Henüz
işin başında değiller ama çoğu bu amaç için çalışmaya başlamış
durumda... Türkiye'nin önde gelen aile şirketlerinde bir sonraki dönem
yönetime geçmeye aday veliahtlardan söz ediyoruz. Peki aile
şirketlerinin gelecekteki patronları nasıl bir profil çiziyor? Yaşları,
eğitim düzeyleri, iş deneyimleri ne durumda? Şirkette nereden göreve
başlıyor, ne kadar sürede hangi pozisyona gelmeyi hedefliyorlar? En
önemlisi yönetime geçtikten sonra planlarında neler var? Capital, tüm bu
soruları aile şirketlerinde görev yapan veliahtlara sordu. Gelen
yanıtlar, aile şirketlerinin gelecek görünümüyle ilgili önemli ipuçları
veriyor. 25-30 YAŞINDALAR. İŞLETME eğitimi üzerine genelde Amerika'da
master yapmayı tercih ediyorlar. Yarısının yurtdışında iş deneyimi var.
Ağırlıklı yönetim kurulu üyesi olarak aile şirketinde görev alıyorlar.
İçlerinde ilk tecrübesini birim müdürü ya da uzman olarak elde edenlerin
sayısı oldukça fazla. Çoğu, ikinci kuşak olmakla birlikte üçüncü
kuşakların sayısı da hızla artıyor. Bu veriler, Capital'in hazırladığı,
aile şirketlerinde bir sonraki kuşağın, kısacası veliahtların profilini
ortaya koyan araştırmadan çıkmış durumda. Araştırmaya Türkiye'nin önde
gelen aile şirketlerinde göreve başlayan ve yönetime aday 45 kişi
katıldı. Bu kişiler, şirket içindeki önceliklerini, geleceğe dair
planlarını ve nasıl yetiştiklerini Capital'le paylaştı. Onların
yanıtları, gelecekte iş dünyasının nasıl bir profil tarafından
yönetileceğine dair önemli ipuçları içeriyor... Araştırma, iş dünyasında
aile şirketlerinde büyük resmi görmek açısından da bir ilk niteliği
taşıyor. Aile şirketlerinde yeni kuşağın göreve gelme hızı giderek
artıyor. Enka, Anadolu Grubu, Eczacıbaşı, Zorlu, Borusan ve Boydak
Holding'in de aralarında bulunduğu birçok dev toplulukta üçüncü kuşak
aile üyeleri yönetimde söz sahibi olmaya başladı bile... Bazı gruplarda
ise adaylar, hazırlık sürecinde... Henüz eğitim ve stajları devam eden
bu adayların, gelecek birkaç yılda aile şirketlerinde üst düzey
yöneticiliğe adım atması bekleniyor.
DAVID M. KAUPPI / MID MARKET CAPITAL BAŞKANI YENİ JENERASYONU NE BEKLİYOR? BAŞARI ORANI
Araştırmalar aile şirketlerinin yalnızca 3'te l'inin başarılı şekilde
ikinci jenerasyona devredildiğini ve bu 3'te l 'in de sadece yüzde
13'ünün görevi 3'üncü jenerasyona başarılı şekilde teslim ettiğini
ortaya koyuyor. ETKİN PLANLAMA
Birçok aile şirketi danışmanı bunun nedenini aile şirketlerinin transfer
esnasında etkin plan yapamamasına bağlıyor. Ben de bu gerçeğe
katılıyorum. Ancak başka nedenler de var. FARKLI YAŞAM TARZI
Bunlardan birincisi, yeni neslin bir önceki nesle göre farklı bir yaşam
tarzına sahip olması. Kurucunun işini kurarken yaşadığı heyecanı, isteği
ve hırsı yeni gelen jenarasyonda yok.~ KURUCUNUN TUTKUSU
Yeni jenarasyon iyi okullara gidiyor, kaliteli bir yaşam sürüyor ve
genellikle kurucunun sahip olduğu tutkuya sahip olmuyor. Şu bir gerçek
ki yeni jenerasyonu çok daha karmaşık bir ekonomi ve dünya bekliyor. RİSK ALMALILAR
İkinci jenerasyona önerim, kendi kariyerlerini yaratmaları, gayretli
olmaları ve uygun olduğunda risk almaları. Kendi aile şirketleri dışında
deneyim kazanarak özgüvenlerini güçlendirsinler. MOTİVE ETSİNLER
Öğrenmeyi durdurmasınlar. Öğrenmeyi durdururlarsa rekabet avantajlarını
kaybederler. Kendilerini motive etsinler. Değerleriyle yaşasınlar.
