Capital 500 listesine giren 10 şirketten biri son 5 yılda rekor büyüme
gösterdi. Bu 50 şirket, kendi sektörünün en az 2 katı büyümeyi başardı
ve rakiplerini adeta solladı. Ağaoğlu İnşaat, 25,3 katlık büyümeyle ilk
sırada yer aldı. Onu Goldaş Kuyumculuk ve Hedef Allianz izledi. 18
sektörden 50 şirketin bu başarısı aslında ortak faktörlere bağlı. Büyüme
motoru olan bu faktörlerin başında güçlü insan kaynağı, inovasyon ve
kaliteli üretim geliyor. Tüm şirketler, ağız birliği etmişçesine bu
başlıkların altını çiziyor. İşte sektörünü katlayanların 5 sırrı...
50 şirketin sektörünü nasıl katladığını görmek için görsele tıklayın.
Ağaoğlu, Goldaş, Hedef Allianz, Aksa Enerji ve Tofaş... Bu 5 şirket,
tamamen farklı sektörlerde. Ama onları birleştiren önemli bir ortak
payda var. O da sektörlerinin çok çok üzerinde olan büyüme
performansları... Hepsi son 5 yılda sektörlerinin en az 5 katı büyümeyi
başardılar. Bu alandaki rekoru ise Ağaoğlu İnşaat kırdı. Sektör son 5
yılda yüzde 26,3 büyürken, Ağaoğlu'nun cirosu yüzde 666,3 oranında
arttı. Böylelikle şirket, kendi pazarının tam 25,3 kat üzerinde büyümüş
oldu. Goldaş, son yıllardaki performansıyla kuyum sektörünü neredeyse
12'ye katladı. İlaçta öne çıkan isim ise Hedef Allianz oldu. Şirket, 5
yıl öncesine kıyasla ancak yüzde 15 büyüyebilen sektörde, cirosunu yüzde
157 artırarak pazarın 10 kat üzerinde performans gösterdi. Sadece bu
şirketler de değil. Capital 500 listesine giren sanayi kuruluşlarının
2006-2010 verileri kıyaslandığında, aslında çok sayıda çarpıcı başarı
öyküsünün yazıldığı görülüyor. Çünkü, son 5 yıllık dönemde Capital500'e
giren şirketlerden tam 50 tanesi sektörlerinin en az 2 katı hızla
büyümüş durumda. Peki bu hızlı büyümenin ardındaki nedenler ne? İlginç
ama hangi sektörden olursa olsun şirketleri başarıya taşıyan unsurlar
tamamen aynı. Görüşlerine başvurduğumuz şirket yöneticilerinin tümü,
aynı noktaların altını çiziyor. Böylece "başarıyı garantileyen 5 faktör"
ortaya çıkıyor. Bankacılıktan lojistiğe, inşaattan hazır giyime kadar
18 sektörü dahil ettiğimiz araştırma, çarpıcı performanslarıyla dikkat
çeken 50 şirketin başarı sırlarını ortaya koyuyor.
1- GÜÇLÜ İNSAN KAYNAĞI
Sektörün önünde ilerleyen, bu sayede hem kendi cirosunu artıran hem
pazarı büyüten şirketlerin ortak noktalarından ilki güçlü insan kaynağı.
