"Merhaba” dedim
Frank’e usulca
yaklaşıp. Gülümsedi,
“Nasılsın
Abi?” dedi. Hem de hoş aksanlı bir
Türkçeyle… Liseyi İstanbul’da okumuş
çünkü. Türkçesi sadece birkaç
cümleden ibaret, unutmuş. İstanbul’u
unutamamış ama gözlerinden belli,
özlemle anıyor.
Adı Frank Stephenson. Kendisi
8 yıldır McLaren’in “Chief Design
Officer”ı. Bir başka deyişle o sıra dışı
yarış arabalarının çizimlerini, tasarımını
yapan insan… Frank’le Boston’da “FEI16” isimli
bir inovasyon etkinliğinde tanıştık. Etkinliğin en ilham
veren ana konuşmacılarından biriydi.
Özgeçmişi çok etkileyici. Yeni MINI’yi de o çizmiş,
BMW X5’i de, Maserati MC12’yi de, Ferrari F430’u da,
Fiat 500’ü de… Hemen her tasarımı renkli anılarıyla
taçlandırarak anlattı. Kitap hazırlığı içinde, gelecek
yıllarda yayınlanacak.
Kağıt kalemle çalışmayı seviyor. Bilgisayarla çizince
o kadar etkileyici olmuyormuş. Elektrikli arabalara çok
inanmıyor. Gelecek hidrojen teknolojisinde ona göre.
Hatta arabada atomik, nükleer enerjinin kullanılması
da muhteşem olurdu diyor, ah kaza riski olmasa…
Yaptığı sunumun adı “Efsane Tasarımın Anatomisi”
idi. Gelin hep birlikte anatomiye 10 başlıkta bakalım.
1 #AltınOran: DaVinci’nin peşinden gidiyor.
Altın oran çok önemli. İşini tamamen oranların
mühendisliği olarak tanımlıyor (İyi oran=Güzellik ona
göre… Bkz: Angelina Jolie).
2 #Biyomimikri: Doğadan ilham alıyor. Frank’in
işi “hız”. O yüzden en hızlı hayvanlara odaklanmış.
Çita, doğan, yelken balığı… Her birinin tüm
detaylarına kadar hakim (Çizdiği arabalarda hemen
her hızlı hayvandan bir emare var. Arabalar hızını
doğadan alıyor).
3 #Nesneleştirme: Dokunmak önemli. Yelken
balığı mesela. Okumakla seyretmekle kalmamış.
Karayipler’den dev bir balığı doldurtup getirtmiş ofisin
ortasına yerleştirmiş (CFO faturayı görünce küplere
binmiş. Kapışmışlar. Maket yatırımının geri dönüşü
çok hızlı olmuş o ayrı).
4 #OrganizeKarmaşa: Harmoni
sadece simetride değil, kaosta
da gizli. Doğada altın oran kadar
karmaşa da var. Ağaç dalları, damarlar,
bitki kökleri… Karmaşa ilhamı
tetikliyor (McLaren’in yeni tasarım
tekerleri karmaşa üzerine kurulu.
Tekerlek yeniden tanımlanıyor bu
tasarımla).
5 #GörünmeyenTasarım: Performans
sadece görsel tasarımda
değil, görünmeyen detaylarda da
gizli… Ağırlık, hacim, aksesuarlar,
kablolar ve ötesi… Fazla hiçbir şey olmamalı (Sadece
kablolar için geliştirdikleri bir tasarım sayesinde arabanın
ağırlığı 4 kg azalmış).
6 #DuyguTasarımı: Tasarım duyguları tetiklemeli.
Çoğumuz duygularımızla karar veriyoruz zira…
Mesela Mini tasarımında aynaların önemi büyük. Kadını
çağrıştıran bir tasarım yapmış (Pazarlama ekibi son anda
birkaç detayı fazla seksi bulup iptal ettirmiş hatta).
7 #ZamanınRuhu: Yeni Mini’yi çizerken önce 1959
modeli almış önüne. İkonik 2001 modeli çizmeden
önce zamanda yolculuk ettirmiş arabayı. 1959’da
böyleyse 1969’da, 1979’da, 1989’da, 1999’da nasıl olur
diye hayalini kurup resmetmiş (Bazı tasarımlar zamansız
o ayrı).
8 #Noktalarıİlişkilendirmek: Yaratıcılık, inovasyon
ve tasarım. Hepsinin özünde farklı dünyaları
ilişkilendirebilmek, noktaları birleştirmek, bağlantıları
kurabilmek yatıyor (Mesela Mini’nin egzoz borusu ile
bir Budweiser kutusu arasında inanılmaz, rastlantısal,
hoş bir ilişki var).
9 #YinYang: Karşıtlıkların uyumu. Sadece tasarımda
değil, çalışma ortamından, proje ekiplerine kadar
her yerde etkili. Çoğu şirkette tasarımcılar ve mühendisler
birbirlerinden haz etmezken omuz omuza çalışıyorlar
(McLaren’in ofis mimarisi yin-yang şeklinde. Muhteşem
bir iş yeri).
10 #TavukYumurta: Form ve fonksiyon arasındaki
ilişki tasarım dünyasının tavuk-yumurta
ikilemini andırıyor. Form fonksiyonu takip eder diyor
çoğunluk (Frank ise form eşittir fonksiyon demekte
ısrarcı).
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?