Yatırımda hız kesmedi, dünya liginde yükseldi

3.03.2016 12:29:290
Paylaş Tweet Paylaş
Yatırımda hız kesmedi, dünya liginde yükseldi

HALUK YILDIZ/KASTAMONU ENTEGRE CEO’SU

YATIRIMDA HIZ KESMEDİ,  DÜNYA LİGİNDE YÜKSELDİ

Kastamonu Entegre, ağaç ürünleri sektörünün en güçlü oyuncularından biri. Bugün 5 ülkede, 10 farklı lokasyonda, 13 ayrı üretim tesisiyle faaliyet gösteren şirket, sektörünün yurtdışında yatırım yapan ilk ve tek kuruluşu. Son 3 yılda ağırlıklı olarak Rusya ve Romanya’da yatırım yapan Kastamonu Entegre, Rusya’da 400 milyon dolar yatırım bedeli olan 2 MDF tesisinden ikincisini bu yılın Mart ayında üretime geçiriyor. Böylece Rusya’nın en büyük MDF üreticisi konumuna geleceklerini belirten Kastamonu Entegre’nin CEO’su Haluk Yıldız, MDF ürününde de ülkedeki pazar paylarının yüzde 30’a ulaşacağını söylüyor.
Kastamonu Entegre, Rusya’daki üçüncü yatırımı için de geçtiğimiz yıl düğmeye bastı. Moskova yakınlarında 200 milyon dolarlık yatırımla yılda 900 bin metreküp kapasiteli dünyanın en büyük yonga levha üretim tesisinin temelini atan şirket, burada da 2017 yılı sonrasında montaja başlamayı planlıyor.
Şirket yurtdışındaki atılımlarıyla dünya sıralamasında da önemli bir konuma ulaşmış durumda. Ulaştıkları kapasiteyle dünya ve Avrupa liginde ulaştıkları noktayı Yıldız, şöyle açıklıyor: “MDF ve yonga levha üretim kapasitesinde dünyada dördüncü Avrupa’da üçüncü, MDF üretim kapasitesinde dünyada dördüncü Avrupa’da ikinci, kapı paneli üretim kapasitesinde dünyada üçüncü, Avrupa’da ikinci sıradayız.”
Yatırımlarla geçen 12 ayın sonucunda geçtiğimiz yıl yüzde 10 büyüyen ve cirosunu 1,2 milyar dolara çıkaran şirket, cirosunun yüzde 37’sini yurtdışından elde etti.
Yıldız, bu yıla da büyüme hedefiyle girdiklerini belirtiyor. Yeni yıla Rusya ile yaşanan krizde, yaptırım dışı kalacak 53 Türk şirketi arasında yer alacaklarını öğrenerek girdiklerini anlatan Yıldız, “Bu yıl Rusya’daki mevcut MDF fabrikası bünyesinde ikinci MDF ve laminat parke hattımızın devreye alınmasıyla birlikte yurt dışı gelirlerimizde bir artış planlıyoruz” diyor.
STRATEJİK ADIMLAR
Haluk Yıldız, uzun vadede pazar ve hammadde kaynaklarına yakın yeni coğrafyalara yatırım yapmaya devam edeceklerinin altını çiziyor. Gelecek hedeflerini ise şöyle paylaşıyor: “İlerleyen dönemde Balkanlar ve Rusya ile birlikte başka yeni bölgelerde yeni ve kârlı pazarlarda yatırımlar yaparak, globalleşme hedefimizi gerçekleştirmek istiyoruz. Yatay ve dikey entegrasyon stratejileri uygulayarak ürün gamımızı farklılaştıracak ve katma değeri artıracağız. Önümüzdeki dönemlerde inorganik büyüme anlamında stratejik adımlar atmayı hedefliyoruz.”

