TÜRKİYE’DE İNOVASYONUN YÜKSELİŞİ
Türkiye’de inovasyon bilinci, inovasyona yatırım giderek artıyor. Geçen ay üçüncüsü düzenlenen Türkiye İnovasyon Haftası etkinliği gelişmenin güzel bir örneğiydi. Bunun için Türkiye İhracatçılar Meclisi’ni kutlamak lazım. Özellikle ülkenin inovatif hale gelebilmesi için kendisine önemli bir rol düşen devlet kanadıyla inovasyonun diğer aktörlerini aynı ortamda bir araya getirdiği ve etkinliği bedava yaparak inovasyon konusunda öğrencilerin ufkunun açılmasına ortam hazırladığı için.
Konferans-fuar karışımı bu etkinlik üç yıldır Türkiye’de inovasyonla ilgili gösterecek bir şeyleri olan kuruluşların en azından bir kısmını bir araya getirmeyi başarıyor. Gerek büyük, gerekse de küçük inovatif şirketlerin katılımı sağlanabiliyor. Yurtdışından gelen konuşmacıların çoğu iyi seçilmiş. Özellikle Nicholas Negroponte iyi bir seçim olmuş. Çok iyi başka konuşmacılar da var elbette. TİM bu organizasyonu geleneksel hale getirdiğine göre sıra onlara da gelir elbette.
DÜNYAYA YENİ İNOVASYONLAR
Etkinliğin fuar kısmı güzeldi. Sunum yapan şirketlerin ötesinde fuar alanında çeşitli cevherler vardı. Bundan 7-8 yıl önce Türkiye’den inovasyon örnekleri bulmakta zorlanırken şimdi hangi örnekten bahsedeceğini şaşırıyor insan. Bu da çok gurur verici. Dahası artık Türkiye için inovatif örnekler dışında dünyaya yönelik yeni örnekler yani dünyada ilk defa yapılan inovasyonlar çıkmaya başladı ki asıl değerli olanlar bunlar. Özellikle Arçelik’in bu anlamdaki inovasyonları dikkatimi çekti. Düz bir camdan ibaret görünen bir “ocak” düşünün. Açma kapama düğmeleri tepeden projeksiyonla tezgahın üzerine yansıtılıyor. Tencerenizi doğru yerleştirmemişseniz yansıtılan kırmızı bir halka sizi uyarıyor. Tezgahın bir tarafı meşgulse, düğmeler tezgahın başka bir tarafına yansıtılabiliyor. Temel teknoloji daha önce BT sektöründe bilgisayar klavyesini yansıtmak için kullanılmış olsa dahi bu ondan da öte bir şey. Arçelik standında ayrıca 20 derecede hijyen sağlayan çamaşır makinesi ve sebzelerin ömrünü üç kat uzatan buzdolabı gibi inovasyonlar vardı. Bravo Arçelik!
İnovatif olmak için Arçelik gibi dev bir şirket olmaya gerek yok. Fuarı gezerken gördüğüm bir başka inovasyon da evcil hayvan patisi temizleme makinesiydi. Su kaynatıcı büyüklüğünde pratik bir alet. Evcil köpekler için hijyen sağlayan bu cihaz da gördüğüm kadarıyla dünyada yeni bir inovasyon. Üstelik Türkiye ve ABD dahil birçok ülkede patent başvurusu yapılmış.
Sabancı Sanayi Grup Başkanı Mehmet Pekarun da İnovasyon Haftası konuşmacıları arasındaydı. Pekarun, Kordsa’nın ürettiği naylon kord kullanımında alternatif alanlara girdiklerini anlattı. Lastikte naylon kullanımı azaldığı için gecikmiş olsa da doğru bir adım.
DÜNYADAN İLERİDE SEKTÖRLER
Türkiye İnovasyon Haftası’nın sponsorları arasında olan TEB bir ödül aldı. Türkiye bankacılık sektörü herhalde dünyanın en inovatif bankacılık sektörüdür. Taksitli kredi kartı, mobil kredi, ATM benzeri kredi makinesi gibi uygulamaları ben başka hiçbir yerde duymadım. TEB Türkiye’de bir ödül alırken, Denizbank da Chicago’da yılın en inovatif bankası ödülünü almış. Bu yıl daha önce Akbank da yine yurtdışında müşteri deneyimi inovasyonu ödülü almıştı. Bankacılık dünyada en inovatif bilinen sektörlerden değil. Aslında finansal inovasyonlara, 2008 krizini bazı türev enstrümanların tetiklediği düşünüldüğünden, kuşkuyla bakılıyor. Türkiye’de bu alanda yapılan inovasyonlar daha çok müşteriye kolaylık sağlayan şeyler. Yine dünyada tutucu bir yapıda olan sigortacılık sektörü de Türkiye’de çok daha iyi. Örneğin Marsh Türkiye’de inovasyon altyapısını geliştirmede önemli adımlar attı.
Mimarlık ve tasarım hep bir inovasyon alanı olageldi. Ancak Türkiye’de inşaat sektöründe mimari yaratıcılığın da ötesine geçen örnekler var. Nef’in Fold Ofis ve Fold Home olarak lanse ettiği “sürekli ihtiyacın olanı satın al, bazen ihtiyacın olacak alanları ise paylaş” diye özetleyebileceğim paket, ciddi bir iş modeli inovasyonu. Aynı zamanda paylaşım ekonomisine de bir örnek.
İşin özü şu ki artık Türkiye’de de büyük veya küçük her şirket inovatif olmazsa oyunun dışında kalacağını fark ediyor ve bir şeyler yapmak istiyor. Bunu fark edememiş olanlar için ise hayat her geçen gün daha da zorlaşacak. Tabi yola doğru çıkmak önemli. Maalesef ortada birçok yanıltıcı bilgi de var. İnovasyon Haftası sunumları içinde bile “İnovasyona Nasıl Başlanır” başlıklı ancak bir şirketin inovasyona nasıl başlayacağını değil, bir inovasyon projesinin nasıl ele alınabileceğini öneren bir sunum vardı.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?