2011
yılında 34,5 milyar dolar ciroya ulaşan ABD merkezli sigorta devi
Liberty Mutual'ın Türkiye'de iddialı hedefleri var. 2006 yılında Şeker
Sigorta'yı alarak pazara giren Liberty Mutual'ın CEO'su DAVID LONG,
satın almada şirket seçimi ve yönetim ekibi kurma konularında hata
yaptıklarını düşünüyor. Ancak uzun vadede şirketi, Türkiye pazarında ilk
5'te görmek istiyor. Bunun için de satın alma fırsatlarına baktıklarını
belirtiyor ve "Türkiye'de bizi daha büyük bir ölçeğe taşıyacak fırsat
olursa 100 milyon dolarlık bir satın alma düşünebiliriz, bu bizi hiç
zorlamaz" diye konuşuyor. Liberty Mutual Insurance, uluslararası bir
sigorta devi... Yangın ve kaza tarafında dünyada 6'ncı sırada yer alan
şirket, 2011 yılında 34,5 milyar dolar ciro gerçekleştirdi. ABD merkezli
dev, Türkiye pazarına da 2006 yılında Şeker Sigorta'yı satın alarak
girdi. Geçtiğimiz 6 yılda Türkiye operasyonu Liberty Sigorta'ya satın
alma ve sermaye aktarımı ile toplam 340 milyon TL yatırım yaptı. Liberty
Mutual Insurance CEO'su David Long, Türkiye pazarıyla ilgili oldukça
ilginç konuşuyor. Giriş yaptıkları sırada hata yaptıklarını kabul
ediyor. Türkiye pazarına girmeye çalıştıkları dönemde şirketlerin çok
pahalı olduğunun altını çiziyor ancak bu pazarda bulunmanın şirket için
önemli olduğunu belirtiyor ve ekliyor: "Aldığımız şirketin durumunun
kötü olduğunu biliyorduk. Ancak ne kadar kötü olduğuna dair bir fikrimiz
yoktu. Bu şirketi almak bir hataydı." "Geçtiğimiz 5 yılı Türkiye'de
şirketimizi kurmakla geçirdik" diyen CEO'nun Türkiye'de güçlü hedefleri
var: "Türkiye'de uzun vadede, pazar payımızın yüzde 5'lere geleceğini
tahmin ediyorum. Hedefimiz, Türkiye'de de ilk 5 oyuncu arasında olmak.
Büyümek için satın alma fırsatlarına da bakacağız." Long, Türkiye'de
satın almaya yaklaşımlarını ise şöyle özetliyor: "Türkiye için satın
alma rakamımız, fırsatın büyüklüğüne bağlı. Türkiye'de bizi daha büyük
bir ölçeğe taşıyacak fırsat olursa 100 milyon dolarlık bir satın alma
düşünebiliriz, bu bizi hiç zorlamaz."26 ülkede 900 ofis ve 45 binden
fazla çalışana sahip Liberty Mutual Insurance'ın CEO'su David Long,
Türkiye yatırımlarını, gelecek planlarını ve büyüme stratejilerini
anlattı:
Capital: Türkiye'ye 2006'da Şeker Sigorta'yı alarak girdiniz. Bugün Türkiye'ye yaptığınız bu yatırımdan memnun musunuz?
- 2006'da Şeker Sigorta'yı satın almak için 70 milyon dolar ödedik.
Geçen süreçte üzerine 220 milyon TL ilave sermaye yatırdık. Türkiye'ye
son 5 yılda çok sermaye getirdik. Aldığımız şirketin durumunun kötü
olduğunu biliyorduk ancak ne kadar kötü olduğuna dair bir fikrimiz
yoktu. Bu şirketi almak bir hataydı.
Capital: Pişman mısınız?
- Hayır, pişman değiliz. Alımı gerçekleştiren ben değildim. Eminim ki
benden önce bu görevi yürüten arkadaşım büyüyen, genç ve canlı nüfusun
yanı sıra ekonomik gücü çok hızla artan ve jeopolitik önemi çok büyük
bir ülke gördü ve bu fırsatı değerlendirmek istedi. Türkiye'de yer almak
durumundaydık. Bizim için uzun uzun vadede iyi bir değer yaratabilmemiz
önemli... Türkiye pazarına 2006'da girmeye çalıştığımızda şirketler çok
pahalıydı ama bizim için Türkiye pazarında olmak çok önemliydi.~
Şeker Sigorta'nın kendi içinde problemleri olduğunu görerek aldık. Biz
kötü durumdaki bir şirketi satın alıp, kârlı hale getirebilme
özelliğimizle gurur duyuyoruz. Türkiye'de yaptığımız en büyük hata,
satın alma sonrası problemli olduğunu bildiğimiz bir yapı üzerine
şirketi inşa etmeye çalışmamız oldu. Oysa yapmamız gereken tüm sistemi
yıkıp sıfırdan başlamaktı.