ÖNCELİKLERİ NELER?
Geleceğin patronları, şirketlerinin geleceğiyle ilgili olarak farklı
önceliklere sahip. Ancak çoğu, ilk üç önceliğini kârlı büyümek, yeni
işlere girmek ve maliyet düşürücü aksiyonlara odaklanmak olarak
sıralıyor. Yine yüzde 48,1 gibi önemli bir oranının kendi şirketini
kurma hayali kurması dikkat çekici. Yeni kuşağın önceliklerini
belirleyen etkenlerin başında eğitimleri geliyor. Fortune Kariyer Eğitim
ve Danışmanlık Hizmetleri Yönetici Ortağı Ayşen Arıduru, eğitimleri ne
olursa olsun tüm veliahtların mutlaka işletme yüksek lisansı yapması
gerektiğini savunuyor. Capital'in gerçekleştirdiği araştırmaya göre de
veliahtların yüzde 34,6'sı işletme eğitimi alıyor. Yüzde 15,4'ü endüstri
mühendisliği bölümünü tercih ediyor. Yüksek lisans yapanların oranı ise
yüzde 36. Bu yüzde 36'lık oranın yüzde 44,4'ü Amerika'da master
derecesğ almış. Eczacıbaşı Holding'in dördüncü kuşak temsilcisi olan
Emre Eczacıbaşı da bu isimlerden biri. 2002 yılında Harvard
Üniversitesi'ne kabul edilen genç veliaht, Harvard'da ekonomi okuyarak
iş hayatına hazırlandı. Üniversiteyi bitirdikten sonra şimdi Amarika'da
çalışıyor. Bülent Eczacıbaşı, oğlunun holdingdeki geleceğiyle ilgili
olarak "Çocuklarımızın kuruluşlarımızda görev almasını, her ana baba
gibi biz de arzu ediyoruz. Ancak bunun bir hanedanda olduğu gibi veliaht
tayiniyle otomatik bir biçimde olmasını uygun bulmuyoruz. Sorumluluk
almak isterlerse bunu hak ettiklerini de kanıtlamaları gerekir" diye
konuşuyor. Aksoy Grubu'nda üçüncü kuşak olan Erdal Aksoy da ABD'de
öğrenim görmeyi tercih edenlerden.. Amerika'da Johns Hopkins
Üniversitesi'nde elektrik ve bilgisayar mühendisliği eğitimi alarak
kariyerine hazırlandı. Yurtdışı eğitim deneyimi olan daha pek çok
veliaht mevcut. Permak Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Emir Uyar,
Amerika'da University of Southern California'da işletme eğitimi aldı.
Ayaydın&Miroglio Grup Tedarik Zinciri Yöneticisi Özgür Önen,
üniversite sonrası University of Westminster'da moda yönetimi master'ı
yaptı. İnci Holding Aile Meclisi Başkanı Ece Paker de İtalya'da Milano
Scuola Politecnica di Design'da iç mimarlık masterı yaptı.~
NELERİ DEĞİŞTİRECEKLER?
Veliahtların yönetime geldikten sonra hedefleri de çeşitlilik
gösteriyor. Capital'in anketine katılanların yüzde 33'ü yönetime
geldikten sonra teknoloji yatırımlarına ağırlık vereceğini söylüyor.
Yüzde 27'si kurumsallaşma çalışmalarına, yüzde 20'si marka
bilinirliğine, yüzde 13'ü ise yeni pazarlara açılmaya odaklanacağını
belirtiyor. Park Bravo'nun veliahtlarından ve yönetim kurulu üyesi Zeynep
Özçoban'ın gündeminde de bu başlıklar var. Tepe yönetime geldiğinde
gerçekleştirmek istediği diğer projeleri ise şöyle sıralıyor: "Aile
sıcaklığını koruyarak kurumsal yapıyı devam ettirmek istiyorum.
