Fırsat peşinde

Kriz bitti, ancak iş dünyasında arayış sürüyor.

1.06.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Fırsat peşinde


Doğuş Grubu'nun patronu Ferit Şahenk, dergimize kriz yılını, "Dünyada olumsuz gidiş var. Fakat Türkiye'de bölgesel birçok fırsat görüyorum. Türkiye'ye çok daha fazla yatırım gelebilir. Amerika'daki bu durum tabii ki dünyayı çok etkileyecek. Hep de negatif bakmayın pozitif yanları da var" şeklinde değerlendirmişti. Sonra da krizin bölgede çok ilginç değerleri ve varlıkları çok aşağı fiyatlardan alabilme imkanı doğurabileceğine dikkat çekmişti. Şahenk'in bu tahmini gerçek oldu, kriz pek çok grup ve şirket için fırsat yarattı. İş Bankası'nın yeni gelen müdürü Adnan Bali de Şahenk gibi benzer bir gerçeğe dikkat çekiyor. Krizin fonlama maliyetleri, vade, hacimler, erişilebilecek piyasalar ve yatırımcı tabanı açısından yeni imkanlar, yeni fırsatlar sunduğunu anlatıyor. "Şimdi artık en azından bugünkü pazar paylarını korumak değil, o geçmiş dönemin paradigmasıydı, şimdi bu pazardaki rollerimizi daha hakim kılacak, onu perçinleyecek ataklar yapmayı hedeflememiz lazım. Biz de kuruluş olarak onu düşünüyoruz. Bu, kârlılığımızı koruyarak yapmak durumunda olduğumuz bir şey. Yurtdışı ayağında da bütüncül bir stratejiyi gerektiriyor" diye konuşuyor. Zaten kriz sırasında ve sonrasında da pek çok işadamı ve lider, fırsat arayışında olduğunu her fırsatta açıkladı. Kimi ortaklık için yurtdışındaki görüşmelerini hızlandırdı kimi marka almak için masaya oturmak üzere olduğunu açıkladı...

Fırsatlar hangi alanda görmek için görsele tıklayın

Yeni pazarlar konusunda yoğun araştırmalar yapanların sayısı da yeni müşteri peşinde koşanların sayısı da oldukça fazla. Özetle bugün iş dünyası, artık her zamankinden daha fazla fırsat arayışında. 100'ü aşkın liderle gerçekleştirdiğimiz "Fırsatlar Nerede" adlı araştırmamız, fırsat arayışının sürdüğünü gösteriyor.


GÖZLER YENİ PAZARLARDA
Büyümek isteyen şirket ve gruplar, ağırlıklı olarak bunu yeni pazarlara açılarak gerçekleştirmek istiyor. Araştırmamıza katılan yöneticilerin 3'te 1'i yeni pazar arayışında olduğunu dile getiriyor. Yeni pazarlara girerek satışlarını canlandırmak isteyenlerin yanı sıra bölgesel ya da uluslararası güç olmayı planlayanlar da var. Fırsat görülen pazarlar arasında ilk sırada Doğu Avrupa, Balkanlar, Ortadoğu, Uzakdoğu ve Afrika yer alıyor.

2011 fırsat yılı mı?

"Yeni pazarlar peşindeyiz" diyen Koç Holding CEO'su Turgay Durak, bu yıl Avrupa'da büyümenin sıfır düzeyinde kalacağını açıklıyor. "Bu nedenle Ortadoğu, Kuzey ve Güney Afrika, Türk Cumhuriyetleri ve Uzakdoğu pazarlarına ciddi şekilde eğilmek gerekiyor" diyor. Vestel İcra Kurulu Başkanı Ömer Yüngül de yükseliş trendindeki bu ülkelerin yüksek potansiyele sahip olduğunun altını çiziyor ve bu bölgelerde yerel ortakla veya tek olarak çeşitli fırsatlar baktıklarını anlatıyor. ~
Yaşar Holding Rusya, Ukrayna ve Kafkasya pazarlarını her zamankinden daha fazla inceliyor. Holding başkanı İdil Yiğitbaşı, "Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkeleri potansiyel gördüğümüz diğer ülkeler. Buralarda ihracat fırsatlarını araştırıyoruz" diyor. Aksoy Şirketler Grubu da Hazar Bölgesi ile Ortadoğu coğrafyasının sunduğu fırsatları yakından takip ediyor. Grup başkanı Erdal Aksoy, bu bölgedeki hedeflerini şöyle açıklıyor: "Bu bölgede oluşturulacak ileri entegrasyon ve sinerji bizim dünya çapında rekabette geri kalmamamızı sağlayacak."

