Yönettikleri
şirketler için daha çok değer yaratmak isteyen CEO’ların öncelikle
kendi iş yaşamlarını verimli kılması gerekiyor. Bu nedenle her CEO’nun
kendine has bir “verimlilik formülü” var. Kimi çalıştığı asistan
sayısını artırıyor, kimi meditasyon yapıyor kimi de günlük listelerle
hareket ederek işteki verimliliği en üst seviyeye çıkarmaya çalışıyor.
Dengeli yaşamın verimliliği artırdığına inanan da var, Stephen Covey’in
etkili insan olmak için önerdiği 7 prensibi uygulayan da... İşte 10
farklı CEO’nun 10 farklı kişisel verimlilik sırrı.
1- ZAMANI ETKİN KULLANIYOR
DHL Express Türkiye ve Fransa CEO’su Michel Akavi, iş hayatını “Bir iş
ona verilen süre kadar uzar” sözleriyle tanımlanan Murphy kuralına göre
planlıyor. Bu kuralı hayatına nasıl uyguladığını da şöyle anlatıyor:
“DHL Express’in hem Türkiye hem Fransa operasyonlarını yönettiğim için
çok sık seyahat ediyorum. İş seyahatine çıkarken bavulumu evden çıkmama
az bir süre kala, 10 dakika içerisinde hazırlarım. Bu iş için ayıracağım
maksimum süre budur ve aşmam. İş hayatım için de bu prensibi
benimsiyorum. Sunumlarımı olabildiğince az sayıda slayt ile sınırlı
tutuyor, toplantılarımı da mümkün olduğunca kısa tutmaya özen
gösteriyorum. Mail ve mesajtrafiğini ise cep telefonumdan kısa
yanıtlarla yönetiyorum; böylelikle bilgisayar başında saatler
harcamıyorum. Bu anlamda günümü daha verimli geçirmemi sağlayacak
teknolojik gelişmelerden olabildiğince faydalanmaya özen gösteriyorum.
Her akşam, ertesi gün için yapılacaklar listemi hazırlıyorum. Bu listeyi
uzun tutmam, en fazla üç konu ile sınırlandırırım. Tüm iş süreçlerimi
olabildiğince ekonomik kullanmaya çalışıyorum ancak diğer yandan da
yönetim ekibimle olabildiğince sık aralıklarla biraraya geliyorum.
Düzenli olarak onların fikirlerini almak ve kendi görüşlerimi onlarla
paylaşmak benim için önemli. Bence doğru çalışan seçimi, bir iş yerinde
verimli olabilmenin en önemli noktalarından birini oluşturuyor. Kaliteli
ve başarılı insanları seçip onların motivasyonunu yüksek tutarak, iş
yerinde verimliliğin daha da artırabileceğine inanıyorum.”
2- UZUN DÖNEMLİ PLANLAMA YAPIYORUM”
GALYA FRAYMAN MOLİNAS / COCA-COLA TÜRKİYE, KAFKASYA VE ORTA ASYA BÖLÜM BAŞKANI
EN ÖNEMLİ KAYNAĞIMIZ Zaman hayatta belki de en önemli kaynağımız. Bu
değerli kaynağı iyi kullanabilmek için kişisel farkındalığın çok önemli
olduğunu düşünüyorum. Kişisel verimliliğinin daha yüksek veya düşük
olduğu dönemler, saatler var. Bunu bilmek büyük fayda sağlıyor.~ KIYMETLİ SABAH SAATLERİ
Günün belirli saatlerinde farklı aktiviteleri daha iyi yapabildiğimi
biliyor ve buna göre hareket ediyorum. Bir örnek vermek gerekirse;
sabahları daha verimli çalıştığıma inanıyorum. Bu sebeple kıymetli sabah
saatlerini israf etmemek benim için önemli. ÇOK ERKEN KALKARIM
Çok erken kalkar, sabah saatlerini düşünmek ve zor konuları çözmek için
değerlendiririm. Uzun dönemli planlama yaparım. Cuma günleri veya hafta
sonunda iş ve kişisel hedeflerim ışığında bir sonraki haftanın, ayın
veya çeyreğin işlerini planlarım. Verimlilikte teknoloji de çok önemli
bir unsur. Teknolojiyi ihtiyaçlarınıza göre iyi kullanabilmek büyük
avantaj getiriyor.
