TÜRKİYE'NİN ÖNDE GELEN GRUPLARINDAN SABANCI'NIN KAPTANLIĞI, bundan 9
ay önce Zafer Kurtul'a emanet edildi. Daha önce Akbank'ın genel müdürü
olarak görev yapan Kurtul, 20 yılı aşkın bir süredir grup bünyesinde
çalışıyor. Bankacılık tecrübesiyle yeni görevinde hızlı yol aldığını
söyleyen CEO'nun ajandasındaki birinci öncelik, grubun hisse değerini
yükseltmek. Sabancı'da performansı net aktif değerine bakarak
ölçtüklerini söyleyen Zafer Kurtul, "Biz bir yatırım şirketiyiz, yatırım
yapıyoruz ve yatırımlarımıza stratejik katkılarda bulunuyoruz. Değer
yaratabiliyorsak başarılıyız. Hissedar değerini artırmanın yolu da
holdingin varlıklarını artırabilmekten geçiyor" diye konuşuyor.
Sabancı'nın yeni dönem planında pek çok önemli başlık var. Zafer Kurtul,
bunların başında dengeli portföy planını sayıyor. Bugün grubun toplam
portföyü içinde Akbank'ın yüzde 55 gibi önemli bir payı bulunuyor.
Kurtul, "Hedefimiz banka harici portföyümüzü büyütmek ve zaman içinde
diğer sektörlerin portföy içindeki paylarını yüze 60'a çıkarmak. Böylece
daha dengeli bir yapıya kavuşmak istiyoruz" diyor.Son yıllarda
enerjideki hamleleriyle dikkat çeken grubun yeni dönem yol haritasında
da enerji sektörü öne çıkıyor. 2010 yılında 1,1 milyar dolar düzeyinde
yatırım yapan Sabancı Grubu, bu yıl da 2 milyar dolarlık bir yatırım
bütçelemiş. Kurtul, bu rakamın yüzde 70'inin enerji sektörüne yönelik
olacağına dikkat çekiyor. Şirketlerinin yüzde 75'i halka açık olan
Sabancı'nın bugün, 15,5 milyar dolarlık bir hisse değeri var. Zafer
Kurtul, 2015'te bu rakamı 25 milyar doların üzerine çıkaracaklarını,
2020 yılında 40 milyar doları aşmayı hedeflediklerini söylüyor. Sabancı
Grubu CEO'su Zafer Kurtul ile grubun yeni dönem planlarını konuştuk.
Grubun yeni yol haritasını ayrıntılarıyla anlatan yöneticinin, Capital'e verdiği yanıtlar şöyle:
Capital: CEO olarak 9 ayı geride bıraktınız. Göreve başladığınızda nasıl bir Sabancı buldunuz? - Sabancı Topluluğunun çok yüksek gelişme potansiyeli olduğunu
gördüm. Topluluğun itibarı hem yurtiçinde hem yurtdışında çok yüksek. 16
ülkede faaliyetimiz, 57 binden fazla çalışanımız var. Deneyimli,
yenilikçi, çok iyi eğitilmiş, güçlü insan kaynakları yapımız bizim en
önemli değerimiz. 12 halka açık şirketimiz var. Şirketlerimizin piyasa
değerlerinin toplamı iMKB'nin yüzde 12'sini oluşturuyor. 2010 yılında
şirketlerimiz 1,1 milyar dolar yatırım yaptı. Mali gücümüz çok kuvvetli.
Sabancı Holding'in 2010 yılı sonu itibarıyla özkaynakları 13 milyar
TL'ye ulaştı. Borçluluk oranımız çok düşük, bu da gelişme potansiyeline
destek veriyor. Çok değerli markalarımız var. içinde bulunduğumuz
sektörlerin büyüme potansiyeli çok yüksek. 11 şirketimiz pazar payında
lider. 3 şirketimiz ise sıralamada ilk 3 içinde yer alıyor.
Capital: ilk 100 gün CEO'lar için öğrenme süresidir. Sabancı gibi bir grubu öğrenme süresi ne kadar? - Ben şanslı bir dönemde, tam 2011 bütçelerinin hazırlanacağı
dönemde göreve başladım. Bütçe süreci hem sektörleri hem şirketleri
tanımak açısından çok faydalı oldu. ~
Kuvvetli ekiplerle çalışmak öğrenme süresini kısaltır. Birçok farklı
sektörde faaliyet gösteriyoruz. Bu sektörlerden her birinin kendi
özellikleri, potansiyelleri, dinamikleri var. Bunları iyi anlamak ve iyi
bir şekilde yön verebilmek tabii ki yoğun bir bilgi birikimi
gerektiriyor. CEO'nun konulara stratejik bakabilmesi, hedefleri iyi
koyabilmesi, ekip çalışmasını yürütebilmesi önemli. Şimdi
şirketlerimizin 3 ve 10 yıllık projeksiyonlarını yapacağımız sürecimiz
başlıyor. Onümüzdeki 3 ve 10 yılın stratejilerini ekibimle birlikte
oluşturmak çok faydalı bir çalışma olacak.
