CEMALETTİN SARAR/SARAR YÖNETİM KURULU BAŞKANI
“300 MAĞAZA HEDEFLİYORUZ”
Hazır
giyimin güçlü markalarından Sarar, 2016 yılını yüzde 14’lük bir büyümeyle
kapattı. Böylelikle hedeflerinin yüzde 80 gerçekleştiğini belirten Sarar
Yönetim Kurulu Başkanı Cemalettin Sarar, 2017’ye ilişkin ise “Öngörülmesi zor
bir yıl” tanımlaması yapıyor. Özellikle ülke
dışındaki gelişmeler, dövizin son dönemdeki dalgalanmaları nedeniyle hedef koymanın
zorlaştığını ifade eden Sarar, “Ancak yine de 2017 için en az enflasyonun biraz
üstünde büyüme hedefleyerek yurt içinde 8, yurt dışında 6 mağaza açmayı
planlıyoruz” diyor. Şirket, bu yıl da yatırımlarına devam ederek mevcut işlerini
büyütmeye çalışacak.
Sarar, her ne kadar hazır giyimde öne çıkmış bir marka olsa da aslında bir
şirketler grubu. Amiral gemisi tekstil olan grubun, otomotiv, otelcilik, AVM ve
enerji sektörlerinde de faaliyetleri bulunuyor. Sarar Şirketler Grubu, 5 bin
kişilik çalışan kadrosuyla 1 milyar TL’nin üzerinde ciro yaratıyor. Özellikle
mağazacılıkta çok güçlü olduklarını belirten Cemalettin Sarar, yurt içinde
172’si kendilerine ait olan toplam 600 satış noktasında müşterilerine
ulaştıklarını açıklıyor. Yurt dışındaki pozisyonlarına ilişkin de şöyle
konuşuyor:
“Yurt dışında da şirketimize bağlı olmak üzere başta ABD’de 18,
Almanya’da 6, toplam 30 mağazamızla birlikte diğer ülkelerde 5 kıtada 55 ülkeye
60’a yakın bayiyle dünyaya Sarar ürünleri pazarlıyor ve satıyoruz.”
Sarar, özellikle yurt dışında mağazacılıkta büyümek istiyor. Öncelikli
coğrafyası ise Amerika ve Avrupa. Ancak bu noktada Turquality desteğinin çok
önemli bir konumu olduğuna dikkat çeken Cemalettin Sarar, “Bu desteğin devam
etmesi durumunda yatırımlarımız daha da fazla olacak. Bu konuda ekonomi
yönetiminden destek bekliyoruz” diye konuşuyor.
Sarar, yurt içinde marka satın almaya da sıcak bakıyor. Fırsatları
değerlendirebileceklerini belirten Sarar, satma ya da ortaklığın ise hiçbir
zaman gündemlerinde olmadığının altını çiziyor.
Sarar’ın gelecek 10 yıllık hedefi de net. Cemalettin Sarar, bu konuda şunları
söylüyor: “Gelecek 10 yılda kendi mağaza sayımızı 300’e çıkarmayı hedefliyoruz.
Sadece klasik giyim değil özellikli mağazalar açma hedeflerimiz var, bununla
ilgili de önemli çalışmalar yapıyoruz.”
“ÇALIŞMAK BENİM YAŞAM
ŞEKLİM”
Cemalettin Sarar, sabah 7’de soluğu fabrikada alıyor. Akşam ise en erken 8’de
işten çıkıyor. “Buna bir iş veya mesai olarak bakmıyorum, bu benim yaşam
şeklim” diyen Sarar, iş dışında seyahat etmekten keyif alıyor. “Seyahat etmeyi,
yeni yerler ve insanlar tanımayı, yine işle ilgili olacak ama sektördeki
yenilikleri takip etmeyi seviyorum” diyor.