"En büyük değerimiz insan" diyen ve bunu uygulayabilen şirketler, ipi
göğüslüyor. Kendi sektörünün 4 kat üzerinde büyüyen Bilim İlaç'ın genel
müdürü Erhan Baş, çalışanlarını ilk sırada tuttuklarını söylüyor ve
ekliyor: "İK'ya yapılan yatırımın, teknoloji ve sermaye yatırımlarından
daha yüksek getirisi olduğuna inanıyorum. Çünkü, artık başarı; yetkin,
becerikli, yaratıcı, şirketine bağlı ekiplerle oluşturabileceğimiz takım
çalışmasına dayanıyor." Yüzde 425'lik büyümeyle sektörünü 4'e katlayan
Ceva Lojistik de insan kaynağına odaklananlar arasında. Ceva Türkiye ve
Balkanlar Genel Müdürü Aslan Uzun, "Bizim için yatırımların en büyüğü
çalışanımıza yaptığımız yatırımlardır. Kendimize 'Sektörün liderleri
Ceva'da yetişir' diye çok iddialı bir hedef koyduk. Yeni büyümeler için
yeniden insana ve tüm sistemlerimize yatırım yapıyoruz" diyor. Zurich
Sigorta ise sektörün 2 kat üzerinde büyüyen tek sigorta şirketi. Onun
sırrı da aynı. "İnsan, insan, insan! İlk sırada çalışma arkadaşlarım
var" diyen Zurich Sigorta Genel Müdürü Lutz C. Bauer, şunları söylüyor:
"Her koşulda mutlu olmaları ve Zurich ailesinin bir parçası olduklarını
hissetmelerini istiyoruz. Sonra partnerlerimizle kurduğumuz güvene
dayalı ilişkilerimiz önemli. Operasyonel kabiliyetimiz ve stratejimiz de
diğer odak noktalarımız."~
2- MÜŞTERİ ODAKLI STRATEJİ
Pazarın üzerinde büyüyen şirketlerin bir diğer ortak noktası, müşteriyi
merkeze alan yaklaşımlar. Sektör bağımsız tüm şirketlerin yöneticileri,
ilk sıraya müşteriyi koyduklarını dile getiriyor. İçecek sektöründeki
büyümenin 2,6 katı daha yüksek performans gösteren Efes Grubu da
onlardan biri. Efes Grubu Kurumsal İlişkiler, Regülasyon ve Yönetsel
İşler Grup Direktörü Saltuk Ertop, hızlı büyümenin sırlarını şu sözlerle
açıklıyor: "Türkiye'de ürünümüzün adı için tüketicilerin fikrini alan
ilk şirket olmamız müşteri odaklı yaklaşımımızın en büyük örneği.
Tüketicilerimizin gündemini yakından takip ediyoruz ve aramızda çok
kuvvetli bir bağ var. Bu bağ o kadar kuvvetlendi ki markamızı
göstermeden reklam yapabilen nadir şirketlerden biriyiz." Garanti
Bankası da Efes ile benzer bir anlayışı paylaşıyor. Garanti Bankası
Genel Müdürü Ergun Özen, şunları söylüyor: "Garanti Bankası'nın ulusal
ve uluslararası platformlarda kabul görmüş başarısının ana unsurlarını
değerlendirirken, stratejimizin ana hatlarını şekillendiren ve iş
modellerimize baz teşkil eden yaklaşımımızı ayrı bir yere koymak
gerekir. Bu yaklaşım, Garanti'nin her koşulda müşteri odaklı
stratejisinden vazgeçmemesidir. Müşteri ihtiyaçlarını ve piyasa
koşullarını çok yakından takip edip, sürekli değer yaratan bir büyüme
anlayışını benimsiyoruz. Garanti'nin müşteri odaklı bu yaklaşımı, uzun
vadeli ve sürdürülebilir büyümenin ana unsurunu oluşturuyor."
