Rakamlar çarpıcı... Son 5 yıldır kesintisiz biçimde "çift haneli"
büyüyebilen şirket sayısı sadece 15. Yani yüzde 7,5. Beş yıllık verilere
göre çift haneli büyüme konusunda en başarılı performansı gıda sektörü
gösteriyor. Onu perakende izliyor. 155 CEO'nun katıldığı büyüme anketi
sonuçları da bu verileri doğruluyor. CEO'ların yüzde 7,2'si son 5 yıldır
çift haneli büyüdüklerini belirtiyor. Çift haneli büyümenin önündeki en
büyük engeller yoğun rekabet, ekonomideki yavaşlama ve fiyat
indirimleri. Büyüyebilenlerin sırrı ise inovasyon, yeni ürün geliştirme
ve doğru yatırım. Çift haneli" büyümek her şirketin hedefi... Ama
göründüğü kadar kolay değil. Özellikle belli bir büyüklüğe ulaştıktan
sonra bu hedefe ulaşmak daha da zorlaşıyor. Rakamlar da çift haneli
büyümenin çok da kolay olmadığını gösteriyor. Hele bu ivmeyi
sürdürülebilir kılmak çok daha fazla emek istiyor. Capital 500'deki ilk
200 şirketi dahil ettiğimiz geniş kapsamlı araştırma, Türkiye'nin dev
şirketlerinin çift haneli büyüme potansiyeline ilişkin ilginç veriler
ortaya koyuyor. Araştırma sonuçlarına göre, 2010 yılında çift haneli
büyüyebilen şirket sayısı 125, oran ise yüzde 62,5. 5 yıllık bir dönemi
esas aldığımızda ise çift haneli büyümesini kesintisiniz sürdürebilen
şirket sayısı sert biçimde düşüyor. İlk 200 şirketin sadece 15'inin,
yani yüzde 7,5'inin 5 yıl boyunca her yıl çift haneli büyüyebildiğini
görüyoruz. Yıllar itibarıyla değerlendirdiğimizde çift haneli büyüme
oranı ilk 200 şirkette yüzde 60-70 aralığında değişiyor. Ama kriz
dönemindeki küçülme çarpıcı. 2008'de yüzde 55'e inen çift haneli büyüme
oranı, 2009'a gelindiğinde yüzde 32,5'e kadar düşüyor. Araştırmamızın
diğer ayağı olan ve 155 CEO'nun katıldığı anketin sonuçları da bu
verileri destekler nitelikte. 2010 yılında çift haneli büyüme
gerçekleştirdiklerini belirten CEO oranı yüzde 65,3. Son 5 yıl
kesintisiz çift haneli büyüdüklerini belirten CEO oranı ise yüzde 7,2.
Peki büyümesini kesintisiz sürdürebilen, hatta bunu çift hanede tutmayı
başaran şirketlerin sırrı ne? Bu soruyu, hem Türkiye'nin önde gelen
yöneticilerine hem başarıyı bizzat yakalayan şirketlerin CEO'larına
sorduk.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. Nasıl başardılar?
Beş yıl boyunca çift haneli büyüyebilen 15 şirkete bakıldığında, onları
başarıya taşıyan sırların ortak olduğu görülüyor. Yenilikçi yaklaşım,
doğru yatırım ve doğru iş modeli... Bu 15 şirketten biri olan BİM'in
icra kurulu üyesi ve CFO'su Haluk Dortluoğlu, başarıyı nasıl
yakaladıklarını şöyle özetliyor: "Gereksiz maliyetleri ortadan
kaldırdık, ürün kalitesini yüksek tuttuk. Ürün çeşitlerimizin sayısını
sınırladık ve sınırlı sayıda tedarikçiyle yakın ilişki içinde olduk. ~
Güçlü bir depolama ve lojistik altyapımız var. Bu iş modeli, sektörün
lideri olmamızı sağladı." Lojistik sektörünün önde gelen şirketlerinden
ve sürdürülebilir çift hane büyüme yakalayan Ceva'nın Türkiye ve
Balkanlar genel müdürü Aslan Uzun'a göre kendilerini başarıya götüren
unsurlar da şöyle: "Tüm operasyonlarımızı ülkemizin şartlarına,
müşterilerimizin talep ve ihtiyaçlarına en uygun cevap verecek şekilde
yönetiyoruz. Teknoloji sayesinde yaratıcı çözümler üretiyoruz. Mevcut ve
yeni müşterilerimizin farklı ihtiyaçlarına odaklanıyoruz." JTI Türkiye
Genel Müdürü Bilgehan Anlaş ise verimliliğe dikkat çekiyor: "Kendimizi
geliştirmemiz gereken yönlerimizi tespite büyük önem veriyoruz. AR-GE
bizim için çok önemli. Verimliliğe sadece kötü günlerde değil iyi
günlerde de öncelik veriyoruz." Kastamonu Entegre Genel Müdürü Haluk
Yıldız ise yönetim stratejisine vurgu yapıyor: "İstikrarlı ve güvene
dayalı bir üst yönetim oluşturduk. Hedef ve stratejilerimizi belirledik.
