, Rusya’nın Türk ilaç sektörü girişimcileri
için inanılmaz yatırım potansiyeline sahip olduğunu da sözlerine
ekliyor. Ancak Demirdere’nin dikkat çektiği bir konu var ki o da Rusya
pazarının ne kadar zor olduğu... Demirdere, bu zorlukları ve dikkat
edilmesi gereken noktaları şöyle özetliyor: “Rusya kolay bir pazar
değil. Coğrafi olarak çok geniş bir ülke. Dolayısıyla Rusya’ya yatırım
yapacakların önce pazarı iyi öğrenmeleri gerekiyor. Ayrıca gerekli
yatırımı mutlaka yapmalı ve sabretmeliler. Bugün 3 koyayım, yarın 5
alayım stratejisi maalesef yeni bir ilacın Rus pazarında kalıcı olarak
yerleşmesi için uygun değil.”~
TÜKETİME AÇ BÖLGELER
Esin Arun, Rusya, Ukrayna, Belarus, Orta Asya, Türkiye, Ortadoğu, Afrika
ve Hindistan gibi milyarlarca tüketicinin yaşadığı bölgesinde
Beiersdorf’un pazarlamadan sorumlu başkan yardımcısı olarak görev
yapıyor. Arun, sorumluluğundaki tüm bölgelerde şirketin pazarlama
stratejisinin oluşturulmasından, yeni ürün ve kategori lansmanlarından
ve iletişim planlarından sorumlu. Görevini bir ülkeden diğerine yoğun
seyahatle sürdüren Arun, gelişmekte olan ülkeleri yönettiği için kendini
çok şanslı hissediyor. Bu ülkelerin potansiyelini ise şöyle anlatıyor:
“Tüketiciler profil olarak gelir düzeylerine uygun ürün arayışında
olmakla beraber gelişmiş ülkelerin ürünlerini de çok yakından takip
ediyor. Kendilerine fiyat/kalite oranında en iyi cevabı veren ürünlere
yöneliyorlar. Bu bakış açısı, doğal olarak Türk tüketici profiline çok
yakın. Bu da Türk şirketlerinin Türkiye’de edinmiş oldukları
tecrübelerden dolayı gelişmekte olan ülkelerde daha başarılı olmalarına
neden oluyor.” Arun, Türk çalışan ve şirketlerin hızlı karar verip sonuç
odaklı davranmalarını rakipleri karşısında üstün bir diğer yan olarak
değerlendiriyor. Yönettiği tüm böl- gelerde g��da sektöründe çok büyük
fırsatların olduğunu da belirten Arun, şöyle devam ediyor: “Gıdanın her
alanında gelişmekte olan ülkelerde büyüme potansiyeli çok yüksek. Yüksek
genç nüfus oranı da düşünüldüğünde gençlere yönelik yatırımlar da büyük
potansiyel teşkil ediyor.”
ASYA VE PASİFİK'TE MARKA FIRSATI
Sıddık Tetik, P&G’nin Asya’daki en gözde yöneticilerinden biriyken
Bacardi Grubu’na transfer oldu ve grubun Asya Pasifik ülkeleri
başkanlığına getirildi. Bu bölgeyi Hong Kong’dan yöneten Tetik, 19
ülkeden sorumlu. Bu ülkeler arasında Çin, Hindistan, Japonya,
Avustralya, Yeni Zelanda, Güney Kore, Filipinler, Vietnam, Endonezya,
Tayland, Tayvan, Hong Kong, Kamboçya ve diğer Güney Doğu Asya ülkeleri
var. Tetik, Çin ve Hindistan başta olmak üzere özellikle Güney Doğu Asya
ülkelerinin yeni açılımlar peşinde olduğunu söylüyor. Bu ülkelerin
yatırım yapacak şirketlere kolaylıklar sağlayarak rekabette önde olmayı
amaçladıklarını belirtiyor. Türk marka ve üretim tecrübesine sahip
şirketlerin bu ülkelerde yatırım yapmalarının hem daha kolay hem daha
düşük maliyetlerle gerçekleşebileceğini söylüyor. Tetik şöyle devam
ediyor: “Asya’dan iç pazara ve çevre ülkelere dağıtım gerçekleşebileceği
gibi Avrupa ve Amerika’ya da buradan daha düşük maliyetlerle Türk
markalarını pazarlayabilirler. Ama öncelikli olarak bu bölgede marka
gelişimi ve üretimi orta ve uzun vadede getirisi olacak bir yatırım
olur.” Tetik, bölgede kısa vadede artan nüfusla birlikte gıda ürünlerine
ihtiyacın her geçen gün daha da arttığını söylerken yatırım fırsatları
konusunda şöyle devam ediyor: “Kuru gıda ve tahıl ürünlerine ihtiyaç
artıyor. Bazı ülkelere altyapı konusunda yatırım yaparak destek
sunulabilir. Örneğin enerji ihtiyacı her geçen gün daha da artıyor.