Capital: Türkiye'de ilk başta yabancı bir genel müdürünüz vardı.
Ardından Türk yöneticilerle yerel yönetime geçtiniz. Bu değişim neden
yapıldı?
- Bu, benim yönetime geçmemden önceydi. Bizim genel stratejimiz ülke
operasyonlarımızda yerel yönetimle ilerlemektir. Türkiye'de yabancı bir
yöneticiyle oluşturduğumuz ilk yönetim ekibi bir hataydı. Türkiye'de
sigorta alanında güçlü bir deneyim ve iyi yöneticileriniz olduğunun da
farkındaydık ancak ilk etapta doğru yöneticiyi belirleyemedik. Yerel
pazarda başarılı olacaklar, o pazarı iyi bilen yerel yöneticilerdir. Biz
onlara kaynak ve deneyimimizi aktarıyoruz ve güveniyoruz. Türkiye'ye 6
yılda aktardığımız 340 milyon TL, iyi bir yatırım... Bu yatırımı
unutmayacağız. Türkiye'de yerel yönetim ekibinin başarılı olacağına
inanıyoruz. Pek çok pazarda elde ettiğimiz başarıyı tek kelimeyle ifade
etmek gerekirse icra becerimiz diyebiliriz. Adil fiyatlarla en iyi
hizmeti sunuyoruz.
Capital: Türkiye'de yakın dönem hedefleriniz neler?
- Türkiye'de sigorta sektöründe bu yıl büyüme Latin Amerika'dakine yakın
olacak. 2012'de sektörün yüzde 10-15 büyüyeceğini düşünüyoruz. Ancak,
bizim büyüme hızımız bunun çok üzerinde olacak. 2013 yılı sonuna kadar
pazardaki yüzde 1 civarındaki payımızı yüzde 2'ye çıkarmayı
hedefliyoruz. Geçtiğimiz 5 yılı Türkiye'de şirketimizi kurmakla geçirdik
ve epey de yavaş bir süreç oldu. Liberty Mutual bir ülkeye ancak belli
bir büyüklüğe sahipse ve burada önemli bir sıraya gelebilecekse yatırım
yapar. Faaliyet gösterdiğimiz ülkede ilk 5 şirket içinde olmak isteriz.
Türkiye'de uzun vadede, pazar payımızın yüzde5'lere geleceğini tahmin
ediyorum. Hedefimiz, Türkiye'de de ilk 5 oyuncu arasında olmak. Yakın
gelecekte artan bir organik büyüme göreceksiniz. Satın alma fırsatlarına
da bakacağız.
Capital: Ne tür fırsatlarla ilgileniyorsunuz?
- Türkiye'de son 2 yılda potansiyel alımlara baktık. Ama bugüne kadar
satın almalar için Liberty Sigorta'nın doğru bir pozisyonda olduğunu
düşünmüyorduk çünkü şirketin temelleri tam oturmamıştı. Şimdi bu süreci
tamamladık. Artık pazardaki varlığımızı, büyüklüğümüzü etkileyecek
fırsatlara bakacağız. Şu an uygun gördüğümüz bir şirket yok. Ancak, buna
dar bir açıdan bakmamak da lazım. Örneğin, Avrupa'daki kriz dolayısıyla
zor durumdaki pek çok sigorta şirketinin de Türkiye'de faaliyetleri
bulunuyor. Bu tarz bir satın almayla pazarda elimizi güçlendirmemiz
mümkün.
Capital: Bu durumda şu an Türkiye'de yatırımı olan Avrupalı sigorta şirketleriyle mi ilgileniyorsunuz?
- Şu an Avrupalı olup Türkiye'de yatırımı olan üç şirket biliyomz. Bunlara da bakıyoruz. Her zaman fırsatlara bakacağız.
Capital: Türkiye'de yeni satın alma için maksimum ne kadar para ayırırsınız?
- Dünyadaki satın almalar için kısa vadede, kolayca 400-600 milyon
dolarlık bir sermaye ortaya koyabiliriz. Tabii Türkiye için bu rakam,
fırsatın büyüklüğüne bağlı. Biz pazarın lider şirketini satın almayız,
pazarda ciddi büyüme gösterebilecek şirketleri tercih ederiz. Türkiye'de
bizi daha büyük bir ölçeğe taşıyacak fırsat olursa 100 milyon dolarlık
bir satın alma düşünebiliriz, bu bizi hiç zorlamaz.~
Capital: Türkiye'yi bir yönetim üssü olarak konumlamayı planlıyor musunuz?
