Capital’in 17’nci kez gerçekleştirdiği “Türkiye’nin En Başarılı 30 Pazarlama Yöneticisi” araştırması, 2017’deki başarılı performanslarıyla dikkat çeken CMO’ları ortaya koyuyor...
Yasemin Erdoğan
yerdogan@capital.com.tr
Büyük bir şirketin CEO’su, “Aslında herkes genel müdürlerin, üst düzey yöneticilerin işlerinin zorluğunu konuşuyor. Ancak, pazarlama yöneticilerinin işi, bence CEO’lardan daha zor. Çünkü, değişimin en büyük bölümünü onlar yaşıyor, hissediyor” diye konuşuyor. Ona göre CEO’ların işi zor. Teknoloji ve iş modellerinin sürekli değiştiği, bütçelerin kesildiği, müşteri alışkanlıklarının “sismik” bir dönüşümden geçtiği dönemde CMO rolünü üstlenmek de kolay değil. Capital’in gerçekleştirdiği “Türkiye’nin En Başarılı 30 Pazarlama Yöneticisi” araştırması, işte böyle bir ortamda sonuçlandı. Listeyi, sözü edilen zorluklar ve başarılarıyla öne çıkan liderlerin performansı oluştururken, “çarpıcı veriler” de ortaya çıktı. Her zaman olduğu gibi “yıla damgasını vuran pazarlama yöneticilerinin” sıralandığı liste, bizzat sektördeki üst yöneticilerin oylarıyla belirlendi. Listenin zirvesinde geçen yılın birincisi olan Vestel CMO’su Tunç Berkman var. Başarılı performansıyla Vestel markasını zirveye taşıyan Berkman’ı, 6,5 yıldır Yemeksepeti’nin pazarlama direktörlüğünü üstlenen Barış Sönmez izliyor. Üçüncü sırada ise Garanti Bankası’nı “Türkiye’nin dijital bankası” olarak konumlayan ve ciddi bir çıkış yakalayan Garanti Bankası Dijital Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Didem Dinçer Başer yer alıyor. Onun hemen ardından da geçen yıl Turkcell’e katılan İsmail Bütün geliyor. “En Başarılı 30 CMO” listesine girenlere, zor geçen 2017’yi, 2018 ajandalarını ve odaklanacakları konuları sorduk.
LİDERİN GÖZÜ DİJİTALDE
Son 4 yıldır Vestel’in tüm pazarlama stratejisinden sorumlu olan ve markayı “güçlü ve yerli” olarak konumlayan Tunç Berkman, bu yıl da pazarlama dünyasının oylarıyla ilk sıraya yerleşti. Anket katılımcılarına göre Berkman’ı zirveye taşıyan nitelikler arasında vizyonerliği ve yaratıcılığı öne çıkıyor. Deneyimli yöneticinin 2018 pazarlama ajandası da son derece yoğun. “Artık bildiğimiz tüketici segmentleri kalmadı. Genç veya yaşlı olmanın değil onların yarattığı dijital izlerin ve yaşam tarzlarının belirleyici olduğu bir çağı yaşıyoruz” diyen Vestel Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Tunç Berkman, odaklanacağı ilk konuyu “Tüm süreci dijitalleştirmek” olarak özetliyor. Sadece altyapıların değil, çalışanların da teknoloji merkezli olması için önemli yatırımlara yöneldiklerini söyleyen Berkman, “Yeni ne var” sorumuza ise şöyle yanıt veriyor: “Beyaz eşya ve tüketici elektroniği ürünlerinin satın alınması, tam bir omni-channel süreci. İşte bu süreci kolaylaştıracak ve tüketiciye satın alma kolaylığı sağlayacak yeni iş modelleri üzerinde çalışıyoruz. Lansmanını çok yakında yapacağız. Tüm ürünlerimizin akıllı hale gelmesi, tüketicinin üzerinden yük alması için özel çalışmalarımız var. 2018, yapay zeka konusundaki projelerin hayata geçtiği bir dönem olacak. Elimizdeki bütçeyle daha akıllı işler yapmaya çalışıyoruz. Bu bizim için bir ‘challenge’. Mecra karmamızda ise dijital, ana yatırım alanı olacak.”
