Citibank, Citi Group'un 100'ü aşkın ülkedeki etkinliğini arkasına alıp Türkiye'nin dış ticaret alanında önde gelen bankası olmak istiyor.
Citibank Genel Müdürü SERRA AKÇAOĞLU, bankanın bu alanda çok kuvvetli
bir rekabet avantajına sahip olduğu görüşünde. Global network'ü çok iyi
kullandıklarını söyleyen yönetici, "Müşteri isterse bir pazar günü
buradan Kenya'daki şubeyi bile açtırabiliyoruz" diyor ve ekliyor:
"Bankacılıkta artık derin bilgi gerekiyor. Müşterinin ihtiyacı çok
değişti. Gelecekte yeni ihtiyaçlara en katma değerli çözümü bulan
bankalar öne çıkacak." Dünyanın önde gelen bankalarından Citi,
Türkiye'de Citibank ile 35 yıldır faaliytte. Özellikle kurumsal
bankacılıktaki faaliyetleri ile sektörde "niş" bir banka olarak
konumlanan Citibank, bugüne kadarki en büyük yatırımını Akbank'a yüzde
20 ortak olarak yaptı. Citibank Genel Müdürü Serra Akçaoğlu, yeni
dönemde yeni büyük bir yatırıma işaret etmiyor. Kurumsal bankacılıkta
global network'ün gücü ile hızlı yol alıp bireyselde müşteri ihtiyacına
en katma değerli çözümü bulmak için çalışmaya devam edeceklerini
söylüyor. Citibank'ın yeni dönem planında en çok öne çıkan konu ise dış
ticaret finansmanı. Serra Akçaoğlu, önümüzdeki dönemde dünyayı
Türkiye'deki müşterilerin ayağına getirmek, Türkiye'yi dünyanın
merkezlerinden biri yapmak gibi iddialı bir misyona işaret ediyor.
"Türkiye'nin dış ticaret bankası olacağız" diye konuşuyor. Citibank
Genel Müdürü Serra Akçaoğlu ile bankanın yeni döneme yönelik planlarını
ve hedeflerini, global ekonominin seyrini, bankacılığın geleceğini
konuştuk:
Capital: Citi Grubu uzun yıllardır Türkiye'de. Bugün gelinen
noktada Türkiye, grup içinde nasıl konumlanıyor? Türkiye'ye yönelik
stratejinin odağında neler var?
- City Group dünyada 100'den fazla ülkede faaliyet gösteriyor. Son
dönemde özellikle gelişmekte olan ülkelere olan odağını artırıyor.
Türkiye de bu ülkeler arasında çok önemli bir yerde duruyor. Türkiye
aslında bugün tüm dünyanın radarında. Bunun birçok nedeni var. Uzun
yılladır süren istikrarımız var. Ekonomimizde çok ciddi düzelmeler
yaşanıyor. Türkiye'nin coğrafik konumu çok enteresan. Doğu ile Batı
arasında köprü. Çok doğru bir yerde duruyor ülke. Biz de Türkiye, hazır
dünyanın radarındayken nasıl bu radarı ülkemizin faydasına daha çok
kullanabiliriz, ona bakıyoruz. Bunun dışında bir de Türkiye'nin üzerinde
çalışması gereken bir konu var, o da dış ticaret açığı. ihracatçımız
son derece kaliteli ürün üretiyor. Önemli olan bu üretimin dünya
pazarlarına açılabilmesi. Biz de bu çerçevede birkaç konuya çalışıyoruz.
Bİrincisi ülkemizi biraz daha bölgesel bir merkez haline nasıl
getirebileceğimizi, istanbul'u bir finans merkezi yapıp yapamayacağımızı
düşünüyoruz. ikincisi bütün bu bağlamda ülkemizin ihracatının
artırılmasında katma değerli bir rol oynamak istiyoruz.
Capital: Bunu nasıl yapacaksınız?
- Türkiye'nin ticaret koridorlarının analizlerini yaptık. Önümüzdeki
dönemde dış ticaret koridorumuz olan ülkelere Türkiye masaları kurmak,
buradan müşterilerimizi alıp dünyanın değişik ülkelerine road show1ar
düzenlemek gibi planlarımız var. Citi gibi global kurumların, dünyadaki
gücünü burada müşterilerimizin ayağına getirip müşterilerimize dünyayı
daha fazla taşımakta bir rol oynamak istiyoruz. Dolayısıyla bundan
sonraki stratejilerimizi bu 2 konu şekillendirecek. Türkiye'nin gerçek
bir dış ticaret bankası olmak istiyoruz.~
Capital: Citibank özellikle kurumsal bankacılıkta etkin. Burada yeni dönem planlarınız nasıl?
- Elbette, yeni dönem ajandamızda öne çıkan en önemli konu dış ticaret
finansmanı. Burada gerçekten çok güçlüyüz. Dünyada müthiş bir şube
ağımız var. Gerekirse Citibank bir pazar günü dünyanın herhangi bir
yerindeki bir şubeyi
açtırabilir. Citibank müşterileri, dünyanın 100'den fazla ülkesindeki
Citi şubelerini kendi şubesi gibi kullanabiliyor. Dış ticarette hem ürün
hem dış ticaret dokümanlarının gidiş gelişinden tutun da işlemlerin
yapılması, mevzuatların takibine kadar her türlü serviste fark
yaratıyoruz. Son yıllarda çalıştığımız firma sayısında yüzde 55 artış
olmuş. Finanse edilen tutarın 200 milyon dolardan yıl sonunda 1 milyar
dolara ulaşması bekleniyor. Diğer yandan dünyada yeni bir trend var.
"Financial supply chain management" (finansal tedarik zinciri yönetimi)
adı verilen yaklaşım öne çıkıyor. Burada hedef zincirin halkasının her
bir noktasına servis ve finansman verebilmek. Biz de Citibank olarak
yeni dönemde bu yaklaşımla hareket edeceğiz. Müşterilerimizin
büyümesine, piyasa payının artmasına katkı sağlayıp onları büyüdükçe biz
de büyümek hedefindeyiz. Citi Group dünyada yatırım bankacılığı
alanında çok güçlü. Bu alandaki faaliyetler devam edecek. Citi Group ve
Citibank olarak Türk bankalarıyla da çalışıyoruz. Onlar da bizim
müşterimiz aynı zamanda. Türkiye'deki büyük sendikasyonlar, bono
ihraçları konusunda çok etkiniz.
Türk bankalarıyla gurur duyuyoruz. Önümüzdeki dönemde daha da büyümeleri
için aktivitelerimiz artarak devam edecek. Bunun dışında nakit
yönetimi, hisse senedi saklama gibi alanlarda kuvvetliyiz. Örneğin şu
anda piyasada hisse senetlerinin yarısından fazlasının saklamasını biz
yapıyoruz. Nakit yönetiminde Citi çok kuvvetli. Dünya çapında 100'den
fazla ülkede test edilen elektronik platformları var. Herhangi bir
firma, herhangi bir ülkeden bir düğmeye bastığında dünyadaki bütün
işlemlerini görebiliyor. Bu firmalar için büyük bir güç. Türkiye'de
nakit yönetimi alanında özellikle yabancı sermayeli şirketlerin önemli
bir bölümüne hizmet veriyoruz. Burada ciddi bir paya sahibiz ve bu
etkinliğimiz de devam edecek.
Capital: Türkiye'ye son dönemde farklı coğrafyalardan ilgi
var. Siz global tecrübelerinizden yola çıkarak yeni dönemde hangi
ülkelerin radarını Türkiye'ye çevireceğini düşünüyorsunuz? Yeni
yatırımlar nereden gelebilir?
- Değişik platformlarda ülkemizin ekonomisini ülkemizin istikrarını
anlatmaya çalışıyoruz. Bize gelen sorular arttı. Burada yatırımı olan,
olmayan pek çok global dev şirket mevcut yatırım ortamını, ekonominin
durumunu merak ediyor. Türkiye ile ilgilenen her sektörden her ölçekte
şirket var. Ortadoğu ve Çin çok yakın izliyor örneğin. Latin Amerika çok
yakın izliyor. Avrupa zaten yakın. Uzun zamandır izliyor. Afrika'da dış
ticaretin her iki tarafı da arttığı için çok yakın takip var.
Capital: Peki Türkiye'nin dış ticaretinde hangi ülkeler ön plana çıkacak? Nerelerde fırsat var?
- Eskiden Avrupa çok öndeydi. Önümüzdeki dönem için herkes Afrika
çalışıyor. Afrika'da ciddi bir talep var. Ortadoğu da ön planda. Rusya
çok daha fazla öne çıkmaya başladı. Kore ve Brezilya çok konuşuluyor.
Yakın coğrafyada Türk Cumhuriyetleri ön planda. Bütün bunlarla birlikte
Asya çok inceleniyor. Türkiye'nin İpekyolu'ndan gelen bir mirasla buraya
yönelik dış ticarete çok uygun. Citi'nin de bütün bu coğrafyada çok
ciddi bir yapılanması var. Örneğin, Afrika'da bildiğim kadarıyla 14
ülkede şubesi var. Bir müşterimiz bana telefon açıp Kenya'da şunu
yapabilir miyiz dediğinde, diğer telefondan Kenya'daki şube müdürünü
arayıp bilgi alıp müşterimi bilgilendirebiliyorum.
Capital: Geçmişte Citibank hem insan kaynağı hem sahip olduğu
teknolojik altyapı ile Türk bankacılık sektöründe ayrıcalıklı bir konuma
sahipti. Şimdi her iki alanda da Türk bankaları çok kuvvetlendi ve
rekabet arttı. Bugün gelinen noktada, rekabette nasıl
farklılaşıyorsunuz?
- Global sıkıntılardan ülkemizin bir negatif etki almadan çıkmamızın en
büyük sebeplerinden biri, bankacılık sektörünün hem çok kuvvetli hem çok
ileride olması. Buna saygımız sonsuz ve her yerde de söylüyoruz.
Citi'nin ise doğal yapısından kaynaklanan farklı güçleri var. Bütün
stratejilerimizi dünyada 100'den fazla ülkeyi kapsayan global
network'ümüz üzerine kurgulamaya çalışıyoruz. Hem dünyaya açılan Türk
firmaları ile hem Türkiye'de iş yapan global şirketlerle çalışıyoruz. En
büyük farkımız burada. Global ürünler, global çözümler sunuyoruz.~
Capital: Bireysel bankacılıkta hedefleriniz ne yönde? Son olarak Akbank ile ortak bir çalışmanız oldu. Planda yeni işbirlikleri var mı?
- Türk bankacılık sistemi bireysel bankacılıkta çok gelişmiş. Biz bir
şeyi yapmış olmak için yapmak istemiyoruz. Gerçekten bir fark
yaratabileceksek, bir katma değer sağlayabileceksek yapıyoruz. Örneğin
baktık, inceledik. Asya'da çok gelişmiş uygulamalar var. Buradan bazı
uygulamaları Türkiye'ye getirmeyi planlıyoruz. Önümüzdeki dönemde, düşen
faizler ortamına yönelik daha fazla alternatif ürün çıkarmak istiyoruz.
Hedeflenen belirli bir kitleye yönelik olarak çok ürün açısından
eğitilmiş, SPK'nın sertifikasyonun almış, 24 saat müşterileriyle bire
bir ilgilenebilecek satış teşkilatı kurmak hedefindeyiz. Kredi kartları
tarafında Akbank ile yaptığımız işbirliğinden çok ümitliyiz. Türkiye'nin
lider kart markalarından Wings Card'a, Citi'nin avantajlarını yükledik.
Gerçek bir global kart yarattık. Müşterimiz eskiden sadece
Türkiye'deydi şimdi herkes yurtdışına gidiyor. Dolayısıyla çok ilgi
göreceğini tahmin ediyoruz. Sürekli müşterilerimizle birlikte
çalışıyoruz. Bundan sonraki yeniliklerimizi de müşterilerimiz
belirleyecek. Bankacılık açısından artık derin bilgi gerekiyor. Eskisi
gibi biraz bilgiyle müşterilerimize katma değer yaratmak imkansız.
Dünyada olan biteni çok iyi bilmek gerekiyor. Bizim de vaktimizin çok
büyük bir kısmı dünyayı incelemekle geçiyor.
BANKACILIĞIN GELECEĞİ
2 ALANDA GÜÇLÜYÜZ Çok güçlü bankalarımız var. Sadece sermaye
yapısıyla değil ürün gamları, teknolojileri ve en önemlisi yetişmiş
insan kaynağıyla öne çıkıyorlar. Buraya gelmeden önce Londra'da 50
ülkeden sorumluydum ve dış ticaretin başındaydım. Dolayısıyla orada
30'dan fazla ülkeyi yakından izleme imkanı buldum. Her ülkenin vatandaşı
çok iyi çalışıyor ama bizim Türk bankacılık sistemindeki yetişmiş
bankacılık elemanı hiçbir ülkede yok. Bizde kadrolar her duruma adapte
olabiliyor. Bu çok büyük bir güç.
YENİ DÖNEM ZOR Önümüzdeki dönem çok kolay bir dönem değil.
Türkiye için de dünya için de değil. Türkiye özelinde artık tek haneli
enflasyon konuşuyoruz. Müşterilerimizin ihtiyacı artık çok değişti.
Eskiden çok daha basit talepler vardı. Dünyaya açılım daha azdı.
Bireysel müşteri alternatif yatırım enstrümanları istiyor. Ticari
müşterilerin dış ticareti arttı, orada ne yapabilirim diye bakıyor.
Kurumsal müşterimiz dünyaya açıldı, dünyada ne yapabilirim diye bakıyor.
Dolayısıyla bir taraftan ekonominin kuvvetli olmasından gurur duyuyoruz
ama diğer yandan faizlerin bu kadar düşük olduğu, bu kadar rekabetçi ve
her tür müşterimizin gelişen ihtiyaçlarının olduğu bir ortamda çok
akıllı düşünmemiz gerekiyor.
KATMA DEĞERE DİKKAT! Eski dönemdeki kârlılıkları korumak çok
zorlaşıyor. Bir taraftan da ülkemizin cari açık probleminden dolayı
hacimleri çok büyütemiyoruz. Önümüzdeki döneme bankacılık sektörünün
kuvvetli olarak başlaması çok büyük bir artı. Öte taraftan gerçek katma
değer sağlayan bankaların öne çıkacağını düşünüyorum. Değişen müşteri
ihtiyaçlarına değişen çözüm önerileri ve değişen global dağıtım
kanalarıyla servis verebilenler kazanacak.
35 YIL SONRA İLK TÜRK Bir Türk olarak en büyük misyonum, Citi'nin
dünyadaki gücünden ülkemizin daha fazla faydalanmasını sağlamak, Bugüne
kadar Citi Türkiye'ye çok önemli faydalar sağladı, çok önemli
finansmanlarda bulundu, çok ciddi yatırımlar yaptı, Ama bundan sonra
daha da fazla olacak, Genel müdür olduğumdan beri cep telefonum hiç
susmuyor ve bu beni çok mutlu ediyor, ilgi çok arttı, Bende aslında
hiçbir zaman kapalı kapılar ardında bir genel müdür olmak istemiyorum,
Mümkün mertebe sahanın içinde olmaya çalışıyoruz, Mümkün mertebe müşteri
ziyaretlerine gitmeye çalışıyorum, Ürün satmak istemiyoruz, Doktor gibi
müşterin ihtiyacını anlamak, ihtiyacı neyse o ihtiyaca yönelik çözüm
önerilerini birlikte oluşturmak istiyoruz,
DÜNYA KRİZİ ATLATTI MI?
GÜNLÜK TAKİP EDİYORUZ Global ekonomi çok enteresan noktalardan
geçiyor, Herhangi bir yorumda bulunmak çok zor çünkü domino efektleri
oluyor, Bütün ülkelerle günlük konferans görüşmeleri yapıyoruz,
ekonomiyi günlük takip ediyoruz, Çok değişik dinamikler oturabilir
önümüzdeki dönemde,
TÜRKİYE İÇİN FIRSAT Her bölgenin dinamikleri çok farklı ve bir
bölgede olan bir problem öbürünü etkileyebiliyor, Önümüzdeki dönemi hep
birlikte incelemek lazım, Dünya krizi atlattı demek için henüz erken,
Ancak dünya yönünü bulana kadar Türkiye'ye çok daha fazla fırsat
çıkıyor, Ödevlerimizi yaparsak Türkiye'nin önünde dünyanın parlayan
ülkeleri arasında olmak yönünde bir ufuk görüyorum
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?