Markalarımızın her birinin sağlam temelli ve kârlı operasyonlar olması
için çalışacağım." Mensa'nın ikinci kuşak temsilcisi Faik Ulutaş,
"Kesinlikle kurumsallaşmaya ve daha fazla şeffaflığa odaklanmak
istiyorum. Yeni alanlara yatırım ve mevcut işin veriminin artırılmasıyla
Mensa'nın piyasa değerini 1 milyar TL seviyesine taşımak hedefindeyiz"
diyor. İpekyol-Machka-Twist Kreatif Direktörü, Twist Baş Tasarımcısı
Hilal Tunç'un şirkette daha üst pozisyona geldikten sonraki hedefi,
tasarım anlamında markalarını daha da geliştirmek. Ayaydın&Miroglio
Grup Tedarik Zinciri Yöneticisi Özgür Öner, "Aslında yeni dünya
düzeninde öne geçebilmenin olmazsa olmazı da inovasyon. Yenilik ve
farklılık her zaman daha cezbedici ve dikkat çekicidir" diyor.
ŞİRKET DENEYİMİ ŞART!
Uzmanlar, yeni kuşağın eğitimleri devam ederken farklı şirketlerde
deneyim kazanmasının da önemli olduğu görüşünde. Özellikle farklı şirket
kültürlerini tanımanın vizyonlarını genişleteceğini ifade ediyorlar.
Capital'in araştırmasında yurtdışında iş deneyimi olanların yüzde 50
gibi önemli bir oran çıkması bu anlamda şaşırtıcı değil. Aile şirketi
dışında Türkiye'de farklı bir şirkette çalışanların oranı da
azımsanmayacak kadar iyi. Veliahtların
yüzde 40,7'si kendi şirketi dışında deneyim kazanmış durumda. Uzmanlara
göre, bu konuda en iyi örneklerden biri, Anadolu Holding Yönetim Kurulu
Başkanı Tuncay Özilhan'ın oğlu İzzet Özilhan... Genç veliaht,
Moskova'da Coca-Cola'nın şişeleyicisi Yunanlı dev şirket Hellenic
Bottler Company'de çalışıyordu. Bugün Efes Pilsen Pazar Geliştirme
Yöneticisi, Oğlunun özellikle Coca-Cola'da deneyim kazanmasını isteyen
Tuncay Özilhan, yönetim uzmanlarına göre en doğru seçimi yapmış durumda.
Anadolu Holding'de üçüncü kuşağa yönelik önemli bir politika var. Çok
iyi eğitim almayan hiçbir aile ferdi gruba giremiyor. İyi eğitim alan
aile ferdi de sıfırdan işe başlatılıyor. PwC İK Hizmetleri Bölüm
Yöneticisi Murat Demiroğlu, yeni kuşakların iki şekilde yönetime
hazırlandığını söylüyor ve şöyle açıklıyor: "Birincisi avantajı,
kurucularla birlikte iş yaparak yetişmeleri. Bu yöntem sağlamlık ve
gerçekçi bakış açısı kazandırıyor. Zorluğu ise dış dünyayı tam bilmeden
aile işine katılmanın getirebileceği bilgi ve deneyim eksikliği.
İkincisinin de mezuniyet sonrası farklı kurumlarda deneyim kazandıktan
sonra aile işine girmeleri. İkincisinde dış dünyayı tanımanın getirdiği
farklı bir bakış açısı var."~
ZİRVEYE NE KALDI?
Bir aile üyesinin yönetici pozisyonuna gelmesi ne kadar zaman alıyor?
Araştırmaya göre veliahtlar, aile şirketlerinde yüzde 30,8 ile yönetim
kurulu üyesi olarak çalışmaya başlıyor. Birim müdürü olarak
başlayanların oranı ise yüzde 15,4. Bu kişiler şirketin başına
geçebilmek için kendilerine en fazla 10-15 yıl arasında zaman tanıyor.
Birçok şirket ve
grupta gelecek 5-10 yıl içinde veliahtların göreve gelmesi bekleniyor.
Bu şirketlerden biri de Vakko... Vitali Hakko'nun ablası Bella
Elhadef'in torunu Rıfat Elhadef, geleceğin liderleri arasında görülüyor.
Londra'da moda tasarımı eğitimini tamamladıktan sonra Vakko bünyesinde
marka çeşitlendirmesini sağlayarak ilk başarısına imza atan isim, "W"
adıyla erkek giyim markası yaratmasıyla da dikkat çekti. Vakko'nun
yurtdışına açılmasında öncü rol oynadı. Bugün Vakko İhracat Geliştirme
Direktörü olarak markanın rotasını çizen Elhadef, Vakko'nun geleceğine
damgasını vuracak kişilerden olarak görülüyor. İpekyol'un
veliahtlarından, üçüncü kuşak temsilci Hilal Tunç da zirveye emin
adımlarla ilerleyen isimlerden. İpekyol-Machka-Twist Kreatif Direktörü,
Twist Baş Tasarımcısı Tunç, 2005 yılında aile şirketine katıldı. Şu anda
olduğu yerden oldukça memnun. Kariyer hedefinin en büyük adımını
attığını söylüyor. "Hedefim en iyiyi başarmak ve o başarının da her
zaman birkaç adım üzerine çıkmak" diyor. Zirve hedefinde olmayanlar da
var. İnci Holding Aile Meclisi Başkanı Ece Paker bu isimlerden biri.