Özellikle elektrik üretimi en acil ihtiyaç ve bu alanda yatırımcı açlığı
var. İnşaat alanında da ortak yatırım fırsatları mevcut.”
YENİ ÜYELER GÖZDE
Burak Özer, Xerox İsrail, Orta ve Doğu Avrupa Bölgesi CFO’su olarak
geniş bir coğrafyada görev yapıyor. Bu coğrafyada Türk şirketleri için
en çok fırsat yaratacak yerlerin Avrupa Birliği’ne yeni katılan ülkeler
olduğunu söylüyor. AB’nin bu ülkelerin altyapı yatırımlarına büyük önem
verdiğini söyleyen Özer, “Bu amaçla bu ülkelere büyük miktarda fon
tahsis ediyor.~
Tahsisi edilen fonlar da ağırlıklı olarak inşaat, şehir altyapısı ve
turizm geliştirme projelerinde kullanılıyor. Bu anlamda özellikle Türk
inşaat şirketleri için Doğu Avrupa’da güzel fırsatlar olduğunu
düşünüyorum” diye konuşuyor. Bu pazarlarda yeteri kadar yaygınlık
göstermemiş
olan Türk inşaat ve turizm şirketlerinin, yatırım yaptıkları takdirde
çok başarılı sonuçlar alabileceklerini düşünen Özer, şöyle devam ediyor:
“Yönettiğim bölgelerde insan kaynağı Türkiye’ye göre hala ucuz ve insan
kalitesi yüksek. Bu avantaja çevrilebilir. Çağrı merkezi, insan
kaynakları ve finans hizmetleri gibi insan kaynağının yoğun kullanıldığı
sektörlerde dünya geneline hizmet veren merkezler kurulabilir. Yine
inşaat şirketleri için de büyük fırsatlar mevcut. İnşaat şirketleri
yatırım için bu bölgeleri mutlaka dikkate almalı. Turizm, otelcilik ve
hizmet sektörlerinden girişimciler de bu bölgelere yatırım yaparak
kazanç sağlayabilir.”
ORTA ASYA'DA FIRSAT ÇOK
Schneider Electric Orta Asya Ülkeleri Başkanı Mehmet Ali Keçiciler,
Azerbaycan, Gürcistan, Tacikistan ve Türkmenistan’ı yönetiyor.
Keçiciler, bu ülkelerin petrol, doğalgaz ve su enerji kaynaklarıyla
madenler açısından zengin rezervlere sahip olduğunu söylüyor. Bu
kaynaklardan elde ettikleri gelirle diğer ihtiyaçlarını gideren bu
ülkelerde Keçici-ler’in gördüğü en önemli yatırım fırsatları arasında
altyapı iyileştirme ve artan ihtiyaçlara cevap verebilecek ölçekte yeni
yatırımlar var. Keçiciler havaalanları, kara ve demir yolları, su ve
enerji iletim-dağıtım sistemleri inşası için Türk şirketlerinin
dikkatini çekiyor. Diğer sektörlerdeki fırsatları ise şöyle açıklıyor:
“Petrole dayalı endüstriyel yatırımlar ve enerji üretim tesisleri
yapılabilir. Gıda sektörünün çeşitli segmentlerinde yatırıma ihtiyaç
var. Özellikle yiyecek-içecek, hayvancılık, tarımsal üretim ve işleme
tesisleri, depolama ve seracılık yatırımları yapılabilir. Elektromekanik
sanayinde iş fırsatları çok. Hastane, AVM, ofis ve yaşam alanı
konusunda pek çok girişim hayata geçebilir. Bankacılık ve sigorta
sektöründe de Türk girişimciler aktif olabilir.”