Capital: Sizinle birlikte genel olarak Sabancı Grubu'nun
stratejisinde, kâra, büyümeye bakış anlamında bir değişim olduğu
düşünülüyor. Gerçekten böyle bir değişim oldu mu? - Ana stratejilerimizde değişiklik olmadı. Her CEO'nun hedefi,
hem büyüme hem kârlılık anlamında başarılı olmaktır. Bu ikisini birlikte
başardığımız takdirde, tüm paydaşlarımıza değer yaratırken hisse
değerimizi de daha fazla artırabiliriz. Biz de bu sonucu elde
edebileceğimiz uygulamalar başlattık.2009 rakamlarımızda krizin etkileri
vardı. 2010 toparlanma yılıydı, rakamlarımız 2009'a göre daha iyi
gitti. 2011'in ise yükseliş yılı olacağını bekliyoruz. 2011'in ilk 3 ay
sonuçları gayet başarılı. Bu yıldan itibaren gelecek 3 yılda çok daha
iyi sonuçlar elde edebileceğimizi düşünüyoruz. Sabancı Holding'de
portföyümüzü değerlendirirken, net aktif değerimizi yakından takip
ediyoruz. Amacımız net aktif değerimizi büyütmek. Şirketlerimizin piyasa
değeri net aktif değerimizi oluşturuyor. Portföyümüzün yüzde 75'i halka
açık. Buna göre Akbank'ın portföy içindeki payı yüzde 55, diğer grup
şirketlerimizin payı ise yüzde 45 düzeyinde. Hedefimiz banka harici
portföyümüzü büyütmek ve zaman içinde diğer sektörlerin portföy içindeki
paylarını yüze 60'a çıkarmak. Böylece daha dengeli bir yapıya kavuşmak.
Akbank'taki büyüme elbette devam edecek. Fakat diğer sanayi, ticaret,
sigorta alanlarını, yani portföyün geri kalanını daha hızlı büyütmemiz
gerekecek. Önümüzdeki dönemde hem organik hem inorganik büyüme
fırsatlarını çok iyi değerlendirmemiz gerekiyor.
Capital: Sizden sonra bir organizasyon değişikliği oldu. Bu nasıl bir değişiklikti? - Şirketlerimize stratejik seviyede nasıl değer yaratacak, daha
etkin ve daha hızlı katkıda bulunabiliriz diye düşündük ve holdingde
organizasyonu buna göre yeniden şekillendirdik. Daha yalın, daha verimli
bir organizasyona kavuştuk.
Capital: Peki yönetim anlayışı ve strateji açısından sizin döneminize damgasını vuracak neler olacak? - Birinci öncelik, mevcut işlerimizdeki potansiyeli açığa
çıkarmak ve işlerimizin performansını artırmak olacak. Kârlılık içinde,
değer yaratarak büyüme stratejisini uygulayacağız. Büyümenin sağlıklı
olması çok önemli. Bu nedenle mevcut işlerimizde yeni yatırım,
inovasyon, yeni pazarlar, yeni ürünler konularında ilerlemeye çok önem
veriyor olacağız. Bunun yanında yeni ne iş yapabiliriz, bunu da
çalışıyor olacağız. Örneğin enerjide çok iyi bir adım attık. 2007'de
Verbund ortaklığımızdan sonra projelerimize hız verdik. Burada
hedefimiz, Türkiye'nin elektrik üretiminde yüzde 10 pazar payına ulaşmak
yönünde. 2011 pazar payımız yüzde 4 olacak. Elimizde yapım aşamasında 5
bin megavatın üzerinde projemiz var. Şu anda enerji, toplam
portföyümüzün yüzde 10'unu oluşturuyor. Söz konusu projeler
tamamlandıktan sonra bu oran yüzde 20'yi aşacak.~
Capital: Burada satın alma fırsatlarına da baktığınızı açıklamıştınız... - Enerjisa, bugüne kadar 9 tane elektrik üretimi konusunda şirket
satın aldı. Elektrik dağıtımında 2008 yılında Başkent Elektrik'i satın
aldık. Ankara ve çevresindeki 6 ilin elektrik dağıtımını yapıyoruz ve
3,2 milyon müşteriye hizmet ediyoruz. 2010 yılında 11 TWh elektrik
satışıyla Türkiye elektrik dağıtımında pazar payımız yüzde 8 oldu. Bir
dağıtım bölgesi daha almak istiyoruz, ancak ihalelerde bunu
gerçekleştiremedik. Bu hedefimizi bir satın almayla
gerçekleştirebileceğimizi düşünüyoruz.
Capital: Bizi alın ya da bu şirket satılık diye gelenler oluyor mu? - Oluyor. En son 142 megavatlık bir rüzgar santrali satın aldık.
Önümüzdeki dönemde en hızlı büyüyecek sektörümüz enerji olacak. Projeler
tamamladıkça cirolarımız büyüyecek. Enerjide yeni projelerle toplam
yatırımımız yaklaşık 6 milyon Euro'yu bulacak. Bu yatırımları yüzde 60
borç, yüzde 40 özkaynak oranıyla yapıyoruz.