3- SÜRDÜRÜLEBİLİR EKONOMİ YAKLAŞIMI
Çimento pazarı, 5 yılda yüzde 19 büyürken, cirosunu yüzde 41,5 artırmayı
başaran Akçansa, bu sıçramayı sürdürülebilirlik stratejisiyle
gerçekleştirdi. Akçansa Genel Müdürü Hakan Gürdal, sektörün 2,2 kat
üzerinde büyümelerini ve ardındaki etmenleri şu sözlerle anlatıyor:
"Sürdürülebilirlik odaklı büyüme en önemli önceliklerimizden biri. Bu
kapsamda yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik yatırımların yanı
sıra çevreye duyarlı yatırımlara devam etmek, geri dönüşüm ve atık
yönetimi konularındaki çalışmalarımızı hızlandırmak, iş sağlığı ve
güvenliğiyle sosyal sorumluluk konularında ise sürekli gelişim en önemli
hedeflerimizi oluşturuyor." Bilim İlaç'ın ana büyüme motorları arasında
da sürdürülebilirliğin önemli bir yeri var. Şirketin genel müdürü Erhan
Baş, bu konuya verdikleri önemi şöyle özetliyor: "Etik, şeffaf ve hesap
verebilir bir kurumsal yönetim anlayışıyla sürdürülebilirliğe hizmet
etmek, iş anlayışımızın ve kurum kültürümüzün parçası. Sektörde, 2010
yılında Küresel İlkeler Sözleşmesi'ni imzalayan ilk şirket olduk. Yine
ilk kurumsal sorumluluk raporunu geçen yıl yayınladık. Karbon ayak izi
raporumuzun bu yıl ikincisini hazırladık." kaliteli üretim ilkesi
Otomotiv sektörünün genel büyümesine kıyasla en yüksek performans
gösteren şirket ise Tofaş. Sektör yüzde 19,2 büyürken, Tofaş'ın büyümesi
yüzde 120'ye yaklaşmış durumda. Şirketin, pazarın 5,7 kat üzerinde
büyüdüğü gözleniyor. Tofaş CEO'su Ali Pandır'a göre başarı, yüksek
kalite üretimle geliyor. Ali Pandır'ın değerlendirmeleri şöyle: "Tofaş
son 5 yılda 250 binden 400 bine çıkardığı üretim kapasitesiyle Fiat
Grubu'nun İtalya'daki 7 montaj fabrikasının tamamını üretim olarak
geride bıraktı. Bu dönemde Fiat Grubu'nun Linea, Minicargo ve Doblo gibi
3 önemli araç projesinin yatırım finansmanını, geliştirme
mühendisliğini ve üretimini tamamen Tofaş devraldı. Bu kalite ve maliyet
üstünlüğünü çok markalı üretim modeline çevirdik ve Fiat'ın yanında
Peugeot, Citroen ve yakında da Opel ve Vauxhall markalarına da üretim
yapacağız." Opet'in başarısının ardındaki 3 sırdan biri de ürün
kalitesi. Diğerleri ise müşteri memnuniyeti ve sosyal sorumluluk
projeleri. Opet Genel Müdürü Cüneyt Ağca, kaliteli üretime ilişkin
görüşlerini paylaşıyor: "Yapılan araştırmalar, akaryakıt müşterisinin
sektörün güvenilir markaları arasında seçim yaparken lokasyona, ürün
kalitesine ve hizmete önem verdiğini gösteriyor. Ürün kalitesine büyük
önem veriyoruz. Tüketicimize en kaliteli yakıtı en ucuz fiyata sunmaya
odaklanıyoruz."~
Sektörlerin son 5 yıllık büyüme performansını görmek için görsele tıklayın. 4- AR-GE VE İNOVASYON ÜSTÜNLÜĞÜ
Son 5 yılda beyaz eşya sektörünün 4,7 katı büyüme yakalayan Indesit
Company ise AR-GE ve inovasyonu vazgeçilmezler arasına koyan
şirketlerden. Indesit Türkiye Genel Müdürü Andrea Ojetti'ye göre bu
başarının arkasında, pazara yenilikçi ürünler sunmak bulunuyor. Ojetti,
şunları söylüyor: "Her yıl bütçenin üçte birini yeni ürünlerle ilgili
AR-GE çalışmalarına ayırıyoruz. Daha yaratıcı olmak için ürün gamını
sürekli yeniliyoruz. Dağıtım ağımızın yaygın olması ve satış sonrası
hizmet konusundaki çalışmalarımız da müşteri memnuniyetini yüksek
tutmamızda büyük rol oynuyor. Geniş bayi ağımızın yanı sıra, pek çok
zincir mağazada da yer alıyoruz." Beyaz eşyanın bir başka oyuncusu olan
BSH da AR-GE odaklı çalışmalarıyla öne çıkıyor. BSH Türkiye Genel Müdürü
Norbert Klein, sözlerini şöyle sürdürüyor: "BSH Türkiye olarak yoğun
çalışmalarımız sayesinde BSH Grubu'nun küresel AR-GE ağının en önemli
oyuncularından biri konumuna yükseldik. Bu noktada Almanya ve Çin'den
sonraki en önemli üçüncü ülke olduk. Ürün geliştirme ve üretim
süreçlerinde doğal kaynak tüketimini en düşük seviyeye indirmek amacıyla
inovasyon çalışmalarını aralıksız olarak sürdürüyoruz" Akçansa Genel
Müdürü Hakan Gürdal da AR-GE'nin fark yaratmada önemli bir unsur
olduğuna dikkat çekiyor. Gürdal, "AR-GE çalışmalarımızla rekabette bir
adım daha önde olduğumuzu düşünüyoruz" diye konuşuyor.