Paker, "Doğrusu zirvede olmak gibi bir hedefim yok. Şirketler içinde en
yararlı olacağım pozisyon hangisi ise ancak orada görev almak isterim"
diye konuşuyor.
YETKİNLİK GEREKİYOR
Uzmanlar yeni kuşağın yönetime gelmeden önce her türlü konuda tam bir
yeterlilik kazanması gerektiğinin altını çiziyor. Fortune Kariyer Eğitim
ve Danışmanlık Hizmetleri Yönetici Ortağı Ayşen Arıduru, işletme
kaynaklarının kullanım şeklinden, tedarikçilerle iletişime kadar
veliahtların her konuda yeterliliklerini ortaya koymaları gerektiğini
savunuyor. Uzmanlar bunun için veliahtların kendi şirketlerinin farklı
bölümlerinde deneyim kazanmalarının önemine vurgu yapıyor. Enka'nın şu
anki yönetim kurulu başkanı ve ikinci kuşak temsilcisi Sinan Tara da
Stanford Üniversitesi'nde master yaptıktan sonra 2 yıl Suudi
Arabistan'da kendi şantiyelerinde deneyim kazandı ve zirveye çıktı. 26
yaşındayken babasının "O patron, ben onun yanında çalışıyorum" dediği
başarılı isim, Enka'nın başına bu tecrübesinin ardından geçti. Holdingde
şu anda 3'üncü kuşak yönetici olarak görev alan Mehmet Tara da 25
yaşında Enka'da genel müdür yardımcısı oldu. Şirketin Moskova'daki
işleri onun sorumluluğunda. Şarık Tara, burada deneyim elde ettikten
sonra Mehmet Tara'nın grubu geleceğe taşıyacak isim olduğunu söylüyor.
MURAT YEŞİLDERE/EGON ZEHNDER YÖNETİCİ ORTAĞI
"YENİ NESİL COK ŞAPKALILIKTA ZORLANIYOR" İŞTAH TEST EDİLMELİ Öncelikle ikinci ve üçüncü kuşağın aile işi ile ilgili iştahı, düşüncesi ve inancı test edilmeli. Hala birçok ailede, yeni nesil aile işinin başına geçecekleri varsayılarak yetiştirilmesine rağmen söz konusu kişiler koltuğa oturunca hayatta yapmak istediklerinin
bu olmadığına kanaat getiriyor. Bu durumda hem bireyin hayatı kararıyor
hem şirketlerde yönetim devrinde kesintiler oluşuyor.~ 2-3 YILLIK DENEYİM
Eğer ikinci ve üçüncü nesil aile işine devam etmeyi istiyorsa, aile
işinin sektörünün yanı sıra yönetim alanında da eğitim almalarında fayda
var. Bu bağlamda alınacak eğitim esnasında aile işinde yapılacak
pratiklerin, öğretilerin hayata geçirilmesi anlamında
önemli olacağına inanıyorum. Yeni neslin kendilerini
kanıtlayabilecekleri 2-3 yıldan az olmayan bir zaman farklı iş
ortamlarında çalışması faydalı olur.
BAŞARISIZLIĞIN TEMELİ
Genç neslin en çok zorlandığı nokta çok şapkalılık konusunu ele alma
şekilleri. Genç nesil sıklıkla yeterli yönetim tecrübesi ve denenmiş yetkinlik
seti olmadan yönetim kurulunda veya üst düzey yönetici seviyesinde
görev alıyor. Sonuçta da yetersiz kalıyor. Onlara bu gücü veren kurucu
nesil veya sahip oldukları hisse veya soyadı nedeniyle de yeterli geri
bildirimi almıyorlar ya da alamıyorlar. Bu bağlamda akademik ve pratik
eğitim eksikliği ile kurumsal yönetim altyapısının olmaması
başarısızlığın temel taşları olarak gösterilebilir.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?