Keçiciler, bu sektörlerde kalıcı yatırım yapacak şirketler için Orta
Asya ülkelerinde serbest bölge yatırımları ve teşviklerin de olduğunu
belirtiyor. Ayrıca eğitim ve hizmet sektörlerinde gelişmiş ve
uluslararası deneyime sahip insan kaynaklarına ve iş gücüne ihtiyaç
olduğunu da sözlerine ekliyor.
DÜNYANIN İLGİ ODAĞI
Sealed Air Türkiye, Kafkasya ve Asya Cumhuriyetleri Genel Müdürü Cem
Yengül de Orta Asya’daki fırsatlara dikkat çekiyor. Bölgenin jeopolitik
konumu, yeni ve geniş pazar hacmi ve sahip olduğu çok zengin hammadde
kaynaklarıyla tüm dünyanın ilgisini çektiğini söylüyor.~
Türk girişimcilerin Orta Asya’da bu pazara girmek isteyen diğer ülkelere
oranla daha şanslı olduğunu söyleyen Yengül şöyle devam ediyor: “Orta
Asya ülkeleriyle yüzyıllar öncesine dayanan çok yakın ilişkiler
nedeniyle hem Türk şirketleri hem Türkiye’den yönetilen uluslararası
şirketler için pazarda önemli fırsatlar söz konusu. Türkiye’nin bölge
ülkeleriyle ticaret hacmi 6,5 milyar doları aştı. Böyle yüksek ticaret
hacmi yaratılan Orta Asya ülkelerinde faaliyet göstermenin çok önemli
olduğunu düşünüyorum.” Yengül’e göre Orta Asya hala potansiyeli
keşfedilmemiş bir pazar. Özellikle Türkmenistan, Kazakistan, Özbekistan,
Azerbaycan, Gürcistan ve Ermenistan’da önemli yatırım fırsatları
mevcut. Yengül, bu fırsatları şöyle özetliyor: “Başta toplu konut, yaşam
kompleksi ve ticaret merkezine yönelik her türlü müteahhitlik ve inşaat
çalışmaları olmak üzere, turizm, gıda, sağlık ve hastane, hazır giyim,
tekstil, demir-çelik eşya, Orta Asya pazarının öne çıkan yatırım
alanları. Özellikle turizm sektörüne dikkat çekmek isterim. Son yıllarda
Orta Asya’da turizm en hızlı büyüyen sektörlerden biri. Bölgedeki doğal
ve kültürel kaynakların bolluğu tüketici tercihlerinin değişimine yol
açarak Asya’da yeni turizm pazarlarının gelişip büyümesine neden oldu.”
ERDEM KOÇAK / HENKEL ORTADOĞU VE AFRİKA BÖLGESİ CFO
'KALİTELİ HER SEYE İHTİYAÇ VAR
HERKESİN GÖZÜ BURADA
15 ülkede şirketlerimiz var. Bunlar Güney Afrika'dan İsrail'e, Suudi
Arabistan'dan Mısır'a, İran'dan Cezayir'e kadar uzanıyor, Ortadoğu ve
Afrika hem geçmişte yüksek ekonomik büyüme oranları gerçekleştiren hem
gelecekte büyümenin geleceği bölge olarak işaretlenen iki bölge, Zira
herkesin gözü burada ve gelecekte bu bölgelerde rekabet bugünden çok
daha zor olacak. KALİTELİ MAL VE HİZMET AÇIĞI
Türkiye'nin şu anda bölgede var olan olumlu izlenimini ve örnek konumunu
avantaja çevirmek her zamankinden daha kolay. Ancak bu imajı
