Ünlü
pazarlama gurusu PHILIP KOTLER, yeni kitabı “Good Works”de (İyi İşler),
daha iyi bir dünya yaratmak üzere yapılan girişimleri anlatıyor. 60
örnek uygulama üzerinden iyi iş yapmanın inceliklerini sıralıyor.
Kotler’e göre doğru olanı yapmak, şirketlere pazarda bir numara olmayı
garantilemiyor. Ancak son 30 yılda yapılanlara bakıldığında dünyayı daha
yaşanılır bir yer haline getiriyor... Sosyal sorumluluk projelerinin
şirketlere sağladığı katkıların araştırmalarla kanıtlandığına işaret
eden Kotler, “İster 500 büyük şirketten biri ister küçük bir işletme
olsun iyi iş yapan her şirket daha uzun yaşıyor” diye konuşuyor. IBM’den
Pepsi’ye, FedEx’den Pfizer’e dünyada pek çok şirket iyi işlere imza
atıyor. Sadece yıl sonu bilanço rakamlanna, pazar payına değil daha iyi
bir dünya yaratılmasına katkı sağlayan iyi işlere... Pazarlama konusunda
dünyanın önde gelen otoritelerinden biri sayılan Philip Kotler, David
Hessekiel ve Nancy R. Lee ile birlikte yazdığı yeni kitabı “Good
Works”de (İyi İşler) işte bu iyi işleri anlatıyor. Günümüzde sosyal
sorumluluk kavramının yeni uygulamalarla son derece sofistike hale
geldiğine işaret eden kitap, onlarca örnek uygulama üzerinden pazarlama
ve kurumsal odaklı sosyal sorumluluk projelerinin dünyada ve şirketlerde
yarattığı değişimi, sağladığı faydaları ortaya koyuyor. Bir sosyal
sorumluluk projesinin şirketin satışlarını artıracak, müşterilerle
iletişimini kuvvetlendirecek, kurumsal değerleri ve amaçları
geliştirecek şekilde nasıl hayata geçirileceğine ışık tutuyor. “Good
Works” 500 büyükten küçük işletmelere, pazarlamadan insan kaynaklatma
günümüz iş dünyasında her kademedeki profesyonel için müthiş bir rehber
niteliğinde.
ODAKTA NE OLMALI?
Philip Kotler, cause (dava) ile commerce’in (ticaret) ne olduğunu
karıştırmamak gerektiğini söylüyor. “Bunu yapanlar, fırsatçılar ya da
vizyoner sosyal girişimcilerdir” diye konuşuyor. Good Works, buradan
yola çıkarak şirketlere finansal ve sosyal kârlılığı dengeli biçimde
elde etmeye imkan verecek bir rehber sunmayı hedefliyor. Philip Kotler,
sosyal sorumluluk girişimcilerini iki ana başlıkta inceliyor. Birinci
başlıkta pazarlama odaklı girişimler var. Bu girişimler şirketlere,
örneklerden de görüldüğü üzere daha yüksek satış ve müşterilerle daha
etkili iletişim imkanı veriyor. İkinci başlık ise kurumsal odaklı
girişimler. Şirket değerlerini ve amaçları geliştiren bu girişimler,
tıpkı pazarlama odaklı olanlar gibi günümüzde çok sayıda şirket
tarafından uygulanıyor. Peki “iyi iş” ne anlama geliyor? Kotler, 500
büyük Amerikan şirketinin internet sayfasında hızlı bir gezinti
yapıldığında, şemsiye konsept altında şu kavramlara rastlandığına işaret
ediyor: Kurumsal vatandaşlık, kurumsal hayırseverlik, kurumsal sosyal
sorumluluk, toplum ilişkileri, toplum geliştirme, kurumsal sorumluluk...