Capital: Başka hangi alanlarda hızlı büyüme planınız var? - Enerji çok hızlı büyüyor. Kapasiteyi üçe, dörde katlamayı
planlıyoruz. Başka sektörlerde enerjinin hızını yakalayabilmemiz ancak
inorganik büyüme ile olur. Bu anlamda öne çıkan faaliyet alanlarımızdan
biri çimento. Burada Akçansa ve Çimsa olmak üzere iki şirketimiz var.
Biliyorsunuz bugün Türkiye'de çimento üretiminde kapasite fazlası var.
Türkiye'de olduğu kadar çevre ülkelerdeki satın alma imkanlarını da
araştırıyoruz.
Perakendede CarrefourSA, DiaSA ve Teknosa ile faaliyet gösteriyoruz.
CarrefourSA ve DiaSA şirketlerimizi yılda 200 milyon müşteri ziyaret
ediyor. Teknosa çok hızlı gelişen bir şirket. Şu anda yüzde 14 pazar
payıyla, Türkiye genelindeki 260 mağazasıyla sektöründe bir numara.
Özellikle bu yıl kârlılık anlamında da çok başarılı bir performans
sergiliyor. Otomotivde lastik üreten Brisa'nm performansı çok iyi
gidiyor. Sektörde talep çok güçlü. Kordsa Global'in önümüzdeki dönemde
birtakım stratejik açılımları olabilir. Yeni yatırımlar, farklı ürünlere
kayma, planlarımız dahilinde. Diğer yandan Temsa'da bir yeniden
yapılandırma çalışmamız var. Bu yılki rakamlarımız gayet olumlu gidiyor.
Otobüste hem yurtiçinden hem yurtdışından aldığımız siparişler var.
Hedefimiz Temsa'yı kârlı, verimli bir şirket haline dönüştürmek.
Capital: Finansta bankanın dışında sigorta ve emeklilik şirketleriniz var. Bu şirketler için gelecek planı ne yönde? - Sigorta sektöründeki büyüme potansiyelinden daha hızlı bir
şekilde faydalanabilmek için Avrupa'nın önemli, iyi yönetilen, banka
sigortacılığı konusunda uzman sigorta şirketi Ageas ile yüzde 50-50
ortak olduk. Önümüzdeki dönemde sektörde konsolidasyon bekleniyor.
Ortağımızla birlikte biz de organik ve inorganik büyümelerle
kârlılığımızı ve pazar payımızı artırmayı hedefliyoruz. Bireysel
emeklilik ve hayat sigortaları tarafında da müthiş bir büyüme
potansiyeli var. AvivaSA yüzde 21 pazar payı ile toplam katkı payında
lider ve sektörün en büyük fonuna sahip iki şirketten biri. Sahip
olduğumuz güçlü dağıtım ağımız her iki sigorta şirketimiz için de önemli
bir avantaj sağlıyor. Sigorta hizmetleri sektöründe çok iyi bir konuma
ve büyüme potansiyeline sahibiz.~
Capital: Bu şirketlerin portföydeki payı bugün ne düzeyde? Bu oranı gelecekte nereye taşımak arzusundasınız? - Sigorta ve emeklilik net aktif değeri açısından şu anda
portföyümüzde yüzde 5 civarında pay alıyor. Bu payı yükseltmek
istiyoruz. AvivaSA'nın da halka açılması gündeme gelecek. 2012'de
Teknosa'yı halka arz ettikten sonra 2013'te de Avivasa'nın halka arzı
gündemimizde olacak. Sonra da Enerjisa'nın halka açılmasına çalışacağız.
Yünsa, Olmuksa ve Sasa'daki gelişmeler de çok iyi. Sasa, elyaf
satışlarında yüzde 52 pazar payı ile lider, Avrupa'nın ise en büyük
üretici şirketi konumunda.
Capital: Gelecek için bu tür yeni alanlara bakıyor musunuz? Dikkatinizi çeken alanlar hangileri? - Tabii bir çok imkan var, biz de üzerinde çalışıyoruz.
Türkiye'nin tasarruf oranı düşük. Daha kârlı ve katma değerli şirketlere
ihtiyaç var. Yenilikçilik, inovasyon, marka, ekonomik büyüklük
şirketlerin performanslarını artıracak konular. Gelecek için özellikle
sanayi ve perakende alanlarına baktığımızı söyleyebilirim. Burada
çalıştığımız birçok konu var.
Capital: Holdingin gelecek 4-5 yıla yönelik planı nasıl? 2015'te ne kadarlık bir büyüklüğe ulaşmayı hedefliyorsunuz? - Bugün net aktif değerimiz 15,5 milyar dolar. 2015'te net aktif
değerimizin 25 milyar doların üzerinde olacağını öngörüyoruz. 2020
yılında 40 milyar doları aşmayı hedefliyoruz. Bu hedeflere ulaşabilmemiz
için hem mevcut işlerimizde sağlıklı büyümemiz hem yeni faaliyet
alanlarını portföyümüze katmamız gerekiyor. 2011 yılında organik
büyümemizi destekleyecek 2 milyar dolar tutarında yatırım yapacağız.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?