NURİ ÖZTAŞKIN/YATAŞ GRUP CEO’SU
YATAŞ’IN 2023 YOLCULUĞU
Yatak,
mobilya, aksesuar ve ev tekstili alanında faaliyet gösteren Yataş Grup için
2016 adeta altın yıl oldu. Yılı 500 milyon TL’nin üzerinde bir ciroyla kapatan
grup, yüzde 54’lük büyüme kaydetti.
Sektörün yüzde 2 büyüdüğü bir yılda bu büyümeyi, Yataş’a getiren nedenlere
gelince…
Yataş Grup CEO’su Nuri Öztaşkın, kendilerine altın yıl yaşatan gelişmelerin
2012’de başladığını belirtiyor. 2012 yılından itibaren yaşadıkları yenileme
süreci doğrultusunda Enza Home ve Yataş Bedding markalarını yeniden
konumlandırdıklarını anlatan Öztaşkın, ürün portföyünün güncellenmesi ve mağaza
konseptlerinin yenilenmesi sonucunda da bu büyümeyi yakaladıklarını söylüyor.
“2015 sonunda koyduğumuz yüzde 35 büyüme hedefini, 2016’nın ilk yarısında yüzde
50 olarak revize ettik. 2016 yılını revizyon hedefimizin üzerinde kapatmış
olduk” diye konuşuyor.
Yataş Grup, Enza Home, Yataş Bedding, Selena ve Hibboux olmak üzere toplam 4
markayı bünyesinde bulunduruyor. Tüm markaların yurt içinde ve yurt dışında
toplam 460 satış noktası yer alıyor. Yataş Bedding ve Enza Home konsept mağazalarıyla
da yurt içi ve yurt dışında toplam 295 mağazaya sahip olduklarını belirten
Öztaşkın, “Bu mağazaların 49’u yurt dışında 246’sı ise yurt içinde yer alıyor”
diyor.
Yataş Grup, 2017 yılından itibaren ikinci 5 yıllık sürecine başlamış durumda.
Grubun bu süreçteki yeni vizyonu, uluslararası alanda da fark yaratan, 24 saat
ışıkları sönmeyen global bir şirket haline gelmek. Öztaşkın, bu vizyonla
çalışarak 2017 yılını yüzde 44’lük bir büyümeyle kapatmayı hedeflediklerini
açıklıyor. “2017’de 80’i yurt içinde
27’si ise yurt dışında olmak üzere 100’ün üzerinde mağaza açmayı planlıyoruz”
diye konuşuyor. Yataş Grup, özellikle yurt dışı hedeflerinde iddialı.
Şirketin uluslararası alandaki amacı, dünyadaki her 5 milyon insana bir Enza
Home, her 1 milyon insana da bir Yataş Bedding mağazası açmak. 2023 yılı toplam
ciro hedeflerinin 2 milyar TL olduğunu dile getiren Öztaşkın, 5-10 yıllık
planlarını da şöyle açıklıyor:
“5
yıl içerisinde yurt dışı ciromuzun yurt içi ciromuza oranla yüzde 20’sini, 10 yıl
içerisinde de yüzde 50’sini yurt dışı faaliyetlerimizle sağlamayı hedefliyoruz.”
“FABRİKA YATIRIMI YAPACAĞIZ”
Yataş büyürken üretimde kapasite artırmaya devam ediyor. Kayseri Organize
Sanayi Bölgesi’ndeki kanepe fabrikasının kapasitesinin yetersiz noktaya
ulaştığını belirten Nuri Öztaşkın, “Bu nedenle 30 bin metrekarelik yeni bir
kanepe fabrikasını bu yılın başlarında faaliyete geçirmeyi planlıyoruz” diyor.
UĞUR SAKARYA/BORUSAN OTO GENEL MÜDÜRÜ
“PAZARDA DÜŞÜŞ BEKLİYORUZ”
Borusan
Oto, otomotiv perakende sektörünün en büyük şirketlerinden biri… BMW, MINI,
Land Rover ve Jaguar markalarının perakende satış ve satış sonrası hizmetlerini
veriyor. İstanbul’da 4, Ankara’da 4, Çorlu, Bodrum, Adana-Mersin, Gaziantep’te 1’er
şubesinin yanında KKTC Lefkoşa ile birlikte toplam 13 lokasyonda faaliyet gösteriyor.