Kitapta ise “kurumsal sosyal sorumluluk” kavramı kullanılıyor ve
ifadesi de “Kurumsal kaynaklara katkı sağlayacak isteğe bağlı iş
uygulamalarıyla toplumun refahını geliştirme vaadi” şeklinde yapılıyor.~
ÖNE ÇIKAN 6 UYGULAMA Bu kavram ve anlam şemsiyesi altındaki iyi işler belli başlı 6
uygulama üzerinden inceleniyor. Kot-ler bu uygulamaları, güzel iş ortaya
koyan sosyal girişimler olarak adlandırıyor. Bu girişimlerden üçünü
pazarlama odaklı, diğer üçünü ise kurumsal odaklı girişimler olarak
ifade ediyor. Pazarlama odaklı sosyal girişimlerde ilk sırada amaç
odaklı kampanyalar var. Örneğin Body Shop’un, Avrupa Birliği’nde
kozmetik endüstrinin hayvanlar üzerinde deney yapmasını yasaklayan
önergeyi desteklemesi gibi. Yine pazarlama odağındaki ikinci uygulama
tipi ise amaç ilişkili pazarlama. Bu alanda en sık rastlanan uygulama
bir şirketin ürünleri aracılığıyla bağış yapması. Örneğin Krafts Food,
açlıkla mücadele programı kapsamında, belli başlı ürünlerinin satışında
belli bir payı bu programa aktarıyor. Kurumsal sosyal pazarlama,
pazarlama odaklı girişimlerde sık rastlanan son uygulama. Örneğin Home
Depot’un su tüketimini azaltmaya yönelik verdiği danışmanlık servisi bu
kapsamda değerlendiriliyor.
Kurumsal odaklı girişimlerde ise kurumsal hayırseverlik, çalışanların
gönüllülük faaliyetleri, Fransız DuPont’un fabrikalarında yeşil enerji
kullanması gibi iş uygulamaları yer alıyor,
HANGİ ŞİRKET NASIL YAPTI? Good Works, günümüz sosyal sorumluluk girişimlerini örnek şirket
uygulamaları üzerinden anlatıyor. Kotler ve ekibi, 60 kadar şirketin
uygulamalarını incelemiş, kitapta en iyilere yer vermiş. Örneğin
Macy’s’in çocuk okur yazarlığını artırmak amacıyla Reading is
Fundamental adlı sivil toplum kuruluşuyla ortaklaşa gerçekleştirdiği
girişim, dava odaklı kampanyalara bir örnek. Bu kampanya ile Amerika’da
çocukların daha çok kitap okumasına katkı sağlayan Macy’s satışlarında
da gözle görülür bir artış yakalamış. Doğrudan bir amaca yönelik olmayan
ama amaç ilişkili olan pazarlama odaklı sosyal sorumluluk girişimlerine
örnek olarak ise Avon, TOMS Shoes gibi şirketlerin uygulamalarını
göstermek mümkün. Avon’un göğüs kanserine yönelik “pembe kurdele”
kampanyası, Avon ürünlerini satın alan kadınların yine Avon tarafından
kurulmuş vakfa göğüs kanseriyle mücadele için yardım yapmalarına olanak
veriyor. TOMS Shoes müşterileri, şirketin ihtiyacı olan çocuklara
ayakkabı sağlamak amacıyla yürüttüğü kampanyası sayesinde, her
alışverişte bir çift de ihtiyacı olana bağışlıyor. Procter&Gamble’ın
UNICEF işbirliğindeki pazarlama odaklı sosyal sorumluluk kampanyaları,
örnek uygulamalar arasında. P&G, “her kutu için bir aşı”
kampanyasıyla 2008’den bu yana tüm dünyada satışlarını gözle görülür
biçimde artırdı. Sadece İngiltere’de 2006’da toplanan 287 milyon
dolarlık yardım, 2010 sonunda 2,5 milyon dolara ulaştı. Almanya’da
kampanya, müşterilerin satın alma sıklığında yüzde 29 oranında kaldıraç
etkisi yarattı.
DAVRANIŞ DEĞİŞTİREN GİRİŞİMLER
Philip Kotler ve ekibinin incelediği örnek uygulamaların ortak
noktasında tüketici davranışlarını olumlu yönde değiştirmek var. Örneğin
Levi Stra-uss, ürünlerin üzerine iliştirdiği etiketlerden sosyal
medyaya pek çok alanda yürüttüğü faaliyetlerle kot pantolon
tüketicilerinin kullanma alışkanlıklarını değiştirdi.~
Kotların soğuk suyla yıkanması, sererek kurutulması gerektiğini
tüketiciler bu sayede öğrendi. Levis bu girişimiyle ayrıca, Goodwill
adlı sivil toplum kuruluşuna da yüklü miktarda bağışta bulundu. BestBuy,
kullanılmış elektronik cihazların geri dönüşümü projesiyle dünyayı
elektronik çöplüğe dönüşme olasılığından bir miktar uzaklaştırmayı
başardı. Bugün artık her BestBuy müşterisi eski bir bilgisayarı ya da
cep telefonunu, bir kulaklık ya da bir klavyeyi herhangi bir BestBuy
mağazasında geri dönüştürebileceğini biliyor, çevreyi kirletmiyor.