Büyümek isteyenler fırsat için neye bakıyor görmek için görsele tıklayın


YENİ MÜŞTERİ PEŞİNDE
Krizde birçok şirketin en büyük kaybı müşteri oldu. 2011'de yeni müşteriyle büyümek şirketlerin gündemindeki en önemli konulardan. Fırsat arayışındakilerin yüzde 22,3'ü, yeni müşteri peşinde olduğunu açıklıyor. Doğtaş, büyümesine ivme kazandırmak için halihazırda hitap ettiği A, B ve C1 sosyoekonomik gelir gruplarına ek olarak A+ grubunu da müşterileri arasına katmak istiyor. Doğtaş Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, yeni müşteri kazanmak için bu yıl tasarım, AR-GE, kalite ve satış sonrası hizmetlere odaklanacaklarını söylüyor. Hazır giyimin güçlü oyuncularından Park Bravo'nun yönetim kurulu üyesi Zeynep Özçoban, "Bugüne kadar girmediğimiz illere girecek ve toplamda 15 mağaza açarak müşteri sayımızı yüzde 15-20 oranında artıracağız" diyor. Şu anda sadece telekomünikasyon hizmeti veren T- Systems Türkiye, bu yıl bilgi teknolojileri alanına girerek müşterilerini 2 kat artırmayı planlıyor.
Gelecek beş yılda gündeminizde satın alma olacak mı?

Sigortacılık ve emeklilik şirketleri de müşteri kazandıracak fırsat arıyor. Anadolu Hayat Emeklilik Genel Müdürü Mete Uğurlu, yeni müşteri edinmek için yeni ürün geliştirmeye ve yeni dağıtım kanallarına ağırlık vereceklerini ifade ediyor. Avivasa Genel Müdürü Meral Eredenk, "Yeni BES fonları kurma yoluyla farklı yatırım tercihi olan yeni müşteri segmentlerine ulaşmayı, mevcut müşteri portföyü için de yatırım tercihlerini genişletmeyi planlıyoruz" diye konuşuyor.

SATIN ALMA AVI!
Bugünlerde herkes şirket avında. Yeni bir pazara girmek, yeni bir sektöre adım atmak ya da sektörde iddiasını artırmak isteyenler, sıfırdan bir yatırım yerine şirket satın almayı tercih ediyor. Araştırmamıza katılanların yüzde 17,6'sı da bu arayışlarını dile getiriyor. Koç Holding Başkanı Mustafa Koç, elektrik sektöründe büyümek için satın almalarla ilgilendiklerini söylüyor. "Büyüme stratejilerimizi, şirketlerimizin kendi büyümeleriyle sınırlı tutmak yanlış olur" diyen Koç, elektrik üretiminde kaliteli proje sayısının sınırlı olmasının şirket satın almalarını zorunlu kıldığını ifade ediyor.
Satın almak için görüştüğünüz şirket/marka var mı?

Aibayrak Grubu Başkanı Mustafa Albayrak da hizmet sektöründe 2011'in, kendileri için satın alma yılı olacağını açıklıyor. "Geri dönüşüm işinde satın almalarla güçlü bir grup oluşturmak istiyoruz" diyor. Turgut Aydın Holding de sağlık alanında fırsat bakınıyor. Teknosa Genel Müdürü Mehmet Nane, cazip koşullarda yaşanabilecek her türlü satın almayı değerlendirebileceklerini söylüyor. Sofra Grubu CEO'su Yaşar Büyükçetin de organik büyümenin yeterli olmadığını ileri sürerek "Büyük ve lokal, iyi yönetilen sektör şirketlerine yüksek düzeyde ilgimiz var. Kısa vadede satın almak için görüşmelerimiz sürüyor. Hedefimiz bu alımlarla ölçek ekonomisi yakalayarak verimliliğimizi artırmak" diyor.

YENİ SEKTÖR İŞTAHI
Ortamı güvenli bulanlar, yatırım iştahı artanlar gözünü yeni sektörlere dikti. İlgi duyulan sektörler arasında, özellikle tarım, hayvancılık, gıda, sağlık, gayrimenkul ve enerji ön plana çıkıyor. Kibar Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ali Kibar, gayrimenkul geliştirme alanına girebileceklerini söylüyor. Ağırlıklı inşaat ve turizmde faaliyet gösteren IC Holding, sağlık ve madencilik sektörlerine girme planları yapıyor. IC Holding Başkanı İbrahim Çeçen, bu sektörlerde agresif büyüme politikaları izleyeceklerini belirtiyor.~
Şirket satın almak isteyenlerin amacı ne?