910 çalışanıyla 2 milyar TL’nin üzerinde ciro yapan Borusan Oto, Avrupa’nın da
en büyük 50 mega bayisi arasında yer alıyor.
Borusan Oto Genel Müdürü Uğur Sakarya, geçtiğimiz yıl yatırım ve büyüme
trendlerini sürdürdüklerini belirtiyor. 2016’nın özellikle satış sonrası ve 2. el
araç satışlarında büyüdüğümüz bir yıl olduğunu açıklıyor. “Bu iki alanda da iş
hacmimizi yüzde 10 büyüttük. Tüm zorluklara rağmen başarılı bir yılı geride
bıraktığımızı söyleyebilirim” diyor.
Sakarya’ya göre 2017, ÖTV oranlarındaki ve döviz kurlarındaki artış sebebiyle
otomotiv sektörü için zor bir yıl olacak. “Pazarda yüzde 10-15 arası düşüş
bekliyoruz” diyen Sakarya sözlerine şöyle devam ediyor:
“Döviz
kurları 2017’deki düşüş oranını belirleyen en önemli faktör olacak. Yılın ilk
üç ayında geçen yıla göre düşük gidecek satışların, yılın ikinci yarısında
toparlanmasını bekliyoruz.”
Bu ortamda Borusan Oto, 2017 bütçesini nispeten temkinli yaptı. Şirket bazı
segmentlerde 2016 satış adetlerini korurken bazılarında yüzde 10’a kadar düşüş öngörüyor.
Sakarya, “Satış sonrası ise yine en az yüzde 5 büyüyeceğimiz alan olacak”
diyor.
Tüm bu ortama rağmen şirketin yatırımları ise sürüyor. Bu yatırımlara ilişkin
Sakarya, şu bilgileri veriyor:
“2016
yılında yatırımına başladığımız İstanbul Samandıra tesisimizi 2017 son
çeyreğinde hizmete açmayı planlıyoruz. Anadolu Yakası’nda TEM otoyolu üzerinde
toplam 55 bin metrekare kapalı alana sahip, 8 katlı bu tesisimizde BMW, MINI,
BMW motosiklet, Jaguar ve Land Rover markalarına satış ve servis hizmeti
vereceğiz. 185 araç sergileyeceğimiz ve aynı anda 140 araca servis hizmeti
vereceğimiz bu dev tesiste, her markanın ayrı ayrı kullanılmış otomobil
showroom’ları da olacak. Samandıra tesisimizle Borusan Oto olarak ilk kez
Anadolu Yakası’nda otomobil ve motosiklet servis hizmeti veriyor olacağız.
Ankara Esenboğa’da inşaatı devam eden yeni konsept Jaguar-Land Rover Showroom
ve servisini de Ağustos 2017’de bitireceğiz. Bu tesisle birlikte Esenboğa
lokasyonumuz da tüm markalarımızı sunduğumuz dev bir otomotiv üssü haline
geliyor. 2017 sonuna doğru ayrıca İstanbul Avrupa Yakası’nda bir Jaguar-Land
Rover tesisi daha açmayı planlıyoruz.”
“HAYATI DENGELEMEYE ÇALIŞIYORUM”
Uğur Sakarya, mesaiye başladığı saatten itibaren durmaksızın çalışan bir
yönetici. İş saatlerinde iş dışında hiçbir şeyle ilgilenmediğini belirten
Sakarya, aynı anda birbirinden çok farklı 5-6 konuyu takip ettiğini söylüyor. “Ancak
en geç saat 18.00’de işten çıkarım. Fazla mesainin ve geç saatlere kadar
çalışmanın verimsiz olduğunu düşünüyorum. Evde bilgisayar açtığım çok nadirdir.
Hayatı dengelemeye çalışıyorum” diyor.
DAEHYUN KIM /SAMSUNG ELECTRONICS TÜRKİYE BAŞKANI
“SON 5 YILIN EN HIZLI BÜYÜYEN
MARKASIYIZ”
Samsung
Electronics, 1983’ten bu yana Türkiye’de “mobil ve BT cihazlar”, “TV, monitor
ve ses sistemleri”, “beyaz eşya”, “hafıza ve depolama” ve “kurumsal müşterilere
çözümler” gruplarıyla faaliyet gösteriyor. 2000’li yılların başından itibaren,
Türkiye’deki varlığını operasyonlarına ve dağıtım kanallarına yaptığı
yatırımlarla güçlendirmeye çalışan şirket, bugün gösterdiği performanstan
memnun. Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de faaliyet gösterdikleri tüm ürün
gruplarında liderliği hedeflediklerini belirten Samsung Electronics Türkiye
Başkanı Daehyun Kim, “2016 itibariyle Türkiye’de TV ve akıllı telefon pazarının
lideri konumundayız. Beyaz eşya sektöründe ise son 5 yılın en hızlı büyüyen
markasıyız” diyor.
Dünya genelinde ekonomik açıdan oldukça zor bir yılı geride bırakırken içinde
bulundukları durumu önemli bir başarı olarak değerlendiren Kim, bu başarıyı büyük
ölçüde Ar-Ge yatırımlarına borçlu olduklarını söylüyor. Samsung Electronics, 17
ülkede bulunan 36 Ar-Ge merkezine geçtiğimiz aralık ayında bir yenisini eklemişti.
Şirket, Türkiye’de açtığı yeni Ar-Ge merkezinde, sağlık, eğitim yazılımı ve
uygulamalarına odaklanan 4G destekli teknolojiler geliştirecek. Bu girişimler
doğrultusunda, yılda ortalama 5 projenin tamamlanması planlanıyor. Kim, bu yatırımla birlikte Türkiye’deki inovasyon
ve teknoloji ekosistemini geliştirmeyi ve sektörel ihtiyaçlara cevap veren
özelleştirilmiş hizmetleri kurumsal müşterilerine sunmayı hedeflediklerini dile
getiriyor. “Yaklaşık 6 ay önce Türkiye’de bir iş ortağımızla beraber 3 farklı
TV modelinin üretimine başladık. Samsung Electronics olarak ‘Dünyaya İlham Ver,
Geleceği Oluştur’ vizyonumuz çerçevesinde çalışmalarımızı hem küresel hem yerel
anlamda 2017 yılında da sürdüreceğiz” diyor.
Kim’e göre bu yıl Samsung açısından çok heyecan verici olacak. Hemen her
segmentte pazarın genel dinamiklerini değiştirecek, çok yenilikçi ürünleri
piyasaya sunacaklarını açıklayan Kim, sözlerine şöyle devam ediyor:
“Tüketici
elektroniği ürünlerinin yeniden tanımlanacağı, sanal gerçekliğin hayatımızda
daha geniş bir yer edineceği, nesnelerin interneti konseptine ilginin artacağı
ve önemli teknolojik gelişmeleri beraberinde getirecek bir yıl bizi bekliyor.”
“KARADENİZ GEZİMİZ UNUTULMAZDI”
Daehyun Kim, günde ortalama 12 saat çalışıyor. İş dışında mutlaka ailesine zaman ayırıyor. Ailesiyle
birlikte plan yapmaktan, yeni kültürleri ve yeni yerleri keşfetmekten keyif aldıklarını
söyleyen Kim, “Türkiye bu konuda sonsuz olanaklar bulabileceğimiz büyüleyici
bir ülke. Keşfedecek çok fazla yer var. Örneğin, Karadeniz gezimiz unutulmazdı”
diyor.
BÜLENT GÜRCAN/TEKNOSA GENEL MÜDÜRÜ
“PLANLARIMIZI OLABİLDİĞİNCE ESNEK
YAPIYORUZ”
TeknoSA,
Türkiye’nin en yaygın teknoloji perakende şirketi. Toplam 209 mağazası olan
şirket, 2 bin 700 kişiyi istihdam ediyor. Çoklu kanal stratejileri sayesinde
mağazaların yanı sıra müşterilerinin ekranlarında, cebinde var olarak
kesintisiz hizmet sunduklarını belirten TeknoSA Genel Müdürü Bülent Gürcan, “Mağazalarımızı
ve online alışveriş platformumuzu yılda 200 milyonu aşkın müşteri ziyaret
ediyor. 3 milyonu aşkın sosyal medya takipçimiz var” diyor.
2016 yılında birçok sektörün aksine tüketici teknolojisi ürünleri büyümesini
sürdürdü. Açıklanan ilk 10 aylık verilere göre telekom yüzde 16,5, küçük ev
aletleri yüzde 19,5 ve beyaz eşya yüzde 20 büyüdü. Pazarın büyümesinde en önemli
faktörün Türkiye’de
genç nüfusun teknolojiye olan ilgisi ve teknolojinin vazgeçilmez bir ihtiyaç
haline gelmesi olduğunu dile getiren Gürcan, TeknoSA olarak sektörün lokomotifi
telekom kategorisinde ve son yılların yükselen trendi küçük ev aletlerinde toplam
pazarın üzerinde büyüme gerçekleştirdiklerini açıklıyor. Gürcan, geçtiğimiz
yılın değerlendirmesini de şöyle yapıyor: “Sonuç olarak pazar bu yılın ilk 10
ayında ciro bazında yüzde 14 seviyesinde büyürken, TeknoSA olarak biz de bu
dönemde çift haneli büyümemizi sürdürdük. Ülkemizin gücüne, potansiyeline
duyduğumuz güvenle hedeflerimiz doğrultusunda yatırım yapmaya ve değer üretmeye
devam ettik.”
Bülent Gürcan, 2017 yılında tüketici teknolojisi ürünleri pazarının mevcut
trendlere göre yüzde 10-12 seviyesinde büyümesini bekliyor. Kendi odaklarında
ise ‘kârlı büyüme’ olduğunun altını çiziyor. Kârlı büyümenin nasıl geleceğini
şöyle anlatıyor:
“Mağazalar
için yeni projelere bakıp değerlendiriyoruz. Büyümenin çoklu kanal ve özellikle
mobil perakendeden gelmesini bekliyoruz. 2017 yılında, yatırımlarımızın
odağında yine insan kaynağı, dijitalleşme ve fark yaratan hizmetler olacak. Geliştirdiğimiz
hizmet ve uygulamaları derinleştirip daha hızlı koşan fit bir yapıyla
müşterilerimize çoklu kanalda kesintisiz deneyim sunmaya devam edeceğiz. Bizi
en çok zorlayacak konuların başında döviz kurlarındaki değişkenlik olacak.
Bunun için planlarımızı olabildiğince esnek yapıyoruz.”
“BİSİKLET BENİM
İÇİN TUTKU”
Bülent
Gürcan, Saint Joseph Lisesi mezunu. 1988 yılında da İstanbul Teknik
Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü’nü bitirdi. Kariyerine Sony Gulf’da
satış departmanında başladı. 2000’de Sabancı Grubu’na giren Gürcan, grupta önce
Giysa’da çalıştı. 2004 yılında da TeknoSA’ya geldi. Arada 2 yıl kadar başka bir
şirkette çalıştıktan sonra Nisan 2015’te TeknoSA’ya genel müdür olarak geri
döndü. Günde ortalama 13-14 saat çalışan Gürcan, cumartesi günlerini mağaza
ziyaretlerine ayırıyor. “Mağazalarda hem çalışanlarımızın hem müşterilerimizin
nabzını tutuyorum, beklentilerini dinliyorum” diyor. İş dışında nelerden keyif
aldığını da şöyle paylaşıyor:
“İş
dışındaki vakitlerimde ise bisiklete binmeyi, film seyretmeyi ve kitap okumayı
tercih ediyorum. Özellikle bisiklete binmek benim için özel bir tutku.”
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?