Energizer aynı şeyi pillerin geri dönüşümü için yapıyor. Şirket, 23
yıldır 6 bin 200’den fazla itfaiye istasyonuyla gerçekleştirdiği
kampanyasıyla tüketicilerin yangın güvenliği konusunda bilinçlenmesini
sağlıyor.
HAYIRSEVERLİK ARTTI MI?
Geçtiğimiz yıl yapılan bir araştırmaya göre, Amerika Birleşik
Devletleri’nde hayırseverlik, krize rağmen artmış. Şirketlerin yardım
için ayırdıkları para 2009-2010 arasında yüzde 10,6 düzeyinde artış
göstererek 15,29 milyar dolara ulaşmış. Şirketlerin sosyal sorumluluk
amaçlı sponsorluk girişimlerinde 2010 yılında yüzde 6,7, 201 l’de ise
yüzde 3,7 oranında artış kaydedilmiş. Diğer yandan şirketlerin
hayırseverlik biçimlerinde de önemli değişimler olduğu dikkat çekiyor.
Yine 2010’da yapılan bir araştırma, ilk 100 Amerikan şirketinin
hayırlarını yüzde 46 nakit, yüzde 35 vakıf parası, yüzde 19 gayri nakdi
şekilde yaptıklarını ortaya koyuyor. Oysa 80’li yıllarda sadece yardım
kuruluşlarına nakit para verilerek yapılıyordu. Kurumsal odaklı sosyal
sorumluluk projelerindeki çeşitliliğin hızla arttığına dikkat çeken
Kotler, günümüzde bu kapsamda 8 tipik uygulamaya işaret ediyor. Bunları
da nakit para yardımı, hibeler, burs imkanları sağlama, hizmet sunma,
teknik uzmanlık sunma, dağıtım kanalını tahsis etme, sahip olunan
teçhizatı kullandırma olarak sıralıyor.
BİNLERCE YOL VAR
Philip Kotler, “Önemli olan kurumsal itibarı nasıl inşa edeceğinizi, iş
gücünüzü nasıl motive edeceğinizi, sosyal konular üzerinde nasıl etki
yaratabileceğinizi bilmenizdir” diye konuşuyor. Bunları bilerek hayata
geçirilen projelerin sadece iyi bir dünya yaratmaya katkı sağlamaya
değil, verimliliği artırmaya, pazar payı hedeflerini tutturmaya, yeni
pazarlar ve yeni müşteriler yaratmaya, en önemlisi geleceği garanti
altına almaya imkan sağlayacağına da dikkat çekiyor. Bu konuda başarılı
örneklerden bir tanesi de Pepsi. Pepsi’nin CEO’su Indra Nooyi, 2006
yılında göreve geldiğinde, şirketi dünyanın en sorumlu şirketi haline
getireceğine kendi kendine söz verdi. Nooyi, bu sözünü gerçekleştirmek
için Kotler’in “Amaçla performans” şeklinde özetlediği bir yön izledi.