3- DAHA ÇOK SAHA VE KISA TOPLANTI
Birçok üst düzey profesyonel gibi yoğun bir iş temposuna sahip olan Efes
Türkiye Genel Müdürü T. Altuğ Aksoy, zamanını verimli kullanmak için
kendine özel yöntemler uyguluyor. Bu yöntemleri şöyle paylaşıyor: “Yoğun
bir program öncesi enerji toplamak için güne yürüyüşle başlarım.
Sabahları gazeteleri gözden geçirerek Türkiye ve dünya gündemini takip
ederim. Günümüz temposunda zamanımızı verimli kullanmak önemli, bu
sebeple trafiğin nispeten daha açık olduğu erken saatlerde yola çıkarım
ve ofise erken ulaşırım. Bu bana gün içindeki programımı gözden geçirmek
için zaman kazandırıyor. Toplantılarımı özellikle sabah saatlerinde
yapmaya dikkat ederim. Sabah saatlerinde yapılan toplantıların daha
dinamik ve verimli olduğunu düşünüyorum. Toplantıların süresi de çok
önemli, iç toplantılarımı maksimum 45 dakika ile sınırlarım. Kısa ve
gündemi önceden belirlenmiş toplantıların iş süreçlerini hızlandırdığını
görüyorum. İşimde verimliliği artıran bir diğer unsurun da iş
arkadaşlarımla birlikte sahada bulunmak olduğunu düşünüyorum. İş
ortaklarımızın ve tüketicilerimizin nabzını ancak onlara yakın
olduğumuzda tutabiliriz. 43 yıldır bu felsefe ile yolumuza devam
ediyoruz ve çalışmalarımızı ortaklık kültürü ile yapmayı seviyoruz. İş
dışındaki zamanımı da kaliteli geçirmeye gayret gösteriyorum. Hafta
sonları olabildiğince ailemle vakit geçiriyorum. Dinlenmiş olarak yeni
bir haftaya başlamak önemli, verimliliğimi olumlu yönde etkiliyor.”
5- TEKNOLOJİYİ ETKİN KULLANIYOR
GÜLDEM BERKMAN / NOVARTİS TÜRKİYE ÜLKE BAŞKANI
AKILLICA KULLANIM Bireysel ve şirket başarısına ulaşmak için sahip
olduğumuz tüm kaynakları en verimli şekilde kullanmamız gerektiğine
inanıyorum. Zamanımız ve enerjimiz en önemli kaynaklarımız. Dolayısıyla
her ikisini de akıllıca kullanmamız gerekiyor. VİDEO KONFERANS
Teknolojinin de günümüzde verimliliğin artmasına katkıda bulunduğunu
düşünüyorum. Örneğin, eskiden pek çok toplantı için yurtdışına uzun
süren seyahatler yaparak katılırken, artık global merkezimizle pek çok
toplantımızı gelişen teknoloji sayesinde video/tele konferans sistemi
ile uzaktan yapıyoruz.~ ESNEK ÇALIŞMA
Teknolojinin de katkısıyla çarşamba günleri Novartis Türkiye merkez
ofiste esnek çalışma uygulaması yapıyoruz. Mümkün olduğunca ekibimizin
evlerinden ya da istedikleri herhangi bir mekandan çalışmayı
seçebildikleri bugünün, sanılanın aksine bize verimliklik artışı
getirdiği kesin. Trafik ve toplantılarla sıfır zaman kaybederken ,
konsantrasyon, yaratıcılık ve stratejik düşünmeye ekstra vakit
yaratıyoruz.
5- HAFTALIK VE GUNLUK PLAN
Index Grup CEO’su Erol Bilecik, çalışma hayatımda verimliliğini artırmak
için uzun yıllardır aynı yöntemi kullanıyor. Mutlaka her cumartesi veya
pazar kendisi için o haftanın önemli konularını sıralayıp, kendine
düzenli bir günlük iş planı hazırlıyor. Bu planını da şu sözlerle
anlatıyor: “Ofis dışında bir görüşmem yoksa, 07:45’te ofisimde olup saat
08:00’e kadar günlük ‘yapılacaklar listesi’ oluştururum. Listeyi önüme
koyduktan sonra hangi yönetici arkadaşlarımla görüşme yapacağımı da
tespit etmiş olurum. Haftalık iş planımı o haftanın takviminde
işaretleyip netleştirdikten sonra her gün spora ayıracağım zamanı da
kesinleştirmiş olurum. İş listemi tamamladığımda, her sabah 08:00-08:30
arası e-postalarıma göz atar, bir gün öncesinde eksik kalan veya
tamamlayamadığım yazışmaları bitirmiş olurum. Aynı zamanda o günün
gerekli olan konuşmalarını da aradan çıkarma konusunda şansımı zorlarım.