ERHAN BOYSANOĞLU/MESA YÖNETİM KURULU BAŞKANI

“SEKTÖRDE TAŞLAR
YERİNE OTURACAK”

2015 yılı birçok sektör gibi inşaat için de zorlu geçti. Bu ortamda sektörün dev oyuncularından Mesa, yatırıma ve proje geliştirmeye odaklandı. Şirket, taahhüt projelerinin yanı sıra yaklaşık 1.500’ü aşan konut satış adediyle geçtiğimiz yılı 1,6 milyar TL’nin üzerinde ciroyla kapattı.
Mesa Yönetim Kurulu Başkanı Erhan Boysanoğlu, 2016’nın da yeni projeler yılı olacağını söylüyor. “İstanbul ve Ankara başta olmak üzere yeni projelerimizi hayata geçireceğiz. Yapım ve satış süreçleri devam edenlerin yanı sıra yeni projelerin de katkısıyla 2016’da yaklaşık yüzde 10’luk bir büyüme yakalamayı hedefliyoruz” diyor.
Boysanoğlu’a göre sektör açısından bu yıl taşlar yerine oturacak. Sektörü olumlu etkileyecek en önemli gelişmelerden biri de son yıllarda farklı nedenlerle ertelenen konut ihtiyacının artık pazara yansımaya başlaması olacak.
Bu ortamda Mesa da birbiri ardına yeni projeleri devreye alacak. 2016’da hayata geçecek projeler arasında ilk sırada Büyükçekmece Sırtköy’de 1 milyon metrekarelik arsada az katlı müstakil bahçeli evlerden oluşacak 600 konut inşası var. Ankara’da da yeni bir projeye imza atacaklarını belirten Boysanoğlu, bu ve diğer projelerine dair de şu bilgileri veriyor: “Ankara Eryaman’da 1.150 konut inşa etme planımız var. Bodrum’da çok özel bir villa projemiz yer alıyor. İstanbul’da ise Maslak ve Fulya’da dönüşüm projelerimize 2016 içinde başlamak istiyoruz. Polonya’da halihazırda imza attığımız işlerin yanı sıra Varşova’da 330 konutluk yeni projemize başladık.”
Tüm bu projelerle birlikte Mesa’nın bu yılki yatırım miktarının 1,2 milyar TL olması planlanıyor.
TOPRAKLA REHABİLİTASYON
Erhan Boysanoğlu’nun iş dışında çok sayıda ilgi alanı var. Kitap ve kültür-sanat bunların başında geliyor. Deniz ve toprağın da kendisi için çok önemli olduğunu ifade eden Boysanoğlu, Ankara’da bir çiftlikleri olduğunu ve orada organik tarım yaptıklarını anlatıyor.  “Çiftlikte küçükbaş hayvanlarımızla da ilgileniyoruz. Hafta sonlarında dostlarımı zaman zaman ağırladığım, doğayla baş başa kaldığım bu anlar, benim için tam bir rehabilitasyon oluyor” diye konuşuyor.

HÜSEYİN ÖZTÜRK/THE MARMARA COLLECTION CEO’SU

“ÖNEMLİ BİR KONSOLİDASYON YAŞANACAK”