Müşteri odaklı büyümeye öncelik verdik. Bu stratejiyle Türkiye'de yüzde
35 pazar payına sahip olduk ve Avrupa'nın 6'ncı büyük şirketi haline
geldik" diye konuşuyor.
Büyüten dinamikler
CEO'lara göre büyümeyi sağlayan belli başlı dinamikler var. Bunlar
arasında yüzde 18,2 ile "inovasyon" ilk sırada yer alıyor. Onu yüzde
15,8 ile "yeni ürün geliştirme", yüzde 14,5 ile de "Türkiye ekonomisinin
iyiye gitmesi" seçenekleri izliyor. BİM İcra Kurulu Üyesi ve CFO'su
Haluk Dortluoğlu'na göre şirketleri büyüten diğer dinamikler özetle
şöyle: "Maliyetlerin kontrol altında tutulması, nakit akışının doğru
yapılması, yönetimin ve çalışanların hedefe birlikte yürümesi temel
öneme sahip. BİM, kendi iş modelini en iyi şekilde uygulayarak,
tüketiciye ve ekonomiye değer yaratmaya, iş hedeflerine ulaşmaya
odaklanıyor." Banvit Genel Müdürü Ömer Görener, hem iç hem dış
dinamiklerin önemine değiniyor: "İyi bir yönetim, doğru öngörü, doğru
yatırım politikası, marka ve iletişim gücü çok önemli. Fakat istikrarlı
bir tüketim olmadan büyümeyi yakalayamazsınız. Türkiye gibi nüfusu artan
bir ülkede gıda üretip sattığımız için şanslıyız. Çift haneli
büyümemizin en önemli temeli aslında bu dinamiklerdir." JTI Bilgehan
Anlaş da dış dinamikleri vurguluyor ve ekliyor: "Türkiye, nüfus
büyüklüğü ve yapısı, tüketicilerin yeniliklere açık profili ve ülke
ekonomisinin son 6 yılda büyüklüğünü ikiye katlamış olması açısından
herkes için cazip fırsatlarla dolu pazarlar barındırıyor." THY Genel
Müdürü Temel Kotil de Anlaş ile benzer yorumları yapıyor: "İçsel
faktörlerin başında müşteri memnuniyetinin büyük payı bulunuyor. Dışsal
faktörler ise Türkiye'nin son yıllarda uluslararası alanlarda bölgesel
ve küresel aktör olarak daha çok görünür olmasının yarattığı
avantajlar."~
Ölçek etkisi var mı?
Peki şirket ölçeği büyüdükçe, çift haneli büyümek zorlaşıyor mu? Bu
noktada CEO'lar tam anlamıyla ikiye ayrılmış durumda. Ankete katılan
CEO'ların yüzde 51,4'ü "Hayır, bir etkisi yok" şeklinde yanıt veriyor.
Yüzde 48,6'sı ise "Evet, var. Gidilecek alan azalıyor" diyor. Tema
Mağazacılık Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, büyük ölçeğin büyümeyi
ağırlaştırdığına inananlardan. "Ölçek büyüdükçe, büyüme oranı yavaşlar.
Bu doğal bir süreçtir. Ayrıca rekabet de büyüme oranını etkileyebiliyor"
diyor. Banvit Genel Müdürü Ömer Görener ise doğru stratejiyle bu
olumsuzluğun üstesinden gelinebileceğini söylüyor ve ekliyor:
"Şirketler, doğru stratejilerle, yatırım yapabilme gücü ve bu
yatırımları devreye alma hızları ölçüsünde çift haneleri koruyabilir."
Kastamonu Entegre Genel Müdürü Haluk Yıldız da reçete olarak yatırımı
gösteriyor: "Belli bir ölçeğe geldikten sonra çift haneli büyümeye devam
etmek için, her yıl mutlaka yatırım yapılması ve yeni tüketim
merkezlerinden pazar payı alınması gerekir." Garanti Bankası Genel
Müdürü Ergun Özen ise konuya pozitif bakanlardan. Hatta Garanti'yi bir
başarı örneği olarak gösteriyor ve ekliyor: "Elbette ölçek çok önemli
bir başlık. Ancak, en önemli kriter değil. Garanti, orta çaplı bir banka
iken yıllar boyunca yakaladığı güçlü büyüme oranlarıyla sektörün en
büyükleri arasına girdi. En büyük ölçekli bankalar arasına girdikten
sonra bile bu büyümesini sürdürdü. Dolayısıyla her şirket için ölçeğin
büyümeyi zorlaştıracağını söylemek doğru değil. Hatta bu durum rekabette
avantaj yaratabilir."
Çift haneye devam!
CEO'ların yüzde 71,2'sinin 2012 planında çift haneli büyümek var.
Geçtiğimiz 5 yılda bu başarıyı gösteren şirketlerin gelecek hedefinde de
aynı yolda ilerlemek bulunuyor. Örneğin, Tema Mağazacılık, bu
şirketlerden biri. Şirketin yönetim kurulu başkanı Vahap Küçük, "Bunu
yakalamak için yurtiçinde 40 ve yurtdışında 25 mağaza daha açmayı ve 80
bin metrekare ek satış alanı sağlamayı hedefliyoruz. Mevcut
mağazalarımızın verimliliğini de artırarak çift haneli büyümeyi
planlıyoruz" diyor. Teknosa da 2012 yılında yüksek bir büyüme
hedefleyenler arasında. Şirketin 2012 büyüme hedefi yüzde 20. Genel
müdür Mehmet Nane'nin beklentileri ise şöyle: "Teknosa tam 11 yıldır
pazardaki liderliğini korumayı başardı. 2012 yılında da bu çizgimizden
çıkmadan müşterilerimizin bizden beklediği Teknosa hizmet kalitesini ve
uygun fiyat anlayışımızı devam ettireceğiz. ~
Ciromuzu yüzde 20 artırmayı hedefliyoruz. 2012 yılında en az 20 yeni
mağazayı hizmete açacağız. Hem küçük hem büyük ölçekli mağazalar açmaya
devam edeceğiz." Ceva Türkiye de her yıl yüzde 15-20 oranında büyümeyi
planlıyor. Ceva Türkiye ve Balkanlar Genel Müdürü Aslan Uzun, şunları
söylüyor: "Ceva ailesinin en hızlı büyüyen üyesiyiz. Kurulduğumuzdan
beri her yıl ortalama yüzde 40 büyüdük. Ciromuz 2006'da 107 milyon TL
iken, 2011'de 600 milyon TL'yi geçti. Her yıl yüzde 15-20 arası bir
organik büyüme planlıyoruz. 2015 hedefimiz ise 1 milyar TL ciroya
ulaşmak."
Finansın en hızlıları
Bankaların son 5 yıllık performansları incelendiğinde ise az sayıda
bankanın kesintisiz olarak çift haneli bü-yüyebildiği görülüyor.
Bunlardan biri de Garanti Bankası. Bankanın genel müdürü Ergun Özen'e
göre Garanti'yi bu noktaya getiren faktörler şunlar: "Bu başarının
ardında kurumsal yapılanmadan doğru yönetim kararlarına kadar birçok
unsur rol oynuyor. Garanti, büyümeyi sağlam temellere oturtabilmek için
kurumsal yapılanmasında birçok düzenlemeler yaptı. Müşteriyi merkeze
alan iş modelini kurdu. Büyümek için gerekli sermaye, teknoloji, İK ve
dağıtım gücü faktörlerini kullanarak, kârlı bir şekilde çift haneli
büyüdü. Her zaman en az sektör kadar büyümeyi kendimize hedef koyduk. Bu
yıl da hedefimize rahatlıkla ulaşacağımızı düşünüyoruz."
Şekerbank, 5 yıl boyunca kesintisiz biçimde çift haneli büyüyen
bankalardan bir diğeri. Genel müdür Meriç Uluşahin'in değerlendirmeleri
şöyle: "Banka olarak 'üretenin yanındayız' sloganımıza uygun biçimde
odaklı ilerledik. Üreten kesime uzun vadeli, sürdürülebilir finansman
kaynağı sunacak ve sektörümüz için örnek teşkil eden yeni modellere imza
atıyoruz. 2007'de oluşturduğumuz stratejik plan doğrultusunda, belli
alanlara odaklanarak ve en güçlü olduğumuz yönlerle farklılaşarak
büyümeyi hedefliyoruz. 'Anadolu Bankacılığı' misyonumuzla sadece büyük
şehirleri ve büyük şirketleri değil, Anadolu'daki bölge ve şehirlerden
gelen projeleri de önceliklerimiz arasına alıyoruz." ~
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?