destekleyecek, yüksek katma değerli ve kaliteli ürün ve hizmetlerle
bölgede olmak önemli. Geleneksel olarak inşaat sektörü ve hiç kuşkusuz
gıda alanında bölge, önemli fırsatlar sunuyor, Kaliteden feragat
etmenizi gerektirecek ucuz Çin malları zaten tüm bölgede ihtiyacı
gidermiş durumda. Makul ve satın alınabilir bir fiyat aralığında
sunulacak kalite kuskusuz önem taşıyor. TÜRK DİZİ VE FİLMLERİ
Türk dizi ve film sektörünün bu bölgelerde yapacağı çok iş var, Türk
dizileri hemen hemen tüm coğrafyada büyük bir beğeni ve tutkuyla
izleniyor, Benim bir “Her an en az 4” kuralım var, Akşamları
televizyonda zap yaptığımda, tüm kanalları tararken en az 4 Türk
dizisine mutlaka rastlıyorum.~
HAYATİ YARKADAŞ / DUPONT TEIJIN FILMS AVRUPA, ORTADOĞU VE AFRİKA BAŞKANI
TÜRK GİRİŞİMCİLERE YENİ FIRSATLAR
FIRSAT ÇOK
Yönettiğim ülke sayısı 50'nin üzerinde. Bunun yanı sıra ben ve takımım
Çin, Japonya, Kore ve Hindistan'da da çok iş yapıyoruz. Buralarda Türk
şirketlerinin çok güçlü olduğu sektörler var. inşaat, perakende ve
otomotiv parçaları bu sektörler arasında yer alıyor. Buralardaki Türk
şirketleri gerçekten iyi iş çıkarıyor. Gelişmekte olan ülkelerde gıda ve
gıda güvenliğiyle, sağlık, enerji, yenilenebilir enerji ve iletişim
sektörlerinde Türk girişimciler için harika fırsatlar olduğunu
görüyorum.
ANLAŞMA ŞART
Türk şirketlerinin Kore, Tayland ve Çin'de teknoloji alanında daha fazla
yatırım yapması şart. Perakende ve inşaattaki uzmanlıklarını
teknolojiyle pekiştirirlerse bu ülkelerde Türkler için fırsat çok.
Anahtar kelime "anlaşma". Türk şirketlerinin birleşmelere ve anlaşmalara
İhtiyacı var, Çin, dünyanın solar panellerinin yüzde 70'ini yapıyor ve
bu teknoloji Çin'e kaymış durumda. Aynı trendi rüzgar türbinleri, satın
alınabilir sağlık teknolojileri ve yazılımda Hindistan'da görüyoruz. RAKAMLAR VE GELECEK
2030 yılında 65 yaş üzeri nüfusun sayısı lmilyara çıkacak. Bu nedenle
sağlık, ulaşım ve gıda sektörlerinde daha çok çözüme ihtiyaç duyulacak. 5
yıl sonra, Afrika, Asya şampiyonları gibi hızla büyüyecek. Son 10 yılda
gıda, mineral ve metalde fiyatlar üçe katlandı. Enerji ise çift haneli
büyüyor. HANGİ SEKTÖRLER?
Dünyanın daha çok ve daha iyi kalitede gıdaya ve sağlığa ihtiyacı var.
Gelişmiş teknolojiye ihtiyaç büyük. Global mücadelelerden biri de enerji
ihtiyacı. Daha doğrusu temiz enerji ihtiyacına hızla cevap verilmesi
gerekiyor. Bugün artık sosyal ağlarla iletişim kuruyoruz. iletişim
sektöründe de Türk şirketleri yatırım yapabilir. Ancak bu yatırımlar
uzun vadeli olmalı.