The Marmara Collection, bugün 5’i Türkiye ve 2’si Amerika’da olmak üzere 7 otel ve …??? yatak kapasitesine sahip. Otellerin yanı sıra İstanbul’da Çamlıca, Pendik ve Suadiye’de 3 rezidans ile özel davet mekanı Esma Sultan Yalısı da grubun çatısı altında faaliyet gösteriyor. Toplam 1.000 kişilik istihdam yaratan grubun geçtiğimiz yılki cirosu ise 100 milyon dolar. Turizm sektörünün zor bir süreçten geçtiği bir dönemde The Marmara Collection çok zorlanmamış görünüyor. The Marmara Collection CEO’su Hüseyin Öztürk, İstanbul’da yüzde 77, Bodrum’da yüzde 80, Antalya’da ise yüzde 90 dolulukla hizmet verdiklerini söylüyor.
Öztürk, turizm sektöründe endişelerin daha da tırmandığı bu dönemde otelcilik sektöründe önemli bir konsolidasyon sürecinin yaşanacağını öngörüyor.
Bu süreçte The Marmara Collection yatırımlarını şehir otelciliğinde büyüme hedefiyle sürdürüyor. Son olarak geçtiğimiz yıl The Marmara Park Avenue’yü 110 milyon dolarlık bir yatırımla hayata geçirdiklerini belirten Hüseyin Öztürk, “Öncelikli hedeflerimiz arasında bu yatırımımızı güçlendirmek yer alıyor” diyor.
Bu yıl Öztürk’ün sektörel olarak gördüğü en önemli fırsatlardan biri de düğün ve kongre turizminde büyümek. Öztürk, bu iki alanın sektörü nasıl büyüteceğini de şöyle paylaşıyor. “Son bir yıldır Hindistan’dan düğün organizasyonu için pek çok alıcı İstanbul’a geldi. 2-3 bin kişilik en az 10 Hint düğünü organizasyonu olacağı öngörülüyor. Bu da ortalama 80-100 milyon dolar anlamına geliyor. İstanbul, toplantı ve kongre turizmi için de bir cazibe noktası. Avrupa’nın alanında en etkili dergilerinden olan CIM Magazine, hazırladığı bir haberde İstanbul’a 4 sayfa ayırdı. Haberde, ‘Kongre vadisi olan İstanbul’un ekonomisi patlama yaşıyor’ ifadelerine yer verildi. The Marmara Collection’un İstanbul otellerinin bu yükseliş trendinden olumlu yönde etkileneceğini düşünüyoruz.”
KÜÇÜK BİR HAYAT PROVASI
Hüseyin Öztürk, spor, sanat ve doğa ile iç içe olmayı seviyor. Yelken de onun için önemli bir tutku. Bu tutkuya ilişkin şöyle konuşuyor: “Doğanın sınırsızlık duygusunu hissedebildiğim açık denizlerde, rüzgara karşı yol alabilmeyi, değişen şartlar karşısında hızlı ve esnek manevra yapabilmeyi seviyorum. Hem hayatta hem iş dünyasında ulaşmaya çalıştığımız hedefleri düşününce, bu yolculuğun küçük bir hayat provası olduğunu hissediyorum.”

YİĞİT GÜRÇAY/BRISA GENEL MÜDÜRÜ

BRISA’NIN  BÜYÜK DÖNÜŞÜMÜ

Yiğit Gürçay, çalışma hayatına Unilever’de pazarlama bölümünde başladı. Hızlı tüketim ürünlerinin ardından ilaç sektörüne adım attı. Uzun yıllar Roche, Bayer ve GlaxoSmithKline şirketlerinde üst düzey yöneticilik yaptı. 2015 yılının Eylül ayında da Brisa’nın genel müdürlüğünü üstlendi.
Brisa’yı bugün geldiği noktadan çok daha ilerilere taşımak için çalışmalara başladıklarını belirten Gürçay, “
Genel müdürlüğüm döneminde, Brisa markalarının Türkiye’deki faaliyetlerini güçlendirmekle birlikte global yolculuğunda emin adımlarla ilerlemeye odaklanacağız” diyor.
Gürçay’ın önemli hedeflerinden biri de Brisa’yı sanayi şirketinden bir inovasyon şirketine dönüştürmek. Bu yolda yatırımlarını sürdürdüklerini belirtiyor ve neler yaptıklarını da şöyle paylaşıyor: “Rekabette farklılaşmak için yeniliklerin öncüsü olmak zorundayız. Yolculuğun geleceğini tasarlama vizyonumuz doğrultusunda, üretim odaklı bir sanayi şirketinden, müşteri ve hizmet odaklı bir inovasyon şirketine dönüşüyoruz. Global trendleri takip ediyor ve müşteri iç görüsüne büyük önem veriyoruz. Tüketicilere yönelik olarak Bridgestone Box, lastik.com.tr, OtoPratik, Lastik Oteli gibi hizmetlerimizle, ticari araç kullanıcılarına yönelik ise Profleet, Mobilfix, ProPratik, ProBox, Aspects hizmetlerimizle farklı platformlardan da en hızlı ve kolay yoldan hizmet vererek rekabet gücümüzü artırıyoruz.”
Türkiye pazarına 1974 yılında Lassa markasıyla giren Brisa, bugüne kadar 920 milyon dolarlık yatırıma imza atmış durumda. Bu yatırımın yaklaşık 290 milyon dolarının son 5 yılda İzmit üretim tesisinde hayata geçtiğini belirten Gürçay, halihazırda devam eden yatırımlarıyla ilgili de şöyle konuşuyor: “2014 yılında 300 milyon dolarlık başlangıç yatırımıyla çalışmalarına başladığımız ve 2018’de devreye almayı hedeflediğimiz Aksaray fabrikamız var. Bu fabrikada binek ve hafif ticari araçlar için üretim yapacağız. Yeni tesisimizle İzmit’teki üretim kapasitesine ek olarak yıllık 4,2 milyon adet bir kapasite eklemeyi ve toplam üretim kapasitemizi yüzde 30 artırmayı hedefliyoruz.”