Böylece o günün telefon trafiğini de bir nebze azaltmaya çalışırım.
Günün verimli geçmesi, insanın işini önüne alıp yönetmesidir.
Verimsizlik durumunda ise işiniz sizi yönetir. Bu durumda başarı
şansınız da düşer. Ayrıca verimlilik, şirketlerdeki dinamizmi ve
enerjiyi yukarıya çektiği gibi, ekiplerinizi de daha fazla motive edecek
fırsatları yakalamanıza olanak tanır.”
6- COVEY'İN 7 İLKESİNİ UYGULUYOR
Siemens Türkiye CEO’su Hüseyin Gelis, 1989 yılında Stephen Covey
tarafından kaleme alınan “Etkili İnsanların 7 Alışkanlığı” kitabının
hala geçerliliğini koruduğunu düşünüyor. “Ben de hayatımı bu ilkeleri
dikkate alarak planlıyorum” diyen Gelis bunu nasıl yaptığını da şöyle
paylaşıyor: “ ‘Proaktif olmak’ temel prensiplerimden biri. Üzerinde
çalıştığım konuları bir sonraki güne bırakmam. Bir konuyu zamanında
anlayıp, değerlendirir, sonuçlandırır başka bir konuya sonrasında
odaklanırım. Bunun yanı sıra bir karar alacaksam bu kararın sonucunun ne
olacağını da mutlaka düşünür, farklı bakış açılarıyla değerlendirerek
aksiyon alırım. Ayrıca konuları önem derecesine göre ayırırım. Gün
içerisinde yapacaklarım, bir hafta sonra ilgileneceğim konular, 3 hafta
sonra değerlendireceğim konular planlıdır. İş ve özel hayat dengesinin
de sağlanması gerektiğini düşünüyorum. Örneğin, hafta sonları ailemize,
sevdiklerimize ve yapmaktan zevk aldığımız aktivite-lere odaklanmamız iş
hayatımıza da olumlu yansır. Ben de mutlaka kendime ve aileme zaman
ayırmaya dikkat ediyorum. Bir yöneticinin çalışma şekli ile
çalışanlarına örnek olduğu inancındayım. Ben de proaktif ve çözüm odaklı
yaklaşımım ile çalışma arkadaşlarıma rol model olmaya gayret
ediyorum.”~
7- YETKİ VEREREK ZAMAN KAYBINI ÖNLÜYOR
DR. MEHMET AKTAŞ / YAŞAR HOLDİNG CEO’SU
4 KONU ÖNE ÇIKIYOR Etkin zaman yönetimi dendiğinde, dört konunun öne
çıktığına inanıyorum: Öncelikler doğrultusunda zaman planını iyi
kurgulamak, mümkün olduğunca bu plan doğrultusunda hareket etmek, etkin
toplantı yönetimi ve doğru işte doğru yöneticiye yetki ve sorumluluk
vererek zaman kayıplarını önlemek. ZAMAN PLANLAMASI
Ben her pazartesi önceliklerim doğrultusunda haftalık zaman planımı
gözden geçiriyorum. Her sabah da güne yine o günkü programımı gözden
geçirerek başlıyorum. Gün içinde gelen e-postaları ve telefonları
aciliyetlerine göre değerlendiriyor, acil olmayan e-postalara akşam
bakmayı, acil olmayan aramalara da uygun zamanlarda geri dönmeyi tercih
ediyorum. PLANI TAVİZSİZ UYGULAMALI
Zaman planını doğru yapmak kadar bu zaman planına, yani önceliklere
uygun hareket etmek de çok önemli. Elbette ki zaman planı da yine
öncelikler doğrultusunda esnek olabilmeli, acil bir durum, bir kriz
durumunda zaman planı da hızla adapte edilebilmeli. TOPLANTI GÜNDEMİ KRİTİK
Diğer önemli bir konu da etkin toplantı yönetimi. Bu noktada, toplantı
gündeminin doğru oluşturulması, zamanlamasının doğru ayarlanması, gündem
doğrultusunda tüm hazırlıkların eksiksiz yapılması, toplantının amaca
uygun ve gerekli kararlar alınacak şekilde yönetimi çok önemli.