ÖZLEM FİDANCI / PHILIPS ORTADOĞU, TÜRKİYE VE AFRİKA TÜKETİCİ ÜRÜNLERİ GENEL MÜDÜRÜ
ORTADOĞU VE AFRİKA'NIN TÜKETİM HIZI YÜKSEK
SON HIZLA GELİŞİYOR
Tüm Ortadoğu ve Afrika ülkeleri benim sorumluluğumda. Bunlar arasında
İran, Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Irak, Katar ve Mısır
öne çıkıyor, Bu ülkelerin çoğunda, altyapı çalışmaları, enerji, sağlık
ve eğitim hizmetleri hızla büyüyor. Özellikle Birleşik Arap Emirlikleri,
hızla gelişerek uluslararası ekonomi için fırsatlar sunmaya devam
ediyor.~ DUBAI’DAKİ POTANSİYEL
Dubai, global bir alışveriş ve eğlence merkezi olma yolunda
yatırımlarını artırıyor. Dubai'deki dünyanın en büyük alışveriş
merkezleri, iş ve eğlence için gelenlere sunduğu imkanları giderek
artırıyor. Ayrıca bölge, lojistik bir liman konumunda. Kişi başına düşen
en yüksek altyapı yatırımı da bu ülkede. DEV BİR PAZAR
Suudi Arabistan'ın nüfusu her yıl yüzde 3 oranında artıyor. Genç
nüfusuyla ciddi bir pazar ve burada ev ve altyapı yatırımları, sağlık,
eğitim çok hızlı büyüyor. Yüzde 80 şehirleşme oranı, yaşam tarzı
değişiklikleri ve yeni ihtiyaçlar Suudi Arabistan'ın hızlı bir tüketim
pazarı olmasına yol açıyor. Bu da gıdadan giyime ve lüks tüketime kadar
her türlü tüketim alanında yatırımcılara önemli fırsatlar sunuyor. KATAR HIZLANDI
Dikkatimi çeken bir diğer ülke Katar, Katar, 2023 dünya futbol
şampiyonasına ev sahipliği yapma yolunda her alanda ciddi yatırımlar
yapıyor. Saha yatırımları, destek hizmetleri, hastane ve eğitim,
lojistik ve yeni alışveriş merkezleri inanılmaz bir biçimde ilerliyor. IRAK YENİDEN YAPILANIYOR
Yeniden yapılanan ve tüm alanlarda büyük fırsatlar sunan Irak gibi bir
pazar var. Türk inşaat şirketleri ve inşaat malzeme üreticileri
yatırımlarını artırabilir. Özellikle tüketim mallarında Türk şirketleri
daha aktif olabilir, Türkiye'nin bölgede artan öneminin Türk markalarına
talebi hızlandıracağını düşünüyorum. Özellikle bölge halkı Türkiye'ye
iş veya gezme amaçlı ziyaretlerde bulunuyor. KUZEY AFRİKA’DA AYRICALIKLIYIZ
Özellikle Kuzey Afrika ülkelerinde Türkiye'de üretilmiş olmak bir
ayrıcalık olarak görülebiliyor. Sağlık konusunda çok büyük yatırımlar
var. Türk tıp sektörünün ve uzman kadrosunun bu bölgede fark
yaratabileceğini düşünüyorum. Taze ve kaliteli gıda konusunda
Türkiye'de üretilen markalar daha aktif ve yaygın olabilir. Tekstil ve
hazır giyim konusunda Türkiye pastadan çok büyük pay alabilir.
EYLEN SÜER / AMF REECE AFRİKA, AVRUPA, ORTADOĞU, GÜNEY ASYA, AMERİKA VE OKYANUSYA SATIŞ, OPERASYONLAR VE TEKNİK İSLER DİREKTÖRÜ
KRİZİN ORTAYA ÇIKARDIĞI FIRSATLAR"
KRİZİ FIRSATA ÇEVİRMEK
Çince'de kriz iki hece yazılır, bir anlamı tehlike diğer anlamı
fırsattır. Krizleri fırsata çevirmek bir girişimcinin en önemli
özelliğidir. Avrupa'da krize rağmen 10 yıldır çalışan ve dünyanın 150
ülkesine satış yapan bir kişi olarak bazı iş fırsatlarını paylaşmak
istiyorum.~ ŞEKERLEME, ÇİKOLATA VE BİSKÜVİ
Son ekonomik verilere göre Türkiye'nin şekerleme ve çikolata ihracatı
2,5 milyar dolar civarında, Ancak hala doğu, batı fark etmeksizin
Avrupa'daki süpermarketlerde Türk ürünlerini bulmak mümkün olmuyor.
Özellikle Çek Cumhuriyeti'nde şekerleme ve bisküvi tüketimi çok fazla ve
Türkler için burada fırsat var. SATILIK TEKSTİL FABRİKALARI
Özellikle Romanya'nın tekstil balonunun sönmesiyle eski doğu bloku
ülkelerindeki hatırı sayılır sayıda ve kapasitede tekstil fabrikası
satılığa çıktı. Bu satılık fabrikalar, Türk üreticiler için çok önemli
bir fırsat olabilir, ZEYTİNYAĞI PAZARI CAZİP
Avrupa'da zeytinyağı tüketimi son yıllarda sağlıklı yaşam haberleriyle
artıyor. Ancak pazara ispanya, İtalya ve Yunanistan menşeili ürünler
hâkim. Türk zeytinyağı üreticileri için cazip fırsatlar var.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?