EN HIZLI SEKTÖRLER GIDA İLK SIRADA
Araştırma sonuçlarına göre belli sektörler diğerlerine kıyasla çok daha
fazla "hızlı büyüyen" çıkarmış durumda. İlk sırada gıda yer alıyor. Gıda
alanında faaliyet gösteren 11 şirketin, sektörün en az 2 katı büyüdüğü
gözleniyor. Ülker Bisküvi sektörün 7,7 katı, Keskinoğlu Tavukçuluk ve
Besler Gıda ise 5,5 katı büyümüş durumda. FİNANSIN LİDERİ
Sektörel sıralamada gıdanın ardından bankacılık geliyor. Çünkü 5 yılda 6
banka sektörü katlamayı başardı. Pazardaki toplam aktif büyüklük 5
yılda yüzde 75,6 oranında büyümüştü. Denizbank'ın aktif büyüklüğü bu
süre zarfında 8 milyar TL'den 33,8 milyar TL'ye ulaştı. Banka, sektörün
4,4 katı büyüyerek kendi liginde ilk sırada yer aldı. Onu 3,8 kat
büyümeyle Eurobank Tekfen, 3,4 kat büyümeyle de Deutsche Bank izledi. DEXIA BİLE ŞAŞIRDI
Denizbank Genel Müdürü Hakan Ateş, yaşadıkları rekor büyümeyi hem
organizasyon başarısına hem konjonktüre bağlıyor ve ekliyor: "Bu dönemde
Türkiye 650 milyar TL'den 1,1 trilyon TL'yi aşan bir ekonomi haline
gelirken Denizbank'ın kârlılığı ise yüzde 277 arttı. Gelinen noktada
Dexia'nın tepe kadrosu her fırsatta 2006'da Denizbank'a yatırım
yaptıkları dönemde çok büyük beklentiler içinde olduklarını, fakat bugün
gelinen noktayı hayal bile edemediklerini itiraf ediyorlar."~
HIZLILAR GELECEKTE NASIL BÜYÜYECEK? AKÇANSA'DAN YENİ YATIRIMLAR
Şirketlerin önümüzdeki 5 yıla ilişkin hedefleri de geçmiş 5 yılı
aratmayacak nitelikte. Aynı oranda büyümeye devam etmek, hepsinin ortak
hedefi. Akçansa Genel Müdürü Hakan Gürdal, kendi planlarını şöyle
açıklıyor: "Önümüzdeki 5 yıl içinde bölgesel güç olma yolunda daha güçlü
adımlar atacağız. Sürdürülebilir büyüme kapsamında katma değer
yaratacak yatırımlar gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. Özellikle enerji
yönetimi ve çevre alanındaki yatırımlarımıza odaklanacağız." CEVA, İNORGANİK BÜYÜYECEK
"Türkiye olarak, Ceva ailesinin en hızlı büyüyen üyesiyiz" diyen Ceva
Türkiye ve Balkanlar Genel Müdürü Aslan Uzun, hedeflerini şöyle
anlatıyor: "Her yıl ortalama yüzde 40 büyüyoruz. Önümüzdeki dönemde ise
her yıl yüzde 15-20 arası bir organik büyüme planlıyoruz. 2015 yılı
hedefimiz 1 milyar TL ciro. Mısır ve Orta Asya'da organik ve inorganik
yatırım ve büyüme hedeflerimizin içinde." EFES, BÖLGEYİ GENİŞLETECEK
Efes Grubu, büyümesini Türkiye dışında da sürdürmeyi planlıyor. Efes
Grubu Kurumsal İlişkiler, Regülasyon ve Yönetsel İşler Grup Direktörü
Saltuk Ertop, şunları söylüyor: "Satın alma veya yatırımlarla yeni
coğrafyalara giriş yapacağız. Büyüyen pazarlara odaklanıyoruz.