- Türkiye'den diğer ülkelere, Ortadoğu'ya yayılmamız mümkün olacak.
Türkiye'nin içinde bulunduğu bölgede sigortalanma oranının düşük
olduğunu görüyoruz. Gerek Ortadoğu'da gerek Rusya'dan kopmuş
cumhuriyetlerde sigorta potansiyeli kesinlikle çok yüksek. Türkiye
üzerinden bu ülkelere ulaşmak mümkün. Türkiye'de belli bir büyüklüğe
geldikten sonra çevre ülkelerin de istikrarlı hale gelmesiyle bu
adımları atmayı düşünüyoruz. İleride çevre ülkeler için bir yönetim
merkezi yapma planımız var.
Capital: Pazara büyük umutlarla giren yabancılar fiyat rekabetine galip geliyor. Siz farklılaşmak için nasıl bir strateji izleyeceksiniz?
- Çok uluslu şirketlerle pek çok pazarda rekabet ediyoruz. Çok net ve
benzersiz bir iş modelimiz var. Şirketlerimizi oldukları ülkelerde yerel
birer oyuncu gibi yönetiyoruz. Pazara dünyada kazandığımız deneyimi,
ürünleri sunuyoruz. Türkiye'de pek çok şirket, düşük fiyat stratejisi
ile büyüyor. Ama biz onlardan biri olmayacağız, düşük fiyat
stratejisiyle çalışmayacağız. Sigortayı varlık olarak gören kişilerle
çalışmak istiyoruz. Temel olarak farkımız, adil fiyatlarla yüksek
kalitede hizmet vermek üzerine olacak. Kendimizi ürünlerimizdeki
derinlik, yüksek kalite ve hizmetle farklılaştıracağız.
Capital: Türk sigorta sektöründe kârlılık ciddi bir sorun. Siz ne zaman kâr eder hale gelirsiniz?
- Kısa dönemde yatırımın geri dönüşü çok zor olacaktır. Ama 3 yıl sonra
artık Türkiye'de para kazanmaya başlarız diye tahmin ediyorum.
"BÜYÜME ULUSLARARASI OPERASYONLARDAN"
İKİ POLİÇEDEN BİRİ ABD DIŞINDAN
Uluslararası pazar bizim için inanılmaz bir önem arz ediyor. Büyüme ve
yeni işin yarısı uluslararası operasyonlardan gelecek. Liberty
uluslararası tarafı 8,2 milyar dolar büyüklüğe sahip. Bunun yüzde 43'ü
Latin Amerika'dan, yüzde 36'sı uluslararası sigorta piyasalarından,
yüzde 16'sı da Avrupa operasyonundan geliyor. Asya'nın payı ise yüzde 5.
1995'te uluslararası işin ciroda payı sıfırdı, bugün yüzde 25.
Önümüzdeki 5 yılda bu oranın yüzde 30'ları bulması beni hiç şaşırtmaz.
YENİ ALIMLAR
2011'de uluslararası faaliyetlerimizin büyüme hızı yüzde 13'tü. Çin'de
4'üncü eyalette ofisimizi açtık. Hindistan'da ortaklığımızda son adımı
attık. Bu yıl sonunda faaliyete geçeceğiz. Ayrıca 2011 yılında
İrlanda'da da Queens Insurance'ı satın aldık. Rusya'da da 100 milyon
doların altında bir satın alma yapıyoruz. Dolayısıyla bizi şu anda
faaliyet göstermediğimiz çok sayıda pazarda alım gerçekleştirirken
görmeye devam edeceksiniz. Faaliyet gösterdiğimiz ülkelerde de yeni
alımlarla büyürken göreceksiniz.
BU YIL YÜZDE 5 BÜYÜRÜZ
2011 yılında ciroda yüzde 4,5 büyüme yakaladık, 34,5 milyar dolarlık bir
hacme ulaştık. Prim üretimimiz de yüzde 6,8 arttı. 2011 yıl sonunda 365
milyon dolar kâr yaptık. Nakit pozisyonumuz geçen yıl 2 milyar doların
biraz üzerinde arttı. 2012 yılında çok iyi bir pozisyonda olduğumuzu
düşünüyoruz. 2012'de de yüzde 5 büyüme yakalarız diye düşünüyorum.
Ciromuz 35 milyar doların üzerinde olacaktır. ABD'de sektör yüzde 12
büyür diye düşünüyorum, bizim büyümemiz bunun üzerinde olacak.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?