Ata Holding'in radarında her türlü gıda üretimi var. Enerjide de çalışmalar yapan grup, nükleer santral işine girmeyi planlıyor. Astaş Grubu, eğitim ve enerji alanında yatırımlar gerçekleştirmek niyetinde. Hedef Alliance Holding Başkanı Ethem Sancak'ın gönlünde ise medya sektörü var. Son dönemin en hızlı büyüyen gruplarından İttifak Holding yetkilileri, "Her geçen gün çeşitlenerek talep artışı yaşayan turizmde deniz, kaplıca ve şehir otelciliğinde yatırım planlıyoruz" diyor. Colin's Yönetim Kurulu Başkanı Şahin Eroğlu da bir süredir yeni bir sektör arayışındaydı. Eroğlu, kararını verdi. "Besicilik için Trakya'da çiftlik kuracak yer bakıyoruz. Hayvancılıkta et ve süt alanlarında olmak istiyoruz" diye konuşuyor.

ORTAK ARANIYOR!

Yatırım planlarının devreye alınması, yurtdışında fırsatların değerlendirilmesi ile birlikte şirketler riskleri ve finansmanı birlikte karşılayacakları iş ortağı arayışını da başlattı. Bugün çok sayıda şirket işbirliği yapma olasılığı olan şirketlerle görüşme halinde. Kibar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, İskenderun Limanı'yla ilgili olarak yakında uzun vadeli bir stratejik işbirliğinin söz konusu olduğunu haber veriyor. Hedef Alliance Grubu Başkanı Ethem Sancak da tarımda ciddi bir ortak arayışı içinde olduğunu belirtiyor.
Yurtdışında şirket/marka almanın önündeki engeller neler?

 "Tarımda yerli ve yabancılarla görüşmelerimiz sürüyor. Ukrayna, Kazakistan, Gürcistan ve Romanya'daki operasyonlarımız için oranın yerel dağıtım şirketleriyle temas halindeyiz. Kısa zamanda onlardan biriyle ortaklık ilişkisi kuracağız" diye konuşuyor. Bu yıl büyüme konusunda hız artıran Tamek de işlerini geliştirmek ve daha fazla sayıda ülkeye ulaşmak için her türlü ortaklığa açık. Tamek Genel Müdürü Haluk Öget, "Yurtiçinde ve yurtdışında görüşmelerimiz sürüyor" diye bilgi veriyor. Latek Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Levent Erdoğan da büyüme hedeflerini yukarı çektikleri bu dönemde yurtiçinde ve yurtdışında özellikle ortaklık fırsatlarını değerlendirdiklerini söylüyor.

HEDEF BÜYÜTEN MARKA ARIYOR

Uluslararası ölçekte daha iddialı bir oyuncu olmaya kararlı şirketlerin gündeminde marka satın almak var. Bu konuda ideal ortamın oluştuğunu düşünen çok sayıda şirket harekete geçti. Zorlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Zorlu, "Marka almak için yurtdışında araştırma yapıyoruz" diyor. Altınbaş Holding Başkanı İmam Altınbaş da "Yurtdışında Bulgari, Tiffany gibi büyük mücevher mağazalarının olduğu caddelerde olmak gibi bir hedefimiz var, ama bizim bunları satın alma gibi bir hedefimiz de var.
Türkiye'de şirket/marka almanın önündeki engeller neler?

Ülker gidip Godiva'yı alıyorsa biz de dünyaca ünlü bir mücevher şirketini alabiliriz" diye konuşuyor. Şu anda 31 ülkede kendi markasıyla faaliyet gösteren Colin's, Avrupa pazarlarında marka bakınıyor. Küçük ev aletleri sektöründe 2 yıldır adetsel olarak liderliği ele geçiren Arzum da hedef büyüttü. Arzum Genel Müdürü Murat Kolbaşı, özelikle ihracat ayağında güçlenmek için yurtdışında bir marka almanın büyük avantajları olduğunu söylüyor. Kolbaşı, bu konudaki niyetini şöyle anlatıyor: "2012'ye kadar ihracat yaptığımız ülke sayısını 17'den 25'e çıkarmak ve ciroda yüzde 65 büyümek istiyoruz. Bunun yolu da yurtdışında tüketici tarafından bilinirliği olan bir marka satın almak."


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz