NİHAT KARTAL
SOFRA/COMPASS GROUP
TÜRKİYE CEO’SU
“İLK 5 ÜLKE ARASINA GİRECEĞİZ”
1987’de kurulan Sofra Grup, 1992 yılında
dünyanın lider yiyecek ve destek hizmetleri şirketi Compass Group PLC ile yüzde
50 ortaklık gerçekleştirdi. 2011 yılında ise Compass, kalan hisseleri de
devralarak Sofra Grup’un yüzde 100 sahibi oldu. Sofra/Compass Group Türkiye
bugün iş merkezleri, fabrikalar, eğitim kurumları ve sağlık kurumlarına toplu
yemek ve destek hizmetleri sunuyor. Türkiye’nin 81 ilinde, 3 bin farklı
lokasyonda yer alan şirketin bünyesinde 22’i bini aşkın kişi çalışıyor.
Sundukları hizmetle sektörde lider konumda olduklarını belirten Sofra Compass
Group Türkiye CEO’su Nihat Kartal, son 8 yıldır her yıl çift haneli büyüyen bir grup
olduklarını söylüyor. Bu yılın sonunda yüzde 14’lük büyümeyle 1,3 milyar TL’lik
ciroya ulaşacaklarını ifade ediyor. Bu yılın ilk 6 ayını değerlendirdiğinde
toplu yemek hizmetinde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10, destek
hizmetlerinde de yüzde 23 büyüme kaydettiklerini açıklayan Kartal,
büyümelerinde katkısı olan önemli bir uygulamayı da şöyle paylaşıyor:
“Gıda
fiyatları, tüketici ve üretici fiyatlarının hep üzerinde, ciddi oranlarda artış
sergilerken aldığımız önlemler de ilerlememizde faydalı oldu. Bu duruma yönelik
tedbir almak amacıyla çiftçileri de sevindirecek bir karara imza attık. Meyve
ve sebzeyi doğrudan çiftçiden almaya başladık. Türkiye’nin dört bir yanındaki
çiftçilerle anlaşma yaparak daha tarladayken ürünlerini alma garantisi verdik.
Şimdiye kadar bu platformlar vasıtasıyla 450 çiftçiyle anlaşmalı üretim yaptık.
Yılda 500 milyon TL’lik gıda alımı yapıyoruz. Sebze ve meyveyle başladığımız
doğrudan gıda alımını kademeli olarak diğer ürün gruplarında da uygulayacağız.
Bu yöntemle maliyetlerimizi de kontrol altına aldık. Dolayısıyla rekabet
gücümüz de arttı. Bu da müşterilerimize olumlu yönde yansıyor.”
Türkiye’de toplu yemek sektörü, yıllık 20
milyar TL’lik bir ekonomik değere sahip. Gıda Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığı’ndan gıda üretim izni almış 5 bin işletme 400 bin kişiye istihdam
sağlıyor. Bu pazarda Sofra/Compass Group olarak toplu yemek sektöründe
Türkiye’de açık ara lider durumda olduklarını belirten Kartal, önümüzdeki
yıllarda da çift haneli büyümelerini sürdürerek bu pozisyonlarını korumak
istediklerini söylüyor. Orta ve uzun vadede hedeflerini de şöyle açıklıyor:
“Compass Group yapısı içinde 50 ülke arasında
ilk 10’da, operasyonel anlamda ise 8’inci sıradayız. Türkiye olarak ilk 5 ülke
arasında yer almayı hedefliyoruz. Bu hedef doğrultusunda Türkiye pazarında şirket
satın almalarıyla planladığımız hedeflere ulaşacağımıza inanıyorum.
Global markalarımızla birlikte önümüzdeki yıl 4 bin kişiye daha istihdam
sağlamayı öngörmekteyiz.”
YÜRÜYÜŞLE FORM TUTUYOR
Kartal, gezmeyi, yemek yapmayı ve seyahat ettiğinde farklı tatlar denemeyi
seviyor. Yeni lezzetler keşfettiğinde sevdiklerine de hazırlamayı deniyor.
Ailece sağlıklarına özen gösterdiklerini belirten Kartal, “Sağlıklı ve kaliteli
bir yaşam için beslenmemize dikkat ediyor, yürüyüş yaparak bedenimizi formda
tutuyoruz” diyor.
“KONUT SEKTÖRÜNÜN SEKTÖRÜN ÖNÜ AÇIK
SERDAR İNAN/İNANLAR İNŞAAT YÖNETİM KURULU BAŞKANI
İnanlar,
1965 yılında İstanbul-Laleli’de İnan İnşaat adıyla bir aile şirketi olarak kuruldu.
51 yılda 220’nin üzerinde projeyi tasarlayıp hayata geçiren şirket, geçtiğimiz
yıl ise önemli bir dönüm noktası yaşadı. 2015 yılında uzun araştırmalar sonucu belirledikleri
lokasyonlarda, çok sayıda yeni projelere başladıklarını belirten İnanlar İnşaat
Yönetim Kurulu Başkanı Serdar İnan, bu projelerin yakaladığı başarının
kendilerine kritik bir büyüme ivmesi kazandırdığını söylüyor. Projelere dair şu
bilgiyi veriyor:
“Beylikdüzü’nde
42 katlı Terrace Lotus projemize başladık. Önemli ulaşım akslarına yakın konumda olan
projenin çalışmaları hızla devam ediyor.
Yine 2015 yılının başında yapımına başladığımız ve tamamının satışını
yabancı bir fona gerçekleştirdiğimiz Terrace Home projemizi tamamladık ve
teslim sürecine girdik.
Çekmeköy/Alemdağ
bölgesinde Terrace Koru projemizi hayata geçirdik. Terrace Cadde 251 projemizle
‘terrace’ konseptimizi Bağdat Caddesi’ne taşıyoruz. Bağdat Caddesi’nde
başladığımız diğer iki kentsel dönüşüm projemiz ise Aktan Terrace ve Ihlamur
Terrace hızla bitişe doğru ilerliyor. Bu 3 projeyi 2 yeni proje, Cadde Terrace
ve Marin Terrace ile devam ettireceğiz.”
İnanlar
İnşaat, bu yıla 750 milyon TL’nin üzerinde ciro hedefiyle girdi. Şirketin önceliği
Türkiye’ye ve İstanbul’a yönelmiş olan yabancı yatırım potansiyelini değerlendirmeye
yönelik çalışmalar gerçekleştirmek. Şu anda yabancıya satış oranlarının yüzde
30 seviyesinde olduğunu açıklayan Serdar İnan, yıl sonuna kadar bu oranı yüzde
50 seviyesine çıkarmayı hedeflediklerini söylüyor.
İnan
yeni projeler için de çalışmalarına devam ediyor. Yeni projelerde ilgilendiği
lokasyonların başında ise Zekeriyaköy var. 3. köprünün yanı sıra 150 milyon
yolcu kapasitesi ile dünyanın en büyüğü olacak 3. havalimanının Zekeriyaköy’ün
değerine değer katacağını ifade eden İnan sözlerine şöyle devam ediyor:
“Zekeriyaköy’de
Terrace Zen, Terrace Cansit ve Terrace Elis projelerini hayata geçireceğiz.
Ayrıca, İstinye’de Terrace İstinye, Atakent-Halkalı’da Terrace Su,
Beylikdüzü-Esenyurt’ta Terrace Nill projelerimize başlamayı planlıyoruz. Özgün
bir konseptle tasarladığımız başka bir projeyle de Beylikdüzü’nde farklı bir
yaşam deneyimi sunmak üzere hazırlıklarımız devam ediyor.”
Serdar
İnan, son yıllarda konut fiyatlarında yıllık ortalama artışın yüzde 20-25
civarında seyrettiğini hatırlatıyor. Bu oranın bazı özel lokasyonlarda yüzde
30-40 seviyesine ulaşabildiğini ifade ediyor. İnan’a göre önümüzdeki dönemde
konutta fiyatlar yüzde 25 oranında yükselmeye devam edecek. İnan, “Sektörün
ciro ve satış adedi olarak 2016 yılını 2015’ten çok daha yüksek bir seviyede
tamamlayacağını düşünüyorum. 2017 ve sonrasında da sektörün önü yine açık olacak.
Sadece İstanbul’da yüzde 10 oranında büyüme bekliyorum” diyor.
“TWIT KİTABIM
YAYINLANDI”
İnan bir edebiyat tutkunu. 5 şiir ve makalelerinden oluşan bir kitabı bulunuyor. Son olarak özlü twitlerini bir araya getirdiği bir twit kitabı yayınladığını belirten İnan, “Mimari projeler üretmek kadar olmasa da edebiyat benim için bir tutku ve motivasyon kaynağı” diye konuşuyor.
“YENİ TALEPLE BÜYÜME SAĞLANABİLİR”
ZAFER ALKAYA/CORNELIA DIAMOND GOLF RESORT GENEL MÜDÜRÜ
Bu yıl hiç kuşkusuz en büyük
zorluğu turizm sektörü yaşıyor. Önce Rusya ile yaşanan uçak krizi, ardından
talihsiz terör olayları nedeniyle sektör ciddi bir sıkıntı içine girdi.
Özellikle turizmin merkezi Antalya bu durumdan olumsuz etkilendi. Cornelia
Diamond Golf Resort Genel Müdürü Zafer Alkaya da bu yıla Rusya ile yaşanan uçak
krizi nedeniyle önemli ölçüde kayıplar yaşayabilecekleri öngörüsüyle girdiklerini
belirtiyor. “Zira Rusya bizim en önemli iki pazarımızdan biri konumundaydı”
diyen Alkaya, sözlerine şöyle devam ediyor:
“Rusya pazarında yaşayacağımız
kayıpları, diğer pazarlarla telafi edebilme şansımızın olmadığını da ayrıca
biliyorduk. Ama yine de yönümüzü tüm alternatif pazarlara çevirerek 2016 yılına
girdik. Sektörün genelinde olduğu
gibi bizler de alternatif pazarlardan daha fazla pay alabilme mücadelesi
verdik. Ukrayna, Ortadoğu, İran,
Türk Cumhuriyetleri ve elbette iç pazar ön plana çıktı. Ancak lokomotif
pazarlar olarak adlandırdığımız pazarlarımızda yaşadığımız sıkıntılar nedeniyle
istediğimiz sonuçları alabilmemiz mümkün olmadı. Dolayısıyla telafisi olmayan
kayıplar yüzünden herhangi bir büyümeden söz edebilmemiz mümkün değil.”
Alkaya’ya göre sektörde toparlanma ise aşama aşama önümüzdeki yıllarda
gerçekleşecek. Bu noktada gelecek yılın bu yıldan daha iyi ve bir anlamda
toparlanma yılı olması için gerekli adımları atmaya başladıklarını söylüyor. Gelecek
yıl ülkenin ve tüm turistlik bölgelerin ayrı ayrı tanıtımlarının en üst noktada
yapılması gerektiğine inanıyor. “Kayıpları telafi edebilmemizin yolu kesinlikle
çok etkin bir tanıtım kampanyasından geçiyor” diyor.
“İYİ ANALİZ ŞART”
Alkaya’nın dikkat çektiği diğer bir önemli nokta da yaşanan sürecin tüm detaylarıyla çok iyi analiz edilmesi gerektiği. Rasyonel bir değerlendirmenin sektörün geleceği için önemli bir rehber olabileceğini ifade eden Alkaya, bu konudaki tavsiyelerini şöyle dile getiriyor: “Sağlıklı büyüme tüm sektörlerde olduğu üzere turizmin de en önemli paydaşlarından biri. Ancak sektörümüzün çok sağlıklı bir büyüme trendi gösterdiğini söyleyebilmemiz pek mümkün değil. Arz-talep dengemizin arzdan yana bozulma çizgisinde olduğunu görmemiz gerekiyor. Etkin tanıtım yöntemleriyle ayrı ayrı tanıtılıp pazarlanabilen turizm bölgelerimiz sayesinde oluşacak yeni taleplerle ancak istediğimiz sağlıklı büyümeyi sağlayabiliriz.”
“SEKTÖRÜ 2’YE KATLADIK”
DİDEM AYDIN/ZORLU GAYRİMENKUL GENEL MÜDÜRÜ
Zorlu Holding çatısı altında yer alan Zorlu Gayrimenkul, 10
yıllık bir geçmişe sahip. Grup, yurtiçinde ve yurtdışında değerli araziler
üzerinde nitelikli konut, ofis, iş merkezi, alışveriş merkezi, hastane, otel ve
ticari depolar geliştiriyor, geliştirdiği gayrimenkuller üzerinde yatırımlar
yaparak satışını, kiralamasını ve işletmesini üstleniyor.
Grubun bugüne kadar hayata geçirdiği en önemli iki projenin Zorlu Center ve
ofis projesi Levent 199 olduğunu belirten Zorlu Gayrimenkul Genel Müdürü Didem
Aydın, Zorlu Center’ın Türkiye’nin ilk 5 fonksiyonlu karma kullanım projesi
olduğunu söylüyor. Bu iki projenin son durumuna ilişkin olarak da şöyle
konuşuyor:
“2,5 milyar dolar yatırımla hayata geçen Zorlu Center;
Performans Sanatları Merkezi, alışveriş merkezi, Raffles İstanbul Otel, ofis ve
rezidanslardan oluşuyor. Dünya markalarını aynı çatı altında buluşturan Zorlu
Center, bugün sadece İstanbul için değil Türkiye ve bölge ülkeler için de çok
önemli bir merkez haline geldi. 2016 yılının ilk 4 ayında Zorlu Center, hem
ciro hem ziyaretçi sayısı dikkate alındığında Alışveriş Merkezleri
Yatırımcıları Derneği’nin (AYD) ortalamasını ikiye katladı. Raffles Istanbul
dünyanın farklı yerlerinden konuklar ağırlarken Performans Sanatları Merkezi
yine dünyada gişe rekorları kıran gösterilerin yanı sıra farklı sanat
dallarından pek çok etkinliğe ev sahipliği yapıyor. Konut satışları tarafında
seçici davrandığımız bu projede yüzde 80 seviyelerini aşmış bulunuyoruz. Zorlu
Holding’in de genel müdürlük olarak kullandığı Levent 199’da doluluk oranı
yüzde 90’a ulaştı.”
Grubun portföyünde halihazırda 900 bin metrekareyi aşkın arazisi bulunuyor. Bu
arazilerin İzmir Konak, Alaçatı, Bebek, Marmaris gibi farklı lokasyonlarda olduğunu
açıklayan Aydın, yatırım yapmak için acele
etmediklerini ifade ediyor. “Zorlu Gayrimenkul’ün kuruluş amacı İstanbul’a,
Türkiye’ye ve hatta dünyaya örnek olacak projeler üretmek. Bu bölgelerde
detaylı çalışmalar yaparak bölgenin ihtiyaçlarına uygun en kaliteli çözümleri
sunmak için doğru zamanı bekliyoruz” diyor.
GALATA’DA FOTOĞRAF
ÇEKİYOR
Aydın, iş dışında en çok kızıyla birlikte vakit geçirmeyi seviyor. Ayrıca boş vakitlerinde fotoğraf da çekiyor. Özellikle Galata ve Karaköy’de çekim yaptığını belirten Aydın, “Buralarda plak ve kitap satan yerlerde dolaşmaktan da büyük keyif alıyorum. Galata’da profesyonel gömleğimi bir kenara bırakıp işimden tamamen sıyrılıyorum” diyor.
OSMAN SUAT DEMİREL/TEPE HOME GENEL MÜDÜRÜ
“ONLINE KANALI GELİŞTİRECEĞİZ”
Bilkent Holding çatısı altında yer
alan Tepe Home, mobilya sektörünün en büyük oyuncularından… Şirket 20 ilde 40
mağazada 40 bini aşkın ürün çeşidiyle faaliyetlerini sürdürüyor. Geçtiğimiz yıl
ve bu yılın ilk çeyreğinde 9 yeni lokasyonda mağaza açtıklarını belirten Tepe
Home Genel Müdürü Osman Suat Demirel, “Yeni mağazalarımızın 2’si Ankara’da
One-Tower ve Armada AVM’lerinde, 3’ü İstanbul’da Avcılar, Modoko ve Masko’da,
4’ü ise İzmir, Bodrum, Sivas ve Samsun’da hizmet vermeye başladı” diyor.
Yılın ikinci çeyreğinden sonra başlayan temel siyasi gelişmeler ise Tepe
Home’un büyüme hedeflerinde bir değişikliğe neden olmamış. Her ne kadar
gelişmelerin mobilya perakendesini olumsuz etkilemiş gibi görünse de evlilik
sezonu ve yaza hazırlık aşamasındaki ev yenileme alışverişlerinin kendileri
için önemli bir hareket yarattığını dile getiren Demirel, “Bu hareketle büyüme
kat etmesek bile hedef cirolarımızı gerçekleştirdik. Hem sektörel hem marka yatırımlarımız
pozisyonumuzu korumayı ve canlı tutmayı sağladı” diye konuşuyor.
Yılın geri kalanında Tepe Home mağaza metrekare verimliliğine ve perakende
verimliliğine odaklanıyor. Şirketin gündeminde yeni mağazalar da var. Demirel,
Gaziantep, Niğde ve Kahramanmaraş illeri için görüşmelerinin devam ettiğini
söylüyor.
Tepe Home cephesinde bir diğer önemli gelişme ise yurtdışında daha atak olma
kararı alması.
Şirket, ihracat açılımına
geçtiğimiz yılın ikinci yarısında başlamasına rağmen, bu yıl ocak ayında
gerçekleşen İSMOB’dan ve mart ayında gerçekleşen Çin fuarlarından olumlu geri
dönüşler almaya başlamış. Libya ve Fas’a ilk parti siparişlerini yılın ilk
çeyreğinde sevk ettiklerini anlatan Demirel, yurtdışı hedeflerini şöyle
paylaşıyor: “Mağazacılık konseptimiz, üretim olanaklarımız, sektördeki deneyim
ve gücümüz, mobilya pazarının beklentilerini karşılayan ürün gamı ve
tasarımlarımız sayesinde uluslararası pazarlarda Tepe Home’u hak ettiği yere
getireceğimize inanıyoruz. Kısa ve orta vadedeki hedeflerimiz gelirlerimizin
yüzde 25’ini yurt dışı pazarlardan elde etmek ve online satış kanalımızın satış
hacmini geliştirmek olacak.”
KARİKATÜR BİRİKTİRİYOR
Osman Suat Demirel, sadece Tepe
Home’un değil Bilkent Holding’in de genel müdürlük görevini yürütüyor. Günde
ortalama 12-13 saat çalışıyor. İş dışında zaman
buldukça kitap okumaya çalıştığını belirten Demirel, keyif aldığı diğer
uğraşlarını da şöyle paylaşıyor: “Sevdiğim karikatüristlerin karikatürlerini
biriktirmek, model maket yapmak gibi hobilerim de var. Evimdeki ve bahçedeki
ufak tefek işlerle uğraşmak da beni zihinsel olarak dinlendiriyor.”
SERTAÇ NİŞLİ / İPEK KAĞIT GENEL MÜDÜRÜ
“5 YILDA 4 KAT BÜYÜYECEĞİZ”
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?