REIKI YAPIYOR

Yiğit Gürçay, işten kalan tüm zamanını hobilerine ve ailesine ayırıyor. Fotoğrafçılık tutkusunu paylaşan bir kızı ve yaşam tarzı konusunda yazan, gezmeyi çok seven bir eşi olduğunu belirten Gürçay, “Onların sayesinde ben de iyi bir gezgin oldum. Ayrıca, meditasyona olan ilgimden dolayı son dönemde reiki konusunda kendimi geliştiriyorum” diyor.

 

ERİNÇ ÇETİN MİSER/YİĞİT AKÜ GENEL MÜDÜRÜ

GÜNDEMİNDE YENİ PAZARLAR VAR

Yiğit Akü, üç kardeşin girişimiyle 1976 yılında 50 lira sermayeyle kuruldu. O yıl 80 metrekarelik bir atölyede 3 kişi olarak başlayan iş, bugün 40 bin metrekarelik alanda 600 çalışanla yola devam ediyor. Şu anda Türkiye’de 90 ana bayi ve 6 bin tali bayiyle hizmet verdiklerini belirten Yiğit Akü Genel Müdürü Erinç Çetin Miser, dünyada 5 kıtada 92 ülkeye ihracat yaptıklarının da altını çiziyor.
Geçtiğimiz yılı yüzde 20 büyüme oranı ve 140 milyon dolar ciroyla kapatan Yiğit Akü, performansından memnun. Seri üretim kapasitelerini yatırımlarla destekleyerek global krize rağmen büyümeyi başardıklarını söyleyen Miser, inovatif ürünlerinin de büyümelerine katkıda bulunduğunu açıklıyor.
Erinç Çetin Miser, 2016’nın da koşullar açısından geçtiğimiz yıldan farklı olacağını düşünmüyor. “Temkinliyiz ancak risk almaktan çekinmeyeceğiz. Önümüzdeki yıl da minimum yüzde 15 büyüme hedefliyoruz” diyor.
Yiğit Akü, bu yıl büyümeyi ihracat pazarlarını genişleterek, yenilikçi ürün sayısını da artırarak yakalamayı planlıyor. Bu noktada ne tür aksiyonlar alacaklarını Miser şöyle açıklıyor: “
Gündemimizin en önemli maddesi yeni pazar stratejileri oluşturmak ve pazarlarımızda talep edilen yeni ürünlere cevap vermek olacak. Global piyasalarda ihracat yaptığımız ülke sayısını 100’ün üzerine çıkartmak için yeni pazarlama ve ürün stratejilerimizi hayata geçireceğiz. AR-GE’nin tüm alanlarda bu sürece katkı sağlaması temel stratejilerimizden birisi. İhracat potansiyelini artırmak için yüksek rekabetçilik yaratabilecek ürünler üzerindeki AR-GE çalışmalarımızı yoğunlaştıracağız. Bu anlamda önümüzdeki dönemde elektrikli araçlara ve savunma sanayine yönelik lityum pillerin AR-GE, üretim ve ticarileşme faaliyetleri ön planda olacak. Ayrıca endüstriyel akü pazarında gerek ürün kalitesi gerek ürün verimliliği üzerine olan çalışmalarımıza da hız kesmeden devam edeceğiz.”
AVRUPA HEDEFİ
Yiğit Akü’nün gelecek 5 yıllık planı hazır. Şirket önümüzdeki 5 yıl içinde sektörel anlamda 150 ülkeye ihracat yapmayı planlıyor. OEM (
Original equipment manufacturer/Orijinal ürün üreticisi) konusunda Avrupa’da yüzde 10 pazar payına sahip olmayı ve global ölçekte üretim ağını tamamlamış bir yapıya kavuşmayı hedefliyor. 

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


YAZARIN DİĞER YAZILARI TÜMÜNÜ GÖRÜNTÜLE

Yorum Yaz