8- MEDİTASYON GÜCÜYLE YARATICILIK
Sodexo Kapsamlı Hizmet Çözümleri Genel Müdürü Sinan Fındıkoğlu, bir
yöneticinin fazla çaba sarf etmeden çevresinde istediği gelişmeyi
sağlayabiliyorsa verimli olduğunu belirtiyor. Bir yöneticinin en önemli
görevinin öncelikle kendisine iyi bakmak olduğunu düşünüyor. “Sağlam bir
beden-zihin ilişkisi yöneticinin kararlarının etki alanında bulunan
paydaşlar olarak çalışanlar, tedarikçiler, müşteriler için ve kısa,
orta, uzun vadede olumlu sonuçlar doğurmasıyla ölçülebilir” diyen
Fındıkoğlu sözlerine şöyle devam ediyor: “Bunun için gerekli olan sakin,
berrak bir zihin ve sağlıklı bir beden. Meditasyon yaparak zihnimin ve
bedenimin sakinleşmesi iş yaşamımda şu faydaları sağlıyor: Yaratıcılığım
artıyor. Yaratıcılığımın artması özellikle çok karmaşık iş sorunlarını
çözümlememi, şirketin kısa/orta/uzun vadeli çıkarlarını doğru bir
dengeye oturtmamı sağlamakla kalmayıp, bu çözümlerin istenen sonuçlara
eskiye göre daha az çabayla ulaşmasını da sağlıyor. Ahlaki muhakeme
yetkinliğim gelişiyor. Tüm paydaşlarla iyi ilişkiler kurmam
kolaylaşıyor. Bu durumlar yönetici olarak hem şirketteki diğer yönetici
ve çalışanlara örnek olmama hem müşterilerimize en olumsuz koşullarda
bile bizimle çalışmanın sağladığı istikrarı anlatmama fırsat
yaratıyor.”~
9- BİRKAÇ ASİSTAN DAHA VERİMLİ
Astaş Yönetim Kurulu Başkanı Vedat Aşçı, yoğunlaşan iş temposu içinde
daha verimli çalışmak için çevresindeki ekibi iyi seçmeye çalışıyor.
Üzerindeki büyük yükü onlara paylaştırmaya dikkat ettiğini belirten Aşçı
sözlerine şöyle devam ediyor: Onun için, ekip çok önemli. Asistanından
genel müdürüne, proje yöneticisinden proje müdürüne kadar her alanda
önemli noktalardaki kişileri doğru seçmeye çalışıyorum. Onlarla daha iç
içe olarak beklentilerimi, bakışımı ve hedeflerimi paylaşarak, kendi
çalışma ve iş hedeflerimi onlara aşılıyorum. Birkaç asistan
kullanıyorum. Birkaçı yerinde birkaçı mobil olarak benimle hareket
ediyor. Önemli projelerde gittiğim yerlere asistanlarımdan ve
yardımcılarımdan birkaçı yanımda geliyor. Sürekli ofis ortamını şantiye
ya da seyahatlere taşıyoruz. Hatta uçakta bile birçok işimizi
halledebiliyoruz. Doğada çalışmayı da çok seviyorum. Doğada çalışmak
daha dinç hissetmemi ve daha verimli olmamı sağlıyor. Spor ve masaj da
çok önemli... Spor sonrası her hafta SPA’da masajyaptırırım.”
10- “YÖNETİMDE YALINLAŞIYORUM”
ŞENOL ŞANKAYA / YEŞİM TEKSTİL GENEL MÜDÜRÜ
DELEGASYONU ARTIRDIM Verimlilikte en önemli konu eleman seçimini
doğru yapmak. En önemli gördüğüm 8-10 yöneticiyle birebir görüşmeler
yapıyorum. Eskiye göre liderlik ettiğim konuları azalttım. DEĞERE ODAKLANIYORUM
Şirketimiz 2006 yılından bu yana hem üretimde hem yönetimde yalın
yönetim sistemini kendisine model aldı. Bu sürece bağlı olarak, ben de
iş yapış şeklimi yalınlaştırdım. İş yaparken her konuda değere
odaklanmayı, israftan uzaklaşmayı hedefliyorum. BİRE BİR GÖRÜŞMELERİ AZALTTIM
Bu nedenle iş yapış tarzımda ve yöneticilik anlayışımda da yalınlaşmayı
benimsedim. Daha az insanla bire bir görüşüyorum. Günün verimli olması
işlerimizi hızlandırıyor ve bize zaman kazandırıyor. Daha verimli
çalışma firsatım oldugu için, şirketime daha fazla değer katabiliyorum.
Bu da olumlu iş sonuçlarına sebep oluyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?