Operasyonel büyüme hedeflediğimiz kuzey ve doğu dışında kalan ülkelere
de ihracatımızı artıracağız. Hedefimiz, 10 yılda 3 kat büyümek." BİLİM İLAÇ'IN STRATEJİSİ
"2014 yılı sonuna kadar Türk ilaç pazarında ilk 2 firma arasında yer
almak, ayrıca en fazla ihracat yapan yerli ilaç üreticisi olmak
amacındayız" diyen Bilim İlaç Genel Müdürü Erhan Baş, ekliyor: "Bu
hedefle yeni ürünleri hızla pazara vermeye ve yeni dış pazarlara
açılmaya devam edeceğiz. Önümüzdeki 5 yılda da pazarın en fazla büyüyen
şirketi olacağız." GARANTİ'NİN BÜYÜME PLANI
Garanti Bankası'nın büyüme planını ise genel müdür Ergun Özer anlatıyor:
"Önümüzdeki 5 yılda yine sektörün üzerinde büyüyüp, kârlı büyüme
alanlarında pazar paylarımızı artıracağımızı düşünüyorum. Temel kaygımız
pazar payı artışı değil kârlılık. Fiyatlama alanında kârlılığı azaltıcı
irrasyonel bir rekabet ortaya çıkarsa, bu rekabete katılmayıp marjlara
odaklanacağımızı, rekabeti hizmet kalitesi noktasında edeceğimizi net
bir şekilde vurgulamak isterim."
SEDAT YALINKAYA / GOLDAŞ CEO'SU YENİLİKÇİ OLDU, SEKTÖRÜ 12'YE KATLADI PAZAR ODAKLI BÜYÜYORUZ
"2000'li yılların başında pazar odaklı büyüme kararı aldık. Böylece
şirketlerimiz arasında sektörel bir sinerji ve güç birliği yarattık.
Bunun, Goldaş ve grubumuz için doğru bir strateji olduğuna inanıyoruz.
Büyüme trendimiz de bunun bir göstergesi. Ayrıca 1999 yılındaki halka
arzımızın büyümemizi tetikleyen önemli bir faktör olduğunu da
belirtmemiz gerekir. FARKIMIZ NEREDE?
Lisanslı ürün anlaşmalarımız, uluslararası önemli örgütlere
üyeliklerimiz, yurtiçi ve yurtdışında halka açık oluşumuz,
tasarımlarımız, mağazalarımız, inovatif markalarımız ve sayamayacağımız
pek çok alanda sektörümüze yenilikler getirdik. Tasarım ise elbette
rekabetin olmazsa olmazı. Müşterilerimizin beklentilerini, trendleri
yakından izliyoruz. İnovasyondaki gücümüzü ise AR-GE yatırımlarımıza
borçluyuz. Sektörümüzün ilk ve tek AR-GE Merkezi Belgesi'ne sahibiz. Bu
bizim için bir gurur kaynağı."
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?