Pazarlama yöneticilerine, Pepsi markaları için yeni sosyal endişe
taşıyan yönler tayin etmelerini söyledi. Nooyi önderliğinde kolları
sıvayan pazarlama yöneticilerinin çabalarının ilk meyvesi 2009
sonbaharında ortaya çıktı. Şirket geleneksel Super Bowl reklamlarında
kullandığı milyonlarca dolarlık yatırım bütçesini sosyal sorumluluk
projelerine aktaracağını müjdeledi. Bugün Pepsi, her ay bin projeyi
inceliyor, 43 sivil toplum kuruluşuyla işbirliğinde 183 bin farklı fikre
değer biçiyor ve bağış yapıyor. ~
Kotler’in gözünden KSS’de yeni dönem gerçekleri
1- Şirketlerin yardım için ayırdıkları para, 2009-2010 arasında yüzde 10,6 düzeyinde artış göstererek 15,29 milyar dolara ulaştı. 2- Şirketlerin sosyal sorumluluk amaçlı sponsorluk girişimlerinde
2010 yılında yüzde 6,7, 2011’de ise yüzde 3,7 oranında artış
kaydedildi. 3- İlk 100 Amerikan şirketi hayırlarını yüzde 46 nakit, yüzde 35
vakıf parası, yüzde 19 gayri nakdi şekilde yapıyor. Eskiden yardım
kuruluşlarına nakit para veriliyordu. 4- KSS, satış ve pazar payına katkı sağlıyor. Marka konumlanmasını güçlendiriyor. Kurumsal imajı geliştiriyor. 5- KSS, şirketin motive, sadık çalışanları çekmesi için de iyi
bir araç. Operasyonel maliyetleri düşürüyor. Yatırımcıların ve finansal
analistlerin ilgisini artırıyor. 6- Pazarlama odaklı sosyal sorumluluk girişimlerinde ilk sırada
amaç odaklı kampanyalar yer alıyor. Body Shop’un, Avrupa Birliği’nde
hayvanlar üzerinde deney yapılmasını yasaklayan önergeyi desteklemesi
gibi. 7- Kurumsal sosyal pazarlama da KSS’de rastlanan bir uygulama.
Home Depot’un su tüketimini azaltmaya yönelik verdiği danışmanlık
servisi, bu kapsamda yer alıyor. 8- Kurumsal hayırseverlik, gönüllülük faaliyetleri, DuPont’un
fabrikalarında yeşil enerji kullanması gibi iş uygulamaları da son
dönemde rastlanan kurumsal odaklı girişimler.
DİJİTAL DÜNYAYA DİKKAT!
İMKANLAR ARTTI Özellikle son 5 yılda dijital, sosyal ve mobil
iletişimdeki çarpıcı gelişme, şirketlere sosyal sorumluluk
stratejilerini hayata geçirme konusunda da büyük imkanlar getirdi. HALA SORU İŞARETİ Sık değişimler Facebook, Twitter, YouTube gibi
mecralarda gerçekleşiyor. Ancak bu mecraların nasıl kullanılması
gerektiği hala pek çok şirket için soru işareti. Dijital dünya, sunduğu
imkanların yanı sıra şirketler için önemli sorunları da barındırıyor. DOĞRU KULLANMAK ÖNEMLİ İletişimin desantralizasyonu, bireylerin
gücünü artırırken kurumsal çabalara yönelik eleştirilerin çoğalmasına
sebep oldu. Bu nedenle her alanda olduğu gibi sosyal sorumluluk
projelerinde de dijital dünyayı doğru kullanmak önemli. İyi işler
yaparken dijital dünyayı unutmayın.
ŞİRKETLER NEDEN "İYİ İŞ" YAPMALI?
UZUN YAŞAMIN SIRRI Sağlık uzmanları uyarıyor: “Düzenli egzersiz
yaparsanız daha iyi hisseder, daha iyi görünür, daha uzun yaşarsınız.”
Pazarlama ya da kurumsal odaklı sosyal sorumluluk girişimleri için de
aynısını söylemek mümkün. Sosyal sorumluluk girişimlerinde bulunan bir
şirket müşterilerine, hissedarlarına, finansal analistlere daha güzel
görünür. Bu şirketin çalışanları, müşterileri, yönetim kurulu üyeleri
kendilerini daha iyi hisseder. Sosyal sorumluluk girişimlerinin toplum
kadar şirketin kendisine de faydası olduğu araştırmalarca
kanıtlanmıştır. Ve pek çoklarına göre sosyal sorumluluk alanında iyi bir
itibara sahip şirket daha uzun yaşar.~ 6 ÖNEMLİ NEDEN Dünyanın önde gelen sivil toplum kuruluşlarından
biri olan Business for Social Responsibility, şirketlere kurumsal sosyal
sorumluluk konusunda eğitim ve danışmanlık sağlıyor. Kuruluşun bir
araştırmasında, sosyal sorumluluk girişimlerinin şirketlere katkısı 6
ana başlıkta özetlenmiş: Sosyal sorumluluk projeleri satış ve pazar
payına katkı sağlar. Marka konumlanmasını güçlendirir. Kurumsal imajı
geliştirir. Motive, sadık çalışanları çekmesini sağlar. Operasyonel
maliyetleri düşürür. Yatırımcıların ve finansal analistlerin ilgisini
artırır.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?