“OYUN” İÇEREN PAZARLAMA
2017’nin en başarılı CMO’ları arasında ikinci sırada yer alan deneyimli profesyonel, Yemeksepeti Pazarlama Direktörü Barış Sönmez. Sektör lideri Yemeksepeti’nin pazarlama bütçesini yüzde 70 artıracağını ve dijitalleşme atağını sürdüreceğini söyleyen Sönmez, son dönemde iş stratejisinin parçası olan yeni konuları şöyle özetliyor: “2017’de hayata geçirdiğimiz gamification projesinin ilk sonuçlarından çok memnunuz. Gelecek yıl bu proje kapsamında yenilikler planlıyoruz. Diğer yandan hedef kitlemizi genişletmek için kullanıcılarla iletişim kurduğumuz dijital kanal sayısını artıracağız. E-spor ve mobil oyunlara yatırımı yükselteceğiz. Farklı iletişim projelerimiz olacak. ‘Fakat İyi Yedik’, doğum günü videoları, ‘Suç ve Ceza’ gibi duygusal etkileşim yaratan projelerimize yenileri eklenecek. Pazarlama bütçemizi ise yüzde 70 oranında artırıyoruz.”
~
TURKCELL’İN YENİ HEDEFİ
İsmail Bütün, Turkcell’in Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcılığı’na Temmuz 2016’da başladı. O tarihten sonra şirketin pazarlama stratejisini gözden geçirdi ve hızlıca uygulamaya koydu. Bütün, “Son 2-2,5 yıllık strateji ve uygulamalarımıza baktığımızda teknoloji odaklı bir altyapı sağlayıcıdan, hizmet odaklı deneyim sağlayıcılığına doğru güçlü adımlar attığımızı göreceksiniz” diyor ve ekliyor: “Bu süre zarfında hem üçüncü çeyrek itibarıyla Türkiye entegre telekom pazar liderliğine ulaştık, hem de dünyada en hızlı büyüyen operatör olduk. Bu başarıda müşterilerimizin ihtiyaçlarını en doğru şekilde adresleyerek uygun çözümler sunmamız belirleyici oldu. Gelecek yıl da pazarlamada, müşterimizle aramızdaki bağı güçlendirme üzerine odaklanacağız. Küreselleşme hedefiyle sunduğumuz dijital ürün ve servislerle başka bir boyuta geçen bu ilişkide müşteri deneyimini de en üst seviyeye taşımak istiyoruz. Müşterilerimizi, dijital dünyadaki deneyimin yanı sıra yenilenen ve sayıları artan münhasır mağazalarımızda da bambaşka bir deneyimle buluşturacağız. Her markanın ihtiyacı ve hedef kitlesine göre mecra ağırlığı da değişiyor. Hiç TV’ye çıkmayacak işlerimiz olacağı gibi TV ağırlıklı işlerimiz de olacak. Dijital dünyanın ölçümleme ve etki anlamında daha anlamlı kriterler üretmesi lazım. Diğer mecralar da repertuarımızda hep olacak.”
VODAFONE’DAN TAZELENEN İMAJ
2017 yılında “Gelecek heyecan verici. Hazır mısın?” sloganıyla yeni marka konumlamasına giden Vodafone, odağına iyimserliği koyuyor. Bu yeni kimlik, markanın ve pazarlama ekibinin, en başarılılar listesindeki yerini sağlamlaştırmaya yetti. Vodafone Türkiye Bireysel İş Birimi İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Engin Aksoy, ajandasında öne çıkacak yenilikleri şöyle özetliyor: “Vodafone markası 22 milyar dolarlık değeriyle dünyanın en çok tanınan, en değerli telekom markalarından biri. 2009’daki ‘Power to you’ sloganından bu yana ilk kez bu yıl marka kimliğinde büyük bir değişime giderek 36 ülkede birden marka konumlandırma stratejisini, sloganını ve görsel kimliğini yeniledi. Vodafone’un yeni marka konumlandırma stratejisi, gelecek hakkında iyimser olunması gerektiğine odaklanıyor. Müşterilerimizin ve toplumların başarısına destek olmayı hedefliyoruz.” İnovasyon konusuna verdikleri önemin ise süreceğini söyleyen Aksoy, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Başarımızın temelinde inovatif çözümler geliştirebilmemizin önemli payı bulunuyor. Öte yandan sabit ve mobil hizmetleri tek çatıda sunan ‘toplam telekomünikasyon şirketi’ olarak büyümemizi sürdürüyoruz. Dijitalleşmeyi Türkiye’nin tamamına taşıma vizyonumuz sürüyor.”
YENİ AÇILIM DÖNEMİ
Pazarlama yöneticilerinin iş planlarında öne çıkan konulardan biri hizmet çeşitliliği. Bu yıl 14’üncü sırada olan Opet Pazarlama ve İletişimden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Timuçin Güler, bir akaryakıt markasının sektör dışı alanlarda da tanınmasını sağlayan etkili bir yönetici. Güler, önümüzdeki yıl istasyonlarda sundukları hizmet çeşidini artırmayı ve akaryakıt dışı faaliyetlerle ilgili gelir odaklı çalışmaları genişletmeyi planladıklarını söylüyor. Opet’in yeni dönemde ajandasına girecek diğer alanları şöyle sıralıyor: “İletişim tonumuzu ve metodolojimizi yeniden şekillendiriyoruz. Ajandamızda sadakat programları ve CRM öne çıkacak. Konvansiyonel yöntemlerden çok mobil üzerinden müşteri tanımaya odaklanıyoruz.”
PEGASUS’UN 2018 PLANI
Pazarlama dünyasının deneyimli yöneticilerinden Pegasus Pazarlama Direktörü Onur Dedeköylü, bu yıl da “en başarılı CMO’lar” listesinde… Dijital dönüşüm Pegasus için de yeni dönem pazarlama stratejisinin kilit noktası olacak. “2018’de daha kolay ve pratik bir seyahat deneyimi vermek için birçok yeni fonksiyonu devreye alacağız” diyen Onur Dedeköylü, en önemli adımları dijital platformlarda atacaklarını vurguluyor. Dedeköylü, takipte kalacağı konuları şöyle özetliyor: “Pegasus olarak dijitalleşmeye hep çok önem verdik. Bugün toplam satışımızın yaklaşık yüzde 20’si mobilden gerçekleşiyor. Toplam direkt dijital kanallarımızdan yaptığımız satış, toplam satışın yüzde 50’sini geçti. 2018 gündemimizde olacak dijital başlıklar, kullanıcı deneyiminde yenilikler yaratmak, pazarlama otomasyon araçları, gerçek zamanlı pazarlama, A/B testleriyle dönüşüm optimizasyonunda ilerlemeler olacak. Diğer odak alanımız ise yeni ek hizmetler. Şu anda koltuk seçimi, sınırsız değişiklik hakkı gibi 20’den fazla hizmet sunuyoruz. Bunlara yenilerini ekleyeceğiz.”
~
ARAŞTIRMA NASIL YAPILDI? * Pazarlama dünyasının önde gelen isimlerinin önerileriyle, 2017’deki pazarlama faaliyetleriyle öne çıkan 47 kişilik aday listesi belirlendi. * Aday listesindeki yöneticilerin “en az Ocak 2017 tarihinden bu yana görevde olması” gözetildi. Ocak sonrası göreve gelen yöneticiler listeye alınmadı. * Ankete dönüştürülen aday listesi, Türkiye’nin pazarlama konusunda önde gelen yöneticilerinden oluşan geniş bir kitle tarafından, web ortamı üzerinde oylandı. * Capital CMO Club ve CEO Club üyelerine de en beğendikleri ilk 5 pazarlama yöneticisi için kendileri ve grupları dışındaki adayları seçme şartıyla oy kullanma şansı verildi. * Anketin katılımcılarına, “2017’de başarılı bulduğunuz ilk 5 pazarlama yöneticisini önem sırasına göre işaretleyiniz ve ‘Bu ismi neden başarılı bulduğunuzu’ kısaca yazınız” denildi. * Anket katılımcılarına, kendi adaylarını ekleme hakkı da tanındı. (“diğer” seçeneğiyle) * Toplam 159 geçerli oyun kullanıldığı anket, ağırlıklı puan ortalaması kullanılarak değerlendirildi. Her bir adayın aldığı ağırlıklı puanlar, öne çıkan ilk 30 adayın aldığı toplam ağırlıklı puana oranlanarak oyların yüzdesel dağılımı hesaplandı. |
BAŞARILI 5 CMO NEYE ODAKLANACAK? PLADIS’İN DÖNÜŞÜMÜ Pladis Global Pazarlama Başkanı Lale Saral Develioğlu, 2018 planlarını şöyle özetliyor: “Marka vaadimizin merkezindeki mutluluk söylemiyle büyümeyi sürdüreceğiz. Özellikle Orta Doğu, Asya ve Afrika’nın en önemli oyuncularından biri olmayı hedefliyoruz. Çok hızlı büyüyen global bir oyuncu olarak pazarlama bütçemizi bir miktar daha artıracağız.” ULUDAĞ NE YAPACAK? Uludağ İçecek Pazarlamadan Sorumlu İcra Kurulu Üyesi Murat Zengin, iş stratejisinin parçası haline gelen konuları aktarıyor: “En önemli konu, ekonomik gelişmelerin tüketim alışkanlıklarına etkileri. Bu taraftaki gelişmeleri takip etmek önceliğimiz olacak. Odaklanacağımız 3 konu ise akıllı marka yatırımları, akıllı tüketici aktiviteleri ve akıllı araştırmalar.” YARATICI ATAK Mediamarkt Pazarlama ve Kurumsal İletişim Direktörü Çağanur Atay Uçtu, iş planını şu sözlerle özetliyor: “İlki ‘müşteri deneyiminde yaratıcılık’. Kendimizi çok sıkı ölçümler ve değerlendirme kriterleriyle donattık. İkincisi ‘dijitalde yaratıcılık’. Çoklu kanal yapımızı geliştireceğiz. Diğeri de ‘veri yönetiminde yaratıcılık’. Tüm mecralarda yenilikçi projeler hayata geçireceğiz.” İLKLER SÜRECEK Sahibinden.com CMO’su Boğaç Göncü, 2018’de takip edeceği konuları anlatıyor: “Organik ve direkt trafiğimizi artıracak SEO ve yeni üyelik ve dönüşüm çalışmaları önceliğimiz olacak. Hedeflerimiz, trafikte sürekli ve düzenli artış, ilan adetlerinde sürekli ve düzenli artış ve tüm segmentlerde, hem online deneyimde hem offline deneyimde sürekli iyileşme.” BETEK’İN STRATEJİSİ Betek Boya Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Burak Basmacı, yeni pazarlama stratejilerine dair şu bilgileri veriyor: “En önemli gündem maddelerimiz dijitalleşme ve dijital platformlar. Bu konuda birçok inceleme yapıyoruz. Ülkemiz şartlarına uygun olarak hizmetlerimizi geliştireceğiz. Satış kanallarımızın geliştirilmesi konularına ağırlık vereceğiz.” |
BANKALARIN DİJİTAL REKABETİ YAPAY ZEKA ATILIMI Dijitalleşme, mobil bankacılık, yapay zeka gibi unsurlar, finans yöneticilerinin radarında öne çıkanlar. Örneğin Türkiye İş Bankası Genel Müdür Yardımcısı Yalçın Sezen, “Dijitalleşme, iş stratejimizin belirleyici unsuru olacak” diyor. Sezen’in yakından takip edeceği konular şöyle: “İşCep ve Maximum Mobil’i sürekli geliştirme çalışmalarımız devam edecek. Yeni fonksiyonlara yönelik yatırımları da sürdüreceğiz. İkinci başlık ise yapay zeka teknolojileri.” ODAKTA NE VAR? Garanti Bankası Dijital Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Didem Dinçer Başer, iş planına girecek konuları şöyle anlatıyor: “Dijital odaklı bir yıl bizi bekliyor. Müşteri odaklı yaklaşım, mobil servisleri yaygınlaştırma ve açık çalışma şekilleri olmak üzere ana başlıklarımızı belirleyeceğiz. Mecra optimizasyonuyla bütçemizi verimli kullanmaya devam edeceğiz. Video içerikleri son zamanlarda olduğundan daha da ön planda olacak. MOBİL YARIŞI Axess Mobil ile mobil bankacılık alanında fark yaratan Akbank’ın 2018 pazarlama stratejisi, yine mobil yoğunluklu ilerleyecek. Akbank Bireysel Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Arif İsfendiyaroğlu, pazarlama ajandasını şöyle özetliyor: “Mobilin Bankası Akbank olarak mobil bankacılıkta dijitaldeki yeni gelişmelerden faydalanmaya devam edeceğiz. Dijitalleşmeyi şubelerimizde de hayata geçiriyoruz. İleri analitik yetkinliklerimizi gelişen teknolojiyle birleştirerek müşterilerimizin Akbank deneyimini mükemmelleştirmeyi amaçlıyoruz.” YENİ ÜRÜNLER ING Bank Bireysel Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Barbaros Uygun’un da 2018 pazarlama stratejisinde ilk önceliği dijital olacak. Uygun, planlarını şöyle özetliyor: “Lansmanını bu yıl yaptığımız ING Asistan ürünümüzü daha iddialı hale getireceğiz. ‘Eski Köye Yeni Adet’ getiren ve kullanıcılarımızın hayatını kolaylaştıran yeni fonksiyonlar sunmaya devam edeceğiz. Pazarlama çalışmalarımızla markamızın dijital algısını daha güçlü hale getireceğiz.” |
“ODAKTA YENİ MÜŞTERİ VAR” SERPİL BERKAN / MAVİ JEANS PAZARLAMA DİREKTÖRÜ HALKA ARZ ETKİSİ Mavi’nin haziran ayında halka arz edilmesiyle birlikte halka açık bir şirketin disiplinleri de hayatımızda önem kazandı. 2018 pazarlama stratejisinin ilk başlığı, yeni müşteriler olacak. Yılda 1 milyonun üzerinde yeni müşteri kazanma hedefiyle yola çıkıyoruz. Bunu reklam, PR, dijital iletişim, CRM, görsel iletişim gibi pazarlama fonksiyonlarını bütünleşik olarak yöneterek yapacağız. HEDEF GENÇLER Öncelikli konumuz, özellikle 35 yaş altı genç nüfusla birlikte büyümek. Onları potansiyel müşteri olarak değil, sadık müşteri adayları olarak görüyoruz. İkinci başlık, sürdürülebilir liderlik. Son 20 yıldır pazarımızın lideriyiz ve bundan vazgeçmeyi kabul edemeyiz. Üçüncü başlık, CRM’i global pazarlara taşımak. CRM uygulamamız Kartuş’u yurt dışında da etkin hale getireceğiz. Diğer taraftan influencer iş birliği de gündemimizde olacak. |
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?